Gå til innhold

Råd ved kjøp av 5 serie. G31 eller F11?


TorErik
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Er i markedet for ny bil om dagen, og har lurt litt på både 3 og 5 serie touring. 
Har no landa på at eg går nok for 5-serie mest grunna plass i bagasjerom. 
Lenge siden eg har hatt Bmw så alle råd mottas med takk.

Kunne helst tenkt meg ein G31, men ser dei ligger jo ein del Høgre i pris fortsatt. 
I tillegg er eg litt usikker på Kva utstyr ein bør kjøpe med?

Litt vanskelig om dagen å vite Korleis markedet utvikler seg om dagen med tanke på renter og drivstoffpriser, men har uansett bestemt meg for at det blir 3liter og sekser om det blir bensin eller diesel. Har kikket på både 530d, 535d og 540i. 
 

Av utstyr eg ser for meg ville eg hatt:

-Xdrive

-Webasto

-Hengerfeste

-Skikkelig anlegg, er det Harman Kardon som gjelder her?

- takluke

- shadowline (ingen kromlister)

andre ting som ein bør ha med på lista over utstyr?

Vil ha ein bil med lav km, helst under 100 men har og kikka opp mot 150k

Prismessig har eg sett for meg 400-500k men dersom rette bilen dukker opp kan eg strekke meg noke meir. 
 

Kva ville deko ha satsa på i mitt tilfelle? 
ser jo gjerne for meg G31 vil holde seg litt bedre framover med tanke på det er ein nyere bil. På ei Anna side så ligger det mange F11 550d feks relativt høgt Sjølv om kmstand er over 200.000. 
 

Takker for innspill!

Mvh

Tor Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er merkelig nok i samme situasjon om dagen. Om enn en litt lemfeldig tilnærming til hele greia. 
Jeg holdt på å få kloa i både en og to meget godt utstyrte F11 530xd LCI som begge lå i prisleie 420-430k med under 100k km på telleren, men skjebnen og ubesluttsomheten min ville det annerledes. 
Så, selv heller jeg mer og mer mot G31, da som du sier - F11 begynner å bli noe gammel. MEN om rette bil dukker opp hadde jeg nok ikke sagt nei til sistnevnte heller da de holder seg utrolig godt.

I dagens marked skal du lete lenge for å finne G31 med sekser og ok km stand til under 550k - mesteparten ligger på 600k+.

Så som hovedregel ville jeg kanskje sagt at G31 530xd og 540xd ligger 150-200k over tilsvarende F11 i pris per i dag. Jeg sliter selv med å rettferdiggjøre G31 520xd med det prisnivået de holder i dag - steget er ikke SÅ stort opp til en tilsvarende med sekser, og de ligger generelt over F11 LCI 530xd i pris. 

Utstyr: du burde prøvd både sportssetene og komfortsetene hos forhandler etc. Erfaringene her inne skal ha det til at det ikke er så stor forskjell som det var på disse. 
Ellers er det vel og bra det du har listet opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det så er valget ditt egentlig mellom en eldre bil og forrige modell med lavere km eller nyere bil men dagens modell med høyere km. Selv synes jeg at opp mot 500 000,- er for mye for en F11, selv om bilen er fantastisk designmessig så begynner den å vise sin alder..særlig på teknologifronten. Sent neste år lanseres ny 5-serie og da er denne hele to generasjoner gammel. Bare en ting å være obs på 😀

Jeg ville gått for en G31 530d Xdrive, så finner du en bil som på tross av høyere km stand er godt fulgt opp med servicer.  Dette er en nyere bil med bedre teknologi, B57 motoren er bare helt rå når det kommer til allround egenskaper. Går veldig godt men har fortsatt forbruket til en Golf TDI. Du slipper også å styre med en del litt småleie issues som F11 har, bla luftbelger bak, baklykter som sprekker opp, setevarme som går i stykker, comfort acess håndtak som ryker osv. G31 har så langt klart seg veldig bra for sånne feil som dette, og mitt generelle inntrykk er at G31 er en bedre bygget bil enn F11. Noe er selvsagt den ene bedre enn den andre og motsatt, sånn vil det alltid være. Men totalt sett så er den nyere bilen den beste bilen i dette tilfellet, men forskjellene er ikke enorme på F11 og G31 så dette må du føle litt på selv også. Disse uttalelsene baserer jeg på at jeg selv har kjørt en G30 540d Xdrive i tre år, før det hadde jeg en F10 530d som jeg kjørte i fire år så jeg har god erfaring med nettopp disse to bilene du vurderer her. F11 dog har en stor fanskare og det er mye kunnskap om modellen her inne på forumet 😀

Ang seter i G31 så vil jeg anbefale å prøve både komfortseter og standard seter. Jeg er av dem som mener at komfortsetene ikke er like gode som de var før, nå har jeg hatt alle 5-serier med komfort seter..E39, E60, F10 og nå G30. Mitt inntrykk er at komforten har blitt gradvis dårligere siden E60. Så test ut sportssetene også, kanskje du liker dem 😀

Lykke til, jeg kan iallfall betrygge deg med at 5-serie er såpass tidløse og bra biler at du gjør ikke feil om du velger noen av dem. Du kan ikke gå feil med 5-serie med rekkesekser diesel, det er en stor fordel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende valg du står overfor! Først og fremst synes jeg du burde se og prøve begge modellene. Er det en F11 LCI mot G31 pre-LCI det er snakk om, så er forskjellene overraskende små - foruten en annen innpakning. Det er ikke noe G31 pre-LCI tilbyr som F11 LCI ikke tilbyr. De har begge «samme type» digitale instrumentpanel, relativt like seter, understell, belysning m.m. Den største forskjellen du sannsynligvis vil merke er at F11 LCI kjører infotainmentsystemet NBT, mens G31 pre-LCI (før 2020) kjører NBT EVO ID6. Funksjonsmessig relativt like, men annen grafikk og den slags. Mulighet for original Apple CarPlay og touch-skjerm er vel hovedforskjellen. 
 

De første G31ene bærer i mine øyne preg av å være billigere sammensatt enn F11 LCI. Dette begrunnes i panoramataktrekket som er en tynn stoffduk på rull hos førstnevnte, mens sistnevnte har solide, polstrede plater som isolerer. Ellers er det flere områder på de tidligste G31ene hvor du har mye synlig hardplast der F11 LCI ikke har. Dette er for eksempel i oppbevaringsrommet i dashbordet på førersiden (denne er polstret på F11 LCI). Innmat i nedre del av dørtrekk (som nå er mer eksponert enn noen gang) inneholder også hard, ruglete hardplast mot F11s polstrede dørlommer. 
 

Det er ellers greit å nevne at F11 LCI med komfortseter ikke sliter med brudd i setevarmen. Dette var det pre-LCI F10/F11 som slet med. For øvrig har alle modeller sine svakheter, og verken F11 eller G31 er intet unntak. Comfort access er en svakhet som gjelder både F11 og G31. F11 har slitt en del med luftbelger bak, men G31 er også utsatt for de samme feilene - dog ikke i like stor grad. Ellers sliter G30/G31 med taklukemotor og defekte pixler og/eller streker i klimapanelet. Krakelering i baklykter er for øvrig noe som pleier å være aldersbetinget, så det er nok ennå et par år for tidlig å kunne avgjøre om G31 sliter med det samme. 
 

Du nevner stereoanlegg. Bang & Olufsen (F11) og Bowers & Wilkins (G31) er det beste. Etter selv å ha eid bil med Bang & Olufsen, blir det ingen bil uten B&O/B&W der dette var mulig å bestille (5-serie/X5 og opp). Visuelt sett ser det fantastisk ut, men det spiller også fantastisk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kanskje hatt i bakhodet drivlinje ifht kost og hva som holder seg best pris også.

Hvis du er bestemt på fossil, hvor mye kjører du? 
Jo høyere sum man bruker på en bruksbil med fossil drivlinje pr idag, jo mindre mening - for meg, gir det.

Ville derfor sagt enten mindre motorisert G31, evt en bedre motorisert F11, det jeg ville valgt sistnevnte.

Alternativ en hybrid G31?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy forsåvidt et godt poeng. Om en tenker noen år fram i tid; hva vil holde seg? Dieselsekser med Euro6-teknologi tror jeg ikke går av moten i en 5er. Dieselfirer i stor bil har jeg mindre tro på egentlig. Selv om en 520xd G31 nok ikke er å kimse av og leverer varene vil jeg anta at en 530xd av både samme og forrige modell gir mer glede - om det er det man er ute etter. Jeg ser for meg at en 520xd hadde levert oss alt vi krevde, mens en 530xd hadde gjort det samme, men med et glis om munnen på oss som bivirkning. Bruksområde er key som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev over her så er 5-serie med dieselsekser, firehjulstrekk og helst stasjonsvogn noe av de mest kurante man kan ha 👍 Selges få nye, bruktimporteres få pga ugunstige kurser for tiden så dette er ett trygt bilkjøp 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for meget gode og innholdsrike tilbakemeldinger! :) 

Er ein god del klokere no enn når eg starta å kikke. 
Har tenkt mykje fram og tilbake og motor spiller ein stor rolle for meg, samme med lyd og vil helst ha nyest mulig, så vurderer sterkt denne her: 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=258628153
 

Den mangler både soltak og hengerfeste som eg ville ha.  og lyst skinn er eg litt usikker på, men likte bilen såpass godt at eg tar meg ein tur og ser på den i morgen. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, TorErik skrev:

Har tenkt mykje fram og tilbake og motor spiller ein stor rolle for meg, samme med lyd og vil helst ha nyest mulig, så vurderer sterkt denne her: 

Helt riktig tankegang, kjøp hva du selv føler du må ha i en bil :) lykke til! Veldig tøff bil du har linket til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden trådstarter er så treig med og svara så får eg gjer det 😜

Det blei den 550en som var linka til, han er storfornøyd og på full fart til Italia i skrivende stund 👍

Så om noen er int i ein Mercedes G55 amg, 78 mod 911 turbo, e91 316 eller en liten polo kan sikkert sende han ein pm, trur Bmwen dekker de fleste behov 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...