Gå til innhold

Billigbil til fersk sjåfør


StigJ
 Share

Anbefalte innlegg

Har begynt å se meg om etter førstebil til eldstedatteren til fruen. Hun får lappen i januar og da burde hun ha egen bil som det ikke er så farlig at får litt dings & dents. 

Så jeg er åpen for forslag til hva som er driftssikkert og grei bil. 

Krav/ønsker:

- bensin (eller elektrisk, men absolutt ikke aktuelt med en av trillingene eller Leaf)

- automat

- Budsjett:50k-100k. Helst nærmere 50k

- Liten bil 

- Årsmodell: 2012 -> 

- Maks km.: <-140k

 

Hva er mest pålitelig i dette segmentet? kom med tips og erfaringer.

Synes selv denne så litt artig ut. Mangler DAB+ dog, men en liten tur innom UNIK Bilpleie & Bilradio fikser jo dette enkelt :lol:. Og vet absolutt ingenting om disse VAG-maskinene. 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=260989542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Vingerei skrev:

Den så ikke dum ut selv om det ikke akkurat var flust med bilder :P  Likte servicehistorikken jeg. Slike ting er pluss i margen. Samt en eier og reg.kjede.

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har Smart ForTwo electric fra 2013-16 omtrent, de ligger rundt 50000,-. Billigere elbil får du ikke, minuset(?) er to seter. Ikke for det, den Aygoen er vel i praksis en toseter den også.

Ellers

Hiver inn denne istedet for Velosteren :)

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=267791475

 

 

Edit: utgår denne, ikke automat…

Hyundai Veloster

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=268221849

Førstegangsregistrert i 2011 denne da, men de kom som 2012-modeller. Er et par til på finn :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Marius2002 skrev:

Du har Smart ForTwo electric fra 2013-16 omtrent, de ligger rundt 50000,-. Billigere elbil får du ikke, minuset(?) er to seter. Ikke for det, den Aygoen er vel i praksis en toseter den også.

Ellers

 

Edit: utgår denne, ikke automat…

Hyundai Veloster

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=268221849

Førstegangsregistrert i 2011 denne da, men de kom som 2012-modeller. Er et par til på finn :) 

Toseter utgår. Regner med det er plass til fire småjenter i en Aygo. Tror ikke det er så ekstremt gale med plass baki de der til å være så små.  

Veloster er kule biler. Kul farge var det også på den der. Men utgår da hun tar lappen på kun automat :rolleyes:

 

17 minutter siden, Hallgrim86 skrev:

Kia Ceed (trenger ikke bli denne, kun eksempel):
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=271502186

 

 

Hmm.. Det er en modell jeg hadde glemt :) Takker for tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutes ago, StigJ said:

Den så ikke dum ut selv om det ikke akkurat var flust med bilder :P  Likte servicehistorikken jeg. Slike ting er pluss i margen. Samt en eier og reg.kjede.

Merk at Toyota Aygo egentlig er et PSA-produkt. Det betyr ikke at den er dårlig, men greit å være klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens disse strekker budsjettet noe, men her har du 2 Mazda'er med automat som jeg absolutt ville vurdert i dette segmentet:

2015 Mazda 2 1,5 90hk Vision aut. Siste generasjon 2. Interiøret i disse synes jeg fremstår ganske bra sammenlignet med mye annet i denne klassen, og mange klasser over frankojapsetrekløveret Aygo/107/... F.eks. interiøret i denne som er solgt, ikke til å kimse av: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=271375211

2014 Mazda 3 1.6 120hk en kompis har denne med manuell og 2.2 150hk diesel - det er en super kjøremaskin, men kanskje i dyreste laget for en førstegangskjøper. En kunne muligens få denne ned i 100, men setter mine penger på 2'ern over.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, *MrB* skrev:

Merk at Toyota Aygo egentlig er et PSA-produkt. Det betyr ikke at den er dårlig, men greit å være klar over.

Da er det som regel billigere å kjøpe Citroën utgaven av samme bilen. Fordommer lever lenge.

Tanten min har en C1 automat og det mener jeg er samme bilen som Aygo. Det er en flott bybil men de få gangene jeg har kjørt den synes jeg automaten er veldig rar. Tror det er en slags CVT automat, det er utrolig rart når turtallet på motoren ikke følger farten på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yaris Hybrid? 🤔

Ser ut som det er et par av de innenfor kravene dine. Er vel et par med kun bensinmotor også.

Min mor hadde en slik i noen år, og hadde lite tull med den. 

Ikke særlig spenstig bil, men det trenger jo heller ikke en fersk sjåfør 🤓

Hadde lett tatt en slik framfor en liten blikkboks som Aygo 😅

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Rune-K skrev:

Da er det som regel billigere å kjøpe Citroën utgaven av samme bilen. Fordommer lever lenge.

Tanten min har en C1 automat og det mener jeg er samme bilen som Aygo. Det er en flott bybil men de få gangene jeg har kjørt den synes jeg automaten er veldig rar. Tror det er en slags CVT automat, det er utrolig rart når turtallet på motoren ikke følger farten på bilen.

Hadde en C1 selv, samme bil som Aygo og Peugeot 10-ett-eller-annet. Artig bil med 68hk, jeg måtte skru av aircondition i oppoverbakkene for å ha nok power til å holde følge. C1 er ofte rimeligere enn Toyota ja, selv om det er samme bil under skallet. Det går 4 personer i til nød, men derfor skrev jeg i tidligere innlegg at det i praksis er 2-seter. Ikke for det, jeg hadde 4 voksne inni en gang. Det var interessant, såvidt vi kom oss opp bakkene. Artig bil, artig bil. Bruker litt olje, men enkel og bekymringsløs. Min var nok litt eldre da jeg eide denne i 2012, tror det var en 2006-modell, så Stig ser vel på noe nyere. Likevel er det morsomme biler om man ikke tar seg selv høytidelig og finner gleden i å le av den under kjøring, er nok noe mer effektiv de nyere også da:)

6953DE73-99A4-46EF-B1A7-8DD5D18FC042.thumb.jpeg.2b3607e2a40371366c31e3d97b045bf6.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hallgrim86 skrev:

Mazda 2 som trenger en rens innvendig:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=272779428

Den der har jeg sett på tidligere. Veldig kul bil, men "dessverre" manuell. 

54 minutter siden, Marius2002 skrev:

Tja, ser i30en jeg linket til var solgt nå. Men du kan sjekke ut Hyundai i20 og i30, fås med automat. :) 

Kan være aktuelt det også ja. 

 

48 minutter siden, *MrB* skrev:

Merk at Toyota Aygo egentlig er et PSA-produkt. Det betyr ikke at den er dårlig, men greit å være klar over.

Det har du jo helt rett i! :whut:  Og jeg har jo egentlig avskrevet alt fransk i søket mi :lol:

 

41 minutter siden, papertiger skrev:

Muligens disse strekker budsjettet noe, men her har du 2 Mazda'er med automat som jeg absolutt ville vurdert i dette segmentet:

2015 Mazda 2 1,5 90hk Vision aut. Siste generasjon 2. Interiøret i disse synes jeg fremstår ganske bra sammenlignet med mye annet i denne klassen, og mange klasser over frankojapsetrekløveret Aygo/107/... F.eks. interiøret i denne som er solgt, ikke til å kimse av: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=271375211

2014 Mazda 3 1.6 120hk en kompis har denne med manuell og 2.2 150hk diesel - det er en super kjøremaskin, men kanskje i dyreste laget for en førstegangskjøper. En kunne muligens få denne ned i 100, men setter mine penger på 2'ern over.

2eren der var kjekk. Jeg ser alltid salgsprisen minus noen høvdinger. Så høyst aktuell ja. 

Mazda har jeg en forkjærlighet for. Har selv hatt det som førstebil. 1988 626 med 2 liter gasser. Nada problemer med den de 7 årene jeg hadde den. Og min søster hadde har hatt Mazda 6, CX-5 og 2. 2eren var hun superfornøyd med. 17", senket og stylingpakke var det på den. Skikkelig tøff liten Zoom-Zoom. 

 

34 minutter siden, Rune-K skrev:

Da er det som regel billigere å kjøpe Citroën utgaven av samme bilen. Fordommer lever lenge.

Tanten min har en C1 automat og det mener jeg er samme bilen som Aygo. Det er en flott bybil men de få gangene jeg har kjørt den synes jeg automaten er veldig rar. Tror det er en slags CVT automat, det er utrolig rart når turtallet på motoren ikke følger farten på bilen.

Fordommer mot fransk lenge leve ja :evillol:

 

15 minutter siden, Daniel. skrev:

Yaris Hybrid? 🤔

Ser ut som det er et par av de innenfor kravene dine. Er vel og et par med kun bensinmotor også.

Min mor hadde en slik i noen år, og hadde lite tull med den. 

Ikke særlig spenstig bil, men det trenger jo heller ikke en fersk sjåfør 🤓

Hadde lett tatt en slik framfor en liten blikkboks som Aygo 😅

Hybrid funker også ja. Det er vel ikke plugin, så da slipper man krangel om laderen :lol: Litt derfor jeg helt vil at hun skal ha bensin og ikke el. Da blir vi plutselig 3 stk med hver sin bil som ønsker lading fra en ladeboks som sitter helt innerst i carporten. 

Spenstig er ikke et krav nei. Må være mer enn godt nok med å disponere egen bil. 

 

17 minutter siden, Marius2002 skrev:

Hadde en C1 selv, samme bil som Aygo og Peugeot 10-ett-eller-annet. Artig bil med 68hk, jeg måtte skru av aircondition i oppoverbakkene for å ha nok power til å holde følge. C1 er ofte rimeligere enn Toyota ja, selv om det er samme bil under skallet. Det går 4 personer i til nød, men derfor skrev jeg i tidligere innlegg at det i praksis er 2-seter. Ikke for det, jeg hadde 4 voksne inni en gang. Det var interessant, såvidt vi kom oss opp bakkene. Artig bil, artig bil. Bruker litt olje, men enkel og bekymringsløs. Min var nok litt eldre da jeg eide denne i 2012, tror det var en 2006-modell, så Stig ser vel på noe nyere. Likevel er det morsomme biler om man ikke tar seg selv høytidelig og finner gleden i å le av den under kjøring, er nok noe mer effektiv de nyere også da:)

 

   Tror jeg skipper tankene på franske baguetteracere. Min søster har nå Zoe, og den har i grunnen vært litt mareritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...