alekra_89 Skrevet Oktober 14, 2022 Share Skrevet Oktober 14, 2022 Hei, BMW proklamerer lifelong på girkassa. Anbefales flushing av girkasse? Hvor på østlandet bør jeg i så fall gjøre dette? Hva er en fornuftig pris, tips? BMW X5, F15, 2014 mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Oktober 14, 2022 Share Skrevet Oktober 14, 2022 Ingenting varer evig. Hvor mye er bilen gått? Merker du noe ugjenvheter i kassa? lager det ulyder? mange faktorer som spiller inn for å ta flush eller oljeskift. Selv har jeg bare tatt det når jeg har merket ting, treg giring f.eks. På Bilia er det rundt 10k. Ellers må du høre litt rundtom på verksteder, ingen har vel lik pris. Rats er veldig god på akkurat dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FransEirik Skrevet Oktober 14, 2022 Share Skrevet Oktober 14, 2022 Selvfølgelig!! har lest både 60 og 80 tusen kilometer per olje og filterskift (bunnpanna er filteret). Flushing skal man visstnok ikke gjøre på disse kassene, kun skift av olje. Ingen reset av adapsjoner på girkasse uten at nye deler er blitt montert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Oktober 14, 2022 Share Skrevet Oktober 14, 2022 I instruksjonspapirene som følger med service kit til ZF girkassene så sier de at det bør taes oljeskift hver 80-120.000km / 8 år. Kjører du mye aktivt, drar mye henger eller kjører i høyere hastigeter over lengre perioder så bør du ha kortere intervaller. Ron Jeremy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Oktober 14, 2022 Share Skrevet Oktober 14, 2022 (endret) 25 minutes ago, FransEirik said: Selvfølgelig!! har lest både 60 og 80 tusen kilometer per olje og filterskift (bunnpanna er filteret). Flushing skal man visstnok ikke gjøre på disse kassene, kun skift av olje. Ingen reset av adapsjoner på girkasse uten at nye deler er blitt montert. Interessant, hvor har du denne infoen fra, ang ingen flushing og reset av adapsjoner? Det lokale girkasseverkstedet her anbefalte full flushing på min bil når den var gått 100000km. Skifta også olje i diffene samtidig. Bilen ble merkbart bedre etterpå. Raskere og mykere giring, mer harmonisk. Endret Oktober 14, 2022 av papertiger Ron Jeremy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vingerei Skrevet Oktober 14, 2022 Share Skrevet Oktober 14, 2022 (endret) Vil bare skyte til olje skift på transfer kasse, dette tror jeg ikke inngår i programmet til BMW siden den er "evigvarende". Denne bør absolutt skiftes sammen med hoved kassa. Dette ble jeg anbefalt av mekaniker den gangen jeg hadde min F11. Endret Oktober 14, 2022 av Vingerei Ron Jeremy og E.C. reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 15, 2022 Share Skrevet Oktober 15, 2022 13 timer siden, papertiger skrev: Interessant, hvor har du denne infoen fra, ang ingen flushing og reset av adapsjoner? Det lokale girkasseverkstedet her anbefalte full flushing på min bil når den var gått 100000km. Skifta også olje i diffene samtidig. Bilen ble merkbart bedre etterpå. Raskere og mykere giring, mer harmonisk. Såvidt jeg har fått med meg (lest her inne?) bør man ikke flushe om bilen er kjørt et stykke (150k+), da det kan løse avleiringer og styr, men har absolutt ikke nok kunnskap om temaet til å påstå det ene eller andre. Jeg hadde flush på 60K, og regner med det blir en ny på 120K. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Oktober 15, 2022 Share Skrevet Oktober 15, 2022 Du har muligens ZF 8HP kasse, jeg flushet denne og skiftet filter første gang på 75000km på F01. Har deretter gjentatt hver 60.000km. Har også skiftet olje på transferkasse og begge differ på samme kjørelengde. En bruker her inne, Netlandet jobbet tidligere for Rats, han skrev at det ikke nødvendigvis var nødvendig å flushe for enhver pris men å ta et vanlig oljeskift og viktigst av alt at bunnpanne med filter ble skiftet. Blir filter tett så faller linjetrykket i kassen og kassen slipper. Det er også viktig at filter klarer å skille ut alle småpartiklene så de ikke legger seg i mecatronic, solenoider etc. Er filter mettet så vandre disse småpartiklene rundt. Så jeg mener det samme som alle over her, det viktigste er å gjøre noe og ikke høre på Bavaria, deres ståsted er at kassen forhåpentligvis vil holde uten feil i garantiperioden, etter det er det ditt problem og gjerne deres inntekt. ZF er ikke enige med Bavaria, det forteller det meste synes jeg. hsd, Reef89, uglefossen og 3 andre reagerte på dette 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Oktober 15, 2022 Share Skrevet Oktober 15, 2022 Er vel og forskjell på å flushe med rensemiddler og flushing ved å koble seg inn i kretsen og kjøre "ren olje" gjennom systemet i samme trykk som kassen selv jobber med? Førstnevnte er vel det som bør unngåes, spesielt på høyere kilometerstander. Er i hvertfall slikt jeg har forstått det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Oktober 16, 2022 Share Skrevet Oktober 16, 2022 På ZF8HP kassen på 4-serien ble det foretatt flushing med en mengde ny olje. Standard prosedyre hos Transtec. Er flere på jobb som har gjort samme jobben, men kan godt se at det ikke er ytterst nødvendig så lenge man gjør et oljeskift med ny bunnpanne med filter i. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå