Gå til innhold

Avgjort - Momentnøkkel - hvilken? 60-250-300nm


Otis
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg trenger å kjøpe meg en ny momentnøkkel med 1/2" feste. Burde nok gå fra 50-70nm til 250ish.

Noen tips? Jeg har vurdert elektroniske varianter, men jeg synes det er vanskelig å vite om det er bra eller mer fancy bare.

Vet også at det finnes en tråd her inne en plass hvor både @hsdog @Ingvaldsen samt @E.C. diskuterte temaet, mener jeg. Men den fant jeg ikke igjen.

Endret av Otis
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt i garasjetråden min, men litt vanskelig å finne der. Jeg kjøpte denne: https://www.autodoc.co.no/hazet/13723954

Last ned Autodoc app for best rabatt og legg den til som favoritt, så venter du ut til de kjører tilbud på ca. 40%. Da får du den til rundt 2000kr. Det er avvik på +/- 3% av innstilt verdi over hele skalaen, dette er betydelig bedre i det lave området enn nøkler som har 3-4% avvik av fullskala. Jeg likte min det jeg har prøvd den. Klikker fint og trenger ikke å stilles ned til laveste verdi etter bruk.

EDIT: momentnøkkelprat i posten her: 

 

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Biltema sin:

https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/momentnokler/momentnokkel-12-2000020911?gclid=CjwKCAiAkfucBhBBEiwAFjbkryczsaM9R9HPOIhpzMJ_9TeQrOexgCr8uH8ANJO24L5KzElZjV5cIBoCJ7wQAvD_BwE

God nok til mitt bruk. (Er ikke «motorbygger»).  Er nøye på å ta ut spennet med én gang etter bruk. Men det finnes garantert nøkler som er mer nøyaktige og holder bedre på «kalibreringen» om man tester de på vitenskapelig vis. Prisen blir jo en annen da. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema sine er helt sikkert greie, men jeg kan ikke si at jeg sitter med følelsen av at det er så bra valuta for pengene. Den må vris tilbake og det er uvisst hvor unøyaktig den blir/kan bli hvis man glemmer å gjøre det. En kalibrering er fort en 1000-lapp, så allerede der kan Hazet hente seg inn. Dessuten er det noe med måleinstrumenter som ikke oppgir sin måleusikkerhet på en skikkelig måte. +/- 4% er greit, men er det av fullskala eller av innstilt verdi? Det blir som tidligere diskutert en forskjell og hvis man ikke vet så er det som regel "worst case". For en 70-350 Nm med 4% avvik som stilles inn på 70 Nm er det litt forskjell om det blir 70 Nm +/- 2,8 Nm eller 70 Nm +/- 14 Nm.

Jeg er ingen motorbygger jeg heller, men når man i hobby-sammenheng kanskje ikke ender opp med å betale for en kalibrering i ny og ne så er det greit å starte med mest mulig nøyaktig nøkkel (innenfor rimelighetes grenser) som skal kunne gi gode resultater over lengst mulig tid. 

Forresten, digital vs. klikk: Klikk-nøkkel er litt lettere å operere etter min mening, trenger litt mer trening å stoppe riktig med digital momentnøkkel som ikke gjør noe endring i motstand annet enn å vibrere og pipe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reis på wurth å si du skal ha god pris, vist ikke jobben din har avtale der ?

 

ha

 

den jeg bruker mest er 40-240nm og har hatt den faktisk i 6 år nå, brukt aktivt

har også 4-20 og 14- 110 tror jeg, 4-20 var dyrest

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode forslag og innspill!

Fint med den tråden som dere diskuterte e.c.!

Vi har faktisk avtale med Wurth, så jeg må ta meg en tur til dem også! Håper på en fin julegave til meg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg med glede meddele at jeg kjøpte meg en ny momentnøkkel. 

Det ble Wurth sin 1/2" 40-200nm, til den nette sum av 1237,- ink mva. Med firmarabatt og siden det er en utgående modell, ble det relativt rimelig synes jeg.

Om jeg trenger over 200nm, så tenker jeg å kjøpe enda en til, på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Otis skrev:

Da kan jeg med glede meddele at jeg kjøpte meg en ny momentnøkkel. 

Det ble Wurth sin 1/2" 40-200nm, til den nette sum av 1237,- ink mva. Med firmarabatt og siden det er en utgående modell, ble det relativt rimelig synes jeg.

Om jeg trenger over 200nm, så tenker jeg å kjøpe enda en til, på sikt.

Gøy med kvalitetsverktøy og spesielt når man får det til en kristelig pris.

Denne vil nok gi deg glede i mange år Otis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Otis changed the title to Avgjort - Momentnøkkel - hvilken? 60-250-300nm

@RF91 BMWCCN lister opp et avtalenummer for Wurth i bladet sitt (Fahrfreude). Hvis du er medlem så er det kanskje verdt å sjekke ut om det er noe avtale der.

Ellers er jo ikke Wurth en produsent av varer og ting i seg selv (litt som Biltema), så man må nå passe seg mtp. pris vs. kvalitet, selv om det jevnt over er bra greier. Om man har en god deal hos de avhenger av om man har en avtale eller ikke og om de kjører noe kampanje. Ofte blir kampanjepris = rabattpris (med mindre man har noe superdeal via sin arbeidsgiver). Her er link til deres pågående høstkampanje (tilsiktet startet på siden for momentnøkler): https://kataloger.wuerth.no/kampanjer/haandverktoey-hoest-2022/?page=6

En 40-200 Nm nøkkel ligger per nå på 1295kr + MVA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det rette personen bak kassa så gir han deg rabatter uten at du har noe avtale, de har veldig mye å gå på å i pris

momentnøkkel er produsert av Norbar 


angående hvem som produserer det forskjellige så er det mye forskjellig.  håndverktøy er nært beslektet facom, men momentnøklene er ikke facom. men facom er jo idag eid av black and decker og alt blir produsert i asia. men som noen poengterte når dette temaet ble diskutert så er det samme maskinen som lager redskapen om den hadde stått i tyskland eller taiwan. 

tidligere var det facom og produsert i frankrike, men den tid er forbi

el redskap kan være alt mellom himmel og jord, men for det meste kvalitetsutstyr som : Bosch, Fein, Steinel, Metabo, Milwaukee, Kress, Flex, Dolmar, Karcher

er veldig godt fornøyd med alt jeg har kjøpt og brukt fra wurth, men et unntak og det er kappskive til vinkelsliper.  det er ingen ting som slår 3m sine skiver ! 

gleder meg til garasje er ferdig og jeg kan begynne å hamstre redskap, gidder ikke å kjøpe mer en nødvendig nå siden alt må flyttes for vær gang det skal brukes.


har også et polar 1/2 sett, eneste skralla jeg eier som har rapa, 3/8 skralla fra wurth klarer jeg ikke å få til å rape selv med rør. Wurt er 72 tenner og polar er 48. Polar pipene er greie, men skralle med 48 tenner er skrøplig

 

 

218D601F-E6CC-4884-A7F3-941053711D54.jpeg

86057A01-B418-42E9-B332-2898BE424450.jpeg

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...