WhiteE92M3 Skrevet Mars 16, 2023 Share Skrevet Mars 16, 2023 Hallois, akkurat kjøpt meg en 2011 F11 525XD, og vet at det er enten koding eller stag som skal til for å senke bak. men jeg lurer på hvor og hvilke stag folk har kjøpt til sin bil. gjerne med link og ett bilde av bilen hvis man har det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Mars 16, 2023 Share Skrevet Mars 16, 2023 Mange senkesett inkluderer også senkestag. Ser en del lager stag selv med deler fra f.eks Biltema. Som du selv nevner kan du også justere høyde via PC. Noen anbefaler dette framfor stag. WhiteE92M3 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mars 16, 2023 Share Skrevet Mars 16, 2023 Stag er en stor fordel for de som ikke har tilgang på diagnose utstyr for å justere høyden selv. Men om man har rett diagnose utstyr, så er det best, synes jeg, for da kan man relativt enkelt justere hele spektret på høyden, relativt kjapt. Uten å måtte skru på noe. Trenger dog et måle apparat. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Mars 16, 2023 Share Skrevet Mars 16, 2023 Var ikke dette noe @Saltkjelen var borti med tanke på hvordan bilen oppførte seg når det ble senket på diagnose i stedet for med stag? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Mars 16, 2023 Share Skrevet Mars 16, 2023 Jeg opplevde en ekstremt stiv og stumpete bil med justering via diagnose, men med stag i samme høyde som den diagnostiserte ble det en helt annen bil. Jeg kan ikke forklare hvorfor og kan heller ikke se noen logisk grunn, men antakeligvis kan det vel skyldes manipulasjon av tall og at bilen tror den har en sånn og sånn høyde og kompenserer med å opprettholde denne høyden (og derav stiv) til enhver tid? Det er det eneste logiske jeg kan se for meg i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mars 16, 2023 Share Skrevet Mars 16, 2023 Det var pussig, men sannsynlig. Virker å være innlagt at demping/høyde skal ha en viss sikkerhetsmargin kanskje? Men igjen, bilen vet jo ikke hvor lav den egentlig er, den vet jo bare tallene, men kanskje det er noe trykk avlesing? Rart uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mars 16, 2023 Share Skrevet Mars 16, 2023 Var det på en bil med EDC? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Mars 17, 2023 Share Skrevet Mars 17, 2023 14 timer siden, Otis skrev: Det var pussig, men sannsynlig. Virker å være innlagt at demping/høyde skal ha en viss sikkerhetsmargin kanskje? Men igjen, bilen vet jo ikke hvor lav den egentlig er, den vet jo bare tallene, men kanskje det er noe trykk avlesing? Rart uansett. Enig. Ja, det må ligge noe der. 13 timer siden, E.C. skrev: Var det på en bil med EDC? Ja, på M550en (med Adaptive Drive / EDC). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mars 17, 2023 Share Skrevet Mars 17, 2023 Lurer på om det kan være dempere som blir stivere når bilen har blitt justert ned via PC. Selve belgene har ikke noe funksjon til å justere stivhet da trykket blir direkte proporsjonalt med utvidelse av belgen og demed kjørehøyden. Hvis rådata fra høydesensoren også brukes til EDC så vil den være forskjellig om du har brukt stag eller senket digitalt. Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Mars 17, 2023 Share Skrevet Mars 17, 2023 Det virker som et rart opplegg, for @Walkabout har vel også senk fra samme leverandør som @Saltkjelen (ACS?), også på bil med EDC-dempere - men uten senkestag bak, bare senket på diagnose? Eneste forskjellen på M550d'en og 520d'en er vel Adaptive Drive på førstnevnte. Walkabout reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Walkabout Skrevet Mars 17, 2023 Share Skrevet Mars 17, 2023 Jeg har 520d med EDC ja, og som er senket bak med diagnose istedenfor stag, og har aldri tenkt over at bilen oppleves noe stivere av den grunn papertiger reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Mars 17, 2023 Share Skrevet Mars 17, 2023 2 timer siden, papertiger skrev: Det virker som et rart opplegg, for @Walkabout har vel også senk fra samme leverandør som @Saltkjelen (ACS?), også på bil med EDC-dempere - men uten senkestag bak, bare senket på diagnose? Eneste forskjellen på M550d'en og 520d'en er vel Adaptive Drive på førstnevnte. Ja, Adaptive Drive mot EDC samt at M550d har egne dempere. Det kan være at det er her forskjellen ligger. papertiger reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mars 17, 2023 Share Skrevet Mars 17, 2023 Leste litt om VDM (Vertical Dynamics Management) i TIS. VDM dekker både EDC og aktiv roll bar /dynamic drive. På F11 fremstår det som at sensoropplegget for høyde har vært endret underveis. De aller første sensorene er mer eller mindre av samme type som på både E39 og E61, som kort sagt konverterer sensorens armposisjon til spenning og bilen/modulene på denne måten tolker hvordan man ligger an. Allerede fra E39-tiden har slike sensorer hatt dobbel krets, slik at hver modul hadde hver sin referansespenning for høyde (én til EHC og én til xenon-lykter). E39 og E61 uten xenon vil da gjerne ha kun 3 kabler inn på sensoren og ikke 6, slik som biler med xenon. F11 byttet senere til en sensor med 1 krets der data mellom moduler utveksles via en databuss. Mine tanker blir da som følger: Hvis man har en 2-krets sensor og senker ved å justere høyden i EHC-modulen vil resten av bilen få med seg at bilen nå sitter lavere, men det er kun EHC-som er fortalt at "dette er normalen". Det kan trolig føre til at VDM stiver seg opp og opererer annerledes. Ved å bytte til stag vil alle modulene i bilen anta at høyden er uendret fra originalt og operere ut ifra det. For sensor med én krets der all info deles over bus vet jeg ikke helt hvordan kodingen blir. Om hver modul (VDM og EHC og evt. flere) kan ha sin uavhengige korreksjon av rådata fra sensor så kan det sikkert bli en del spennende utfall avhengig av hvordan og hvor man koder. Om data fra sensor derimot kun korrigeres ett sted for å fortelle bilen at "nå ligger jeg i riktig høyde" så bør ikke det være noe kjennbar variasjon fra original innstilling. papertiger, laffe, ///M-ini95 og 1 annen reagerte på dette 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thbrekke Skrevet Mars 17, 2023 Share Skrevet Mars 17, 2023 Låner denne tråden til å spørre om erfaringer å tips! Tenker å få senket min F11 530 xdrive nå i forbindelse med EU kontroll. Hva anbefaler dere av fjærer/merke? Ser en kan få både H&R, ACS og Eibach. Sistnevnte senker dog kun 25mm ser det ut som utifra koed.no. Kunne tenkt meg å senke en plass mellom 30-40mm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Mars 18, 2023 Share Skrevet Mars 18, 2023 13 timer siden, thbrekke skrev: Låner denne tråden til å spørre om erfaringer å tips! Tenker å få senket min F11 530 xdrive nå i forbindelse med EU kontroll. Hva anbefaler dere av fjærer/merke? Ser en kan få både H&R, ACS og Eibach. Sistnevnte senker dog kun 25mm ser det ut som utifra koed.no. Kunne tenkt meg å senke en plass mellom 30-40mm. Det kommer helt an på hva du er ute etter av utseende, men personlig synes jeg nok 30-40mm er alt for mye. Her er min M550d med ACS-senk. Dette er splitter nye dempere og et år gamle fjærer, så det er begrenset hvor mye bilen har seget. FransEirik og thbrekke reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå