Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk for innspill. Naboen leier ut to enheter og det har allerede vært litt gjennomtrekk der på den tiden jeg har bodd her (1,5 år), så litt vanskelig å etablere en dialog. De første som bodde der kom jeg lett i prat med, mens de som bor der nå smetter bare forbi. Tror også at det er studentkollektiv der nå.

De med Mercedesen besøker noen lengre bort i gata, vet ikke helt hvem enda. Nærmeste nabo er sånn sett ikke problemet med mindre det er visning, men jeg hadde gjerne sett at deres vei ikke gikk på tvers av garasjen ja. 

Skrevet

Du kan tappe ut lufta av dekkene på Mercedesen.

Husker faren min gjorde dette på en bil som pleide å parkere i oppkjørselen hans når de besøkte naboen. De tok hintet og sluttet med det. 

Skrevet

Du bør absolutt snakke med naboen først, den skal du beholde i mange år og et godt naboforhold er gull vært. Som jeg sa til han forrige alarmselgeren som banket på. Jeg trenger ikke alarm jeg, jeg har gode naboer, det er mye bedre.

Som jeg ser det så er det stor forskjell på at naboen kjører på tomten din for og komme til sin. Bare dere er enig om å gjøre det på en smidig måte så er det greit. Men at andre parkerer på din tomt er noe helt annet, spesielt hvis de ikke har noe tilknytning til din nabo, da blir det bare feil.

Jeg har felles oppkjørsel med naboen og hvis han har mye besøk så parkerer de hos meg og omvendt men vi spør selvsagt først.

Skrevet

@Rune-K: Ja, det er to litt parallelle ting her, den ene er naboens adkomst og den andre er tilfeldige folk som parkerer på plassen min. Disse henger dog noe sammen, for min plass er både utformet og måkes på en slik måte at det tas hensyn til at naboen skal kunne kjøre opp til seg. Hvis jeg kunne ha sluppet unna med å måke kun foran egen garasje så velger jeg å tro at det hadde vært mye tydeligere på at her er det privat tomt og at her skal det ikke parkeres. For når det ser ut som at jeg selv har dusteparkert (som jeg skal få lov til) så virker det å være mye mer rett frem for andre å slenge fra seg sin bil.

Skrevet

Har skjedd en gang at en smarting har blokkert oss inne mens det har vært fotballkamp helg for TIF i Fredrikstad. Heldigvis trengte vi ikke å kjøre noe sted den dagen den bilen stod longside ved innkjørsela våres, men de fikk to av disse av meg, de sitter noe helt jæklig. De parkerte ikke der igjen, dagen etter kjørte jeg forbi bilen deres lenger nedi gata med klistremerkene fortsatt på fangerne.

20230405_171456725_iOS.thumb.jpg.2e29b23418558623d7dbf1a6b672f6b4.jpg

Skrevet

Men hva sier naboen da? Slik mersja har parkert så ser det jo ut som den sperrer utkjørselen for naboen din også. Som sagt, begynn med og snakke sammen,virker jo som at dere har et felles problem.

Skrevet

Har ikke fått snakket så mye med de som bor der akkurat nå, det er en mix av studenter og kun én eller to av de kjører bil sporadisk, så den Mersja har ikke vært et stort problem for de (enda). Jeg er noe usikker på hva de evner å iverksette av tiltak når det virker å være for mye jobb å putte søppelposer inn i dunken (vært sånn i sikkert to måneder):

20230331_192455.thumb.jpg.a393d57f91ac39fe29f009f9924c7e32.jpg

• 1 month later...
Skrevet

Er det noen oppdateringer her? Har det skjedd noe mer i forbindelse med den Mercedesen bl.a? Håper det har løst seg iallefall :)

Skrevet

Vel, jeg kan gi en slags oppdatering.

Nærmeste nabo parkerer ikke nede, de har fått beskjed av utleier om å ikke sette bilene sine nede og det gjør de for så vidt ikke. De skulle også prøve å planlegge bedre mtp. å måke plass til sine søppeldunker så de ikke kryper ut på min tomt i løpet av vinteren. 

Mercedesen skulle snu på plassen min her om dagen og da fikk jeg tak i føreren. Han var nærmest brydd og fornærmet av at jeg forstyrret han, skulle tro at det var jeg som var på hans tomt og ikke omvendt. Det var en voksen kar i 50-60-åra i en bil som så ut som et askebeger og han var så pottesur at på en skala fra 1-10 hadde jeg trolig gitt han en 11'er. Virket som at han egentlig ønsket å klaske til meg og fortsette videre med dagen sin. Han skjønte ikke hva det var jeg ville, for nå holder han bare på å snu og det måtte da være greit? Han parkerer jo ikke her, for han bor nemlig ikke her og han har kanskje stått her i 10 min en gang. Jeg prøvde å forklare konseptet om at dette er min tomt og ikke noe fellesplass, men det var usikkert hvor mye som gikk inn. Hans yngre passasjer virket å være litt mer forståelsesfull.

Han har ikke parkert her igjen enda, men nå er det jo sommer. De besøker naboer et par hus lengre ned i gata og naboene der har ikke så mange parkeringsplasser. Noe som mer eller mindre er selvforskyldt:

• De gidder ikke måke langt nok inn og har ikke snøfangere på taket, dermed vil de neppe parkere biler der neste vinter heller (kunne klemt inn 1-2 biler ekstra langs huset)
  • De har en snart falleferdig dobbeltgarasje som tydeligvis ikke brukes heller. Men hey, hvorfor lage p-plass hos seg selv når du kan låne hos meg?

Tror ikke at jeg vil bli plaget så mye gjennom sommeren nå, men når snøen kommer blir det spennende igjen. I første omgang så tenker jeg å skilte helt tydelig at det ikke skal parkeres her. Hvis noen gjentagende fortsetter å bryte det (sånn som Mercedesen) så får jeg bare samle opp bilder og anmelde til politiet.

Skrevet
14 minutter siden, E.C. skrev:

Vel, jeg kan gi en slags oppdatering.

Nærmeste nabo parkerer ikke nede, de har fått beskjed av utleier om å ikke sette bilene sine nede og det gjør de for så vidt ikke. De skulle også prøve å planlegge bedre mtp. å måke plass til sine søppeldunker så de ikke kryper ut på min tomt i løpet av vinteren. 

Mercedesen skulle snu på plassen min her om dagen og da fikk jeg tak i føreren. Han var nærmest brydd og fornærmet av at jeg forstyrret han, skulle tro at det var jeg som var på hans tomt og ikke omvendt. Det var en voksen kar i 50-60-åra i en bil som så ut som et askebeger og han var så pottesur at på en skala fra 1-10 hadde jeg trolig gitt han en 11'er. Virket som at han egentlig ønsket å klaske til meg og fortsette videre med dagen sin. Han skjønte ikke hva det var jeg ville, for nå holder han bare på å snu og det måtte da være greit? Han parkerer jo ikke her, for han bor nemlig ikke her og han har kanskje stått her i 10 min en gang. Jeg prøvde å forklare konseptet om at dette er min tomt og ikke noe fellesplass, men det var usikkert hvor mye som gikk inn. Hans yngre passasjer virket å være litt mer forståelsesfull.

Han har ikke parkert her igjen enda, men nå er det jo sommer. De besøker naboer et par hus lengre ned i gata og naboene der har ikke så mange parkeringsplasser. Noe som mer eller mindre er selvforskyldt:

• De gidder ikke måke langt nok inn og har ikke snøfangere på taket, dermed vil de neppe parkere biler der neste vinter heller (kunne klemt inn 1-2 biler ekstra langs huset)
  • De har en snart falleferdig dobbeltgarasje som tydeligvis ikke brukes heller. Men hey, hvorfor lage p-plass hos seg selv når du kan låne hos meg?

Tror ikke at jeg vil bli plaget så mye gjennom sommeren nå, men når snøen kommer blir det spennende igjen. I første omgang så tenker jeg å skilte helt tydelig at det ikke skal parkeres her. Hvis noen gjentagende fortsetter å bryte det (sånn som Mercedesen) så får jeg bare samle opp bilder og anmelde til politiet.

Herlighet, det var da svært til merkelig oppførsel på Mercedes-sjåføren.  Istedenfor å heller legge seg flat og innse at man faktisk har gjort en feil her, så blir heller vedkommende sint på deg som eier plassen o_O} 

Får håpe sommeren blir bilfri på din tomt da, så du får litt fred fra dette opplegget.
Selv har det vært endel biler som kjørte inn på min mors oppkjørsel for å snu, selvom det er laget til en god snuplass i gaten. Men de velger heller å bruke plassen hennes.
Ikke så mye styr nå, heldigvis, men kan godt skjønne frustrasjonen. Ellers er folk flinke å bruke snuplassen til å parkere biler der istedenfor, slik at det kan være vanskelig å snu. Spesielt ekkelt på vinterstid hvor brøytemannskap må bruke mye ekstra tid for å kunne snu.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...