Gå til innhold

Feilparkerte biler på tomten


E.C.
 Share

Anbefalte innlegg

Lurer på hva jeg kan gjøre med folk som (feil)parkerer på tomten min. Plassen min er noe ukurant da den ligger parallelt med veien uten et klart skille og i tillegg så kjører naboene opp til seg via min plass. I praksis mister jeg masse verdifullt areal og kan aldri parkere "rett foran" garasjen uten å låse naboer, så når det kommer luringer som skal parkere på tilfeldige plasser i tillegg blir jeg rimelig grinete. Jeg må åpenbart sette opp et par skilt, men det finnes masse folk som driter i slikt og jeg beholder problemet mitt. Hen i Mersja fikk en lapp under vindusviskeren sist han var her (der jeg skrev at vedkommende ikke kan parkere her), men jaggu står hen her igjen. Å true med bank e.l. er uaktuelt, men hva finnes det av tiltak? Samarbeid med et p-selskap som setter opp et skilt og som jeg kan ringe slik at de møter opp og gir ut bøter til de som er feilparkert? Regner med at politiet ikke gidder å møte opp for å få bilene tauet.

image.thumb.jpeg.f96417ddd8110eeae9ffb959aa86a391.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen hindre deg i å legge ut skruer og spiker på tomten din? Så lenge naboen er klar over de og kan holde avstand? Skjønner godt at det der er irriterende, spesielt når vedkommende har fått beskjed og likevel kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde i en liten bygård i Oslo for mange år siden der vi hadde samme problem. Vi gjorde en avtale med Oslo kranservice (tror jeg det var, dette var i 2009) om at vi satte opp skilt (med deres kontaktinfo) med parkering forbudt for uvedkommende taues uten varsel mot at vi betalte for skiltet. Da kunne vi bestille borttauing umiddelbart om vi ønsket og det kostet oss ingenting. Eneste ulempen var at det kunne ta noe tid fra bestilling til tauebilen kom og da kunne jo bilen bli flyttet i mellomtiden. 

Endret av sluquet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en kjenning med Traktor som var plaget med dette, tauet bare bilen noen meter vekk fra eiendommen og ut på veien.Vi var plaget på jobb, jeg brukte bred pakketape som var vanskelig og få av, tapet igjen hele frontruten, skrev med sprittusj på tapen at det var privatparkering 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at naboer som har innkjørsel vi din tomt har en eller annen avtale/veirett som gjør at de kan bruke din tomt som innkjøring? 

Hvis du gidder å bruke 70 timer og sikkert noen kroner på kurs kan du starte egen parkeringsbedrift og kreve inn bøter selv tror jeg😉

https://www.vegvesen.no/fag/trafikk/parkering/krav-til-opplaering/

Ellers misliker jeg sterkt folk som tar seg til rette på andres eiendom (typisk Mercedes eiere😅), men slår likevel et slag for å ikke la seg hisse opp for mye over sånt. Ofte ender man vel med å bruke altfor mye tid på å irritere seg og hisse seg selv opp over ting som kanskje (når man zoomer ut) er bagateller. Sagt av erfaring 😅😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående vedkommende som har fått beskjed men fortsatt parkerer der så hadde jeg ikke klart å la det gå. Makan til frekkhet! Er enig med @laffe men å ta seg slik til rette hadde jeg ikke akseptert, det er jo din eiendom. Jeg hadde sperret vedkommende inne :) Optimale hadde vært om du bygde en snø borg rundt han, eller få noen karer med traktorer til å parkere i hver ende. Så koker du deg litt kaffe å hilser fra verandaen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om naboen har veirett, tenker å undersøke med kommunen. Basert på flyfoto så har veien gått slik lenge og det er klart mest behagelig veibane for å komme seg opp om vinteren, men det ville ikke være mange timer med gravemaskin å flytte innkjørselen til bak søppeldunkene på bildet. Det er flere i gata som har 90-graders innkjørsel fra hovedvei inn til seg. 

Jeg har i utgangspunktet ikke noe imot at folk kan spørre om å få stå et sted i hjørnet en gang i blant, men at folk bare parkerer slik det passer dem uten å si ifra og attpåtil låser meg inne i garasjen enkelte ganger så blir det over streken. Hadde det ikke vært for veien opp til naboen så hadde jeg også bare trengt å måke foran garasjen for å kunne snu og parkere E91-en, samt kjøre ut E61 som står inne. Da har jeg lite sympati for de som "ikke har" p-plass fordi de ikke har giddet å måke.

Erik: tenkt tanken, men pleier å ha bilene stående på skrått om sommeren (når det ikke kommer brøytebiler som måker deg inn). Står også slik som jeg gjør på vinteren for å ikke risikere å bli påkjørt av besøkende til naboen som ikke kan kjøre på glatta og faktisk har krasjer i søppeldunkene etter flere forsøk på å komme opp.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at å få i stand en dialog med naboene er første steg å ta. Jeg antar at  disse feilparkerte bilene er deres gjester? Det er mange tøffe forslag som inkluderer gaffeltrucker, hjullåser og snøborger men sånt er det ingen som baller til å utføre uansett. Ta en prat med dem, varsle at du kommer til å sette opp ett skilt med borttauing for eiers regning og ansvar. Hvis ikke naboene er mottagelige for dette så må jo andre virkemidler benyttes, som f eks en fysisk barriere. Men akkurat dette blir vel litt vanskelig i dette tilfellet da de bruker din innkjørsel for å komme inn til seg selv. Dette må undersøkes om bruks rett osv

Det kan i tilfeller som dette ofte sette godt naboskap på spill. Man vil jo ha fred med dem som man har rundt seg. Vi hadde en utfordring med at naboen som bodde innerst i veien (vi bodde nest innerst) brukte vår gård som snuplass. I utgangspunktet ikke noe problem. Men hver morgen så rygga han inn på grusplassen vår, når han satte bilen i første gir for å kjøre så spant han ALLTID litt i det han kjørte. Dette resulterte i små groper i grusen som petimeteret meg flere ganger i uka måtte gå å rake over. Jeg gjorde feilen at jeg bare "aksepterte" dette helt begeret mitt rant over en dag, og da sa jeg ifra på en lite diplomatisk måte… Han lovet bot og bedring, da dette ikke skjedde så parkerte jeg E34en i innkjørselen. Da ble han drittsur på meg igjen og forholdet vårt kom seg aldri helt etter dette. Nå flytta heldigvis vi noen år etter dette, av andre årsaker. Ny eier av huset la asfalt i innkjørselen så alle ble fornøyde til slutt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...