Gå til innhold

Keramisk coating på hjul?


 Share

Anbefalte innlegg

Hva slags erfaringer har dere med holdbarhet på keramisk coating på hjul? Jeg har hittil kun brukt Sonax Spray and Seal på hjulene etter hver vask, og dette varer omtrent bare til neste vask, dvs 1-2 uker. Dette er som forventet.

Jeg har en oppfatning av at beskyttelse generelt slites bort mye raskere på hjulene enn på resten av bilen, så jeg lurer på om det er bortkasta å bruke kr 3 000 hos en profesjonell detailer for keramisk coating dersom dette uansett bare forsvinner etter kort tid? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nanolex coating på felgene mine, rester etter at jeg var ferdig med bilen, syntes det funket meget bra, var ekstremt lett å rengjøre når jeg byttet fra vinter til sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt coating på felger i en del år. Mine favoritter er Gtechniq C5 og Gyeon Rim. Jeg la Gyeon på sommerhjulene mine i mai 2021, de var nesten ikke svekket nå inn i denne sesongen. Men jeg la et lag til mest for gøy, da nylagt gir det lille ekstra. Det er en omstendelig prosess hvis man gjør det etter boka, forarbeid og etterarbeid har alt å si for et varig resultat. 

Jeg har også brukt Autobahn og Fusso i noen år, men det kan ikke sammenlignes med coating. 

Screenshot_20230510_083221_Gallery.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felger er mer utsatt enn lakk på bilen ja. Det blir mer påkjenning både fra veistøv, salt, skitt, bremsestøv etc samt varme som oppstår ved bremsing. Derfor vil vanlig voks ikke vare så lenge. Man ser samme tendenser helt nede på sidene på bilen. Mer slitasje der pga sprut fra motgående trafikk og egne hjul.

En spraysealer har ikke samme egenskapene som en dedikert felgforsegling. Tåler generelt mindre på det meste. 

SV Autobahn og Fusso har ca lik holdbarhet. Dette har jeg selv testet på egen bil ved å legge disse på to og to hjul. Monterte på slik at hjul med Fusso stod på hver sin side av bilen diagonalt og vice versa med Autobahn. 

Men jeg velger Autobahn av de to kun pga at den er så mye bedre å jobbe med samt lukter digg. Fusso lukter huggorm og den får jeg greit vondt i hodet av om jeg ikke bruker maske. Autobahn er en organisk voks som er laget for å tåle høye temperaturer da den inneholder teflon. Fusso er en ikke organisk forsegling som egentlig er laget for vanlig lakk, men av erfaring fra mange brukere har god holdbarhet også på felger. 

Men jeg sverger personlig til CARPRO DLUX felgcoating. Denne (to lag) ligger fint tre vintersesonger om man ikke bruker kraftig kjemi ved vask. Det behøves heller ikke da felgene blir mye lettere å vaske. Kommer selvfølgelig også an på kjørelengde. Men min erfaring er i alle fall det med ca 12k km kjørelengde i året.

Er felgene enkle med få eiker så klarer jeg fint tre-fire 19" felgsett på en flaske DLUX. Da ett lag på hvert sett. Men legger veldig ofte to lag for det lille ekstra. 

Bilxtra f.eks. har ofte CARPRO på tilbud. 

 

Har også god erfaring med Gyeon RIM. Ganske lik DLUX å jobbe med samt holdbarhet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...