Gå til innhold

Volvo EX30


 Share

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Gjesp!! Just another ev crossover..😬

Tipper dette er en lokkepris. Når man krysser av for det større batteriet, metallic, vinterdekk, hengerfeste og ellers utstyr som er fint å ha så lukter den vel på 500 000 kr tenker jeg. Som med BMW så blir det dyrt når man begynner å legge på utstyr på en Volvo. I dette prissegmentet så er fransk mest for pengene

Dyrt når ein legg på utstyr på en Volvo EX30?  Du kan velge mellom 3 utstyrsvarianter, så kan du legge til mørke ruter, hengerfeste og vinterhjul.  Du må ikkje abbonere på setevarme og betale overpris på nesten alt som på div tyske merker. 

Core er standard utstyrsvariant som du får med standard rekkevidde eller extended range så det heter så fint. Skal du ha 4x4 må du starte på "plus"

Om du tar utgangspunkt i bilen med lang rekkevidde så koster det 30.000 å oppgradere fra "core" til "pluss. Videre kan du legge på 30k til for å få "ultra". Går du for en Ultra så kan du legge på mørke ruter, hengerfeste, metallic lakk og div interiør.  Dyreste lakk er 5900kr. Dyreste interiør er 11.900 som er i ull. Hengerfeste 12.900. og vinterhjul under 30k.   Si 120k fra "startpris" på lang rekkevidde versjonen, til alt som er tilgjengelig i kalkulatoren.  ER det virkelig dyrt? ER det virkelig en lokkepris??  120k opp fra billigste til maks utstyrt?     Da er jo en 520d lokkepris, for en 540d x-drive er jo mye dyrere!  Hvor er logikken her? Alle skal ikke ha max utstyrt 4x4. 

Dette er tenkt som en rimelig Volvo, i Volvo sine verdier der de hverken sier at det er en X5M, en X3 (eller en XC60 for den skyld) eller noe annet fancy.  Det er en god, trygg og akkurat passe stor bil i sitt segment med god rekkevidde, greit med utstyr  og overraskende lav pris.    

Greit dette er et BMW forum, men av og til så er det ikke bare skylapper men 2 glassøyer virker det som.    

Prøv å vær litt mer bilentusiast, ikke så mye merkefantast. BMW og Volvo er ikke det samme, men det betyr vel ikke alt alle Volvo-eiere er idioter som ikkje skjønner at en BMW til 100-500k mer er veien de burde gå..  (Ps, fikk med meg at du ved et uhell skrytte av E-tron, og jeg ble faktisk litt sjokkert)

Eg kan avslutte med at om noen på Vestlandet vil kjøpe en EX30 for å kjøre ut i skogen og sette seg fast på en kongle, for så å ta nedpå og vrake bilen sin, så gi meg et vink ;)  Ja, jeg er nok litt preget av at jeg blant annet selger Volvo, men jeg har eigd flere BMW, og har garasjen full av gamle Golfer. Så det er ikke #Volvo4life som preger svaret mitt.

For de som ikke vil lese svada fra noen, og oppgitt svar på tiltale fra andre så er her litt mer info om bilen: 

https://elbil.no/volvos-viktigste-modell-na/


https://www.tv2.no/broom/premiere-den-billigste-volvoen-pa-mange-ar/15797036/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, GtiGtr skrev:

Dyrt når ein legg på utstyr på en Volvo EX30?  Du kan velge mellom 3 utstyrsvarianter, så kan du legge til mørke ruter, hengerfeste og vinterhjul.  Du må ikkje abbonere på setevarme og betale overpris på nesten alt som på div tyske merker. 

Core er standard utstyrsvariant som du får med standard rekkevidde eller extended range så det heter så fint. Skal du ha 4x4 må du starte på "plus"

Om du tar utgangspunkt i bilen med lang rekkevidde så koster det 30.000 å oppgradere fra "core" til "pluss. Videre kan du legge på 30k til for å få "ultra". Går du for en Ultra så kan du legge på mørke ruter, hengerfeste, metallic lakk og div interiør.  Dyreste lakk er 5900kr. Dyreste interiør er 11.900 som er i ull. Hengerfeste 12.900. og vinterhjul under 30k.   Si 120k fra "startpris" på lang rekkevidde versjonen, til alt som er tilgjengelig i kalkulatoren.  ER det virkelig dyrt? ER det virkelig en lokkepris??  120k opp fra billigste til maks utstyrt?     Da er jo en 520d lokkepris, for en 540d x-drive er jo mye dyrere!  Hvor er logikken her? Alle skal ikke ha max utstyrt 4x4. 

Dette er tenkt som en rimelig Volvo, i Volvo sine verdier der de hverken sier at det er en X5M, en X3 (eller en XC60 for den skyld) eller noe annet fancy.  Det er en god, trygg og akkurat passe stor bil i sitt segment med god rekkevidde, greit med utstyr  og overraskende lav pris.    

Greit dette er et BMW forum, men av og til så er det ikke bare skylapper men 2 glassøyer virker det som.    

Prøv å vær litt mer bilentusiast, ikke så mye merkefantast. BMW og Volvo er ikke det samme, men det betyr vel ikke alt alle Volvo-eiere er idioter som ikkje skjønner at en BMW til 100-500k mer er veien de burde gå..  (Ps, fikk med meg at du ved et uhell skrytte av E-tron, og jeg ble faktisk litt sjokkert)

Eg kan avslutte med at om noen på Vestlandet vil kjøpe en EX30 for å kjøre ut i skogen og sette seg fast på en kongle, for så å ta nedpå og vrake bilen sin, så gi meg et vink ;)  Ja, jeg er nok litt preget av at jeg blant annet selger Volvo, men jeg har eigd flere BMW, og har garasjen full av gamle Golfer. Så det er ikke #Volvo4life som preger svaret mitt.

For de som ikke vil lese svada fra noen, og oppgitt svar på tiltale fra andre så er her litt mer info om bilen: 

https://elbil.no/volvos-viktigste-modell-na/


https://www.tv2.no/broom/premiere-den-billigste-volvoen-pa-mange-ar/15797036/

Her kom det mye på en gang, litt uoversiktlig og vanskelig å svare på. Du må gjerne prøve overbevise at startprisen på EX30 ikke har annet formål enn å lokke til seg folk. Jeg skal like å se hvor mange du kommer til å selge i dette prisområdet. I Norge er vi glad i både høye utstyrsvarianter og firehjulstrekk, dette vet du som selger meget godt. Så å forfekte noe annet synes jeg er litt merkelig, og da kommer vi inn på hva jeg mener opprinnelig med at de fleste kommer ikke i nærheten av startprisen. Videre har jeg ikke sagt at jeg synes bilen er dyr, men jeg har sagt at i god tradisjon hos både BMW og Volvo så ender sluttprisen opp på noe helt annet.

Om du mener at jeg ikke er bilentusiast og har skylapper fordi jeg ikke hopper av begeistring for nok en ny elektrisk shitbox (sorry) fra Kina så er det helt greit. Det lever jeg fint med 😀

Nei du har helt rett, BMW og Volvo er ikke det samme. Det er sikkert og vist, den ene klarer å lage drivlinjer som harmonerer og kjøreegenskaper i toppklasse. Den andre lager pene og moderate biler, høyt fokus på sikkerhet. På kjøredynamikk og drivlinjer går de på trynet….hver…eneste….gang. Men igjen, godt å høre fra en på innsiden at Volvo og BMW ikke er det samme. Det har hendt ser du…at Volvo har forsøkt å markedsføre seg som premium på lik linje med BMW, Audi og Mercedes 😅 Jeg tenker at Volvo er litt finere (og dyrere) enn VW og Ford, men ikke helt på høyde med tysk premium. 

Jeg liker Volvo, jeg synes de tradisjonelle modellene er helt fantastiske. Grunnen til at jeg synes dette er fordi jeg tar dem for det dem er, akkurat som Audi e-tron. En Mazda MX5 er også en helt fantastisk bil, så lenge man ikke sammenlikner den med en Porsche 911. Jeg synes design retningen Volvo har hatt er helt super, og i mange tilfeller bedre enn BMW. Det er mange ting Volvo gjør som er rett, og jeg skjønner at dere håper at denne nye EX30 skal ta opp kampen med iD3 og Model 3. Og det vil den nok også gjøre med glans, Nordmenn er glad i Volvo. Ikke ta det så tungt at jeg og noen få andre her inne på ett BMW forum ikke er solgt, ikke legg så mye vekt på det 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, GtiGtr skrev:


Eg kan avslutte med at om noen på Vestlandet vil kjøpe en EX30 for å kjøre ut i skogen og sette seg fast på en kongle, for så å ta nedpå og vrake bilen sin, så gi meg et vink ;) 

Det vil ingen, men det skal jo se ut. "Vondt som faen, men tøft". Jeg tror ikke mange av Arctic Truck / Fjallasport-byggene faktisk brukes i skog og fjell, men det ser jo bra ut. Samme som senk og vinge, et fåtall kjører på bane, men det ser jo bra ut :) EX30 er vel mindre enn CX40 og CX40 har min svoger som bil nå(jobber hos Volvo han også) - og å gå fra XC60 og til CX40 med to småbarn som begge bruker vogn var en utfordring for de. Altså vil jo ikke EX30 erstatte familiebil-segmentet som vi typisk kjenner fra Passat og A6(hvor blir det av de store stasjonsvognene forøvrig?) Mer en bil for 2 tenker jeg. Eventuelt bil nr. 2. Ikke for det, jeg liker små biler og heller pakke smart. En grunn til at jeg er 3/4-seriemann og får en TM3 til å fungere som familiebil for 4 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 serie GT har fungert greit som familiebil for oss med 2 voksne og 2 barn som er ferdige med vogn osv. Det gjorde også e39 og begge har rett over 500 liter bagasjerom. Tror det er kanskje minimum størrelse for et bagasjerom på ferietur?

Dersom baksetene i denne volvoen er kurrante for barneseter, kan en nok komme langt med denne i det vanlige og så evt ha en skiboks på sommerferietur :)

Det er i hvert fall mange *40 varianter i nabolaget her, så mange som liker både Volvo og Polestar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Marius2002 skrev:

Det vil ingen, men det skal jo se ut. "Vondt som faen, men tøft". Jeg tror ikke mange av Arctic Truck / Fjallasport-byggene faktisk brukes i skog og fjell, men det ser jo bra ut. Samme som senk og vinge, et fåtall kjører på bane, men det ser jo bra ut :) EX30 er vel mindre enn CX40 og CX40 har min svoger som bil nå(jobber hos Volvo han også) - og å gå fra XC60 og til CX40 med to småbarn som begge bruker vogn var en utfordring for de. Altså vil jo ikke EX30 erstatte familiebil-segmentet som vi typisk kjenner fra Passat og A6(hvor blir det av de store stasjonsvognene forøvrig?) Mer en bil for 2 tenker jeg. Eventuelt bil nr. 2. Ikke for det, jeg liker små biler og heller pakke smart. En grunn til at jeg er 3/4-seriemann og får en TM3 til å fungere som familiebil for 4 :) 

Er nok en grunn til at det ikke var barn i lanseringen til Volvo, Som Håkon Sæbø sa i "mil etter mil" podcasten. Det er vel en bil for yngre par som ikke har fått barn, eller eldre som har utflyttede barn.  Eventuelt som en flott bil nr 2 i tillegg til en heftig dieselbil 😛  Den er endel mindre en XC40, som igjen er endel mindre en XC60. Så ikke en bil jeg vil selge inn som familiebil akkurat :)   Til sammenligning så koster Nissan Leaf med største batteriet og topputstyr 400k på kampanje nå (FWD, wltp 385), så elbilpriser må nok garantert nedover i dagens marked skal det bli storsalg.   Forøvrig mange bra refleksjoner om bilmarkedet i podcasten til Finansavisen Motor, så anbefaler den til alle :D  ( Der er også masse om BMW) 

Ang el-stasjonsvogn så burde jo Volvo være på ballen da de er jo kongen av "herregårdsvogn", men det blir vel i5 som blir først i Premium før A6 kommer?  Er vel pga de ikke vil ha stasjonsvogn i USA eller Kina. SUV og sedan for alle penga.

Endret av GtiGtr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, TorsteinAa skrev:

3 serie GT har fungert greit som familiebil for oss med 2 voksne og 2 barn som er ferdige med vogn osv. Det gjorde også e39 og begge har rett over 500 liter bagasjerom. Tror det er kanskje minimum størrelse for et bagasjerom på ferietur?

Dersom baksetene i denne volvoen er kurrante for barneseter, kan en nok komme langt med denne i det vanlige og så evt ha en skiboks på sommerferietur :)

Det er i hvert fall mange *40 varianter i nabolaget her, så mange som liker både Volvo og Polestar.

 

 

EX30 er ca 20 cm kortere en XC40, så tipper det blir litt knapp plass i baksetet. Bilen er jo riktig nok elbil fra bunnen kontra XC40, så mulig plassutnyttelsen er like god. Blir spennende når det kommer biler i butikk på nyåret.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Og dette er totalt irrelevant all den tid 0-100 tiden i nevnte biler "leveres" på TOTALT forskjellige måter enn en moderne elbil. Dieselbrakka mi går 0-100 like raskt som en E92 M3, likevel er dette irrelevant da bilene vil oppleves som totalt forskjellige.

I den moderne verden hvor biler og drivlinjer blir så effektive så har 0-100 utspilt sin rolle. Når vi nå snakker om biler som er nede på 2 sek, hva er vitsen? 

Det kan du jo si, men jeg synes uansett det er ganske utrolig at man får slike prestasjoner i moderne "kjedelige" småbiler som er av typen som sikkert vil bli kjøpt som konebil eller av folk oppi årene. Med tanke på kundegruppen som nok ender opp med denne, så er det kanskje like greit at den ikke leverer prestasjonene på samme måte som en Enzo. 

Endret av Galro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BMWE39turbo skrev:

Hvor blir det av kule hatchbacks og sportslige stasjonsvogner??

De finnes i haugevis og utvalget har kanskje ikke vært bedre enn nå. Men de har fossilmotor, noe som gjør at 98% av alle norske nybilkjøpere føler de gjør noe kriminelt hvis de går for en av disse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

…noe som gjør at 98% av alle norske nybilkjøpere føler de gjør noe kriminelt hvis de går for en av disse…

mm, uenig. Jeg skal forklare hvorfor og mulig jeg tar feil. :) De fleste bilkjøpere skal ha bilen lengre enn 2-3 år. Slik jeg kjenner Ola Nordmann skal folk flest ha biler i 5-10 år. Samtidig vil de aller fleste ha et stabilt, trygt og billig bilhold. Med er stabilt og trygt bilhold mener jeg at det er lite som går galt, det er lite å passe på og bilen bare fungerer. Litt som en Yaris er kjent for. Med billig blir det jo selvsagt hva som går ut i drivstoff, bom, ferge, service +. Så en kombinasjon av billig drivstoff, stabilt bilhold og forutsigbare utgifter gjør at elbil er et enkelt valg for folk flest. Miljøperspektivet er en bonus eller ikke relevant, slik er det. Minuset er at det pøses ut Crossover/SUV over en lav sko, men det er en annen sak.
Okei. Neste. Skal man da ha bilen i 5-10 år så burde en se hva som venter rundt neste sving. Selv om det ikke alltid er enkelt, så peker iallefall alle piler dithen at fossilt skal fases ut og flere forbud og restriksjoner kommer. Ikke nødvendigvis at man ikke kan kjøre E6 med en 540d, men kanskje man ikke får komme inn til Trondheim sentrum og må sette bilen i utkant og ta kollektiv inn. Slike tinger hele veien. Etter 5-10 år (2028-2033) så vil man kanskje bytte bil og igjen så peker alle piler dit at fossilt vil falle mest i verdi. Dette mener jeg Ola Nordmann tenker og vurderer når de nå bytter bil. I tillegg er det jo artig at bilene har ytelser som før kun var hos svindyre sportsbiler. Med alt dette mener jeg man må lese som det står og ikke tolke feil, viktig å si at jeg såklart ikke mener entusiastene som kjører Z4, M3, RS4, GTR.. ja og så videre… Vi snakker vanlig familie som ikke har bil som hobby, men vil ha en trygg og økonomisk bil. Som sagt ved en tidligere anledning, en kompis sparer nesten 4000,- i måneden på bom og bensin(hadde 1-serie) i Oslo med å bytte til elbil. Og da er lån og forsikring medtatt. Jeg tror flere tenker i den banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/8/2023 at 9:02 PM, Galro said:

Det er samme 0-100-tiden som Porsche Carrera gt og Enzo Ferrari og det for under 500 000 kr! Det er helt hinsides hvor raske en del hverdagsbiler har blitt. 

 

Noe som fascinerer meg litt er at selv om veldig mange nordmenn nå kjører raske elbiler kjører de fortsatt som gamle kjerringer langs veien. Senest tidligere i dag kjørte jeg fletta av og forbi flere moderne elbiler som ligger 20 under fartsgrensa med min bråkete 43 år gamle veteranbil.  Det er egentlig helt irrelevant hvor rask en elbil er her til lands da folk kjører så forbanna sakte uansett og har null peiling på effektiv og kvikk kjøring - man kan kjøre forbi dem nesten hvor som helst da det går så trått og de har null trafikkforståelse. Det hjelper ikke akkurat at brorparten av de som kjører slike schtøgge, korte og høyreiste Toyota Rav4-kopier er boomers på 65+ eller kvinnfolk som surfer på sosiale medier og sminker seg mens de kjører. 

@Fredrik 90 Utenfor Kiwi i går var det en kar som lot en gammel VW Caddy 1.9TDi stå på tomgang utenfor mens han gikk inn for å kjøpe Pepsi Max. Jeg måtte glise litt da det er litt nostalgisk og sånn folk gjorde "før i tida".  I dagens Norge gjennomsyret av politisk korrekthet og konformitet gjør man ikke slik - man kjører ikke en gammel diesel, og man lar den IKKE stå på tomgang slik 😂          Kjøp elbil, snakk på inn og utpust om miljø, stem AP og hold kjeft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...