Gå til innhold

BMW M550d G31 senking

Kii3
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg ville først prøvd å sjekket hjulstillinga som du sier - dette er også vesentlig billigere enn nye dekk. 
Jeg har ingen tro på at det er det originale understellet det er noe galt med (annet enn hjulstillinga). M sport understell er kjent for å være dønn stabilt, en kombo av komfortabelt og sportslig som ingen andre kan levere. 

Så ville jeg bytta ut linglong-dekka med skikkelige dekk en premiumbil verdig. Har selv best erfaringer med Michelin, har PS4S stjernemerket på 4-serie med xdrive selv. Utrolig god slitestyrke og jeg stoler 110% på de under alle forhold.

Hva senk angår hadde jeg gått for Eibach eller ACS om du ender opp med den veien - har selv sistnevte på min F11 530xd med adaptive drive, like god komfort som tidligere men båt-tendensene er borte. Mer fastere i fisken. Og senker relativt lite. 25-30 mm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kii3 skrev:

Jeg får ta en tlf imorgen å spørre. Er det PS4 du har på din bil? Hvordan er dekk slitasjen?

På bildene over ser det ut som det sitter Good Year dekk som er stjernemerket? Er de blitt byttet til Kina-dekk? Jeg har kjørt på GY dekk i denne dim, og det er gode dekk det også, må ikke være Michelin. Ville kjøpt stjernemerket dekk for å slippe fremtidige diskusjoner med BMW eller selger, hvis det skulle dukke opp noe feil med drivlinja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, papertiger said:

Jeg ville først prøvd å sjekket hjulstillinga som du sier - dette er også vesentlig billigere enn nye dekk. 
Jeg har ingen tro på at det er det originale understellet det er noe galt med (annet enn hjulstillinga). M sport understell er kjent for å være dønn stabilt, en kombo av komfortabelt og sportslig som ingen andre kan levere. 

Så ville jeg bytta ut linglong-dekka med skikkelige dekk en premiumbil verdig. Har selv best erfaringer med Michelin, har PS4S stjernemerket på 4-serie med xdrive selv. Utrolig god slitestyrke og jeg stoler 110% på de under alle forhold.

Hva senk angår hadde jeg gått for Eibach eller ACS om du ender opp med den veien - har selv sistnevte på min F11 530xd med adaptive drive, like god komfort som tidligere men båt-tendensene er borte. Mer fastere i fisken. Og senker relativt lite. 25-30 mm. 

Takk for svar. Hørt det samme fra en annen som kjenner bmw meget godt, kun dekk eller hjulstilling som er sannsynlige syndere. Kommer tilbake med info om hjulstillinga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, Lars S said:

På bildene over ser det ut som det sitter Good Year dekk som er stjernemerket? Er de blitt byttet til Kina-dekk? Jeg har kjørt på GY dekk i denne dim, og det er gode dekk det også, må ikke være Michelin. Ville kjøpt stjernemerket dekk for å slippe fremtidige diskusjoner med BMW eller selger, hvis det skulle dukke opp noe feil med drivlinja.

Ja det var "visningsdekk" på bildene. Når jeg skulle teste bilen så var det helt nye kinadekk. De scoret bra i motor sin test, så jeg ga det en sjanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt/eid mange biler som har gått i fra livsfarlig til drømmebil bare ved å hive billigdekk og fåpå michelin ps4s

har kjørt nesten 300kmt med ps4s på 550d, uanstrengt og stødig

men pass på, original dimmen på fleste 5 serie xdrive er 245 og 275… det fungerer ikke med dekk uten stjernemerking, da må du opp på 285 bak..Teoretisk! faktisk omkrets trenger ikke å stemme med teorien selv på premiumdekk

måle fysisk med hyssing/målband er tingen

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: Ringte teknisk leder på Bavaria og spurte om dekk og spesielt stjernemerking. Han sa at alle premium dekk er ok, og kravet om stjernemerking kun har med kjørekomfort å gjøre. Det vil ikke ha noe å si med tanke på forsikring/garanti. 

Men det er forskjell på stjernemerkede dekk og ikke stjernemerkede dekk. Spørsmålet er bare om man MÅ ha det, eller om andre premium merker er gode nok. Min bil skal ikke brukes til banekjøring så jeg får slå meg til ro med Continental Sport Contact 7 for i år ihvertfall så får jeg evaluere utover høsten/vinteren om det blir noe annet for neste sommer. 

Dere har sikkert sett denne, beviser at stjernemerking har noe for seg på bane ihvertfall: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Kii3 said:

Oppdatering: Ringte teknisk leder på Bavaria og spurte om dekk og spesielt stjernemerking. Han sa at alle premium dekk er ok, og kravet om stjernemerking kun har med kjørekomfort å gjøre. Det vil ikke ha noe å si med tanke på forsikring/garanti. 

Men det er forskjell på stjernemerkede dekk og ikke stjernemerkede dekk. Spørsmålet er bare om man MÅ ha det, eller om andre premium merker er gode nok. Min bil skal ikke brukes til banekjøring så jeg får slå meg til ro med Continental Sport Contact 7 for i år ihvertfall så får jeg evaluere utover høsten/vinteren om det blir noe annet for neste sommer. 

Dere har sikkert sett denne, beviser at stjernemerking har noe for seg på bane ihvertfall: 

Det er ikke stjernemerkingen i seg selv som har noen betydning - det Bavaria sier er delvis korrekt, da det finnes erfaringer her inne hos folk som har hatt problemer med forskjellig omkrets på Michelin PS4 dekk også i mix-dimensjon - da uten stjernemerking. Det stjernemerkingen "tilbyr" er 1) lik rulleomkrets til dekk-kombinasjoner som på papiret ikke har lik rulleomkrets, og 2) en gummiblanding som er noe annerledes og tilpasset den spesifikke modellen i forhold til kjøreegenskaper og slitasje - ref. videoen du postet over. Om drivverket skulle gå adundas og du kan vise til at du kjører med dekk med lik rulleomkrets har skal ikke manglende stjerne på dekka ha noe å si.

Om Continental-dekka du har bestilt har lik rulleomkrets når de står ferdig montert på felg, så er de like gode som noen med stjerne. Men - mine egne erfaringer med * vs. ikke-stjernemerking er som følger:
- E91 xDrive med Vredestein Ultrac Vorti (uten stjerne, men med BMW-godkjenning fra Vredestein) i 225 bredde foran og 255 bredde bak. Fungerte som smør, aldri noe problem. Neste eier satte på Falken dekk i samme dimensjon - problemer med en gang. Byttet til nye Ultrac Vorti dekk, problem borte. 

- F36 xDrive med Vredestein Ultrac Vorti (uten stjerne, men med BMW-godkjenning fra Vredestein) i 225 bredde foran og 255 bredde bak. Fungerte som smør en sesong/10 000km. Deretter begynte drivverket å nykke, og det viste seg at bakdekkene etter kun 10 000km var 2mm mer slitt enn bakdekka. Byttet til PS4S med stjernemerking, og de kjører jeg nå på fjerde sesongen (bilen kjøres totalt ca 20 000km i året, så slitestyrken er utrolig bra). Målte omkrets med målebånd når jeg la de på i vår: 0mm (null!) differanse på omkrets foran og bak. Altså helt lik slitasje foran og bak. Etter 3,5 sesonger på bilen. Imponerende.

Konklusjon: det er forskjell i rulleomkretsen som avgjør om dekkene kan brukes på bilen, ikke stjernemerkingen i seg selv. Så om Conti-dekka viser seg å ha lik rulleomkrets ser jeg ingen problemer med det, men jeg ville tatt en sjekk av omkretsen foran/bak hver sesong.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, papertiger said:

Det er ikke stjernemerkingen i seg selv som har noen betydning - det Bavaria sier er delvis korrekt, da det finnes erfaringer her inne hos folk som har hatt problemer med forskjellig omkrets på Michelin PS4 dekk også i mix-dimensjon - da uten stjernemerking. Det stjernemerkingen "tilbyr" er 1) lik rulleomkrets til dekk-kombinasjoner som på papiret ikke har lik rulleomkrets, og 2) en gummiblanding som er noe annerledes og tilpasset den spesifikke modellen i forhold til kjøreegenskaper og slitasje - ref. videoen du postet over. Om drivverket skulle gå adundas og du kan vise til at du kjører med dekk med lik rulleomkrets har skal ikke manglende stjerne på dekka ha noe å si.

Om Continental-dekka du har bestilt har lik rulleomkrets når de står ferdig montert på felg, så er de like gode som noen med stjerne. Men - mine egne erfaringer med * vs. ikke-stjernemerking er som følger:
- E91 xDrive med Vredestein Ultrac Vorti (uten stjerne, men med BMW-godkjenning fra Vredestein) i 225 bredde foran og 255 bredde bak. Fungerte som smør, aldri noe problem. Neste eier satte på Falken dekk i samme dimensjon - problemer med en gang. Byttet til nye Ultrac Vorti dekk, problem borte. 

- F36 xDrive med Vredestein Ultrac Vorti (uten stjerne, men med BMW-godkjenning fra Vredestein) i 225 bredde foran og 255 bredde bak. Fungerte som smør en sesong/10 000km. Deretter begynte drivverket å nykke, og det viste seg at bakdekkene etter kun 10 000km var 2mm mer slitt enn bakdekka. Byttet til PS4S med stjernemerking, og de kjører jeg nå på fjerde sesongen (bilen kjøres totalt ca 20 000km i året, så slitestyrken er utrolig bra). Målte omkrets med målebånd når jeg la de på i vår: 0mm (null!) differanse på omkrets foran og bak. Altså helt lik slitasje foran og bak. Etter 3,5 sesonger på bilen. Imponerende.

Konklusjon: det er forskjell i rulleomkretsen som avgjør om dekkene kan brukes på bilen, ikke stjernemerkingen i seg selv. Så om Conti-dekka viser seg å ha lik rulleomkrets ser jeg ingen problemer med det, men jeg ville tatt en sjekk av omkretsen foran/bak hver sesong.

Hei, vi to er 100% enige der. Samme har jeg funnet ut ved å lese litt om det siden igår. Skal ta en sjekk av Linglong dekkene og sammenligne med Continental når jeg får dem. Poster resultatet her. Sikkert nyttig info for flere enn meg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

En liten oppdatering her: Det er en helt annen bil nå med nye dekk. Var ikke klar over at det kunne være så stor forskjell!

Jeg foretok en måling av kinadekkene og de nye Continentaldekkene på felg. Ble meget overrasket at det ikke var noen forskjeller i omkrets. De var 100% identiske på millimeteren. Så det er nok oppbyggning av dekket og gummiblandingen som gir forskjellene. 

Mye mer dekkstøy på Continental dekkene, men det er helt greit.

Neste skritt blir å senke bilen, for å få vekk båtfølelsen. Fått tilbud på dette fra Bavaria. Har dere andre som har senket bilen vært å vist den hos biltilsynet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linglong ville jeg holdt meg langt unna uansett. Og spesielt på en så motorsterk og fet bil som du nå har. Samtidig ville jeg bedt forhandler (Wangen Auto) ta en del av kostnaden for dekkene... 

Senket min F31 med ACS og viste på biltilsynet. De jekker opp bilen, ser på dokumentasjon at det står riktig nummer på fjærene. Og det er det. Enkelt og greit. :) Og så bør du ha firehjulskontroll etterhvert når de har satt seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minimumskrav er nogenlund fersk hjulstillingskontroll med så riktige verdier som mulig, samt papirer på utført lysjustering. 

Avhengig av hva som står på TÜV papirene, kan de også kreve å se papirer på kalibrering av førerass.systemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt hva som sies over her. Jeg fikk påmontert senk på min F11 530xd i mai, med lysjustering og firehjulskontroll. Hadde bestilt time til Biltilsynet god tid i forveien, slik at det var bare et par uker fra montering av senk til visning hos BT. De tok en prøvetur, jekket deretter opp og sjekket P/N på fjør og sammenlignet med TÜV-papirene, sjekket hjulstillingspapirer og kvittering på lysjustering, samt at VIN nr under panser stemmer med vognkort.

Du trenger dette som et minimum:
-Vognkort
-TÜV-papirer på senkesett. Gjør jobben litt enkel for de og markér ut hva som er gjeldende for din bil, så får du pluss i margen.
-Papirer på utført lysjustering (kvittering var godt nok for kontrollør. På forrige bil jeg hadde inne til godkjenning sjekket de at lysene var innenfor kravene).
-Papirer på utført hjulstillingskontroll.
-Papirer på evt. kalibrering av førerassistentssystemer om dette er påkrevd i TÜV-papirene. Det var det ikke skrevet noe om på min som har ACS, men på andre her som har H&R har det vært spesifisert.

PS: Godt å høre at bilen ble bedre med nye dekk!

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutes ago, fupsaker said:

Linglong ville jeg holdt meg langt unna uansett. Og spesielt på en så motorsterk og fet bil som du nå har. Samtidig ville jeg bedt forhandler (Wangen Auto) ta en del av kostnaden for dekkene... 

Senket min F31 med ACS og viste på biltilsynet. De jekker opp bilen, ser på dokumentasjon at det står riktig nummer på fjærene. Og det er det. Enkelt og greit. :) Og så bør du ha firehjulskontroll etterhvert når de har satt seg. 

Er i dialog med Wangen auto om dekk. Vinterhjulene som fulgte med passer ikke pga de enorme bremsene foran. 🤣 Så de må skaffe nye som passer, med helt nye stjernemerkede vinterdekk. Vi får se hvordan total regnestykket ser ut når alt er fikset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...