Gå til innhold

Ny bruktbil til familie


F25x3
 Share

Anbefalte innlegg

God aftens Bimmers. 
Det tenkes på ny brukt familiebil da vår x3 er 11 år og jeg frykter kostnadene som kommer. 
Min bedre halvdel er glad i SUV men tolererer Enyaq, Model Y o.l. så helt SUV avhengig kan man ikke si hun er. 
Jeg har vært og er fornøyd med X3 2l diesel, og kunne egentlig tenke meg å fortsette med diesel.

Måler man penger mot nyere elbiler så taper man fort, ref modellene nevnt tidligere. Men heldigvis er bil mye mer enn penger, det er følelser også. Er nok blitt et lidende bmw sjel jeg dessverre. 😊

Ønsker; 4x4 (et must) diesel eller hybrid, greit med plass i bagasjerom, kanskje SUV/noe høyere enn stasjonsvogner (men vil ikke utelukke 5 serien - virker jo som gode biler), gjerne så ny at man kan ha maskinskadedekning på bil,  Lav KM(under 100’/helst under 70 kanskje), til en folkelig pris som jeg mener er under 500’.  Er det ikke vanlige folk sin tur..

Diesel funker fint for oss da bil ikke er nr 1 i det daglige, da har vi en liten elektrisk rotte. Men hybridene er gjerne billigere pga avgiftene når bilen var kjøpt osv, jeg liker dog ikke tanken på to drivlinjer og flere ting som kan bli.. kostbart? 
X5 40e, x3 diesel/hybrid, 5 serie diesel/hybrid(?) er tenkte alternativer. Og så finnes det ix40 men da er prisen 600’ og oppover, kanskje et alternativ om noen år?
 

Anyways.. om dere har noen tips tar jeg gjerne i mot 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på hvor mye plass du trenger, antall små, bikkje osv…

Men prøv X3 hybriden, se om det kan være noe, kontra 2.0 dieselen du kommer fra og som vel er referansen din?

Så ville jeg sett hvor mye du blåser totalt i mnd mtp halv mill i lån, vs leasing av f.eks en iX1 eller iX40, her er det mye rabatter ute å går om dagen. 
F15 40e er det mye negativt å lese om, motorras og blodig prisfall, men man får komfort i bøtter og spann, så får man forsikret dette er nattesøvnen trygg.

Her tror jeg du må prøve og se hva som passer hele gjengen, målt om mot kr og idealisme.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke ønsker sprenge budsjettet bør jo de siste utgavene av X3 F25 med B47 motoren eller 3-serie GT være fine modeller selv om det kanskje er litt kjedelig å bytte fra tidlig F25 til sen F25. Vet ikke om 3-serie GT blir høy nok til å få fruens godkjenning, men er i hvertfall flotte biler i mine øyne.

Ellers tilbyr jo Gjensidige maskinskade opp til 10 år nå, mens IF ikke har noen aldersbegrensing på maskinskadedekningen (kun km).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er denne noe over budsjett (570k, men garantert åpent for pruting) og har muligens gått litt langt (103k, sannsynligvis ikke åpent for pruting...), men jeg prøver meg allikevel: 630d xDrive Gran Turismo

Til en del lavere pris får du G31 520xd, som f.eks. denne med BSI i 3,5 år til (og x antall km til), hvilket betyr at alle servicer er betalt for noen år til: 20d xDrive 190hk M Sport m/BMW Service Inclusive. Eller denne, med nappaskinn, skinntrukket dashboard og øvre dørsider, virkelig lekkert: 520dxDrive/M-sport/Webasto/Pano/ACC/Krok/LED/Krok/HUD.

I denne prisklassen er det bare å velge og vrake, men jeg tør påstå at du får mye mer bil i å legge 450-500 på bordet for en godt utstyrt G31 520xd sammenlignet med en Enyaq eller lignende. 6GT kommer også opp som en joker her litt opp i pris, de har ofte 3-liters sekser og er bygget på 7-serien med alt det utstyret og komforten de har. Bakseteplassen er uslåelig og bagasjeplassen er ganske så bra. 4cm høyere enn G31, 3,5cm bredere, 15cm lengre, 9,5cm lengre akselavstand (som kommer baksetepassasjerene til gode), 40L mer bagasjeplass (610L vs 570L under hattehyllen regner jeg med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron JeremySkal ta en testtur med x3 hybrid , vi har takboks så får med oss det meste om vi likevel taper litt plass i kabinen. Har noen hørt om problemer med X3 hybrid på samme måte som X5 40e med tanke på motor osv?

@laffeJa å bytte til en senere F25 faller ikke i god jord dessverre, synes selv at det er litt gøy med et nyere design også. :) om GT er passelig må vi nesten teste, med 5-serien møter jeg motbør så det holder allerede.. Men den er jo flott. Tror jeg vil velge en maskinskadedekning på bil om den er eldre enn 5 år uavhengig av bil egentlig :)

@papertigerMeget flott 630! Er nok litt for dyr for budsjett. 520-en med nappaskinn var veldig fin, men er vel på tide å oppdatere annonsen;

"Garanti: Nybilgaranti til 13.04.23 / 200.000km" :P

Ikke feil med denne 530-en heller selv om km overskrider litt det som er ønsket, man har vel 2-fotsyke til sjøs som man har ønske om større motor til lands;

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=312981139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bytte til nyere x3 G01 som kom i 2018? 

Jeg hadde en 2012 X3 og byttet til en 2019 x3 i fjor. Bilen virker mer moderne på mange måter, den er ca.10 cm lengre og det er mindre støy inni. Dieselmotoren på 190 hk passer bra til denne bilen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@F25x3

En G31 med sekser er så riktig så riktig. Om budsjettet tillater det, hvorfor ikke? Jeg tenkte som så at det kommer nok av år der vi alle skal kjøre elbil med totalt fravær av motorlyd og den delen av kjøregleden forsvinner. Så vi kjøpte oss en dieselsekser mens det fremdeles var mulig, selv om vi i det daglige hadde klart oss mer enn bra nok med en firer. Nå er vi såpass fornøyd begge to at vi ser for oss en nyere 5-serie med tilsvarende motorisering neste gang også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sverre 2468vi har prøvekjørt en 2019 modell x3 i Bergen, men denne var ikke godt nok utstyrt (manglet ryggekamera, liten skjerm osv) så det ble en litt stusselig opplevelse. Den er godt støydempet for vi hørte knapt motoren, det var nesten litt pussig. Eller uvandt er riktig. Det er rett og slett ikke så mange av den tilgjengelig innenfor budsjett heller, om man ikke vil gå for litt ukurante farger eller høyere km. Men det kommer biler hele veien så følger med der.

@papertigerja det er nettopp det med budsjettet, man veier biler opp mot hverandre og plutselig har man en 2019 20d vs 2018 30d , og da vurderer vi det fort dit at nyere bil er viktigere enn 3-liter motor, men så burde man heller drite litt i alderen når det er såpass nærme. Har bare hørt gode ord om 3-literen i tillegg så det frister. Trenger vi det? Nei :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale en G31 530d xDrive. Dette er biler du nå får innenfor ditt budsjett og det fremstår som mye bil for pengene. Nyere elbil av nevnte modeller står foran ett større prisras de nærmeste årene. Faststoff batterier er på vei og vil slå beina under andrehåndsverdien på eksisterende elbiler. Så elbil er å se bort ifra nå.

Slik prisene er så får man mye bil for pengene i en G31 530d. Dette er moderne biler med moderne tech, appstyring, trådløs CarPlay osv. B58 motoren har vist seg å være robust og bra, ikke så ofte register ryker på disse. G30/31 er stort sett godt sammenskrudde biler uten alvorlige feil. Går usedvanlig billig og har en utrolig god kjørekomfort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, F25x3 skrev:

Takk for tipset! Er enig i at det er en fin bil, og kan fint gå for ny 2 liter. 
Den er nettopp 6 år, burde man se etter noe nyere? 

"Problemet" er at skal man gå for noe nyere så må bilen bli mindre, om du skjønner :lol: Altså du får en 2021 X1 25e som har gått halvparten for samme prisen. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=314340602
At det er mindre premium, mindre komfort og mindre plass er det lite tvil om, men likevel er det mye bil for pengene. Alternativt en X2.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=314015658

Dette er jo ikke biler for storfamilien, men alt går om man vil. Så spørs det hvor mye man vil. Skal du har nyere 5-serie eller X3 som har gått lite må du opp i pris. Dilemma dette 🤔 3-serie har alltid holdt seg utrolig bra i pris, så man får ikke noe særlig nyere der heller. Kanskje noen unntak innimellom, som denne:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=314163266

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på denne x3-en der pris er blitt satt ned minst 1 gang. Lagt ute lenge. Mangler elektrisk førersete, og sikkert andre ting, men det er en 2018 modell til 450’ ; Finn kode 303845556 (klarer ikke kopiere fra Finn på iPhone).. 

Ja kunne presisert at nyere ikke kanskje er 2018 eller 2019 modell om man fortsatt treffer budsjett - det blir nok ikke godkjent med en mindre bil enn x3 😊 Vi er 4 + bagasje 😊 Har hørt lite om x2, skal kikke litt på den. 
edit: er ikke 2018 modell som annonsør skriver men 2017… 

edit2; prøvekjørte en 3 serie for 4 år siden og den var litt småtrang for oss den gang, men finfin bil! Kanskje verdt å kikke litt på denne også. 

 

IMG_8659.jpeg

Endret av F25x3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...