Gå til innhold

Sveigis sin e61 530 d 2005 modell & en E91 318i .Upd.Mandags syssel.


Anbefalte innlegg

Skrevet
12 timer siden, Ampera skrev:

Her er grunnlaget for det med skvettlapper på biler, det var påbudt frem til 1976.

 

  • Tidligere påbud:
    I Norge var det tidligere et påbud om å bruke skvettlapper på alle kjøretøy, inkludert personbiler. Dette påbudet ble innført i 1955 for lastebiler og i 1960 for alle motorvogner med hastighet over 30 km/t. 
     
  • Oppheving av påbud:
    Påbudet om skvettlapper ble opphevet for personbiler i 1976.

Jøss var regler for dette før ja 

Derfor der var så mye biler med det før ja .

 

9 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Skvettlapper er ett must i Norge, med all den strøingen på veier og sideveier så er dette noe man MÅ ha for at ikke kanaler og dører skal bli slitt. Jeg har i alle år kjørt skvettlapper på mine bruksbiler som jeg kjører mye med. 

Helt enig Fredrik og det beste her ,er jo at på nyere biler så er det jo så diskret at man ikke legger merke til det .

Om du fremdeles skal ha e61 ,så kan jeg garantert finne til den om du vil .

E39 er det vel mer elle år mindre sjanseløst å finne .

Skrevet

Da får jeg ta en oppdatering på E91 .

Den har nå gått i tjeneste en uke og hvordan har den uken vært ?
I følge hun som bruker den ,er det greit men klager over at den er dyr å kjøre med i forhold til Combo .😩

Og måtte ta en sjekk og joda ,er jo nesten e34 535 i forbruk :

IMG_5572.thumb.jpeg.432dfaa241cd7e41ea50384aa694ea4d.jpeg

Og svaret ligger jo enkelt i Lambdasonden ,da jeg har feil på den .

Lukter av bil eller eksosen og .

Men det har jeg en løsning på nå 😊

En hadde en original liggende i nærheten av meg og den får jeg imorgen :

att.6HyDYKAYBhoDBdc1THlYM_qnothcs4xZoweLlyVk3lk.thumb.jpeg.c178ca4a436a680cf1f93b2968272254.jpeg

Så skal prøve den ,hvis ikke den funker bestiller jeg ny Bosch .

Det er den eneste feilkoden som ligger inne ,så må være den .

Her er milene på en uke :

IMG_5571.thumb.jpeg.75d6af579eb0e6fe7c2e1c07f59a036b.jpeg

Så håper en fungerende Lambda vil få ned forbruket ,noe jeg vet det vil gjøre .

Ellers ikke noe og melde ,bare velstand .

Iskaldt klima ,lettstartet og perfekt å kjøre og det liker jeg 😊😊

Ellers nå som den er i bruk måtte jeg se om alt var tett etter vinterens jobb :•

IMG_5573.thumb.jpeg.d31f13a2753d2fb10145a8e7afbfdf4c.jpeg

Her:

IMG_5574.thumb.jpeg.46686aab0821c3cd0d65dc651352120b.jpeg

Og tett er det nå 😊.

Det fine med grå bil er at man ikke ser skitt og møkk:

IMG_5570.thumb.jpeg.7b9b5d054d17c8d965d4f669d3e7d785.jpeg

Men:

IMG_5569.thumb.jpeg.b4d91c6ff7278f16c20f58e7dd465295.jpeg

Denne er møkkete som fy så får ta et shine nå fortløpende .

Igjen så håper jeg at ny sensor gjør susen .

Lukter og oser av eksos ,samt litt småfjusking merker jeg .

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 modell & en E91 318i .En ukes bruk med e91 .Upd
Skrevet

Da var det endelig litt klassisk skruing igjen her .😊

Etter en kontroll på hospitalet ,bar det hjem og hadde et mål for øye idag og det var lambda bytte .

Var innom alle rekivisita butikkene idag og ingen hadde lambda pipe eller egnet verktøy .Dvs Biltema hadde et jern men visste det ikke ville passe pga plass .

For der jeg nå skulle ned er veldig trangt .

Kjøpte en fastnøkkel ,delte den i to :

IMG_5586.thumb.jpeg.9f6d3765b4e32d049ed3b139baa5d467.jpeg.

Det positive her var at jeg fikk godt feste rundt lambda og ikke andtydning til og runde den enda .

Men isteden for å utfordre skjebnen her ,startet jeg bil et par minutter for å få den varm .

Da løsnet den med en gang med verktøyet og det gjorde huden på tommel og samt brannblemme 😡😡😡.

Varm ja:

IMG_5591.thumb.jpeg.794678217cf2551b9594b9a31fc00cfe.jpeg

Så var det opp i kjent stil :

IMG_5589.thumb.jpeg.c4c2209f4a68eb5b49516187408c20ce.jpeg

Så rigge til for å komme under :

IMG_5590.thumb.jpeg.93b14bfb014eced93cde785d0e546cef.jpeg

Og under kom jeg ,men å ligge under som dette ,demontere kontakter og klips kombinert med gris,er ikke gøy men må gjøres .

Og etterhvert løs:

IMG_5587.thumb.jpeg.9242262952f0e51146d9c37f36bc8be5.jpeg

Finner ikke noe original nummer på den tror jeg dvs er et nummer men veldig utydelig :

IMG_5588.thumb.jpeg.84c5cc45d796fd818f3069809c5d46c6.jpeg

Så var det og klargjøre den jeg hadde med klips skru den fast samt div klips ,så skulle det være klart vel ?😊

Oppstart og ingen lampe .

Så var det testtur .

Her fikk jeg med en bekjent og sa at nå må vi ta en halvtimes tur for å se om jeg får lampe .

Følg trafikk sa jeg og når vi kommer til Grimstad på fire felt ,så bruker du den litt .

Etter en liten halvtime på veien så er det kun beltelampe som lyser :

IMG_5593.thumb.jpeg.ad1df9a97c3eb208cd68cb2421393e6d.jpeg

Og diagnosen viser dette :

IMG_5592.thumb.jpeg.79396fbbd347fdee68af7c54e958d816.jpeg

Så dette var jo greit vil jeg si .

Nå lukter den ikke surt heller og ikke sånn vond os .

Men jeg vil kjøpe begge nye sondene og ha liggende i tilfelle for jo brukt den jeg kjøpte ,men må bare ta litt og litt .De er dyre om man skal ha skikkelig merke men her kjøper man ordentlig tror jeg .

Så blir nok Bosch etterhvert .

Ellers jeg den svetter ved bunnpannepakning ,tydelige drypp .

Så har en jobb her og på sikt om vi har bilen da .

Uansett så virker den sunnere i draget nå ut aks felt og ikke hakkete når man kjører sent .

E61 var ute på sin første tur på lenge på lørdag :

IMG_5578.thumb.jpeg.be15529f98589e8fa7b382f08068617f.jpeg

Og som nevnt hundre ganger før ,det er noe eget med 5 om man har brukt 3 en stund .

Likevel to gode biler å kjøre totalt sett .😊

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 modell & en E91 318i .Lambdabytte .Upd
Skrevet

Jeg har bilen hjemme idag og det har jeg valgt bevisst pga jeg ville rengjøre den ut og innvendig .

Dette er lenge siden jeg har gjort den ene grunnen er at den må bli brukt den andre ,den stod jo lenge borte .

Idag var dagen her da det måtte gjøres noe .

Grått interiør er jo kjedelig ,men da er det desto viktigere å holde det rent og fresht da hjelper det veldig .

Så støvsuging ble tatt :

IMG_5594.thumb.jpeg.2091c49e49993cc8c25a83a862139bfe.jpeg

Bak :

IMG_5596.thumb.jpeg.14e7d00050db51e8c13b37cfafe35ee3.jpeg

Så måtte man jo få litt liv i plast :

IMG_5599.thumb.jpeg.8801c32721a8ce13a59d0495e3ed1003.jpeg

Og ting blir så mye triveligere :

IMG_5595.thumb.jpeg.85faecce0210502f60c918df6fb2bf57.jpeg

Innsteg og stolplast:

IMG_5600.thumb.jpeg.7fc99e6d4ff309c1e450f557edada34d.jpeg

Etterhvert ferdig med matter på plass :

IMG_5597.thumb.jpeg.c0ad95b31aa3944c4e02f748a9761cf1.jpeg

Fant jaggu og en knapp som jeg ikke visste jeg hadde her :

IMG_5598.thumb.jpeg.2c1bfd77397bcf68b936201968402c62.jpeg

Tror det er til noe korsrygg ,kjente sånn ut .

Den hjelper lite til mitt bruk ,da e9x stoler er som som kirkebenker kontra de andre bilene jeg har .😊.

Men den virket hvertfall.

Så på utsiden .

Felger grodd igjen :

IMG_5601.thumb.jpeg.eebea719817dd878efd550e1945ddfd7.jpeg

Skrumerker fra igår :

IMG_5602.thumb.jpeg.a4b5cec7c9ebba3d01a7d4045feb9e5e.jpeg

Det var bare å sette igang med det vanlige og det gikk unna .

 Klassisk bøtte og svamp ,tørk så ferdig .

Igang :

IMG_5605.thumb.jpeg.2e9836504f93bf412ae1bb19cfd8cc5d.jpeg

Krinkler :

IMG_5603.thumb.jpeg.68f96e9f1794d78d84a45e2bdde11457.jpeg

Og kroker:

IMG_5604.thumb.jpeg.491ac26ffd9f28db8a4769bce18d26ad.jpeg

Etterhvert har man en ferdig og ren bil:

IMG_5607.thumb.jpeg.fed5ee9c7f97a1a843e5bab8122d1dfb.jpeg

Ren og klar for mer km:

IMG_5608.thumb.jpeg.e74ee833ccaef153bec2cfd20d4bf2aa.jpeg

Etter poleringsjobben tidligere ,er denne enkel og holde ren og ikke minst gøy å se en Kjip sølv faktisk skinne .

Men jeg må gjøre noe som irriterer meg så grenseløst for hver dag nemlig dette :

IMG_5606.thumb.jpeg.adcc64776f203a28df2f23ed25108583.jpeg

Og hva mener jeg med nemlig dette?

Jo sigen ræv !

Det liker jeg ikke på biler en plass .De må enten være rette eller stuke i front .

Det verste er at alt er jo nytt her med kvittering ,men mistenker de har fått feil fjør av noe slag enten foran eller bak .

Uansett så skal dette fikses enten på den ene eller andre måten 🥳😊

Det positive nå er at selv etter mer kjøring igår så er det ikke noe feilvarsel i instrument og heller ikke feilkoder på Lambda . 

Og nå er eksos ren her både i rør og på finger :

IMG_5611.thumb.jpeg.e2d0d9122e2ea2110b29f2c217b0bd7d.jpeg

Så det er jo bra .😊

IMG_5609.jpeg

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 modell & en E91 318i .Tirsdags clean på 318.Upd
Skrevet

Da ble det nytt ratt på den gitt og ble forskjell .😊

Vi har jo dette :

IMG_5613.thumb.jpeg.478428dbe0b28fa666a50ed6f07c6cdb.jpeg

Ikke så mye å rope høyt om ,rett og slett grusomt .

Først bak for å kople bort strøm :

IMG_5617.thumb.jpeg.6e8d1fe4a6f51c40a9d1e657c4b6c26e.jpeg

Deretter ei fille over lås i tilfelle koffertrom skulle klapse igjen:

IMG_5618.thumb.jpeg.61e8844541392bc655c0724834efb0a3.jpeg

Så litt demontering :

IMG_5614.thumb.jpeg.65cb3a89b1c09e245489c7c1d33d7564.jpeg

Egentlig ikke noe hokus pokus her og rimelig rett frem .

Så var det og kople på alt igjen ,starte bil og se at alt slukket .

Justere tid og måned og vi er her :

IMG_5615.thumb.jpeg.882024a143e9341f8bcd533bfe2d58ba.jpeg

Jeg liker Check ok .

Ja og resultat :

IMG_5616.thumb.jpeg.772317576d0267e775f637cbc8d1ec33.jpeg

Ti ganger bedre 😊

Og det står jo i stil til de sølv pyntelistene og :

IMG_5619.thumb.jpeg.c3ae651f9e35e6eec148861e6c366d90.jpeg

Alt virker på det og ikke noen lamper så dette var suksess så langt .

Så nå står den her ren og med nytt Sportsratt.:

IMG_5620.thumb.jpeg.d5af3e2c0b232a7a157752450c935399.jpeg

Merker at dette og er en bil som blir bedre og bedre for hver dag den brukes og den hadde hatt godt av en lang tur ,men først oljeskift igjen .

Er jo hele 1000 km siden sist 😅.

Neida men mens jeg har holdt på her så har det blitt mye sånn av og på ,korte stopp kjør osv osv så nå blir det Mobil olje 5w-40 på den og et dyrere filter enn Biltema som står på nå .

Kjørt noe over 1000 km totalt og ser at den har minket noe på oljen .

Tenker det er en kombinasjon av tidligere lekkasjer ,bunnpakning og sikkert ventiltetninger som er noe pjuske ,men vet dere noe ?

Om den drikker litt olje ,så driter jeg i det isåfall går helt fint .

Alt dette finner jeg utav når jeg starter på scratch og inntil da bare kos med treg 18 .🥳🥳

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 modell & en E91 318i .Treg 18 får Sportsratt.Upd
Skrevet
1 time siden, E.C. skrev:

Bra det begynner å bli ordning på den, med både lambdra og et mer passende ratt :) 

Ja nå begynner det og ligne noe her heldigvis @E.C..

En bekjent måtte låne bil nå en time pga et lagerhavari på xc60en han har ,og fremdeles ikke noe varsel enda .

Rattet ble som natt og dag på den og så godt å holde i .😊

Skrevet

Hverdagen .

Nå er vi tilbake med litt normal hverdag her ,altså vinterens prosjekt er i drift noe er kjekt .😊

Den fikk nye mil igår og idag har fruen den sammen med venninner på strandtur.

Da skulle jeg jo brukt dagen på å fjerne dette ;

IMG_5626.thumb.jpeg.b684a3003c5d0e1ade81778d151c8a69.jpeg

Og dette :

IMG_5625.thumb.jpeg.57ecf034870dc106e815c6a5bf98e8c6.jpeg

Altså vaske en særs møkkete bil :

IMG_5628.thumb.jpeg.81d6fe741b1e9e48ad9151035d876950.jpeg

Men det har jeg gitt blaffen i og koser meg heller på terasse idag :

IMG_5630.thumb.jpeg.9bbcb488c7e2e743259c53f498460471.jpeg

Av og til så er det bare deilig å se på tingene og rett og slett drite i tingene .😊

Så ikveld blir det ut og spise så avsluttes kvelden på terasse med et glass hvitvin .

Det skiller 20 år mellom disse her :

IMG_5629.thumb.jpeg.67f7ee8dd6cd2b69add34bc385d137ff.jpeg

Likevel så merker jeg de er i familie ja uten tvil ,men selvsagt er det jo den blå som er den triveligste men dette vet dere jo 😅.

Apropos denne :

IMG_5627.thumb.jpeg.97cf1a74fd01183c634772f199726d7e.jpeg

Hun syntes den hang litt på bremsene ,noe den ikke gjorde .

Derimot hang den litt når håndbrekk hadde stått på .

Men med litt flittig bruk ble det bedre for nå .

Uansett noe som jeg ikke gjør noe med enda 😊

 

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 modell & en E91 318i .Upd.
Skrevet

Mandag og ny uke .

Kan starte med at jeg idag har så smått klargjort e28 for litt skruing og det første ,er å få litt strøm på den:

IMG_5639.thumb.jpeg.0deccaf805008c94e6e86e2a71abbe4e.jpeg

Nå skal den stå sånn et døgn tenker jeg ,så skal jeg igang med å få sett mer på høyre brems foran.

Etter prat med flere og flere så er nok synderen her :

IMG_5641.thumb.jpeg.3ba0713c7df0b338dd73f36732c916cf.jpeg

Først av med calliper ,så demontere den og se .

Så før den monteres så skal jeg pumpe ut bremsevæske og se hva som kommer ut derifra .

Drømmen er jo at det kunne la seg gjøre å få «flushet» denne pumpen uten å bytte den .Forsøket verdt hvertfall.

Her står den til lading og klar for litt jobb meget snart :

IMG_5640.thumb.jpeg.dc6f56f5bab7d5d805a8d7e7549cc112.jpeg

Så over til e91 😊

Den er blitt flittig brukt i helga både her og der og den funker .

Bilen ble jo brukt på strandtur på lørdag og konemor synes hun hadde vært borti noe på vei ned til stranden .

Dette er en sånn typisk vei med forhøyning i midten med gress osv og på sidene småfjell osv som stikker ut .

Og det stemte det ,for her var det skrapet opp på kantskjørt :

IMG_5642.thumb.jpeg.b4d0b1f22382e6b39041642bb6cd6211.jpeg

Men spiller null rolle da skjørt skal av snart og lakk har jeg i bøtter og spann ,så null stress 😊

Så til noe annet og her er jeg litt låst nå .

Jeg fikk jo takluke til å virke her i vinter og da virket den strøkent .

Nå har jeg et problem her .

Når den skal åpnes for full åpning går den ned og tilbake i lukket posisjon.

Men fant ut av noe her idag og denne delen her :

IMG_5638.thumb.jpeg.cec48b8c05f550ca737fb130cb71f59b.jpeg

Er det noe med for når jeg tar tak i den sånn:

IMG_5637.thumb.jpeg.75844d36af645e4eaece0881281dc14d.jpeg

Så går luken fint helt bak og lukker seg og når jeg ønsker det.

Den plasten er bevegelig /leddet på hver side så må være noe der .

Ikke at det er et problem ,men jeg vil ha det iorden helt enkelt .

Så om noen har et tips på hva dette er så legg gjerne ved en tekst .😊

Ellers virker den på tilt og alt som finnes .

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 modell & en E91 318i .Upd.Mandags syssel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...