Gå til innhold

Sveigis sin e61 530 d 2005 modell. Frem og tilbake .Liten upd


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

Som dere vet så har jeg fått totalforbud mot alt som har med hobby og gjøre 😫😫,og nå kjenner jeg virkelig på rastløshet her .

Fordelen er at jeg kan bevege meg noe men ikke belaste noe som helst .

Tittet ut etter frokost idag og spurte fastlegen min aka fruen følgende spm :

Kan jeg få lov å spyle bilene mine med hageslangen?😅

Så lenge jeg ikke ser bøtte eller et pokkers verktøy så skal du få lov 😂😂

Og her ser dere bilene :

IMG_2384.thumb.jpeg.d48a010e6a601d2cf6ff98c997f9bd3b.jpeg

535i:

IMG_2385.thumb.jpeg.c8fa62296ec1a26ba2df1bbfa7e19944.jpeg

Somsagt kun spyling og det ble meget bedre :

IMG_2386.thumb.jpeg.755130ed61ed8bee54beeda9256fdf0c.jpeg

IMG_2393.thumb.jpeg.0d18a969e05abc7ead834548795adcf4.jpeg

Er så glad jeg fikk byttet til sorte lister på den når jeg ser den herifra :

IMG_2389.thumb.jpeg.b4a1f70f8d106c1199ed70faf5469b80.jpeg

Hadde ikke rutene bak vært sotet ,så hadde krom blitt beholdt .

Men nå er folk forskjellige her men jeg liker ikke krom desverre på nyere biler .

En annen ting som jeg er glad for at jeg gjorde var å få skaffet 124 og fikk  pusset de opp .

Enkle dog sportslige hjul som passer bilen godt :

IMG_2388.thumb.jpeg.be6b94c650283ad6e71d9a922dc5e022.jpeg

Husker dere jeg skrev om nabo dama mi i vinter ?

Altså hun megaspreke som driver med kroppsbygging osv ..

Vel folkens hun har fått seg kjæreste nå ,et monster av en mann som ser ut som en blanding av the Rock og Arnold Schw.😅😅

Dog så snill og grei at man blir matt .

Han er autofil og elsker Bmw og kom bort til meg på 17 mai der han måtte se på bilene mine .

Han likte de svært godt og e34en var liksom den som fenget merket jeg .

Han hadde hatt mye Bmwer før og etter at han hadde blitt kjent med meg ,så satt han på Finn nå og tittet på Bmw for kjøp😊

Nydelig når man kan påvirke folk .🙏

Planen nå fremover er ingen plan ,kun sørge for at hverdagen blir så normal som mulig .

I mellomtiden får man bare småsusle og ta livet med ro .

Eneste stressmomentet her nå er at minsten skal ta lappen og ha bil og hun maser noe voldsomt .

Sort e91 ,sort e91 ,sort e91 konstant 😊🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Hverdagens upd .

Luftetur .

Som jeg har nevnt tidligere så blir jo denne lite brukt ,nesten ingenting .

Og det kan slå begge veier her :

-En e61 som har liten km stand og er omtrent mint all over mtp lakk osv 

-Masse dritt som dukker opp om man skal bruke den og dårlig oppførsel .

Hvertfall på søndag var det konfirmasjon og totalt 24 mil stod for tur .

Jeg bønnfalte familie om e28 noe de blånektet for ,nå ville de sitte komfortabelt uten støy og trang bil 😊

Vel er jo lenge siden den er blitt brukt og tok denne og merket jo fort at den har stått lenge .

Var ikke lenge før jeg fikk varsel om low oil pressure osv stop imediattely ,noe jeg selvsagt dreit i 😊.

Bilen gikk og sveiv som den skulle den så tok det helt med ro .

Fortsatte videre uten videre tull .

Etter en stund begynte den og liksom hakke i fart ,igjen gav blaffen for jeg satset på at ting gikk seg til .

Vi kom opp og på vei ned ikke noe tull🙏

Gårsdagen gikk jo på så mye annet og idag skulle det brennes diesel og virkelig få banket opp denne bilen ,rett og slett tyne den til ytterste 😎.

En vei som er fin og gjøre dette på er gamle e18 mellom Grimstad og Lillesand og tidlig idag skulle vi se litt nærmere på om gjentatte feil dukket opp.

Ble en rolig tur bortover og måtte stoppe her ved Knut Hamsun:

IMG_2471.thumb.jpeg.3355dfab1359b17268426192924c7277.jpeg

Fint her :

IMG_2472.thumb.jpeg.e5a0e4699b75ca427f9a841b4fe263e0.jpeg

Så rolig tempo til Lillesand og returen hjem .

Her ble det tynet til det aller ytterste både i sport ,manuell og automat.

Ikke noe sånn type idiotkjøring i høy fart men mer holde den på gir og tvangskjøre den .

Etterhvert Grimstad next og her derimot var det bare å tømme alle gir i fri fart til jeg kom til Cirkle K og etter det rooolig 😊

Summen av turen :

Ingen varsellamper sålangt og bil hadde godt av dette .

Virker friskere og kjører som den skal .

Det som nå skjer ,er at jeg skal få byttet alle vakuumslanger under innsug da noen er helt råtne ,noe jeg merker .

For når jeg kjører i tja 60 i femte gir og holder sånn type såvidt inntil gassen så har jeg litt sånn forgasser bil følelse av og til .

Dette kjenner jeg igjen fra når den ene slangen hoppet helt av og den er fremdeles ikke hundre.

Nok om det ,deilig å ta en tur med den igjen for jeg er kjempeglad i den og er superdigg å kjøre .

Vel hjemme :

IMG_2477.thumb.jpeg.7f6ad01b84a21af7d1aa106c8d4de664.jpeg

Som dere ser ,så bærer den ikke preg av mye bruk :

IMG_2473.thumb.jpeg.2f3754d1a95d1e3f7666c3329c79dd79.jpeg

Dette:

IMG_2475.thumb.jpeg.38af03c9bff076643fa5f0358a189bfd.jpeg

Brukte store deler av gårsdagen på Bavaria og dikk tatt noen bilder av nye 5 serien :

IMG_2455.thumb.jpeg.bfadf9181cd8df0725166cc19d98f5ed.jpeg

Jeg synes den er lekker som fy den nye Touringen :

IMG_2456.thumb.jpeg.cc7853c81ecc2b649f397e2fc759dd7f.jpeg

IMG_2457.thumb.jpeg.8f2a8e0eb46101132a0a5527abd3ee7a.jpeg

Men jeg har jo glidd helt ut her men disse får man vel ikke med friske dieselmotorer lengre ?

Uansett fin 😊

Gleder meg hvertfall til å få tatt diverse servicer på den .

Skal og bytte sleeves og div under mecatronic enhet på kassen samt ny olje og filter på den sånn at jeg vet det er gjort i mitt eie ,men dette koster så må bare få blitt ferdig med fruens ønsker i sommer i huset .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Hverdagens upd .Få brukt den .

Vi er nok litt uenige ang G6X. Kikket på en I5 M60 her hos Jæger nylig, og selv om den kan funke fra noen vinkler, ser den tung, høy, brei (med tilsynelatende smal sporvidde), klumpete og dårlig proporsjonert ut fra andre. Setene var heller ikke god 5-seriekvalitet. Dette var attpåtil en sedan, og bagasjerommet var knapt på nivå med E39 takket være den flate bakenden. Mye feil med denne bilen, vil jeg si. Veldig dyr er den også. Voldsomt sprang fra i4 til i5 i pris.

Begynner å bli noen år siden jeg siklet i nybilavdelingen hos BMW, dessverre.

Bra du tar vare på bilen "min" 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, *MrB* skrev:

Vi er nok litt uenige ang G6X. Kikket på en I5 M60 her hos Jæger nylig, og selv om den kan funke fra noen vinkler, ser den tung, høy, brei (med tilsynelatende smal sporvidde), klumpete og dårlig proporsjonert ut fra andre. Setene var heller ikke god 5-seriekvalitet. Dette var attpåtil en sedan, og bagasjerommet var knapt på nivå med E39 takket være den flate bakenden. Mye feil med denne bilen, vil jeg si. Veldig dyr er den også. Voldsomt sprang fra i4 til i5 i pris.

Begynner å bli noen år siden jeg siklet i nybilavdelingen hos BMW, dessverre.

Bra du tar vare på bilen "min" 😄

Ja som sagt så fikk jeg ikke studert helt ned i materien her pga jeg har falt helt ut av Bmw og sine nyere modeller .😩

Det jeg tenkte her var at jeg likte selve fronten og bakparten på den ,men igjen alt annet fikk jeg ikke studert.

Innvendig lar jeg meg ikke imponere helt ærlig ,da synes jeg e34en er finere 😅

Jaja jeg passer på den og det nærmer seg servicer her i bøtter og spann .

Innsug som skal av og mye mer .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikveld hadde jeg et mål for øyet ,nemlig å få demontert så mye som mulig for bytte av vakumslanger osv og satte igang :

IMG_2546.thumb.jpeg.2b8c2d83a284117cff62b1d903d5ae3d.jpeg
 

Men det skulle ikke gå så lang tid før jeg ble forstyrret av en nydelig lyd som kom sigende inn i byggefeltet og hva var det tro ?

Jo dette :

IMG_2543.thumb.jpeg.d8db56e51c539362a7d8e4e6a52547de.jpeg

Dette er en bekjent av meg som har denne og lurte på om jeg ikke ville kjøre den litt .

Og det er klart at når man kan velge å kjøre noe av det feteste man fikk på fire hjul på 90 tallet kontra stå i motbydelig dieselskruing da er man jo ikke i tvil .

Det er mange årsiden jeg sist kjørte m5 e34 ,nærmere sagt 1998.

Da kjørte jeg en sort e34 m5 Touring inni Oslo ,bare det var jo en opplevelse da 😊

Spm mitt nå var om det var like gøy idag ?

Altså i all enkelhet JA meget gøy 😊

Nå er jo min e34 helt lik og kjøre mtp stoler osv ja understell og nesten ,men det store forskjellen var jo selvsagt når denne fikk litt turtall .

Jeg velger å si det sånn jeg jeg,der m30 flater ut våkner S38en og henter ut resten i nydelig klassisk turtall som får nakkehårene til å reise seg enda .

Kjøremessig var denne og min null forskjell ,heller helt like men likevel en M bil vil alltid være en M bil .😊

Og det svevet er jo til å bli matt av altså selv om den er steingammel .

Helt rått .

Morro med skikkelig klassiker på besøk :

IMG_2540.thumb.jpeg.b3e164f7367c9ac509d38b9912b81486.jpeg

Godlydsmotor S38:

IMG_2544.thumb.jpeg.b799c8220ed90f1193088b02cf90bbb9.jpeg

Dette var utrolig morro og nøt hvert sekund med denne bilen her .😊

Men etter sol kommer regn og plutselig stod man der igjen og skulle skru mer på e61 ,men mistet lysten på hele møkka etter denne turen😩.

Så får heller satse på å få gjort mer imorgen.

Og hva skal på sikt skje nå :

Olje/ filter

Oljenivåsensor

Oljetrykksbryter

Vakuumslanger

Div rengjøring når innsug er av .

Uansett var en fin mandags ettermiddag dette .😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Når kveldskruing blir e34 M5 kjøring .Upd
22 minutes ago, sveigis said:

Ja naboen min omtrent .

Staselig bil å kjøre dette .😊

Du må få prøvd en 3.8 hvis jeg noengang får den tilbake fra verksted

😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S38 har mye sjarm. Digger spesielt den ruskete og bøllete tomgangen. Dritfet lyd og glad i turtall 👍

Har vel nevnt det før, men et av mine beste bilrelaterte minner er E34 M5en jeg hadde - satte fartsrekord Gøteborg-Oslo med den for noen år tilbake da det fortsatt var en del 2-felts landevei på det strekket.  Startet i Gøteborg med perfekte forhold - kl 02.30, skyfri himmel i juli, full tank med 90l bensin og en S38B38 klar for eventyr 😁

Med 2024-briller på kan man kanskje si at motoren var tørst og bilen litt i overkant tung med mindre bra styring, men som landeveislokomotiv funker E34 M5 meget bra.  Dog kjører jeg pr i dag en S50B32 som brukis, og det er også en veldig kjekk motor - spesielt kombinasjonen vanos/bra dreiemoment i bånn og lettere bil gjør at en BMW S-motor fortsatt er gull å bruke til jobb, selv nesten 30 år etter lansering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sdhild99 skrev:

Du må få prøvd en 3.8 hvis jeg noengang får den tilbake fra verksted

😁

Det gjør jeg gjerne for nå er det mange årsiden sist det ble prøvd 340 hk .

Og det sitter i minnet enda .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Werther skrev:

S38 har mye sjarm. Digger spesielt den ruskete og bøllete tomgangen. Dritfet lyd og glad i turtall 👍

Har vel nevnt det før, men et av mine beste bilrelaterte minner er E34 M5en jeg hadde - satte fartsrekord Gøteborg-Oslo med den for noen år tilbake da det fortsatt var en del 2-felts landevei på det strekket.  Startet i Gøteborg med perfekte forhold - kl 02.30, skyfri himmel i juli, full tank med 90l bensin og en S38B38 klar for eventyr 😁

Med 2024-briller på kan man kanskje si at motoren var tørst og bilen litt i overkant tung med mindre bra styring, men som landeveislokomotiv funker E34 M5 meget bra.  Dog kjører jeg pr i dag en S50B32 som brukis, og det er også en veldig kjekk motor - spesielt kombinasjonen vanos/bra dreiemoment i bånn og lettere bil gjør at en BMW S-motor fortsatt er gull å bruke til jobb, selv nesten 30 år etter lansering. 

Kunne ikke være mer enig ,er jo tomgangen som er så rå på de 🥳🥳.

Ikke minst når du kjører sent og den formelig ber pent om å få skamjuling .

Husker du nevnte det ja og var nok morro .

Ja du har jo fremdeles en bil med S motor ja og forstår deg godt .

Merker jeg er litt irritert over at jeg skulle kjøre en sånn bil nå…

Og det blir jo ikke noe bedre når den ene kompisen sa følgende på tlf .

Selg ALT utenom e61 ,da har du nesten garantert til en M5 som jeg har hørt du har gnålt om siden 1992 😅 og få fred Jan !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, sveigis said:

Og det blir jo ikke noe bedre når den ene kompisen sa følgende på tlf .

Selg ALT utenom e61 ,da har du nesten garantert til en M5 som jeg har hørt du har gnålt om siden 1992 😅 og få fred Jan !!

 

Vel, det er lettere å finne en grei E34 M5 enn en original og hel E28 535i. Dessuten tror jeg E28en har mer av den old school-sjarmen du (og jeg) setter STOR pris på.  Den er akkurat passe stor, nett og kompakt med et sexy design.

E34 er fete sleder, men de fremstår som litt tunge og satt i forhold til E28.  Hadde jeg vært deg ville jeg beholdt E28en fremfor å bytte den ut med E34 M5....Skulle du få et innfall og gå lei E28en, sett den heller på låven et års tid og se om gnisten fortsatt er der når du henter den ut igjen. 

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Werther skrev:

Vel, det er lettere å finne en grei E34 M5 enn en original og hel E28 535i. Dessuten tror jeg E28en har mer av den old school-sjarmen du (og jeg) setter STOR pris på.  Den er akkurat passe stor, nett og kompakt med et sexy design.

Du har nok rett i det dvs veldig rett og .

Å finne e28 535 i finner man men ikke lett type e34 M5 lett .

Helt sant og jeg er en e28 mann uansett og det er det jeg merker forskjellen på her .

E28 er mye mer leken og går faktisk veldig godt til å være så gammel som den er .

Så ja jeg holder meg til rekken som den er uansett tips og forslag for e28 hadde jeg angret bittert på om den ble solgt ,for hadde jeg funnet en igjen like enkelt ?

Neppe 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble man omsider ferdig med den O store bytte vakuum slanger og starter fra begynnelsen .

Som dere sikkert har fått med dere ,liker jeg og starte tidlig på morgenen 😊.
06.45 startet jeg så fort det ble opphold og etter en liten time var alt demontert :

IMG_2554.thumb.jpeg.67c7ae7ab0ba2a51bcf9b393d68f5362.jpeg

Klar for diverse :

IMG_2553.thumb.jpeg.ad3fb97ce02d297ca3902bc14035f0ef.jpeg

Jeg var veldig spent på hvordan innsuget så ut her men dette var veldig lite grodd igjen :

IMG_2555.thumb.jpeg.7ab7b98363ed7e57ea2b20269797688f.jpeg

Swirl flaps satt godt og bevegde seg og :

IMG_2556.thumb.jpeg.fb0e5fa2c494d759eac922f38e51442b.jpeg

En rask inspeksjon av motor før diverse ble gjort og overraskende tørr .

Likevel så var der fuktige enkelte plasser og utifra det jeg så ,virket det som at det kom fra innsug .

Første jeg starte med var å vaske kontakter :

IMG_2562.thumb.jpeg.ec5603c884bedfcf35379e3507a1eb0b.jpeg

Elektrorens og papir for noen av de var jo badet i olje ,men ble rent innvendig .

Så selvsagt ble det regnskyll her og fikk dekket til det meste :

IMG_2564.thumb.jpeg.574dd719084b2922e8ba65e764b84282.jpeg

Da var det bare å sette seg i e28 for nye slanger :

IMG_2559.thumb.jpeg.dc372c838cc3c47daa476a343597f369.jpeg

Vel hjemme og nye slanger i boks :

IMG_2561.thumb.jpeg.08e95c4930e515c153f8c467197cdbc2.jpeg

Og la meg bare si det enkelt ,disse slangene som var montert på bil var modne for utskiftning .

Kunne klemme de flate med fingrene og seige som tyggis .

Den ene slangen som går til en den ventilen med to utganger på ( Ene Egr og den andre Vakuum var gått av nede i bunn ved ventil .

Etterhvert ble alt byttet og det nærmer seg noe :

IMG_2566.thumb.jpeg.be1b32c5edc863655ed59801d0ed5d18.jpeg

Nye pakninger hadde jeg liggende til innsug utrolig nok 😊og selve innsug skrapet jeg bort kun det aller verste dvs var omtrent ikke noe å gjøre rent .

Egr og gasspjeld ble vasket rent og etter en stund var alt på plass igjen :

IMG_2568.thumb.jpeg.1300023a9e0dcbb26cf47a36723d1651.jpeg

Snart på tide med en testtur ,men hvorfor ville jeg bytte alt dette foruten kun å vite at jeg har gjort det ?

Jo når jeg har kjørt denne bilen har jeg hatt en sånn type kjøre gammel forgasser bil .

Dvs ligger man i tja type 60 i 1500 omdr ,så er der en sånn type dautid på pedalen og turteller kan liksom begynne å sprette opp og ned som en turbotrykkmåler ,ikke sånn sent frem og tilbake .

Bilen ble jo bedre i vår når jeg fikset den sånn midlertidig men det var ikke nok .

Leste og så var mange andre og som hadde opplevd dette .

Og det er klart om ikke slanger er tette ,så vil jeg det gå utover andre ting som skal lese verdier osv og gi signaler til ditt og datt.

Oppstart ble tatt og ikke noe å si ,rett i drive og ut på e18 😊

Merker her at den er mer direkte på gasspedal og mens jeg kjører den varm så oppfører den seg fint .

Så retning hjem via andre veien der det er kun 50 og 60 km og det var oftest her man merker det .

Til nå ser det ut som jobben jeg har gjort betalte seg ,for jeg merket ikke noe fjusking eller noe nå og håper det nå er iorden 😊🙏.

Det sagt ,vi snakker om en E6x det som er fint nå kan være tull om en time 😅

Men dette var en jobb som hvertfall måtte gjøres da dette var ferdig .

Så er det jo gøy å vite at man faktisk har gjort dette .

Skal vi skru tiden enda litt tilbake ?

Igår morges så skulle jeg kjøre fruen til en eksamen hun skulle ha .

Hun gruet seg selvsagt og lurte på om jeg ikke kunne kjøre .😊

Jo sa jeg null problem og startet opp e34en og da med varsel om kjølevæske .

Ok opp med panser og der badet hele motoren i frostvæske selvsagt .

Og synderen var denne slangen her på bildet den største:

IMG_2548.thumb.jpeg.8f5a83297fad2eefb00a4c6c0f59b360.jpeg

En sprekk ble funnet der den er skjøtet med en liten som går langs blokk og inn mot torpedo .😩

Heldigvis har en bekjent en ny liggende som jeg skal få montert nå en dag ,så blir det iorden .

Ble jo selvsagt sur ,men hallo?32 årgammel og 326000 km ,da skal den få lov til å gi etter 😊.

Nå har jeg hvertfall fått tatt et lite røsk på e61 så kommer det mer etterhvert .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 modell.Vakuumslanger&div ,noe e34.Upd

Det er nå noen fordeler med eldre biler når man ser på hvor lett tilgjengelige enkelte komponenter er. Denne her blir nok en kosejobb å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 modell. Frem og tilbake .Liten upd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...