Gå til innhold

2015 420d X-drive - fallgruver?


rublings
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Skulle egentlig bytte ut vår trofaste V70 med en elbil, men er blitt fristet av en gammel, tysk frøken. Har ikke hatt BMW med forbrenningsmotor på nesten 10 år, men kom tilfeldigvis over en 2015 420d x-drive GC med automat. Den er gått 120.000km og har fått ny fordelingskasse foran. 

Er det noe man må være obs på her? Er det samme som vår gamle e82 120d, hvor det er sannsynlig med registerproblemer? 

Er automatkassen grei i disse? 

Kjenner jeg prøver å rettferdiggjøre å kjøpe en kjekk eldre bil foran en kjip nyere elbil, men dersom det er et minefelt så tror jeg dessverre fornuften må seire i denne seige økonomiske tiden vi befinner oss i. God erfaring med dette forumet fra gammelt av, så jeg tenkte dette var plassen for en objektiv og fornuftig gjennomgang 😅 

Redd meg fra Hyundai Kona folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt du spør her!

Har selv en 2015 420xd GC, og er storfornøyd med den. Har hatt den i 6 år nå og kjørt på den ca 110000km, bilen bikket akkurat 140000km i går. Aldri vært et feilslag på motoren, har B47-motoren med 190hk, vår bil er en av de første som kom med den, produsert 03-2015. Den passer bilen ganske godt, og paret med automatkassen er det en mye kvikkere bil enn motorstørrelsen og effekten skulle tilsi. Jeg fikk også byttet fordelingskasse, på rundt 70000km. 
 

Regner med det er denne du vurderer: https://www.finn.no/315338955

Ved et raskt VIN-nr søk kommer det opp at denne 2015-modellen er produsert i Nov 2014, og at den da har N47T-motoren - altså den motoren som er «belemret» med registerkjedeproblemer som du kjenner til. 
https://www.mdecoder.com/decode/wba4b7103fd958387
Jeg ville funnet en «forrektig» 2015 modell eller nyere som har B47-motoren. Du kan bare begynne å lete, dette er superkjekke biler :) 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mest sannsynlig B47 motor i denne om det er en 2015 modell. Disse virker vel å være en del bedre enn N47 motoren mtp. register. Men disse har vel også Cp4 høytrykkspumpe som kan ryke og genere veldig dyre reprasjoner.  Ville likevel ikke styrt unna, men heller tegnet maskinskadeforsikring så slipper man å frykte reprasjoner i 50-100 000 kroners kassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, papertiger skrev:

Kjekt du spør her!

Har selv en 2015 420xd GC, og er storfornøyd med den. Har hatt den i 6 år nå og kjørt på den ca 110000km, bilen bikket akkurat 140000km i går. Aldri vært et feilslag på motoren, har B47-motoren med 190hk, vår bil er en av de første som kom med den, produsert 03-2015. Den passer bilen ganske godt, og paret med automatkassen er det en mye kvikkere bil enn motorstørrelsen og effekten skulle tilsi. Jeg fikk også byttet fordelingskasse, på rundt 70000km. 
 

Regner med det er denne du vurderer: https://www.finn.no/315338955

Ved et raskt VIN-nr søk kommer det opp at denne 2015-modellen er produsert i Nov 2014, og at den da har N47T-motoren - altså den motoren som er «belemret» med registerkjedeproblemer som du kjenner til. 
https://www.mdecoder.com/decode/wba4b7103fd958387
Jeg ville funnet en «forrektig» 2015 modell eller nyere som har B47-motoren. Du kan bare begynne å lete, dette er superkjekke biler :) 

Takk for svar! Søren klype da, ikke det jeg ville høre. Falt litt for akkurat denne pga modifikasjonene, og det er ingen andre tilsvarende i min prisklasse i Vestland 😬

Er dette en fyfy-motor da, eller er det stort sett bare registerproblemene? Er det noe anslag på når disse evt dukker opp mtp km.stand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

N47 er ikke helt bra nei, men endringene på delenummer sluttet i 2013/2014, så det er mulig at du ikke får problemer. Hvertfall så vil jeg påstå at sannsynligheten for problemer med vesentlig redusert sammenlignet med en 2010 N47!

Men B47 er en mye flottere motor på alle plan, så den er å foretrekke uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig hadde nok sett videre til en annen motor. Du må nok også se utenfor Vestland om du skal finne rette utgaven på disse, det kryr ikke akkurat av de sammenlignet med f.eks. F31. 
Hadde jeg skulle ha kjøpt meg en F36 i prisleie 250-300k nå hadde jeg nok gått for denne: 

420i xDrive Gran Coupé M-sport

1 eier, gått rett over 50000km, har aktiv BSI til bilen er 10 år (og da sikkert 100000km) dvs servicene er betalt for de neste to årene, tilnærmet nye dekk både sommer og vinter, og veldig godt utstyrt - til og med skinntrukket dashbord og Adaptive M Suspension. Ser jo tilnærmet ny ut på bildene. Det er en forrektig 2015 modell (den har doble eksosstusser, 2014 har enkle på 420i/d). Den har også N20 turbobensinmotoren som jeg vil si er et bedre valg en N47. Går aldri feil med en fin bensinmotor i disse bilene.

Det er en helt annen bil enn den hos MB Auto, men på en annen side har du nå mulighet til å gjøre den til din egen, gjøre med den det du ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig informative svar, setter pris på det! 

Veldig fin bil, men jeg har en aversjon mot sølvgrå biler. Blir for mye taxi-preg her i Bergen.

Jeg skal opp til forhandler i dag og ta en titt, men da har jeg i bakhodet at b47 motoren er å foretrekke. Samt er det mulig at denne vil ha mindre problemer enn en tidlig n47. Greit å vite at bensinmotoren er aktuell også, det øker jo antall biler betraktelig! Disse sugebensinene du fikk i E90 var lite å rope hurra for, husker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, rublings said:

Veldig informative svar, setter pris på det! 

Veldig fin bil, men jeg har en aversjon mot sølvgrå biler. Blir for mye taxi-preg her i Bergen.

Jeg skal opp til forhandler i dag og ta en titt, men da har jeg i bakhodet at b47 motoren er å foretrekke. Samt er det mulig at denne vil ha mindre problemer enn en tidlig n47. Greit å vite at bensinmotoren er aktuell også, det øker jo antall biler betraktelig! Disse sugebensinene du fikk i E90 var lite å rope hurra for, husker jeg.

Svigers har denne N20 motoren i sin 320i GT xDrive, med en remap som drar den opp til 328i nivå (245hk) og er veldig fornøyd. Var visst meget stor forandring. Fordelaktig med bensin på småkjøring i byen også, og selv om jeg selv har dieselutgaven skal jeg innrømme at 4-serie kler bensin aller best.

Ikke kom å si at Glacier Silver ikke ser bra ut :D 

22155818328_e8c8877351_h.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B47 motoren er heilt fantastisk, den er sterk og sprek på samme tid som den er svært rimeleg i drift.

Støybildet på tomgang trekke ned - for det er utruleg mykje støy, men ein skal jo egentlig ikkje stå så mykje på tomgang. Med en gang du får litt turtall/fart så er det en veldig harmonisk motor. Høyrer knapt motoren når en køyrer, i vanleg landevegsfart vil dekk/vindstøy langt overgå motorlyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

57 minutter siden, rublings skrev:

 

Jeg skal opp til forhandler i dag og ta en titt, men da har jeg i bakhodet at b47 motoren er å foretrekke. Samt er det mulig at denne vil ha mindre problemer enn en tidlig n47. Greit å vite at bensinmotoren er aktuell også, det øker jo antall biler betraktelig! Disse sugebensinene du fikk i E90 var lite å rope hurra for, husker jeg.

Hvis det er den på MB Auto du skal se på ville jeg kanskje spurt om de har dokumentasjon på service mellom nest siste og sist registrerte service i iDrive:

image.png.3f1caa1a49f2b23e2c301be48873586d.png

48000km mellom service er mye og mest sannsynlig er det tatt et oljeskift innimellom der som ikke er registerert i iDrive, men hvor serviceindikatorer er nullstilt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, laffe said:

 

Hvis det er den på MB Auto du skal se på ville jeg kanskje spurt om de har dokumentasjon på service mellom nest siste og sist registrerte service i iDrive:

image.png.3f1caa1a49f2b23e2c301be48873586d.png

48000km mellom service er mye og mest sannsynlig er det tatt et oljeskift innimellom der som ikke er registerert i iDrive, men hvor serviceindikatorer er nullstilt. 

Og derfor elsker jeg dette forumet. Godt innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur og fikk prøvekjørt nå. Er ikke helt for meg tror jeg. Drivverket, eller motor/gir kombo ble veldig tregt og bråkete. Tror ikke det hjalp på kjørefølelsen at den hadde 20" felger heller. Men stilig, det var den! 😁

Fikk prøve en facelift F31 330i mens jeg var der. Den var kjørt 150k, men føltes mye tightere i understell og drivverk.

Konklusjonen er vel at jeg nå ser etter en facelift F30/31/32 med enten B47 eller bensinmotor! Ser jeg da etter modeller som er produsert i 2015? Er det sånn at noen facelifter har gammel motor som overgangsfase, eller er facelift=b47?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanker om denne da? 

https://www.finn.no/294710505

Dårlige bilder og ikke like "pimpet". Jo rimeligere jo bedre, og er vel lite avskrekkende her? Ser på VIN check at den er carbonsvart også, selv om den ser blå ut på bildene. 

Har ikke X-Drive, men det er ikke et veldig stort behov her i Bergen. Kjørt bil med forhjulstrekk i lang tid

Noen fine originale 19" m-sport hjul og muligens noen senkefjærer, så kan vel dette se ganske pent ut. Lokal er den også!

 

Edit: Glemte å spørre; er det sånn at alle 4-serie er "facelift", eller er det forskjell på en 2014 og en 2015/16 her?

Endret av rublings
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...