Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leverte understellsdelene som skulle pusses opp, til glassblåsing og vannpolering på Torsdag. Fredag morgen var det klart til henting.
IMG_3689.thumb.jpeg.333dc8c3a62a1a8901e9b84cd723dfd5.jpeg 

alt ser jo helt nytt ut, og ble langt over forventning! Nesten litt synd at det kun er kontrollører som får se understellet på denna. 
 

har også fått adapterene slik at jeg kan montere F10 M5 kaliperene på E6x understell! De også ser jo ut som smykker 

IMG_3668.thumb.jpeg.f590d8e359c75ba03412d59acc7e9505.jpeg

bestilte på Torsdag fra Latvia, og ble levert på døra Mandagen etterpå. Det er service 🤠

IMG_3691.thumb.jpeg.030fad55743e61eaa31ce9d0e05f2e80.jpeg

bestemte meg for og snu skinna også, så blir det riktig. Var det som var riktig ifølge litaueren på youtube også. 
 

sånn til kontrast: her er delene før de ble overhalt

IMG_3684.thumb.jpeg.3b0c2c766a56ad5affedcce0a3cb8b15.jpeg
 

her er de også skrubba med alu rens osv. 

Skrevet

Haynes har òg manual, men ut frå det eg har erfart så held eg ein finger på Bentley.

Skrevet

Det var en skikkelig god rens, er det noen som driver med dette som firma? Kan sikkert være at flere er interessert etter reklamen her :P

Angående montering, mye er jo i TIS eller ISTA, holder vel til ganske mye det?

Skrevet
1 time siden, KMT skrev:

Haynes har òg manual, men ut frå det eg har erfart så held eg ein finger på Bentley.

Den du sendte link på, inneholdt vist kun bensinmotorer 😅 

38 minutter siden, E.C. skrev:

Det var en skikkelig god rens, er det noen som driver med dette som firma? Kan sikkert være at flere er interessert etter reklamen her :P

Angående montering, mye er jo i TIS eller ISTA, holder vel til ganske mye det?

Er en i Helgeroa i Larvik som driver med dette ja 😁 Ringdal custom, driver primært med pulverlakk

Ista har jo mye jo, så kan sjekke der også

Skrevet
On 7/12/2025 at 5:37 PM, Rullator said:

Den du sendte link på, inneholdt vist kun bensinmotorer 😅 

Ah, då blir det vel fort Haynes ja (gitt at den faktisk dekkar M57) :)

Skrevet

jeg har endelig klart og få ut foringene fra nedre bærearmer bak. En gledens dag, med bannskap og svimerker. Undertegnede sto nemlig og borra disse ut, i sandaler. For en gangs skyld uten sokker. 
en traumatisk affære, men når jeg først har begynt så stopper man ikke i mangel på sokker. 
IMG_3738.thumb.jpeg.ec8f8c9f2ea48be8b98b880e693d3b86.jpeg
IMG_3739.thumb.jpeg.39a7c621b0a2a4a56d41e3b6b6d29f65.jpeg

foringene er ihvertfall ute, på alle 4. hylsene kom også ut etter lett overtalelse

IMG_3741.thumb.jpeg.7731e5443e7490de87b27201140d9a2a.jpeg

Det gikk fint

IMG_3742.thumb.jpeg.115e7ff9c6448158f1c0ca973650fe2d.jpeg

vi lar bildene tale for seg selv, også snakker vi ikke mere om det. 
nå er vi ferdig med pressing og slikt. Tenkte jeg. 
IMG_3744.thumb.jpeg.efe8bd379343612f0bf4e3d64a832fee.jpeg

hvorfor i alle himmelens navn fant de ut at her passer det bra med hylse?!

IMG_3743.thumb.jpeg.db02caebfbe30b822a7e5f500156841f.jpeg

Og ta denne uten presse går ikke. Det blir som å få svigermor inn i badedrakta fra 78, du trenger hydraulikk og viljestyrke her. 

IMG_3746.thumb.jpeg.6ff3268bc7890f2e9a69297ec7208600.jpeg

foringene på andre siden derimot, gikk som smør. Bør jeg bruke fettet som medfølger selvom det glir pent inn? Vil det knirke på sikt? 
 

Skrevet

Pleier å smøre sånt uansett. Blir vel mindre flex om man har hylse rundt og mindre materiale ytterst, vil tro det er for å ha det stivere. Litt utypisk powerflex da, at montering krever presse.

Skrevet
8 hours ago, Rullator said:

Og ta denne uten presse går ikke. Det blir som å få svigermor inn i badedrakta fra 78, du trenger hydraulikk og viljestyrke her. 

😂😂😂

Skrevet

jeg klarte og finne verktøy i garasjen så jeg fikk pressa inn hylsene. Klarte akkurat og klemme den ene nesten helt inn, før jeg innså at jeg tok feil side. Og jeg har ikke verktøy i garasjen til og få detta ut igjen. For og da redde nattesøvnen så ble det til at jeg tok alt med meg opp på verkstedet og fikk pressa ut den feilplasserte, og satt den inn riktig, sammen med den andre. 
IMG_3749.thumb.jpeg.ea70fb5a9ddcaafefa4f7748e29571bc.jpeg
 

da tok jeg også og fikk bytta disse foringene(?) her i samme slengen. De har jeg bekymret meg for alt for lenge, om hvordan jeg skulle få til det. Men med litt kreativitet så kom de gamle ut, og de nye skled inn med litt overtalelse fra pressa. Fikk på plass låseringer og bekreftet 13 ganger at dette var plassert riktig vei

IMG_3750.thumb.jpeg.5d540097e75531e20bd90f7c4a4cee89.jpeg
 

Nå mangler jeg egentlig ingenting for at dette skal kunne settes sammen igjen, bortsett fra en bolt og noe bremseskjold. så er vell bare og få begynt. Deilig at ting kommer på plass, for detta tar tid.. menmen, jeg rakk ikke gatebil i år, så vi satser på at vi rekker det neste år. 

Skrevet

veldig deilig og påbegynne hylle-tømming i form av montering av deler. 
IMG_3757.thumb.jpeg.ffb1caf1580b1d25d4c38234e3726b1b.jpeg
 

detta er motiverende 🤠 

IMG_3758.thumb.jpeg.b05a230521b6d9dbebf8011c7463faa3.jpeg
 

her ble det gjenbruk av noe muttere og slikt da det som fulgte med enten var feil, eller var helt borte. Trodde febi bilstein var kvalitetsgreier, men jeg sitter med blandede følelser

IMG_3759.thumb.jpeg.86e58e110d12c668c865effb8ae84f66.jpeg
det blir pent ihvertfall. 
 

IMG_3760.thumb.jpeg.745951b065082985b9faf0307f292f14.jpeg

IMG_3768.thumb.jpeg.e8920c635c13bc711fcb763b3ead25ac.jpeg

har også fått satt inn foringene, og satt sammen alt jeg kunne i bakstillinga. 
 

skulle begynne på forstillingen, i håp om at det skulle bli like pent

IMG_3772.thumb.jpeg.fe8c259b51525070da024062f66479bb.jpeg

det her ble bra! 
IMG_3769.thumb.jpeg.fa27565b10dad688e5302233db8108d9.jpeg

neste tik jeg uten muttertrekker. Da stivna loctiten som var i mutteren, og ALT låste seg. Mutteren står bom faen fast, og rikker seg ikke. Prøvde mye for og få dette løst, men set ut til at jeg må splitte mutter med vinkelsliperen. Jævla møkk. Får håpe man klarer og redde både bærearm og spindel. 
IMG_3774.thumb.jpeg.347df324bdaa13d62e6ffb6c312b6bc2.jpeg

og ja, jeg har forsøkt og holde igjen her mens jeg skrudde. 
IMG_3776.thumb.jpeg.f7d1ac83c6e8868202714901811fa9d5.jpeg

jeg må fylle opp lageret igjen med T40 torx bitser. Er tomt nå, av en eller anen grunn.. 

får som sagt ta vinkelsliperen imorgen og håpe på det beste, om jeg ikke prøver en sånn mutterklyver fra Biltema. Noen som har testa? 
IMG_3780.thumb.png.b85ff10bfe59bcd6c0af400a576de447.png

garasjen må uansett ryddes, så det skal jeg ihvertfall få gjort 😅

Skrevet

Klyver funker greit på rustne muttere, usikker på hvor bra det går når man er opptatt av å ikke skade gjenger under. Den må vel ha gått skeivt på gjengene om den satt seg fast? Det skal være låsemutter der og de bør du ha nye. Hva slags produsent på stag er det? Pleier jo å sitte mutter på enden når man kjøper nye. Du kjenner på en ubrukt låsemutter at det er litt motstand når du får den på, men ikke så gale. Når man gjenbruker en slik låsemutter så pleier de som regel å kunne gå så å si hele veien for hånd eller med veldig lite motstand.

Skrevet
1 minutt siden, E.C. skrev:

Klyver funker greit på rustne muttere, usikker på hvor bra det går når man er opptatt av å ikke skade gjenger under. Den må vel ha gått skeivt på gjengene om den satt seg fast? Det skal være låsemutter der og de bør du ha nye. Hva slags produsent på stag er det? Pleier jo å sitte mutter på enden når man kjøper nye. Du kjenner på en ubrukt låsemutter at det er litt motstand når du får den på, men ikke så gale. Når man gjenbruker en slik låsemutter så pleier de som regel å kunne gå så å si hele veien for hånd eller med veldig lite motstand.

Brukte mutteren som fulgte med, og den gikk på beint. Dette er Febi Bilstein. Men det var veldig mye rød loctite, og det gikk på veldig lett, så lett at jeg ikke trengte og holde igjen før den var nesten helt inne. Men mens jeg var og fant T40 torx for og holde igjen mens jeg skrudde, så har dette satt seg, og det sitter noe helt ekstremt.. ifølge google så er rød loctite noe brutale greier, som må ha 250 grader før det slipper igjen. Så er nok vinkelsliper som gjelder. Lage snitt på begge sider av mutter, og se om man får splitta den uten og drepe gjenger.. 

Skrevet

Oppdatering: våkna idag og kom meg på biltema. Kjøpte torx kraftpiper, mutterknekker, utstyr til og snitte mutter med mer. varme hjalp. Varma opp mutteren og den kom ut uten motstand. Satt på igjen med ny mutter og alt er rosenrødt. Da har jeg ihvertfall arsenalet klart til neste gang det blir tull

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...