Gå til innhold

Beholde iX3 eller flippe den inne i iX1?


Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

Om det er slik på iX1 som det tidvis kan oppleves på i4 M50 ved fullt pådrag med overvekt av kraft foran, så kan det føles litt skummelt om man er en noe uvøren fører. Når det gjelder bytte fra iX3 Pre-lci og inn i en iX1: Bare å bytte. iX1 ser nå bedre ut på flere måter. ;) Og går kanskje ikke like langt sommerstid, men omtrent like langt på vinteren? Og faktisk hengerfeste med dugelig vekt. 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius2002 skrev:

Ja, misforstå meg rett :) iX1 kan man ha det moro med, men den er ikke satt opp med mer kraft bak som standard xDrive man kjenner til fra de fossile versjonene(rwd-baserte) eller f.eks. i4. Det blir kanskje feil å dra inn fossilt, men det er 60/40-fordelingen jeg tenkte på. Jeg opplevde iX1 som er trygg, stødig og kjøreglad bil, som slipper bak om man gjør en innsats. Den blir litt som en Polestar-> lik kraft foran og bak. Jeg liker iX1 og har faktisk fått en kollega til min far(jeg går dypt til verks vettu) til å kansellere bestillingen på iD.4 til fordel for iX1 (og det var en VAG-mann, som forøvrig er storfornøyd og blitt en BMW-mann). Så ja, bare positivt å si om iX1.

IMG_2384.thumb.jpeg.47d8475daf25ce6c45cad813b164a557.jpeg

Godt du fikk han fra iD4. Har lånt svigers sin noen ganger, ikke en bil som jeg er så imponert over. Der kunne virkelig Vag gjort den så mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, fupsaker skrev:

Om det er slik på iX1 som det tidvis kan oppleves på i4 M50 ved fullt pådrag med overvekt av kraft foran, så kan det føles litt skummelt om man er en noe uvøren fører. Når det gjelder bytte fra iX3 Pre-lci og inn i en iX1: Bare å bytte. iX1 ser nå bedre ut på flere måter. ;) Og går kanskje ikke like langt sommerstid, men omtrent like langt på vinteren? Og faktisk hengerfeste med dugelig vekt. 😛 

Fikk svar fra kanskje Norges beste BMW selger (Jim) ang «iX» grillen og ang X-drive i iX1.

Grillen er ikke selvreparerende som sin bror, dessverre.

Bilen er satt opp som konstant xDrive. 2 motorer som går uavhengig av hverandre.

iX1 tar 1200 kg på kula, så får kanskje en lift til en fremtidig malerjobb hvis jeg har flaks?

Rekkevidde og ladehastighet er jo to paradigmer som går igjen, ifht WLTP så skiller det vel 19 km i favør av iX3.
Men jeg tar heller X-drive og oppvarming av batteriet (manuelt og automatisk) enn de i teorien 19 km ekstra.

Tror vi vil se mye interresante løsninger ifht størrelse på batteripakken fremover, den har en jo en vesentlig prispåvirkning på totalen.

Er enkelte som snakker om 100 mils rekkevidde for elbilen innen 5’ish år, jeg tror kanskje en mellomting er kanskje veien å gå.

Men samtidig må ladehastighet ned og tilgjengeligheten av ladere må videre opp.

 

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farleg å ytre seg her om økonomi og drivlinjer.. Men eg tar sjansen. 

Eg er då ein Volvo mann, hatt en 20-30 forskjellige. I 2019 kjøpte eg ein 2-serie GranTourer nesten gratis sammenligna med XC90 som eg egentlig var på jakt etter (fekk 3stk 2seria for prisen av en XC90). 

Denne var ein 16 modell, gått 3år som taxi og kjørt 156.000km. Fullt utstyrt foruten adaptiv cruise og frontlys. Betalte 245.000kr for den. 

I dag har den gått 330.000km og eg kan trygt sei at dette er den desidert beste bilen eg har hatt nokon gong. Den er fantastisk å køyre, latterleg billig i drift og kvaliteten er utruleg bra. Litt utlegg har det jo blitt, men det er fordelt over veldig mange kilometer. I tillegg kjem alt det praktiske med stor plass, 7 seter, xDrive (forhjulsdrift og Haldex men det fungerar meget bra). 

Total kostnad for ein slik bil er truleg noko av det billigaste du kan få i premium segmentet. Billigaste 2serie på finn.no i dag med diesel og xdrive er 200.000kr. Riktignok nokre kilometer mindre enn min, men det er jo nesten 5år sidan eg kjøpte den så verditapet her er meget hyggeleg.

Eg har på ingen måte følelsen av at det venta problem og utgifter rundt neste sving, tvert i mot så er det mykje nybilfølelse igjen. Aldri hatt ein driftsstans 😊

Minus? Litt bråkete motor på tomgang, null stress igrunn. Litt voldsomme A-stolpa som innimellom kan skjule heile jordkloden. Utenom det så er det gull. 

Endret av TurboJens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...