Gå til innhold

Beholde iX3 eller flippe den inne i iX1?


Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

Bli med på en tankereise her folkens.

Har jo pr idag en leasingdeal (4 års avtale) med vår iX3.

Vi er vel 28 av 48 mnd inn, men fått et konkret tilbud på et nytt prosjekt.

Vår iX3 er leasingavtale nr 2, første forsøk på leasing var på en 20’ i3, den ble byttet halveis inn i leasing perioden til fordel for vår nåværende iX3.

Begge ganger uten noe inn, ei heller med noe bruddgebyr.

Den gang var leasing for oss noe uprøvd, men det oppleves ryddig (Bilia) økonomisk forutsigbart og når man kan (slippe å) forholde seg til dedikerte tidsperspektiv - morsomt og fritt på samme tid.

Vår iX3 har fungert meget bra for vår familie på 4, den er kjørt 46k km nå og ikke noe rufs.

Har lekt med tanken på både iX og G05, men har ved et par anledninger også rattet iX1. Det er sistnevnte jeg har et tilbud på nå, FC utførelse + litt til.

Bruddgebyr tja, egentlig 6 mnd er jo standard, men her er jeg ikke helt i mål, noe blir det men ikke allverden.

For orden skyld, det er November produksjon som gjelder med nye «iX» nyrer.

Dette eventuelle bytte betyr å gå litt ned i plass, litt ned i komfort og kunne akseptere litt kjipere og billigere løsninger. Samtidig er den mer lettkjørt og en bedre elbil og fremstår også mer moderne enn iX3.

Det betyr også at man får «X-drive», som har vært et lite savn, mest av vane kanskje og trygghet.

Varme i ratt har også vært et savn…

Man får også en bedre adaptiv kjørestil, mye har skjedd på kort tid her, iX1 er også hakket mer polert som elbil.

Den fremstår som mer moderne, har oppvarming av batteri, både manuelt og via navi, som har vært savnet med lading på vinteren.

Idrive 9.0 skal den vel også komme med, uten at det gjør allverden.

Her er det pluss og minus fra iDrive 7.0 som jeg har pr idag.

Den lille skjermen ser litt stusslig ut ifht i4/i5 og iX, men muligheten til å skape en favorittside med favoritter kan mye være gjort.

Mobiloppkobling er også langt bedre i iDrive8/9 enn i iDrive 7, så er ikke alt som var bedre tidligere.

Justering av avstand ifht ACC har jeg svært sjelden hatt brukt for å justere.

Til sist, dette er en ventepølse, iX1 er ikke drømmebilen, det er en grei løsning, til en billigere penge, vi snakker ca 2000.- mindre pr mnd ca, enn nåværende løsning.
Ser mot 2025 og Neue klasse.

Så hvorfor ikke prøve BMW nr 20?

Kjør debatt!

 

IMG_9060.jpeg

IMG_9061.jpeg

IMG_9062.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema. Har du lyst har du lov? Hva er tidsperspektivet på denne - 3 år? Ser ut som du kan presse selgerne en del på leasing og kjøp om dagen, BMW har jo 1,99% kampanjerente nå, alle forhandlere sliter jo med å få solgt biler om dagen så absolutt kjøpers marked. Så dersom du har begynt tankerekken er det ofte bare en vei det går - hele veien mot ny bil. Og iX1 er jo absolutt ingen dum bil å prøve ut på veien mot NK. 
Lett for meg å si som egentlig ikke er i markedet for ny bil, er ikke jeg som skal betale for det. Men dersom bruddgebyret ikke nuller ut den lavere månedskostnaden er det jo et økonomisk insentiv i å bytte også i disse dager om du trenger et argument på den fronten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ron Jeremy said:

Kjør debatt!

 

Har du vurdert å kjøpe en bil som faktisk er interessant og ikke et eneste stort gjeeeesp?

Hvorfor har du tvunget deg inn i denne kapitalistiske fellen der du må ha en splitter ny bil på avbetaling? 

Trenger du egentlig det nyeste av det nyeste når du bare skal tralte rundt 8-12000km pr år i nærområdet? Hvorfor ikke kjøpe en bil som faktisk er pen å se på og som tenner gnisten i deg? En bil som gjør at du faktisk smiler og koser deg bak rattet og som skaper nye minner istedenfor å bare mimre om det som engang var. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Werther skrev:

 

Har du vurdert å kjøpe en bil som faktisk er interessant og ikke et eneste stort gjeeeesp?

Hvorfor har du tvunget deg inn i denne kapitalistiske fellen der du må ha en splitter ny bil på avbetaling? 

Trenger du egentlig det nyeste av det nyeste når du bare skal tralte rundt 8-12000km pr år i nærområdet? Hvorfor ikke kjøpe en bil som faktisk er pen å se på og som tenner gnisten i deg? En bil som gjør at du faktisk smiler og koser deg bak rattet og som skaper nye minner istedenfor å bare mimre om det som engang var. 

 

La meg begynne med det økonomiske aspektet.

Jeg har hatt 19 BMW’er av ulike modeller, enkelte av disse har kostet meg elegante 50k på halvannet år i slitedeler og ulike problemer. 
Begrenset hvor gøy slikt er i lengden, (syns jeg)

Dessuten er gammel påkostet dritt, fremdeles gammel dritt, hvor potensielle problemer fremdeles kan være rundt neste sving. 
Det er dessuten litt trist og barnslig å se hvor opphøyd enkelte biler (og dens eiere) og drivlinjer, tilsynelatende er mer verdt og mer verdige enn andre. Dette er et forum med ulike folk, alder og prioriteringer, slik at der noen ser gull i en 20 år gammel dieselpurke av en 5 serie, ser andre det motsatte.

Dessuten orker jeg ikke sitte med noe gammelt, ikke kan jeg skru, ikke har jeg plass eller interesse.

iX1 er kanskje ny, men det er lite revolusjonerende med denne modellen, ønsket jeg det siste ville det blitt en iX eller EQS.

Men det er en tid for alt, det gjelder også det du nevner med entusiastbil.
Pr idag er ikke min bilinteresserte stor nok til prioritere tid og penger til dette - mer enn til en trygg, sikker og halvveis fornuftig elbil.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe i det du sier @Ron Jeremy. Det spørs hvordan du vil bruke pengene dine, for det er ikke gratisch med verken brukt eller ny bil. Jeg har leaset selv (F20, så relativt rimelig), men det jeg sliter med er å betale 100-150k i innskudd på en ny bil, for deretter å legge ut 5-10 lapper i måneden i 3 år som summerer seg opp til 3-400 000, og deretter sitte igjen med… ingenting. Å kjøpe en 3 år gammel bil med 2 års garanti igjen på, ha den i 2-5 år, så er det fremdeles en signifikant verdi igjen. Mulig jeg har et forenklet verdenssyn her, for jeg ser jo at det er penger å spare på å kjøre nyere elbil. Spesielt driftskostnader er langt lavere enn en, eks. 5-serie utenfor garanti. Jeg angrer ikke på kjøpet av vår 530xd, den gir en vanvittig stor kjøreglede for de drøye 400 000 kr vi ga for den, 6 år gammel. Ingen tvil om at den koster å drifte, og ikke er den særlig gjerrig på drivstoffet heller, men vår tanke var som så at «vi skal tidsnok kjøre elbil, så hvorfor ikke kjøpe det vi virkelig har lyst på nå, og kanskje neste gang», før det blir for dyrt å eie å ha en bruksbil med forbrenningsmotor. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, papertiger skrev:

Det er noe i det du sier @Ron Jeremy. Det spørs hvordan du vil bruke pengene dine, for det er ikke gratisch med verken brukt eller ny bil. Jeg har leaset selv (F20, så relativt rimelig), men det jeg sliter med er å betale 100-150k i innskudd på en ny bil, for deretter å legge ut 5-10 lapper i måneden i 3 år som summerer seg opp til 3-400 000, og deretter sitte igjen med… ingenting. Å kjøpe en 3 år gammel bil med 2 års garanti igjen på, ha den i 2-5 år, så er det fremdeles en signifikant verdi igjen. Mulig jeg har et forenklet verdenssyn her, for jeg ser jo at det er penger å spare på å kjøre nyere elbil. Spesielt driftskostnader er langt lavere enn en, eks. 5-serie utenfor garanti. Jeg angrer ikke på kjøpet av vår 530xd, den gir en vanvittig stor kjøreglede for de drøye 400 000 kr vi ga for den, 6 år gammel. Ingen tvil om at den koster å drifte, og ikke er den særlig gjerrig på drivstoffet heller, men vår tanke var som så at «vi skal tidsnok kjøre elbil, så hvorfor ikke kjøpe det vi virkelig har lyst på nå, og kanskje neste gang», før det blir for dyrt å eie å ha en bruksbil med forbrenningsmotor. 

Bil er dyrt og i disse dager hoper bilene seg opp hos inkassoselskapene - dessverre.

For meg er bil forbruk, det er en utgift, eiendom og bolig er noe annet.
Jeg er ikke spekulant, men prioriterer pr idag å investere endel tid og penger i hytte fremfor mer spennende bil(er).

Leasing er for meg som en forsikring. Jeg går heller ikke inn med noe, for meg står jeg da friere. Enhver gjør sine egne disposisjoner for hva som passer av bil og økonomiske løsninger for seg selv.

Du betaler deg fri for eventualiteter kan du si.

Men en diskusjon gjøres bedre av ulike syn og meninger, her er det mye lærdom. Det er jo for mye brønnpissing generelt i samfunnet. 

Min tanke er at en ny elbil til tja si 600k, er billigere å eie og drifte enn en fossil som koster 30% mindre, gitt at begge er lånt opp.
Og for meg som jobber med el og lading er sirkelen sluttet med elbil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, Ron Jeremy said:

La meg begynne med det økonomiske aspektet.

Jeg har hatt 19 BMW’er av ulike modeller, enkelte av disse har kostet meg elegante 50k på halvannet år i slitedeler og ulike problemer. 
Begrenset hvor gøy slikt er i lengden, (syns jeg)

Dessuten er gammel påkostet dritt, fremdeles gammel dritt, hvor potensielle problemer fremdeles kan være rundt neste sving. 
Det er dessuten litt trist og barnslig å se hvor opphøyd enkelte biler (og dens eiere) og drivlinjer, tilsynelatende er mer verdt og mer verdige enn andre. Dette er et forum med ulike folk, alder og prioriteringer, slik at der noen ser gull i en 20 år gammel dieselpurke av en 5 serie, ser andre det motsatte.

 

Årsaken til at jeg svarte deg slik er fordi jeg er litt lei av å se hvordan du er en evig pessimist - du poster negative innlegg om BMW og bilkjøring generelt dag ut og dag inn.  Og selvfølgelig får du likes uansett hva du skriver siden du har et kjent brukernavn, men helt ærlig er jeg lei av å se hvordan du spyr pessimismen din utover forumet i hvert eneste innlegg. Derfor spurte jeg det slik. Kanskje det er på tide at du kjøper en Tesla eller RAV4 og slutter å klage så mye?

Ikke meningen å være ufin, men det har irritert meg en stund hvordan du sprer dritt uten å bidra positivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Werther skrev:

 

Årsaken til at jeg svarte deg slik er fordi jeg er litt lei av å se hvordan du er en evig pessimist - du poster negative innlegg om BMW og bilkjøring generelt dag ut og dag inn.  Og selvfølgelig får du likes uansett hva du skriver siden du har et kjent brukernavn, men helt ærlig er jeg lei av å se hvordan du spyr pessimismen din utover forumet i hvert eneste innlegg. Derfor spurte jeg det slik. Kanskje det er på tide at du kjøper en Tesla eller RAV4 og slutter å klage så mye?

Ikke meningen å være ufin, men det har irritert meg en stund hvordan du sprer dritt uten å bidra positivt. 

Engasjement er bra, takk for ærlige ord.

Jeg kjenner deg ikke og vet ikke hva du sikter konkret til.
Jeg sier hva jeg ser og hva jeg mener og står for det.

Jeg håper jeg bidrar på en balansert måte her inne, men jeg har mine meninger. Og jeg kommer fortsatt til å ha det!
Men jeg stilte et spm, så bidra i tråden, eller - har du mer å komme med, ta det på pm.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet jo hva jeg kommer til å si…hopp av leasingen og gå for en G05 X5 45e 😅

Men jeg vet hvor du står så jeg vil si behold iX3en og nyt at dette er relativt mye og bra elbil for pengene. For det er ikke noe tvil om at dette er mer bil, bedre interiør og mer plass. iX1 gir deg ikke noe nytt annet enn iDrive og firehjulstrekk. Enda verre er at de nå bytter ut grillen som var lik fossilvarianten med den forferdelige tette plata som er på iX. Det ser altså så jalla ut i forhold til grill med riller, får gysninger…

@Werther

Det er mange innpå her som har vokst opp og blitt fornuftige….eller kjedelige om du vil. Men det er også mange som fortsatt er som oss, dessverre så drukner vår stemme litt mot de mektige og politiske korrekte holdninger til de "fornuftige". Vi er en del av det tause flertall, det tause flertall som ikke vil følge saueflokken å kjøre en elektrisk shitbox. Jeg har hatt mye gammel "dritt", BMWer som har vært så driftsikre at jeg kunne ikke fått noe bedre om de så var en Toyota. Kjenner meg ikke igjen at gammel BMW er så krise å eie…da har du bevist kjøpt ett råttent eple for å kjipe deg. I tillegg til å gi kjøreglede en elbil aldri kommer i nærheten av så har jeg opplevd gammelt "drit" som ikke har verditap. Alle kan kalle seg bilentusiast å gå og kjøpe seg elbil, jeg synes det blir for enkelt. Når du dailydriver en M bil eller annet artig/spesielt, da er du dedikert petrolhead i mine øyne (tulling i andre sine øyne). Også har du "Jeg kjører elbil til daglig og har entusiastbil i garasjen" metoden. Dette er også noe sludder synes jeg, hvorfor skal ikke de daglige og kjedelige kjøreturene krydres med å kjøre en artig dailydriver. Hvorfor skal ikke turen til jobb eller butikken involvere smiles per miles? Jeg digger å kjøre min Alpina V8er til butikken, på weekendtur til Oslo med familien eller til og fra barnehagen. En grå mandagsmorgen blir mye bedre av å fyke avgårde i min lille BMW med rekkesekser, manuell og bakhjulstrekk. Økt livskvalitet kaller jeg dette, det å nyte å kjøre bil 👍 

Engasjement er bra, men det ble vel kanskje litt mye her nå. Beklager avsporingen…behold iX3en og invester i hytte og familietid der. Man prioriterer forskjellig 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Samtidig er den mer lettkjørt og en bedre elbil og fremstår også mer moderne enn iX3.

Det betyr også at man får «X-drive», som har vært et lite savn, mest av vane kanskje og trygghet.

Varme i ratt har også vært et savn…

Man får også en bedre adaptiv kjørestil, mye har skjedd på kort tid her, iX1 er også hakket mer polert som elbil.

Den fremstår som mer moderne, har oppvarming av batteri, både manuelt og via navi, som har vært savnet med lading på vinteren.

Mobiloppkobling er også langt bedre i iDrive8/9 enn i iDrive 7, så er ikke alt som var bedre tidligere.

Til sist, dette er en ventepølse, iX1 er ikke drømmebilen, det er en grei løsning, til en billigere penge, vi snakker ca 2000.- mindre pr mnd ca, enn nåværende løsning.

 

2 timer siden, Ron Jeremy skrev:

For meg er bil forbruk, det er en utgift, eiendom og bolig er noe annet.
Jeg er ikke spekulant, men prioriterer pr idag å investere endel tid og penger i hytte fremfor mer spennende bil(er)

😉 Du har egentlig gitt deg selv svaret? Fyller iX1 kravene til din familie får du ting du mangler i hverdagen, bedre sikkerhet og mer fri kapital. Regner med at du ikke hadde vurdert den dersom det var noen faktiske deal-breaker punkter ved modellen. 
 

[Unødvending kommentar: Flott at folk bytter biler da blir bruktmarkedet bedre for kjøpere, uansett drivstoff. At flere går over til el gjør at andre kan plukke opp artige bruktbiler til en bedre penge etterhvert.. kanskje]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT blir det nå, men det virker som du @Ron Jeremy er av den fornuftige sorten som gjør det smarteste" iforhold til bil og økonomi. Jeg er ikke interessert 

Svarer det seg virkelig og lease elbil? Forstår greia med og bitte kapital vs leasing. Men er det ikke slik at når man eiger en leaset bil så begrenser det uansett maks lånekapasitet? 

Er det noen fornuftig grunn for og lease ny bil vs og låne hos banken med pant i bolig/hytte på en feks. 1 år gammel bruktbil av samme sort? 

 

Om du føler dette blir for mye OT her kan man gjerne diskutere det i OT tråden. 

Og til dem som mener at en 20 år gammel sur 525d med automat gir uendelig mye mer kjøreglede enn feks. En ny ix3 må kanskje gå litt i seg selv og 🤭 

 

Og til deg @Fredrik 90 som mener det er sludder med entusiastbil i garasjen og praktisk bil til daglig.. Det er ikke SÅ lenge siden din bilpark besto av en 520i og en 325d, etterfulgt av en 530d... Alt til sin tid 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er direkte trist å se at man har kommet dithen at man nærmest blir shitshamet i en tråd der man spør om råd til ny bil (BMW - som er grunnen til at vi alle er her) fordi de utvalgte bilene angivelig ikke passer inn i enkeltes definisjoner av hva en bilentusiast er eller fordi det ikke er i tråd med hva en selv liker. Hvorfor skal enkelte definere hva som er entusiasme, hva som gir kjøreglede og hva som er det rette valget for en? For noen gir det glede å ratte rundt i en gammel BMW som koster 28kr mila å kjøre og et besøk innom verksted annenhver måned, for andre er det glede å kunne kjøre varm bil på mandagsmorgenen til en kostnad av en bærepose fra Kiwi, noen liker dårlig utstyre biler og andre liker å modifisere til den store evigheten - la nå folk få gjøre det som passer seg, sine interesser og sin lommebok uten å bli hengt ut. Jeg trodde faktisk bilmiljøet var kommet litt lenger enn dette i en tid der det kjempes med nebb og klør mot bil og bilbruk, men der tok jeg feil.. Trist!

Til hva tråden faktisk handler om:
Gitt at xDrive faktisk har vært et savn og du kan nedjustere de totale bilkostnadene slik du skisserer, hadde jeg nok hoppet på en ny iX1. For første gang har faktisk BMW laget en entry-SUV som minner om en X5, og interiørmessig fremstår bilen som solid - spesielt om man plukker med litt riktig utstyr. Kjør på!

@Skulebollen Utlånsforskriften gjelder ikke for leasing, så for Ron Jeremys tilfelle vil han ha 600k mer å bruke på bolig/hytte (gitt at bilen fullfinansieres) med leasing enn med lån.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir stadig overrasket over hvor lite rause man er med hverandre. Er det så viktig å få frem egne standpunkter at man må bruke andre som brekkstang? Folk er forskjellige - deal with it. Bakgrunnen for at @Ron Jeremy får likes vet jeg ikke, men jeg skjønner veldig godt hvorfor du ikke får noen for ditt siste innlegg @Werther. Du er lei av pessimisme - frem med speilet.

Personlig liker jeg utseendet på iX1 vs pre-LCI iX3 såpass mye bedre at jeg hadde skiftet - selv med iX-nyrer - når de andre forutsetningene er som du skisserer @Ron Jeremy

Endret av humpfy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen

Ok, da forstår jeg det litt mer. Uansett, ære vere dem som leaser 600k oppå ett allerede makset boliglån. ( banken er jo forholdsvis rause med og levere ut penger ) Er jo ikke rart såpass mange sliter når renta går opp da..  

Men fortsatt nysgjerrig på hvorfor, når man prøver og vere fornuftig "må" kjøpe ny bil vs 1 år gammel feks. Og spare endel kroner og fortsatt ha nybilgaranti osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Skulebollen skrev:

Og til deg @Fredrik 90 som mener det er sludder med entusiastbil i garasjen og praktisk bil til daglig.. Det er ikke SÅ lenge siden din bilpark besto av en 520i og en 325d, etterfulgt av en 530d... Alt til sin tid 😊

Takk for at du minner meg på det, 325en er det jaggu 10 år siden jeg solgte nå. Den var artig, manuell, bakhjulstrekk og nesten 300 hester 👍 Det var en glimrende inngangsbil i BMW verden 😀 Men ja, du har helt rett..alt til sin tid! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...