Gå til innhold

Min 02 525D M-Sport - Nå på rett understell igjen


 Share

Anbefalte innlegg

52 minutes ago, Ingvaldsen said:

e39 har ikke oljetemp, det er bilen som kalkulerer oljetemp basert på utetemp og kjølevesketemperatur :P

du har fått nesten alle funksjonene og beholdt alt originalt med bluebus adapter.

Tja, den bruker også den termiske oljenivåsensoren, da denne funksjonen ikke funker om temperaturelementet ikke er i orden, så noen flere steg er det vel, selv om det ikke er en faktisk oljetemperatur som leses av direkte men heller kalkuleres av bilen i ettertid.

 

bluebus ble også vurdert, men bluebus har ikke Apple Carplay😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen i dag gikk med på en grundig vask og polering av bilen. Behandla alle vinduene og speilglassene med RainX, og ga hele bilen et lag med turtle wax hard shell.

I løpet av sommeren har jeg planer om å få lakkert felgene i originalfargen brilliant silber. Gjelder mest bakfelgene, men de framme har godt av ei oppfriskning de også.

F867E6DC-C9C8-4D4C-86F4-40734106C738.thumb.jpeg.9bd1fd92b81e91be631767cac4cb13f4.jpeg

7B4DF789-1A8E-4B91-AE2D-1153C3B8FCEF.thumb.jpeg.56a6f63435070b5411bfa82eab384ad3.jpeg

IMG_9951.thumb.jpeg.5707e7dd2b8c2c32a77fd3046d02ea79.jpeg

IMG_9958.thumb.jpeg.f12b5313a8e1609ec248430ee5ef2656.jpeg

IMG_9957.thumb.jpeg.3b5383638a0e150fa09c78d0ed5c0190.jpeg

IMG_9956.thumb.jpeg.d099564162e78202f0f87c246a43288b.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Skrevet (endret)

IMG_0325.thumb.jpeg.bfe65c12491a578be972d3cd6729fd9e.jpeg

 

10000km har gått utrolig fort, så det ble tid for et oljeskift igjen

IMG_0407.thumb.jpeg.436fdce54b84a846612d4c602c6b6f91.jpeg

 

utover det har jeg ikke gjort stort med bilen siden forrige innlegg, har egentlig ikke hatt behov for det heller, pluss at det har vært mye jobbing. 
 

det må jeg selvfølgelig gjøre noe med, må jo skru litt også😂

har egentlig aldri vært fornøyd med hverken kjøreegenskapene eller comforten på bilen siden jeg kjøpte den, alt dette stammer av at den står på JOM Blueline coilovers, billig, jævlig og stivt; fram til du passerer 100km/t, da blir de plutselig alt for myke.

Havna i kontakt med en som tenkte motsatt av meg, og skulle gå over fra M Sport II-understell til coilovere, så benytta sjansen til å handle samme understell som bilen min kom med fra fabrikk til en rimelig penge. Mye av det fordi at jeg da slipper å bruke 6000+kr på alt av fjærskåler, skiver og gummiunderlegg som jeg ellers måtte ha handla i tillegg til bare fjærer og dempere. De kan jeg alltids handle nye senere etter behov.

Dette er hakket mer sportslig enn vanlig M Sport-understell, og skal visstnok sitte som et skudd på veien ifølge en del folk jeg har snakket med. Hovedforskjellen er stivere dempere og tykkere stabstag (de sitter heldigvis enda på bilen), fjærene er de samme som vanlig M Sport. 

den eneste ulempen med demperne er at du kun får kjøpt dem fra BMW, og ikke som OEM-del fra Sachs, altså vil prisen bestandig være dobbelt så høy som den skulle ha vært😂

nå venter jeg bare på nye tårnlager og et par ekstra monteringsdetaljer, så går fort kjøregleden opp ti hakk når jeg får montert det på bil🥳

går da for tårnlager fra E90 xdrive, de er 1cm lavere enn originale til E39, så høydeforskjellen mellom fram og bak jevnes ut.

IMG_0409.thumb.jpeg.6eb39533066e81e7383f0e019a5bcda1.jpeg

Endret av bronstad_98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om du finner M-Sport II fra Sachs, men kun foran. Bak måtte jeg selv kjøpe originale for noen år siden. Kostet rundt 3000 kr demperen den gang, sikkert nærmere 4000 kr/demper i dag. At noen vil bytte dette mot JOM, der hele coiloversettet koster like mye som en M-Sport II demper er for meg en gåte. Da er det virkelig kun kjørehøyden og utseendet som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, E.C. said:

Lurer på om du finner M-Sport II fra Sachs, men kun foran. Bak måtte jeg selv kjøpe originale for noen år siden. Kostet rundt 3000 kr demperen den gang, sikkert nærmere 4000 kr/demper i dag. At noen vil bytte dette mot JOM, der hele coiloversettet koster like mye som en M-Sport II demper er for meg en gåte. Da er det virkelig kun kjørehøyden og utseendet som teller.

Har sett de fra sachs på KOED ja, så fram er ikke det verste😁 blir dog litt skeptisk når de ser ut til å være det eneste stedet i verden som klarer å oppdrive dem uten BMW-stempel da, men skader ikke å prøve den dagen jeg trenger nye dempere i framtiden.

 

Det som forundrer meg mest er at bilen har supersport-coilovers i vognkortet, som ligger hakket over alle de der billigmerkene i kvalitet. Teorien min er at demperne måtte byttes, så oppdaget en tidligere eier at nytt av samme merke kostet penger, og heller gikk for billigste alternativ.
Skal ihvertfall bli sinnsykt godt å bli kvitt dritten, da jeg allerede kjører på någenlunde samme høyde nå uansett😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

ENDELIG var dagen kommet!

de siste par smådelene jeg trengte for å bytte understell kom i posten, så det var bare å hive seg i gang.

IMG_0466.thumb.jpeg.8b675bc4f1e191aaa8b90f44de004b79.jpeg

starta på med venstre fram, og det angrer jeg sterkt på, for det hjørnet var helt jævlig å demontere. Klembolten i spindelen var bøyd, korrodert fast og avrunda. Det hjalp heller ikke at søppelunderstellet hadde grodd fast.

IMG_0474.thumb.jpeg.af486019fdba808f7833f9b221140f77.jpeg

etter VELDIG mye om og men, bannskap, blod, svette og tårer, så fikk jeg endelig bolten ut. Neste problemstilling var å få coiloveren ut av spindelen. Her måtte jeg bli kreativ, men det gikk til slutt. Første hjørne tok altså da gode 4 timer å bytte om på. Benyttet også anledningen til å bytte kyllingbein der, siden det har lugget en bitteliten klunk der ei lita stund. Her gikk det fra noe ettermarkeds tull til Lemförder produsert i Tyskland.

 

IMG_0473.thumb.jpeg.c71174081d67c0aab7cb48bf38372413.jpeg

neste hjørne, altså høyre fram demonterte nesten seg selv før jeg hadde rukket å få ut klembolten. Toleransene på denne billigdritten imponerer virkelig. Denne siden tok bare en liten time, her var også bolten i spindelen grodd fast, men ikke like jævlig. Jeg er glad jeg bestilte et par nye bolter når jeg først var i gang😁

 

etter det tok jeg en middagspause, før jeg fortsatte med å demontere baksetene og hattehylla. IMG_0479.thumb.jpeg.e30b2e6e2b8a84c46d9e83a6da5993fc.jpeg

her la jeg merke til at den elektriske solgardina ikke ble med ut, selv om jeg hadde løsna den nedenfra. 
 

denne har ikke funka helt optimalt siden jeg kjøpte bilen, og nå gir alt mening. Den kjører seg opp, men når man kjører den ned igjen, så går den for langt inn og setter seg fast. Nå gikk det opp for meg at dette er fordi solgardina ligger løst under hatthylla i stedet for å være skrudd fast. Jeg tipper dette skjedde sist det ble bytta fjærbein bak.

IMG_0481.thumb.jpeg.14d162109224f2f6118f785e6416fa95.jpeg

 

tok meg hele 2 minutter å rette opp i dette, og nå fungerer den som den skal, uten at jeg må vippe gardina opp fra hatthylla hver gang jeg kjører den ned. 🤦‍♂️ noen burde ha forbud mot å skru bil.

 

med det samme jeg skulle ut med høytalerne la jeg merke til at oppgraderingen av høyttalere også har blitt utført profft.

IMG_0483.thumb.jpeg.71aa85036eef20c895a0ae8c852b75ce.jpeg

 

her også tok det meg mindre enn ett minutt å rette opp i monteringa. Skjønner ikke hvordan det går an å gjøre det sånn og tenke at man har gjort en bra jobb. Her er jeg bare glad ingen av ledningene har blitt kutta.

IMG_0484.thumb.jpeg.06eb69c06a07a1228c40de9a99cef7a6.jpeg

 

etter at jeg fikk fiksa opp i dette var bakdemperne ganske rett fram. Litt banning med innerskjermene og påfyllingsrør til dieseltanken, så var det hele gjort, drittunderstellet var ute!

IMG_0490.thumb.jpeg.eb0310facfaf10382e02ec82fd3870ae.jpeg

Skulle ønska at jeg kasta de, men noen er sikkert villige til å betale for dem, så de ligger ute for salg om noen vil ødelegge E39'en sin😂

 

den første kjøreturen var rett og slett magisk, endelig kjennes det ut som en BMW igjen, den perfekte mellomtingen mellom sportslige egenskaper og silkemyk komfort. Det kommer til å ta en stund å venne meg til at den er litt mykere enn pinne stiv, men det første inntrykket var bedre enn forventa. Høyden ble perfekt med tårnlager fra E90 Xdrive framme, dette er 1cm senk som ikke ofrer comfort på noe vis.

IMG_0496.thumb.jpeg.17fc287c300d8b2b9790d2a1ae7015f7.jpeg
 

neste ut: bremser hele veien rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • bronstad_98 changed the title to Min 02 525D M-Sport - Nå på rett understell igjen

Her har du gjort en skikkelig og riktig jobb .

Fatter ikke at folk gidder å degradere flotte kjøremaskiner med sånt understell.

Så her tenker jeg forskjellen var til å ta og føle på .

Igjen utrolig morro å se hvordan du tar vare på e39en din.

Skikkelige biler dette når de er i stand .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er helt nydelige biler, det gjelder bare å ordne opp der tidligere eiere har spart penger på deler😂 

forskjellen var natt og dag, slipper å få ryggprolaps for hver minste hump i veien, noe det finnes mye av på vei til og fra jobb. Hvem skulle trodd at dempere med demping fungerer bedre enn 4 hoppestokker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det riktig vei med prosjektet, skulle til å nevne e90 tårnlager men ser du fant rette delen👍🏻

nesten kan jo være eibach eller ultra racing stabstag, da får du mer eller mindre like kjøregenskaper som m5.

 

min erfaring med original m5 er veldig lite krengning iforhold til at den er såpass høy ig komfårtabel. Men kanskje 705 demperne hjelper på krengning de å?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har lest, så skal M Sport II være tunet någenlunde likt M5, hvor 540i med M Sport II har samme bakdempere som M5 for eksempel.

Kjenner en liten antydning til krenging bak, men ellers sitter den som et skudd på veien. Stabstag hadde vært en fin måte å få det lille ekstra på, men aldri i verden om jeg får gjennomført den jobben i garasjen her uten å tørne helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, bronstad_98 skrev:

Så vidt jeg har lest, så skal M Sport II være tunet någenlunde likt M5, hvor 540i med M Sport II har samme bakdempere som M5 for eksempel.

Kjenner en liten antydning til krenging bak, men ellers sitter den som et skudd på veien. Stabstag hadde vært en fin måte å få det lille ekstra på, men aldri i verden om jeg får gjennomført den jobben i garasjen her uten å tørne helt.

jeg har selv tatt feil av dette tidligere, men sannheten er at 705 har 25mm forran og 15mm bak. m5 er 27mm forran og 18mm bak. eibach er identisk som m5 bare til r6 forstilling mens ultra racing har 19mm bak. touring msport har 24 og 14mm.  stabstag bak fra m5 passer på alle e39 bare du har riktig gummiforing med.

men det du sier om dempere på v8 bil stemmer, det skal være lik som m5

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

705 dempere er tunet ganske likt/likt som m5, men som Ingvaldsen sier så har de 705 fortsatt mindre stabstag enn m5. Dog blir 705 + eibach stabstag ol meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg venter på at nye skiver dukker opp i morgen, så har jeg nå bytta en traver av en termostat. Har lagt merke til at bilen ikke går noe særlig over 75° med mindre det er udugelig varmt ute, så tenkte det var på tide med bytte, viste seg at den som sto på var original😂

IMG_0510.thumb.jpeg.fb7a4fa452d0b0966259a1164aa8d4af.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker jeg hadde en sølv e39 med kvittering på ny termostat og endel andre ting, men etter å kommet et stykke nedover europa så gikk bilen varm... termostat åpnet ikke nok, kikket på kvitteringen igjen og der sto det uoriginal i parentes på termostaten. originalt er tingen og det ser man igjen på levetiden på det som ble montert fra fabrikk :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...