Gå til innhold

Kjøpe en 535d f11, med rundt 200.000km på klokka?


farahani109
 Share

Anbefalte innlegg

Har lest mye bra om n57 motoren i disse, og at disse skal klare å gå veldig langt,

Er fortsatt litt i tvil. Er dette en høy km stand for de? 

Er det noe spesielt jeg bør være på utkikk etter på disse? 

Vil ikke gå i en stor felle økonomisk.

tenkte 2011-12 modell.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe en bruktbil eller bil er uansett beløp en måte å kjøpe seg kostnader på. Valget vil nok være avhengig av både hvor mye du har til rådighet til å fikse og om du tar noe av kostnaden selv i form av arbeidstimer for å reparere det som evt dukker opp.

 

Selv med mye vedlikehold, kjøremønster som mye pendling vs bykjøring er 200 000 et stykke samtidig som bilen er over 10 år.

 

Mye kan hende og det er lite garantier ute å går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, siden du vurderer en 12 år gammel bil med relativt høy kilometerstand og forholdsvis stor motor så regner jeg med du tar med i betraktningen at det vil komme påkost for å holde denne på veien. Så da spørs det hva du legger i "økonomisk felle". Noe gullgruve vil det aldri være, og du burde ha lagt av en buffer øremerket bil for uforutsette hendelser, men det er nok av eksempler her inne på folk som holder bilene vedlike og koster på bilen underveis fordi smil per mil veier tyngre enn den økonomiske biten. Ellers er link til aktuell bil interessant, det hjelper på mye for de som er veldig god på emnet.

N57 har problemer med register, men slik jeg forstår ikke i så stor grad som N47. Les litt her:

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

535d N57 med rundt 200.000km?

Da er det mange som anbefaler å bytte registerkjede, høytrykkspumpe, rådelagre, veivlagre og oljepumpe da det har vært en del havarier på 35d/40d motoren.

Men sikkert mange som er uenig også :)

Her har du også en ekstra turbo enn det 530d har, som da vil være en potensiel ekstra kostnad.

Ikke at du er garantert å slippe unna noen av disse tingene, men vil tørre å påstå at 530d er et litt mer safe valg, i hvertfall om du ser på biler med høyere kilometerstand :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg være litt ærlig.

Jeg antar at du ser på biler med 200 000 km fordi disse er innen for ditt budsjett. Her begynner de første varsellampene å lyse. Da har du ikke råd til å bære den økonomiske risikoen dette medfører om noe går galt, for når det går galt så blir det dyrt…veldig dyrt. Å strekke strikken for å kjøre gammel luksusbil ved å gå for ett "dårligere" eksemplar er IKKE å anbefale. 

Mange syter og klager over at gammel BMW er så dårlig og så dyrt å holde på veien. Det er fordi de har kjøpt feil bil, de har kjøpt den billigste bilen i stede for den beste bilen. I ditt tilfelle ville den beste bilen være en 525d eller 530d med 120 000 km på tellern og komplett historikk. Så mitt råd er å ikke sikte så høyt at du driter deg ut når ting ryker, sikt litt lavere, kjøp en litt mindre motor og du får en bedre bil. 535d er ikke kult når den står med turbohavari, gåen høytrykkspumpe eller defekt fordelingskasse fordi forrige eier ikke tok seg råd til stjernemerkede dekk. Skal du ha gammel BMW som var dyr som ny så kjøp så bra bil som mulig, og velg heller mindre motor. En velholdt F11 530d med service historikk og voksene eiere er faktisk en ganske bra gammel bil. Men vedlikehold og historikk er ett absolutt nøkkelord her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Nå skal jeg være litt ærlig.

Jeg antar at du ser på biler med 200 000 km fordi disse er innen for ditt budsjett. Her begynner de første varsellampene å lyse. Da har du ikke råd til å bære den økonomiske risikoen dette medfører om noe går galt, for når det går galt så blir det dyrt…veldig dyrt. Å strekke strikken for å kjøre gammel luksusbil ved å gå for ett "dårligere" eksemplar er IKKE å anbefale. 

Mange syter og klager over at gammel BMW er så dårlig og så dyrt å holde på veien. Det er fordi de har kjøpt feil bil, de har kjøpt den billigste bilen i stede for den beste bilen. I ditt tilfelle ville den beste bilen være en 525d eller 530d med 120 000 km på tellern og komplett historikk. Så mitt råd er å ikke sikte så høyt at du driter deg ut når ting ryker, sikt litt lavere, kjøp en litt mindre motor og du får en bedre bil. 535d er ikke kult når den står med turbohavari, gåen høytrykkspumpe eller defekt fordelingskasse fordi forrige eier ikke tok seg råd til stjernemerkede dekk. Skal du ha gammel BMW som var dyr som ny så kjøp så bra bil som mulig, og velg heller mindre motor. En velholdt F11 530d med service historikk og voksene eiere er faktisk en ganske bra gammel bil. Men vedlikehold og historikk er ett absolutt nøkkelord her. 

Takk, ja, leste meg litt mere opp, og fant ut at det blir 530d mest sannsynlig med under 150.000km 

Når du sier 525d, mener du da 3.0 litern med n57 som var i tidligere modeller, eller 2 liter 525d?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, farahani109 skrev:

Takk, ja, leste meg litt mere opp, og fant ut at det blir 530d mest sannsynlig med under 150.000km 

Når du sier 525d, mener du da 3.0 litern med n57 som var i tidligere modeller, eller 2 liter 525d?

Ja da er det 3,0 litern med N57. Fra og med 2012 årsmodell så kom 525d med N47 motoren og den kan jeg ikke anbefale til noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på eierhistorikken. En 535d med 200000km kan være bra, den. Men den kan også være en håndgranat i lommeboken din. Mange (og gjerne unge) eiere på kort tid, billige dekk (ikke stjernemerket), pimpede detaljer og tuning fremfor preventivt vedlikehold og regelmessig service osv. er ting som bør sende deg i en annen retning.

 

Generelt vil det nok være tryggere å gå ned på motor og km-stand, samt opp på historikk, hvilket ser ut til å være din konklusjon også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Daniel. skrev:

Verdt å være obs på at 525d 3.0L har svakere automatkasse enn de andre 3 literne. Den bruker 8HP45 som en f.eks finner i 520d, mens 530d og oppover bruker 8HP70.

Jepp, har landet på 530D, 2014-2015 modell ish. 
Ute etter en sapphire black xdrive med m sport, blir f10. 
Men finner ingen på finn med rundt 120.000km så for nok vente :) 

Endret av farahani109
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...