Gå til innhold

Garanti på bruktimportert


Anbefalte innlegg

" De første to årene regnet fra bilens registreringsdato er bilen dekket under fabrikkgarantien, og reklamasjoner kan fremmes overfor ethvert autorisert BMW Serviceverksted verden over. Når bilen passerer to år, kan en garantisak kun fremmes mot et autorisert BMW Serviceverksted i Norge. Garantien er gitt på biler importert av BMW Norge. Garantien er bare gyldig så lenge bilen er registrert i Norge. "

Har BMW virkelig bare 2 år nybilgaranti i utlandet? Litt sykt når man tenker på at f eks Kia har 7 år...

Endret av MagnusAG99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, MagnusAG99 skrev:

" De første to årene regnet fra bilens registreringsdato er bilen dekket under fabrikkgarantien, og reklamasjoner kan fremmes overfor ethvert autorisert BMW Serviceverksted verden over. Når bilen passerer to år, kan en garantisak kun fremmes mot et autorisert BMW Serviceverksted i Norge. Garantien er gitt på biler importert av BMW Norge. Garantien er bare gyldig så lenge bilen er registrert i Norge. "

Har BMW virkelig bare 2 år nybilgaranti i utlandet? Litt sykt når man tenker på at f eks Kia har 7 år...

Kia har ikke 7 år fabrikk garanti. Den har 2-3 år fabrikk garanti. Kommer litt ann på hva det gjelder i følge Kia sin nettside. Er den norske importøren som gir 5-7 år garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Kia:

7år eller 150.000, det som kommer først i Europa. 5år uavhengig av km i Norge. Ser ut til at det kan kjøpes utvidet i noen tilfeller.

Our 7-year warranty. Guaranteed to surprise. It’s because Kia cars are manufactured to such demanding quality standards that our cars are covered by a “bumper to bumper” 7-year/150,000 km warranty – the longest new car warranty in Europe. That means that you benefit from the same peace of mind from day 1 to day 2,555. Within that time, the warranty can be transferred to subsequent owners as long as the 150,000 km limit has not been exceeded. That’s good for resale and residual values. And it means that a 3-year old Kia will still have an on-going valid warranty exceeding that of many competitor’s new cars.

 

Ang emne; er bilen kjøpt av en forhandler i Norge gjelder 5års reklamasjon..

Endret av PIIIPower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
On 3/15/2024 at 1:53 PM, PIIIPower said:

 

Ang emne; er bilen kjøpt av en forhandler i Norge gjelder 5års reklamasjon..

Det må være en BMW forhandler da vel? Hva hvis jeg kjøper en 2 år gammel importert BMW hos Røhne & Selmer? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, 525TDSA skrev:

Det må være en BMW forhandler da vel? Hva hvis jeg kjøper en 2 år gammel importert BMW hos Røhne & Selmer? 
 

Hvis dette er en BMW solgt ny i Tyskland så har den 3 år fabrikkgaranti som gjelder i Norge (frem til 11/2016 var det kun 2 år fabrikkgaranti). 
 

Regner med at hvis du kjøper fra RøhneSelmer så får du en ny bruktbilgaranti på 6-12 mnd fra kjøptidspunkt. Uansett vil du også ha 5 år reklamasjonsrett mot forhandler du kjøper fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/14/2024 at 11:34 PM, MagnusAG99 said:

" De første to årene regnet fra bilens registreringsdato er bilen dekket under fabrikkgarantien, og reklamasjoner kan fremmes overfor ethvert autorisert BMW Serviceverksted verden over. Når bilen passerer to år, kan en garantisak kun fremmes mot et autorisert BMW Serviceverksted i Norge. Garantien er gitt på biler importert av BMW Norge. Garantien er bare gyldig så lenge bilen er registrert i Norge. "

Har BMW virkelig bare 2 år nybilgaranti i utlandet? Litt sykt når man tenker på at f eks Kia har 7 år...

Ja, loven i Norge er strengere enn mest parten av Europa ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, 525TDSA skrev:

Det må være en BMW forhandler da vel? Hva hvis jeg kjøper en 2 år gammel importert BMW hos Røhne & Selmer? 
 

Viktig å holde begrepene garanti og reklamasjon fra hverandre. Garanti er noe produsenten gir og sikrer (ofte) enklere saksgang, men har begrenset tilleggsverdi dersom den er 5år eller mindre. Man får retting gjort hos ett av produsentens merkeverksteder med orginale deler og det har jo en verdi i seg selv.

Kjøper man bilen av en profesjonell selger gjelder uansett 5 års reklamasjon, merk at dette ikke gjelder slitedeler (ofte ikke dekket av garantien heller) eller feil som er oppgitt på kjøpstidspunktet. Man ser oftere at biler selges som kommisjonssalg der butikken tar penger for salget, men undrar seg alt ansvar. Selger er her eier av bilen, oftest en privatperson, og du får 2 års reklamasjonsrett og det er ofte enormt mye styr for å kreve inn penger. Ved reklamasjon er det selger som bestemmer hvilket verksted og deler som skal benyttes i rettingen. 

Endring 11.04.2024 kl 08.30

En annen finurlig mulighet er å sette opp ett AS der bilen er eneste eiendel også selge selskapet isteden for bilen. Da forsvinner alt av reklamasjonsrettigheter :) Ser at gjøres innimellom når det gjelder særlig spesielle biler. 

Endret av PIIIPower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, PIIIPower skrev:

Viktig å holde begrepene garanti og reklamasjon fra hverandre. Garanti er noe produsenten gir og sikrer (ofte) enklere saksgang, men har begrenset tilleggsverdi dersom den er 5år eller mindre. Man får retting gjort hos ett av produsentens merkeverksteder med orginale deler og det har jo en verdi i seg selv.

Kjøper man bilen av en profesjonell selger gjelder uansett 5 års reklamasjon, merk at dette ikke gjelder slitedeler (ofte ikke dekket av garantien heller) eller feil som er oppgitt på kjøpstidspunktet. Man ser oftere at biler selges som kommisjonssalg der butikken tar penger for salget, men undrar seg alt ansvar. Selger er her eier av bilen, oftest en privatperson, og du får 2 års reklamasjonsrett og det er ofte enormt mye styr for å kreve inn penger. Ved reklamasjon er det selger som bestemmer hvilket verksted og deler som skal benyttes i rettingen. 

Ikke helt sånn ved kommisjonssalg.

 

Økt reklamasjonsansvar

Det som sjelden blir kommunisert av de aktuelle mellommenn, er at ved å benytte seg av en mellommann ved salget av privatbilen, så påtar den nevnte privatperson seg et økt reklamasjons-ansvar, i forhold til om vedkommende bilselger selv hadde solgt bilen.

Dersom privatpersonen selger bilen selv, så reguleres salget av bilen av kjøpsloven.Her er terskelen for å få heve kjøpet i Kjl. §39 relativt høy i form av at det må foreligge en «vesentlig mangel» med den solgte bil, før kjøper får medhold i å heve kjøpet.

Når du lar en bilforhandler selge bilen på dine vegne i et slikt fullmaktsalg, så ansees bilforhandleren som din representant,  og salget reguleres av forbrukerkjøpsloven. Dette fremgår av forbrukerkjøpsloven § 1.

Denne loven gir kjøper et mye bedre vern, som blant annet lengre reklamasjonsfrist, lavere hevings-terskel. Mangelen må utgjøre «en ikke uvesentlig mangel» jfr. Fkjl § 32. Det eksisterer en såkalt presumpsjons-regel i fkjl. § 18 mht.  de feil som oppstår de første 6 mnd. etter overlevering av bilen, var til stede ved overlevering osv.

Ved å selge bilen via mellommann, så betaler den private selger i mange tilfeller, i realiteten mange tusen kroner, for å få et økt juridisk ansvar.

 

( kopiert tekst fra https://dinbiladvokat.no/hvordan-virker-et-formidlings-salg-av-bilen-din-via-en-bilforhandler/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw8diwBhAbEiwA7i_sJaRjdSAmd0aAXlkQZou7uZc1ocRrAY_t2Mw5HMqqbY7L2lMcbgV2vhoCj18QAvD_BwE )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kjennern skrev:

Ikke helt sånn ved kommisjonssalg.

... Denne loven gir kjøper et mye bedre vern, som blant annet lengre reklamasjonsfrist, lavere hevings-terskel. Mangelen må utgjøre «en ikke uvesentlig mangel» jfr. Fkjl § 32. Det eksisterer en såkalt presumpsjons-regel i fkjl. § 18 mht.  de feil som oppstår de første 6 mnd. etter overlevering av bilen, var til stede ved overlevering osv. ...

For folk flest vil nok dette ikke ha noen betydning, det er like ugreit å få ut penger av selger når det er ett privatsalg. Og den profesjonelle parten går fri og kan tjene penger på en bil de normalt ikke ville solgt av risikomessige grunner. Jeg tror ikke folk flest har noe forhold til begrepet kommisjonssalg og kan få en overraskelse ved en eventuell reklamasjon, og må isteden for å forholde seg til en bedrift må forholde seg til selger som kanskje ikke har midler eller interesse av å gjøre opp, er det salg fra dødsbo der selger (privatperson(er)) ikke har kjennskap til objektet er det fort gjort at kravet frafaller rettslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg presiserte kun det du skrev, at ved kommisjonssalg er det 2 års reklamasjon. 

Det blir jo feil da du som privat person tar ansvaret på lik linje som en bedrift må gjøre ( les 5 års reklamasjonsfrist).

Det er jo kjøper som «vinner» lenger reklamasjon ved at selger bruker en profesjonell mellommann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er greit og ugreit ift. reklamasjon? Folk hyler om 5 års reklamasjonsrett uansett hva man kjøper omtrent, samtidig virker det som all sunn fornuft er lagt til side. Jeg hører om tilfeller hvor en turbo på en gammel gammel bruktbil ryker 3 år etter kjøp og folk oppfordrer til å reklamere… Leser i Teslagruppene at en bil som er 4,5 år får et varmeelement gåent, men den er gått 160000km(Tesla har garanti til 100’)  og alle skriver "meld inn som reklamasjon". Er det innafor liksom?
Jeg ser på en garanti som en pekepinn hva leverandør/produsent ser på som garantert levetid før man må påregne å bytte deler. Ikke slitedeler naturligvis. Men der er jeg kanskje alene?

Samtidig er en motor byttet på garanti så skriver flere at man har nye 5 år garanti. Men på den måten så kan man jo egentlig ha "evig garanti". Joda, man har garanti på jobben, men etter en tid må det skli over til noe annet.
Slik jeg ble presentert i 2014(?) var det en rettsak hvor en profesjonell part(Coop tror jeg? Husker ikke) hadde fikset en sak innenfor garantitid og den gikk dunken igjen utenfor garantitid. Den profesjonelle part fikk medhold i at garantitid ikke blir utvidet. Altså ryker det etter 3 år og blir fikset så har man fortsatt bare 2 år igjen.
BETALER man derimot for en fiksejobb så blir saken annerledes.

Reklamasjonsrett er heller ikke ensbetydig med at reklamasjon blir godkjent. Det tror mange Teslaeiere iallefall. "Skriv reklamasjon, ikke garanti, da er de pliktig til å fikse".. eeh nei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 Hva du kan klage på er jo basert på alder og kjørelengde +++. Mange som tror reklamasjon er garanti 😬.

Min tanke rundt salg er å heller bytte inn, bruke nettbil etc fremfor å selge via kommisjon. Eneste du oppnår der er jo mer ansvar over flere år en ved privatsalg. Og samtidig betale noen for å få lenger reklamasjonsrett på salgsobjektet ditt.

Virker ulogisk i mine øyne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kjennern skrev:

@Marius2002 Hva du kan klage på er jo basert på alder og kjørelengde +++. Mange som tror reklamasjon er garanti 😬.

Min tanke rundt salg er å heller bytte inn, bruke nettbil etc fremfor å selge via kommisjon. Eneste du åpner der er jo mer ansvar over flere år en ved privatsalg. Og samtidig betale noen for å få lenger reklamasjonsrett på salgsobjektet ditt.

Virker ulogisk i mine øyne :-)

Vi er enig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...