Gå til innhold

Sveigdalens BMW E39 prosjekter


 Share

Anbefalte innlegg

Siden jeg har forlatt Facebook for godt, vil jeg gå tilbake til å bruke de gode gamle forumene litt mer. Og det er jo også generelt litt hyggeligere atmosfære her enn på Facebookgruppene. Jeg vil da lage en prosjekttråd om en av E39’ene mine. Det spesielle med dette er at jeg pr nå har eid denne bilen i 7 år, så dette vil bli mye som har blitt gjort for flere år tilbake. Med en post pr. jobb, som kommer litt etter litt. Så får man se om dette blir noe interessant. Fordelen er at man kan se ting litt i etterpåklokskapens lys og gi en mer nyansert vurdering av ting enn mens man står midt oppi det.

Jeg har gjennom årene hatt 5 E39’er, men bilen det hovedsakelig vil handle om her er en 2002 modell  (11/02, altså ’03 spec) 535i M-Sport. Jeg hadde allerede en vanlig 523i, og 523i M-Sport i garasjen, men var ute etter en facelift M-Sport med V8. Og før dere sier det; ja det skulle vært en 540i. Men jeg lette mye, både før og etter kjøpet, og dette var den ene facelift V8 M-Sportbilen jeg fant som jeg faktisk likte. Når jeg tråkker på for fullt, så savner jeg selvfølgelig at det kunne gått enda litt bedre. Men.. det finnes alltid noe som går bedre, nesten samme hva man kjører. Og lyden er riktig.

image.thumb.jpeg.69dc5d766aaf317dcf550765bbeab909.jpeg

Bilen slik den ble presentert i annonsa på Finn. Det så såpass bra ut at jeg valgte å ta turen for å se på denne. 

 

Så denne historien begynner den 11. Mars 2017, da jeg dro til Stavanger og møtte eieren av bilen, som kom med den fra Rennesøy.  Jeg så at det var litt småting her og der, men alt i alt virket bilen vettug og småfeila overkommelige. Elektriske alcantara sportsstoler, el. rattstamme, originalsota ruter bak, gardin i bakruta, navi, PDC, telefon, M5-speil etc. Den første eieren her i Norge hadde dessuten fått montert et Eisenmann system med fire utblås, og i tunellen ut på motorveien gløtta jeg på ruta og dro på. Jeg hadde nok bestemt meg litt på forhånd, men etter å ha hørt lyden ble jeg sikker på at dette var bilen jeg hadde vært ute etter.

image.thumb.jpeg.3371f78d245cb2e717fe7f7a4319b26c.jpeg

På Rennesøy. Litt rart å se dette bildet. Det er først da man ser hvordan den har forandret seg.

 

Vel hjemme gikk jeg løs på de første småtingene. Det lukta rart i bilen, og jeg fant etter hvert ut at det var søla sjokomelk eller noe i setet og gulvet baki. Så det ble en omfattende rens av både gulvteppe og seter. Det var dessuten montert et åpent konfilter som bare hang i en strips, og hadde blitt litt mørbanket med årene. Så original luftfilterboks ble innkjøpt og konfilteret hivd.

image.thumb.jpeg.0ba14519c62af4e90f0bf2f7db897d33.jpeg

Jeg var ikke så begeistret for hvordan dette så ut. Filteret hang og slang, og M-oljepåfyllingslokket lakk. Her var originalt best.

 

Bilen hadde tidligere gått på noen litt spesielle 19’’ felger som jeg valgte å ikke ta med i handelen, men jeg hadde noen 17’’ felger liggende som jeg monterte. Så etter å ha hatt bilen i et par måneder så var alt blitt litt bedre, og jeg tok med bilen på sitt første treff.

image.thumb.jpeg.f019def88bbf83b664c0ba0e07209ef8.jpeg

Vårmønstring på Bjerke, 6. Mai 2017.

 

Jeg hadde allerede lagt en del planer for 523i M-Sporten, men disse ble nå overført til 535’n. Jeg var litt inspirert av OEM-Works gutta i Tyskland, og målet var egentlig å sette inn mest mulig utstyr, både teknisk og på stereoanlegg. Men samtidig bruke BMW deler, og holde ting såpass originalt, slik at dette i teorien kunne vært slik BMW ville levert bilen.

Fortsettelse følger.

 

Endret av B. Sveigdalen
Lagt til litt informasjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, RF91 said:

Ser jo ut til å ha vore eit ryddig utgangspunkt 😁

Eg skjønna deg godt med facebook/bimmers. Når motoren e oppegåande i E30'en min og eg ikkje trenge facebookgruppene meir so går facebooken min rett i do 🫡

Ja, den var et greit utgangspunkt. Ikke noe alvorlige ting, så etter litt fiks, som blir beskrevet i de neste postene, så kunne jeg heller bruke tid på oppgraderinger og ikke reparasjoner. 

Facebook ble jeg definitivt lei av, men man gjør livet litt vanskelig for seg selv uten Facebook siden så mye i dag skjer i Facebookgrupper. 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, går fint det. Eg logga av i november. Trudde ikkje fb stal så mykje tid, men eg har definitivt fått meir tid til garasjekos og kjenner på ein deilig ro utan det der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Werther said:

Ikke vær redd for å dele noen dagsferske april 2024-bilder av bilen. 7 år er fryktelig lenge i E39-verden. 

Den står under en presenning i en garasje på vinterlagring fortsatt, men når jeg drar og henter den til uka så skal jeg poste bilder her. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Post 2

Jeg hørte fort at noe var galt med lyden i stereoanlegget. Ikke var det lyd overalt, og selv for et standardanlegg var lyden dårlig. Så jeg åpna fordørene, og der hadde det vært noen inni tidligere. De originale ledningene til høyttalerene var klipt, og det var satt inn DLS mellomtone og diskanter som var skjøtt inn på et digert delefilter som var klemt inn bak dørtrekket. Men ingen av diskantene virka lenger, så det var bare å sukke tungt og få renska bort alt dette.

image.thumb.jpeg.a46e118dd9f25f8b6996b2f81c53dd1b.jpeg

Det synet møtte meg da jeg tok av dørtrekkene foran, her hadde noen vært på ferde før.

 

Jeg kjøpte ledninger og origninaldiskanter fra en vrakbil, så jeg loddet inn igjen ledninger og plugger slik at nettet i dørene ble slik det skulle være originalt. 5,25’’ høyttalerene erstattet jeg med Pioneer høyttalere. Men for å si det med en gang: lyden i et E39 standardanlegg er ikke direkte heftig, og jeg kunne fått til noe mye bedre ved å byttet ut navien med noe ettermarkedsgreier. Men det hadde jeg allerede gjort i 523’n, og det tilfredsstilte liksom ikke OEM-idealet som dette skulle leve opp til.

Så for å begynne i en ende, så sendte jeg BM54 modulen til Carphonics, og fikk dem til å montere full pakke. Det vil si kraftigere utgangstrinn, 4 lavnivåutganger, remote kabel for å skru av og på en eksetern forsterker, og et Bluetooth adapter. Siden bilen var en ’03, hadde den originalt AUX opplegg. Men Bluetooth er enklere.

image.thumb.jpeg.03975397a491968ca6bc4bfbeb57e8af.jpeg

BM54 modulen etter ombygging.

 

Jeg begynte også å se litt på oppgradering av anlegget. Jeg hadde allerede planer for noe spesifikt, men en ting kunne jeg gjøre allerede nå. Jeg var ikke interessert i å fylle bagasjerommet med en basskasse, men den originale Nokia subwooferboksen fra en DSP bil ville være et greit OEM-kompromiss. Så med lavnivåutganger tilgjengelig, så monterte jeg en 2-kanals forsterker der HiFi/DSP forsterkeren skal sitte. @Evenlode solgte meg en Nokia-boks med tilhørende trekk, så da var det bare å fjerne de to blendeplatene i hatthylla og montere og koble opp. De to 5,25’’ elementene i kassa er DVC elementer med 2x8 Ohms spoler, så i parallell ble dette perfekt med 4 Ohm pr. element. Tenna skrangler ikke akkurat av dette heller, men med de kraftigere utgangene på BM54’n og Nokiakassa, var lyden blitt mye bedre enn da jeg hentet bilen.

I etterpåklokskapens lys så jeg at lavnivåutgangene fra Carphonics har noe lavt nivå, så man måtte skru opp en del Gain på forsterkeren. Pluss at lyden fra den originale ULF/Handsfree enheten blir kjørt inn i systemet *etter* disse lavnivåutgangene. Så lyden fra original handsfree blir altså ikke med på noe du kobler til disse utgangene. Dette spilte ikke noen rolle nå, men det kom til å gjøre det senere.

 

Endret av B. Sveigdalen
Lagt til litt informasjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Vegard_ said:

Ser grei ut den bruksbilen din også (i fart) 😁 alltid greit å se andre E39 på vegene, spesielt når dere vinker 👋

Var du som kjørte forbi meg i går ja. Artig, må alltid hilse når man ser en E39. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Og etter forespørsel så kommer da et glimt av bilen slik den er nå. 

I går var det da tid for å ta bilen ut fra vinterlagring. Den pleier å få stå til etter 1. Mai, men i år har jeg anledning til å kunne dra på KOED sin Åpen Dag første helga i Mai, så da ble den tatt ut litt tidligere. På vei hjem var det omkjøring om en grusvei grunnet veiarbeider, så da ble ble det en enda lenger omvei for å unngå grusveien. 

image.thumb.jpeg.c91f8aa38cc1cc7475cff26cc6560698.jpeg

535'n anno April 2024. Fortsatt med lagringshjula, på vei gjennom den snødekte fjellheimen. Hedigvis var veiene bare og tørre. 

Da har dere sett et glimt av bilen, så da kommer det ettehvert flere prosjektposter. 

 

 

Endret av B. Sveigdalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Post 3

Dette er egentlig ikke noe prosjekt, men det var en av de feila som var på bilen da jeg kjøpte den, og som det tok en stund å få rettet. Det blåste bare varmluft i alt unntatt midtdysene oppe, og selv om man kunne få iskald AC-luft i disse, og stenge alt annet, så var det kun en nødløsning. Jeg begynte med å ta opp reguleringsventilene i motorrommet, og gummien her var helt spist opp. Tydeligvis er den høye temperaturen som man kjører originalt i M62TU motorene hard ved gummien. For moro skyld fikk jeg tak i et overhalingssett fra eBay, og jeg byttet gummidelene, og ventilen ble nok tett, men ting ble ikke bedre. Så ventilen i seg selv var tydeligvis defekt.

 20180726_153824.thumb.jpg.9907a5520c2ce5eb04a6b415d6642a4e.jpg

Overhalingskitet fra eBay.

 

Jeg fikk tak i en annen reguleringsventil, men heller ikke dette hjalp. Så da var det i gang med å måle kontinuitet og spenning i kabler, og dette var alt i orden. IKHA enheten ble forsøkt byttet om med den i bruksbilen, men dette hjalp heller ikke. Så jeg begynte å bli redd at det kanskje var en feil med noe inni varmeapparatet. Enden på visa ble at jeg koblet på ISTA-pc’n på bruksbilen og observerte hvordan temperaturen inni selve varmeapparatet, inne ved varmeregistrene, endret seg når jeg regulerte temperaturen. Da jeg koblet pc’n på 535’n så jeg at det var bare glovarmt inni der hele tiden, uavhengig av hva jeg gjorde. Så jeg var nok en gang tilbake til at reguleringsventilen slapp gjennom varm kjølevæske hele tiden. Som et skudd i blinde fikk jeg da tak i en tredje ventil, og vipps så virket ting som de skulle.

Så dette er problemet med å bruke brukte deler – man vet ikke hva man får. Jeg har aldri hatt problemer med disse ventilene på de snart 17 årene jeg har hatt E39, men her traff jeg på to defekte. Så hadde jeg visst hva jeg vet nå, hadde jeg rett og slett kjøpt en helt ny ventil med en gang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...