Gå til innhold

Pingu’s X1 F48 - X5 komfort seter yay or nay?

Anbefalte innlegg

Kjøper du MQS hann fra BMW? Jeg har funnet MQS-hunn fra TE/Tyco (samme produsent med samme stempel på delene som på BMW sine) på AliExpress, men ikke hann. Prøvde et annet merke der, men følte at det ikke var samme kvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, E.C. said:

Kjøper du MQS hann fra BMW? Jeg har funnet MQS-hunn fra TE/Tyco (samme produsent med samme stempel på delene som på BMW sine) på AliExpress, men ikke hann. Prøvde et annet merke der, men følte at det ikke var samme kvaliteten.

Nei, pins kommer ikke fra BMW med unntak av LSK8 pins.

Alt annet, dvs:

MCP2.8 (BMW kaller det MCON 2.8) 

MCP6.3 For sikringsboks vanlig sikring(eldre biler bruker JCP aka Double Leaf spring)

MQS

MCON1.2

kommer fra AlieXpress. Stortsett fra disse: RiccoDi, XGZZ (for Hirschman connectors for SoftClose, bruker MCON pins), ChenYI og Jorch. 

Har også kjøpt fra noen andre, mener det var sshworldsea men har noen pins som er mindre kvalitet. Litt usikker hvem sine det er/var eller om de kanskje har kommet med en connector.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var RiccoDi jeg kjøpte også, synes de var hakket under TE. Ikke krise, men virka litt kjipere. Ble i alle fall et mareritt å dra ut av kontakten igjen (de-pin) med de ledningene jeg brukte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, E.C. said:

Var RiccoDi jeg kjøpte også, synes de var hakket under TE. Ikke krise, men virka litt kjipere. Ble i alle fall et mareritt å dra ut av kontakten igjen (de-pin) med de ledningene jeg brukte.

Hmm, kanskje det var de som var derfra da. Er de som er litt åpen ved den oppstående kant? Jeg har andre hvor det er mer en helhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, E.C. said:

De her:

Screenshot_20241010_230040_Gallery.thumb.jpg.cd038695a1dba009c29e37dc4b10c7bd.jpg

BMW sine til venstre (på rull):

Screenshot_20241010_230201_Gallery.thumb.jpg.87ceaca398e3efd8b885dce131bf8a84.jpg

Den aftermarket var litt breiere, så trolig grunnen til at man så vidt fikk de ut igjen:

Screenshot_20241010_230114_Gallery.thumb.jpg.2713984f69e92588ae84974def3b9492.jpg

Oi det var dårlig, så dårlig er ikke mine. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha skjørt noen dager uten noe dørtrekk foran kom i går endelig riktig adaptere i posten. 

Det er ganske upraktisk uten dørhåndtak innen. :P Her en liten demo: 

Så ble det koble opp de nye høyttalere. 

Fikk akkurat ledning mellom døren og motor til vindusheis for å komme til høyttaler. På orginal BMW sitter det på innsiden av fuktsperre men med disse blir det på utsiden. Håper det har ikke noe å si for levetiden av den.IMG_3005.thumb.jpeg.f0f1abf1d9ee533e425a55575a1a3363.jpegIMG_3002.thumb.jpeg.df4ca25cb42e4d2ba67127660e9029a9.jpeg

Når den sitter skrudd inn; også lagt inn litt ekstra lyddemping ovenfor. Fant ut at bilkomponenter har bedre matter (3mm vs 2mm) enn Biltema som er like dyrt per kvadratmeter. Og billigere om man kjøper 2mm matter.

IMG_2997.thumb.jpeg.50a0cae6ad8d728511aa558299ec22cd.jpeg

Etter også dørtrekket var også på plass 

921983B0-9F19-4E6B-A08B-67B4A2E8DA38.thumb.jpeg.e6fb58a4332f6534f1a74cfe729126bc.jpeg

Jeg trodde ikke at jeg skulle få alt dette på plass før vinter kommet men heldigvis rakk jeg det og kan nytte:

1. Soft close HF

2. Bedre lyddemping i begge framdører

3. bedre høyttalere i begge framdører.

Eneste som gjenstår er nok batteri bytte, som jeg har utsettet litt og men må nok gjøre det før det blir for kaldt.

Lyden var mye klarere men litt lavere på disse nye høyttalere i forhold til senter så jeg har valgt å sette senter kanalen på -6dB. Nå er også begge dører lyddempet så jeg er veldig spent om jeg kommer til å høre det når jeg kjører til jobb i morgen. 

Så da tipper jeg at nå virkelig avslutter 2024 her med denne listen for 2025. 

Dørene foran
- Skaffe Soft-Close Låsekasse HF (Håper noen F15 X5 kjører ut denne vinteren 😈)
- Montere ledning + Soft-Close låsekasse 
Dørene bak
- Flytte HK sett med diskanter og DIY delefilter bakover
- Soft close låsekasser (HB & VB)
- Lydisolere (HB & VB) 

Annet
- Lydisolere hjulbuene foran (ved skift til sommerdekk kanskje?) 

🎅Ønskeliste til jul (Bare å sponse :D
- Soft-Close Låsekasse VF
- BMW Pegasus for i baksete 
- Morel ip-bmwsub82 
- Nøkkeletui (alu begynner å flasse på nøkkelen :( )

IMG_3004.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første inntrykk etter kjørt til jobb: jeg har dessverre ikke målt før og etter men virker en god del mindre støy nå begge dørtrekk er på plass igjen samt isolert. 
Jeg kan også høre at støyen har flyttet seg bakover. Så det lover godt når jeg skal ta bakdørene i 2025. 

De nye høyttalere er en upgrade men ikke like stor som jeg hadde håpet/forventet. Lave mellomtoner er bedre artikulert enn før og høye toner er klarere men dermed også litt skarpere. Har må nok litt EQ til. Jeg får låne en målemikrofon gjennom vinteren så får se om jeg får lært meg å bruke den :) 

Dette sagt. Største løft i lydkvalitet var fortsatt forsterkeren. 
Si at OEM HiFi er på 50%, med forsterker ble de 70%, na med disse høyttalere er vi på 75-80%. Altså litt bedre. 
Håper å få 5%-10% når bakdørene er tatt.

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kult arbeid å se for en som har en F48 selv😃 Jeg er ikke like teknisk på det elektriske som deg, men har byttet eksos osv. på min B48. Veldig fornøyd med bilen nå etter 4 år eierskap. Gled deg til batteribytte, det er noe herk på F48, må demontere halve motorrommet, jeg har gjort det selv😅👍 Jeg satt inn et fra Bosch da jeg synes BMW sitt originale var overpriset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å høre mer om lydisoleringen. Ettersom bagasjerommet også er åpent inn i kupéen, burde man vel muligens også isolere sideskjermer og bakluke?

Kjedelig at høyttalerne ikke ble helt som tenkt, men hva med litt B&O deler samt tilhørende høyttalerdeksler? Vi er vel typ ganske i nærheten av F15 hva gjelder passform her? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Krisfje said:

Så kult arbeid å se for en som har en F48 selv😃 Jeg er ikke like teknisk på det elektriske som deg, men har byttet eksos osv. på min B48. Veldig fornøyd med bilen nå etter 4 år eierskap. Gled deg til batteribytte, det er noe herk på F48, må demontere halve motorrommet, jeg har gjort det selv😅👍 Jeg satt inn et fra Bosch da jeg synes BMW sitt originale var overpriset. 

Takk takk! :) Ja det er morsomt bil og for meg praktisk og finansielt fornuftig (utenom jeg har brukt snart 30 000kr på retrofits og andre goodies). Tanken er å ha den lenge / leve ut med mindre diesel blir plutselig helt uaktuelt å kjøre pga en eller annet framtidig miljøavgift. Jeg har da selvsagt ikke B48 men B47.  Jeg er litt mindre på de mekaniske selv men eksos har jeg faktisk byttet før på en Suzuki swift. :P 

Angående batteribyttet.

Så det på TIS ja, av med luftfilter boks og brace. Tenkte egentlig å gjøre det i sammen slengen i går men da kjente jeg på kroppen at jeg var sliten og hadde ikke veldig lyst å holde på en time til (regner med det tar en time). Husker du hvor langt tid du brukte på bytte?

2 hours ago, Saltkjelen said:

Spennende å høre mer om lydisoleringen. Ettersom bagasjerommet også er åpent inn i kupéen, burde man vel muligens også isolere sideskjermer og bakluke?

Kjedelig at høyttalerne ikke ble helt som tenkt, men hva med litt B&O deler samt tilhørende høyttalerdeksler? Vi er vel typ ganske i nærheten av F15 hva gjelder passform her? :) 

Gulvet i bagasjerom er isolert og bakluke er lite gran isolert. Se side 2, post fra 17 juli. ;) I etterkant burde jeg også isolert metallet på utsiden av bakluke som jeg har gjort med dørene framme nå (både yttermetal og selve dørtrekket. Hjulbuene bak er ikke isolert siden det ligger stoff-demping fra fabrikken og tenkte det var greit nok. Muligens jeg får legge litt butyl der om jeg har til overs.
Jeg tror ellers, at når jeg tar meg om bakdørene (som jeg tar samtidig med softclose) at det vil hjelpe mye. Det er klart forskjell om man banker på dørene framme eller om man banker på bakdørene på metallet. 
Si om jeg hand om både bakdørene, da vil sikkert støyen flytter seg til taket ;) 

Jeg liker å følge den her, tar de tallene med effektiv med lite gran salt. Gir grei oversikt hvor det er mest effektiv å gjøre noe: Resonix Sound Deadening Buyers Guide - ResoNix Sound Solutions - Premium Automotive Sound Deadening Materials 
Merk at jeg legger bare butyl, så det vil si CLD (Contraint Layer Dampening) og på noen steder bruker jeg dette: Anticreak tape

Angående høyttalerne; Ikke som forventet er kanskje litt sterke ord. Jeg hadde kanskje håpet på en mer tydelige forskjell. Forstå meg ikke feil, lyden er hørbart klarere og Focal ES100K er på ingen måte dårlige høyttalere, faktisk en av de bedre 100mm som finnes på markedet. 
Neste steg er å gå fra passivt delefilter til å oppgradere DSP'en til en 8 eller 10 kanals DSP/forsterker og gi de diskantene en egen kanal. På sammen måten B&O / B&W lydannlegget gjør det. Da får man justert delefiltre fra DSP'en isteden men jeg vet ikke om jeg har lyst å legge inn ytterlige  tusenlapper og så trekke enda flere ledninger til dørene fra forsterker. Burde gjort det nå jeg la opp 12V til softclose (vurderte det, men så tenkte jeg det får holde). 
Uansett er lydkvaliteten bedre enn før og med mye bedre passivt delefilter burde det også være lettere å pushe disse høyttalerne mer. Så får se når jeg setter meg inn i DSP'en og får lyden tunet helt til bilen :) 

Jeg tror ikke det blir så mye bedre med en BMW OEM B&O / B&W system enn det aftermarket systemet jeg har nå men om det dukker opp en Match 8/10DSP til riktig pris muligens jeg går for det. Får jeg selge 7BMW'en for å få litt kr igjen. 
High-end OEM BMW systemet koster nok også mer enn 15 000 å få hjem til Norge og tør/vil ikke å kjøpe disse høyttalerne fra Aliexpress. :) Med andre ord, jeg får være litt mindre kritisk og bruke det jeg har. 

F15 er forresten ikke lik i passform ved dørtrekket. Høyttaler deksel er bøyd på F15, F31 er mer lik og denne tråden her på bimmerpost er vel en glede å lese uansett: Retrofit: Bang & Olufsen (S6F2A) into F31 Touring - Page 2 (bimmerpost.com). En kjente har gjort denne retrofit på F80'en sin. Helt klart bra lyd men ikke bedre enn en helt aftermarket system hvor man (om man tar tid til å gjøre det) tune systemet på mye bedre måte. 

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe arbeid men denne snapshot  fortjener en egen post i tråden her.

Var på en tur i Telemark og så måtte vi ha en liten tissestop og så kom plutselig solen med en forsøk for å komme seg gjennom skyene som resulterte i disse nydelig bildene.

IMG_3076.jpeg

IMG_3065.jpeg

IMG_3039.thumb.jpeg.47521ef99d089d4f9a6011480f10b7b1.jpeg

Mellom første og 3. bilde var bare noen få minuter.

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/20/2024 at 8:24 PM, Saltkjelen said:

Snakk om blinkskudd! Det første bildet var spesielt flott. :) 

Jeg noen ganger må man ha litt flaks. Det var vel hele helgens lyspunkt fordi resten av (fjell)-turen var veldig vått 😂

Temperaturer holder seg oppe så da er det greit å fortsette med prosjektet. Hver gang jeg tror det blir årets siste gang blir det grei temperatur igjen.

Så tok av dørtrekket VF og drillet hull i døra for diskant.IMG_3126.thumb.jpeg.6bc3faca4bcd10caab317165437f66c6.jpegIMG_3130.thumb.jpeg.2ac76f587fe4ee02c34bd0e7f435c677.jpegIMG_3128.thumb.jpeg.3324e5af74245550f56769e8962759af.jpegIMG_3129.thumb.jpeg.e37a68ec62744079a295db832fa64168.jpeg

Fjernet delefilter som kommer orginalt og erstattet med noe bedreIMG_3149.thumb.jpeg.66a79409d9d10ad92355753a4a435da3.jpegIMG_3150.thumb.jpeg.f00b5f78438b30eeb57d5615566cace4.jpeg

Og vi beholder det helt plug’n’play med ledninger til delefilter og fra delefilter til høyttaler.IMG_3152.thumb.jpeg.684da398ed17dafa523b9bbd4ba7bb81.jpeg 

Og om dørtrekket er av kan også Soft Close motor settes inn i døra. Måtte nok lage egen hull fordi ingen av de fra før passet. Brukte egentlig ganske mye tid på finne en plass så den ikke skulle komme bort i vindusheisen men fant til slutt et sted. Den sitter nå bare med 1 skrue, håper det går fint i lengden. IMG_3119.thumb.jpeg.45215469fa27a2e4e56d4192280e8286.jpeg

Aliexpress deksel er ikke helt lik i fargen…. Det irriterer meg så har bestilt også ny høyttaler deksler til mellomtone fra sammen selger og satser på det løses fargeforskjell. Original koster 800kr per stykk det synes jeg fortsatt for mye. 

IMG_3132.thumb.jpeg.ae41a608627cbfa8da13b5cce44bf160.jpeg

Så jeg rakk å gjøre å gjøre en dør til med dempematter og softclose :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• mr.pingu changed the title to Pingu’s X1 F48 - X5 komfort seter yay or nay?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...