Gå til innhold

Defekt PDC (parkeringssensorer)


Frode_E61
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har sjekket flere tråder om dette, både her på forumet og andre steder, men finner ingen klare svar på akkurat min problemstilling.

Bil: 2007 E61 lci

Problem: To av sensorene bak har hatt en tendens til å "henge seg" litt i kaldt og vått vær, og skulle uansett vært byttet ut ved anledning. Nå på senvinteren sluttet plutselig alt å virke. Kontroll-LED på bryteren inne i bilen blinker grønt.

Jeg har lest at dersom 1 (noen steder står det 2) sensorer er defekt, slutter hele systemet å virke. Da skal det være mulig å finne ut hvilken som er defekt ved at de som er i orden, avgir både hørbar og følbar "klikking" når PDC er aktivisert. Hos meg er alle 8 sensorer helt døde.

Da kan det være selve kontroll-enheten nederst i bagasjerommet som er defekt. En typisk årsak til at denne ryker, er vannlekkasje. Men i bilen min er det knusk tørt i bagasjerommet. Alle kontakter på PDC-enheten er blanke og fine. Jeg har også sjekket at sikring er OK og det kommer 12 V helt fram til kontrollenheten når PDC er aktivisert.

En tredje mulighet er kabelbrudd, men fortsatt får jeg det ikke til å rime med at ingen sensorer avgir klikking.

Dersom kontrollenheten byttes, må ny kodes inn? Andre forslag til hvordan jeg får sjekket ut dette? Vil f.eks. en slik OBDII-kodeleser kunne gi mer konkret info ut over at PDC ikke virker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skal ligge inne en feilkode om noe er feil, ny modul er plug and play - ingen koding.

Du må trolig ha en litt vassere feilkodeleser eller noe rettet mot BMW om du skal få lest ut feil på PDC, ergo ikke de billigste universale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være ledningsbrudd. Jeg slet med å høre klikking i mine sensorer. Også når alt var i orden.
Jeg fikk lest ut «signal front center right» på min billige icarsoft, og skrudde av fanger for å se om det kunne være så enkelt som rengjøring av kontakt. Det var det ikke. Tydelig brudd på et sted som var bortimot umulig å fikse.
 

Nytt kabelsett koster vel 1400kr. Like enkelt å bytte som en sensor. 
 

Enheten i bagasjerommet tror jeg er ganske skuddsikker, så lenge den ikke har hatt seg et bad. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Neste skritt er nok å få koblet på et diagnoseverktøy. Er det noen som har tips her? Jeg så f.eks. at den GS Bildeler selger til 2990,- er prikk lik (i hvert fall av utseende) den Biltema selger til BMW for 1099,-:

https://www.gsbildeler.no/verksted_og_garasje-spesialverktoy/bmw_diagnostic_scanner_9710__7006394

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/feilkodelesere/diagnoseverktoy-til-bmw-2000043072?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIy4fR6p7nhQMVkgqiAx2aqw0KEAQYAyABEgImhfD_BwE

Er det noen spesiell grunn til at den GS Bildeler selger koster det tre-dobbelte?... Eventuelt om jeg uansett trenger et mer avansert instrument for å lokalisere hvor i PDC-systemet feilen ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GS sin koster ca 2000kr i min nettbutikk. (Er registrert med BMWccn-medlemskap). Tipper den er ca som min icarsoft 910: En relativt enkel sak med begrenset funksjonalitet. Feilkodeleser er mer riktig betegnelse enn diagnoseverktøy. 
 

Biltema sin er vel mer universell, og uten at jeg vet, tipper jeg den er mindre presis i hva den får ut. 
 

Det er forøvrig en egen diagnosetråd under «Teknisk»: 

 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Oppdatering: Jeg fikk tak i Biltemas feilkodeleser (brukt på Finn), og det ser ut som den har helt identiske funksjoner som den GS Bildeler selger. Om det er noen kvalitetsforskjell ellers, er for tidlig å si noe om. Den virker ganske solid konstruert, og har et enkelt og raskt brukergrensesnitt.

Jeg koblet til, og fikk feilkode for sensor "rear center left" (9E2D) og "rear left" (9E2B). Jeg slettet kodene, men de kom tilbake med en gang. Antar derfor at sensorene er defekte. Eller kan det være kabelbrudd likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være kabelbrudd også, som med alt av sensorer og feilkoder. "Feil på en sensor" betyr gjerne noe som har gått i stykker: åpen krets eller kortslutning. For modulen som skal snakke med den sensoren er det umulig å vite om en slik feil er på ledningsnettet fram til sensoren eller inne i selve sensoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Frode_E61 skrev:

Jeg koblet til, og fikk feilkode for sensor "rear center left" (9E2D) og "rear left" (9E2B). Jeg slettet kodene, men de kom tilbake med en gang. Antar derfor at sensorene er defekte. Eller kan det være kabelbrudd likevel?

Bytt plass med sensorene på høyre side og se om problemet flytter seg, gjør det det så er sensorene defekte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være begge deler som nevnt, men jeg hadde begynt med å flytte på sensorene som nevnt.
Må jo av med fanger uansett så feilsøkingen er jo enkel når en kommer dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Tar jeg av fangeren for å sjekke nærmere, må jeg enten la bilen stå til jeg får tak i deler, eller gjøre prosessen to ganger. Alt jeg kan finne ut uten å ta av fangeren, er derfor kjekt.

Jeg fikk ut de to sensorene som gir feilmelding (venstre og midtre venstre) uten å ta av fangeren. Jeg får gjort noen målinger, som er like på begge sensorer og kontakter. Det blir veldig teknisk nå, men kanskje noen har kjennskap til dette og kan si om det er sensorer eller kabler som er defekt:

Det er tre pinner i kontaktene. Her måler jeg konstant 12 V mellom jord og permanent pluss (så lenge tenningen står på). Mellom jord og pluss som går via bryteren, måler jeg null spenning uansett om bryteren er slått på eller ikke. Om dette bekrefter ledningsbrudd, eller om systemet er laget slik at ingen strøm sendes fra bryteren til sensorene når man har feilmelding, vet jeg ikke.

På sensorene måler jeg ca. 35 000 ohm mellom minus-pinnen og pinnen som gir strøm via bryteren. Mellom øvrige pinner er det 0 motstand. Jeg har lest et sted at null motstand mellom pluss og minus på sensoren, indikerer defekt sensor. Men siden det er to pluss (tenningsstrøm og strøm fra bryter), og de gir ulikt resultat på motstand, vet jeg fortsatt ikke om sensorene er defekte eller ikke.

Som påpekt, vil jeg nok finne ut mer om fanger tas av og alle fire sensorer sjekkes. Men dersom noen ut fra ovenstående kan gi tips, så kan jeg evt. bestille deler i forkant og bytte det som er nødvendig i en operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke helt hvordan målte men jeg fikk aldri 0, altid sånn 2-5ohm. 
Muligens går det an å bytte plass på de uten å ta av fanger, på min X1 kunnen jeg akkurat få nok plass å få 1 hånd inn og få byttet plass på de for å avdekke hvilken er feil. Jeg tror du har også klart å få nok plass for å komme til med multimeter? 

 

Det er 3 pinner, ytterste er jord og 12V, innerste er signal, altså verdi som sensor gir for å kunne kalkulere avstand. Du trenger bare å måle mellom de 2 ytterste. Selv om kanskje formen er ikke lik (vinkel eller rett) er kontakten på alle lik så kan fint bytte plass. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 3 pinnene er vel pluss, minus og signal? Skal være en motstand mellom alle pinner på en ok sensor ja, men hvor mye vet jeg ikke. Sånn sett høres det jo ut som de to sensorene kan være defekt. 
 

Det som er litt pussig er at 2 sensorer feiler samtidig. Holder egentlig fast på å flytte på sensorer. Fjerne fangeren tar ca 30 min om du ser en youtubefilm først. Er en del skruer, men ikke vanskelig. Bare litt mikkmakk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Frode_E61 skrev:

Jeg fikk ut de to sensorene som gir feilmelding (venstre og midtre venstre) uten å ta av fangeren.

Du skal klare å få ut sensorene høyre og høyre midten uten å ta av fangeren. Må demontere noen deksler under, og skyve en hånd på baksiden hvor du så bruker andre hånden fra utsiden til å presse sensoren ut. Litt trangt, men det tok meg type 5-10 min å få ut sensorene. 

Merk dette var på standardfanger og bil på løftebukk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, ///M-ini95 said:

Du skal klare å få ut sensorene høyre og høyre midten uten å ta av fangeren. Må demontere noen deksler under, og skyve en hånd på baksiden hvor du så bruker andre hånden fra utsiden til å presse sensoren ut. Litt trangt, men det tok meg type 5-10 min å få ut sensorene. 

Merk dette var på standardfanger og bil på løftebukk. 

 

støtter den, bakfanger er ofte ikke så ille men frontfanger er ofte lit mer krangelete, alene. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket litt, og under sensoren til høyre i midten bak sitter et deksel jeg ikke får ut uten å ta av fangeren. Men lengst til høyre er et deksel jeg antakelig får av, selv om det er knotete uten løftebukk. Det får evt. bli neste helg, om jeg ikke like godt tar hele fangeren da.

Om noen har kommentarer til spenningene jeg målte, er jeg fortsatt nysgjerrig. Bl.a hvorfor det er konstant 12 V på den ene, ytterste pinnen i kontakten til sensoren, og aldri noe spenning på den midterste. Det burde vel kunne måles en forskjell et sted med PDC-bryter inne kontra ute? (Evt. om denne forskjellen mellom på og av skjer inne i PDC-modulen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...