Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
11 minutes ago, Saltkjelen said:

Spennende prosjekt du er i gang med @mr.pingu. Her må du holde oss i loopen!

F-serie/i3 med NBT/NBT EVO ID4 har TCB og dermed 3G/2G (i USA finnes TCB-US 4G for ettermontering)
F-serie/i3 med NBT EVO ID5 eller ID6 har ATM og dermed 4G/2G

Man kan ikke montere en ATM på biler med TCB. Det ville gjort oppgraderingen enklere.

Hæ? Hva mener du?


I3 hvor vi utførte den operasjon var TCB. Riktignok oppgraderte vi også HU til NBT EVO og måtte legge ny ledning (OABR) til HU’en :) 

 

Jeg kan forøvrig melde at etter loddinga alt funker: 

ce9fde3f-ee72-4a15-833b-c11a17d6a7ce.thumb.jpeg.e2931ab9315d4d4689a0d19caafa8adf.jpeg


 

ATM:9a7889eb-0db7-4dc3-a49b-c55b4652045f.thumb.jpeg.6aacca4fbb48d2c33319353740a09ccb.jpeg

TCB

0520e185-090c-4f40-8e84-9dffc49d2ab4.thumb.jpeg.935f7c520fbd5e02884b0f8853641af2.jpeg

Jeg har ikke gjort loddinga selv, må bare presisere det. Det tørte jeg ikke og ha egentlig heller ikke riktig utstyr til det 😉

Skrevet

Man kan ikke kryssbytte moduler. Du kan fint montere en ATM i en TCB-bil, men det forutsetter da også at man monterer NBT EVO ID5/6. Å montere ATM på en NBT fungerer ikke. Med mindre noe helt nytt ikke har skjedd vel og merke. :) 

Skrevet (endret)
27 minutes ago, Saltkjelen said:

Man kan ikke kryssbytte moduler. Du kan fint montere en ATM i en TCB-bil, men det forutsetter da også at man monterer NBT EVO ID5/6. Å montere ATM på en NBT fungerer ikke. Med mindre noe helt nytt ikke har skjedd vel og merke. :) 

Ah ja da snakker vi nå om det samme, det er riktig :) Må ha OABR på HU.

Endret av mr.pingu
Skrevet
1 time siden, mr.pingu skrev:

Ah ja da snakker vi nå om det samme, det er riktig :) Må ha OABR på HU.

🤣Nå har jeg falt av lasset for lenge siden 🤪

Skrevet (endret)
1 hour ago, Makky123 said:

Kult prosjekt @mr.pingu :)

Takk; håper dere har noe nytte av det og

55 minutes ago, sondre said:

🤣Nå har jeg falt av lasset for lenge siden 🤪

OABR er spesiel  kontakt bak på HUen; nr 8

IMG_3580.thumb.jpeg.9c6fa515615199ee0c074e3adb26efc8.jpeg

Head Unit High, 4th generation

The central information display is connected via a APIX data cable to the head unit. The instrument cluster (KOMBI) is connected via a APIX data cable with the head unit.

The Head Unit High (HU-H) is connected by means of a new version of the Ethernet with the Telematic Communication Box (TCB). These are two single-core, twisted together and unshielded wires for data transfer via Ethernet. For BMW this special, OABR Ethernet-Ethernet customized for the automotive sector is called ("OABR" stands for "OPEN Alliance BroadR-Reach").

The Rear Seat Entertainment (RSE) is also connected via Ethernet OABR on the head unit.

IKDxQKZH

Note!

If the Telematic Communication Box is installed in the latest generation: Then the GPS aerial is connected to the control unit Telematic Communication Box. Also the SDARS aerial and the DAB aerial.

 

 

Endret av mr.pingu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...