Mekkenoob Skrevet Mai 24, 2024 Skrevet Mai 24, 2024 Hei! Da jeg skulle løsne bærearmen fra traversen foran på min E60, snappet bolthodet rett av. Uansett hva jeg prøvde så klarte jeg ikke å rikke resten av bolten som sto i, så til slutt så jeg ingen annen utvei enn å kappe den av. Som sagt, så gjort, og nå har jeg altså kappet av bolten på begge sider for å få ut bærearmen. Men de to hullene i traversen som bolten går gjennom er fremdeles fylt av små "skiver" av metall fra bolten, bare noen millimeter tykke. Jeg trodde egentlig ikke det var gjenger der, men jeg har prøvd å banke dem ut med hammer og spett, men de rikker seg ikke en nanometer, så kanskje det er gjenger likevel? Har også prøvd å bore dem ut, men jeg sliter skikkelig med å komme til. Har en vanlig drill, og etter å ha fjernet de aktuelle plastdekslene er det så vidt jeg får kommet til med et bittelite bor i bakkant, så jeg fikk så vidt drillet et 1,5mm off-center hull gjennom den bakre. På den fremste har jeg ikke nubbesjangs til å komme til fra noen vinkler. Har brukt helt absurd mange timer på dette, fordelt på altfor mange dager, og nå begynner jeg å bli litt stresset, siden bilen har time til EU-godkjenning om halvannen uke. Er det noe åpenbart jeg ikke har tenkt på? Er det noe verktøy, utstyr eller teknikker som kan anbefales til dette? Drillen min er jo ikke av de minste, så med en mindre drill hadde det nok vært lettere å komme til bakfra der jeg jobber nå. Men om jeg så betaler tusenvis av kroner for en mindre drill, så tror jeg uansett ikke den kommer til på det fremre hullet. Det optimale hadde kanskje vært noe à la et tannlegebor som på en eller annen måte kunne drive et 5-6mm metallbor. 😅 Planen med å bore hull er jo å bruke noe à la dette her for å få feste og skru ut disse skivene: Spoiler Men det virker jo som disse skivene sitter noe så styggjævlig at jeg vet ikke om jeg kommer til å klare å få gli på dem uansett. Og hva gjør jeg da? Dette virker jo helt håpløst. 😅 Det er altså snakk om bolten som er del nr 17 på dette bildet: Spoiler Har vurdert å bare la verkstedet ta seg av dette, men for det første står bilen parkert et sted hvor bilberging ikke kommer til. Og hvis verkstedet knoter like mye som meg, så har jeg rett og slett ikke råd til den regningen. 😅 Håper det er mulig å klare dette selv. Har allerede kjøpt ny bærearm og ny bolt for lenge siden. Tusen TUSEN hjertelig takk på forhånd for alle tips og triks her.
E.C. Skrevet Mai 24, 2024 Skrevet Mai 24, 2024 Det er nok ikke gjenger, men typisk når en stålbolt har blitt kjørt gjennom alu og gjenget seg vei.
dopus Skrevet Mai 24, 2024 Skrevet Mai 24, 2024 Hvis du kommer til (og har en luftkompressor) så kan luftmeisel være veldig effektivt på deler som kun henger fast av egen vilje. for eksempel noe slikt: https://www.biltema.no/verktoy/trykkluft/ovrig-trykkluftverktoy/meiselhammer-ah6-2000035434 Mekkenoob reagerte på dette 1
KMT Skrevet Mai 25, 2024 Skrevet Mai 25, 2024 (endret) Du kan også spraye WD40 nokre gongar pr dag ila eit par-tre dagar, har god erfaring med det ifm feks fjerning av båtpropell som er fullstendig stuck på aksling (ikkje heilt ulik din utfordring). Biltema har fleire kjekke avtrekkarar og demonteringsverktøy som kanskje kan vera nyttig, feks denne (men ver obs så du ikkje skadar traversen). https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/avtrekkere/avtrekker-80-x-100-mm-2000051459 Evt, dersom du kjem til og du uansett skal hive kontrollarmen, så kan du kutte bolten mellom kontrollarmen og traversen (men ver forsiktig så du ikkje skader traversen). Endret Mai 25, 2024 av KMT Mekkenoob reagerte på dette 1
Mekkenoob Skrevet Mai 25, 2024 Forfatter Skrevet Mai 25, 2024 3 timer siden, KMT skrev: Du kan også spraye WD40 nokre gongar pr dag ila eit par-tre dagar, har god erfaring med det ifm feks fjerning av båtpropell som er fullstendig stuck på aksling (ikkje heilt ulik din utfordring). Biltema har fleire kjekke avtrekkarar og demonteringsverktøy som kanskje kan vera nyttig, feks denne (men ver obs så du ikkje skadar traversen). https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/avtrekkere/avtrekker-80-x-100-mm-2000051459 Evt, dersom du kjem til og du uansett skal hive kontrollarmen, så kan du kutte bolten mellom kontrollarmen og traversen (men ver forsiktig så du ikkje skader traversen). Takk for tips! Det siste der har jeg allerede gjort, så armen er ute allerede, så nå er det bare traversen igjen, med altså små biter av bolt som står og tetter hullene i traversen. Har sprayet WD40 og tilsvarende over flere uker, men det ser ikke ut til å ha hjulpet noe særlig. Usikker på om jeg får plass til en avtrekker inni der, men det var en god idé! Skal sjekke ut. KMT reagerte på dette 1
Otis Skrevet Mai 25, 2024 Skrevet Mai 25, 2024 Har du bilde av problemet? Jeg tror ikke jeg helt har forstått hva problemet egentlig er. Slavearbeider'n reagerte på dette 1
Mekkenoob Skrevet Mai 25, 2024 Forfatter Skrevet Mai 25, 2024 (endret) 35 minutter siden, Otis skrev: Har du bilde av problemet? Jeg tror ikke jeg helt har forstått hva problemet egentlig er. Skulle selvfølgelig tatt bilder, men glemte det. Får kanskje tatt noen i kveld, eller senest i morgen da jeg skal tilbake for å prøve videre. Men prøvde å sketche det opp i Paint, for å forklare 😅 Slik så det jo opprinnelig ut, med bærearmen i traversen, og bolt gjennom (her i blått). De røde strekene indikerer hvor jeg sagde av. Etter å ha saget, og fjernet armen, står jeg nå igjen med dette: Så de to små (blå) "skivene" av boltrester som tetter hullene i traversen, får jeg bare ikke ut. Har som sagt prøvd å hamre og meisle, men de rikker seg ikke et fnugg, så derfor prøver jeg nå å bore hull til å få inn en boltekstraktor, men det er som sagt så trangt at jeg sliter med å komme til med mine bor, selv med alle plastdeksler fjernet. Og selv om jeg skulle lykkes med å få borret og montert en ekstraktor, så er jeg redd jeg fremdeles ikke vil klare å rikke på dem. Som sagt har jeg sprayet WD40 i ukesvis, men tilsynelatende uten nytte. Har kjøpt noen nye bor som jeg skal prøve, og så skal jeg kjøpe noen avdragere på Biltema nå, så er det mitt neste håp. Helt utrolig å skulle stå fast akkurat her med disse små greiene her, så frustrerende. 😅 Flere gode forslag taes i mot med enorm takk! Endret Mai 25, 2024 av Mekkenoob Lite tillegg
E.C. Skrevet Mai 25, 2024 Skrevet Mai 25, 2024 Du kunne kanskje ha prøvd å lage et spor med dremel, for å ta de med et flatjern eller med en flatjernbit som sitter på en skralle? Jeg tror at bolten har gjenget seg selv inn i traversen og korrodert fast. Så du bør forsøke å vri restene ut, heller enn å banke på de i "boltretningen". Hvis du skal hamre og meisle så må du prøve å få til en rotasjonsbevegelse på den delen som sitter fast, pga. det som er nevnt over. Otis og Mekkenoob reagerte på dette 1 1
540is Skrevet Mai 25, 2024 Skrevet Mai 25, 2024 49 minutter siden, Mekkenoob skrev: Så de to små (blå) "skivene" av boltrester som tetter hullene i traversen, får jeg bare ikke ut For å løsne stål som har korrodert fast i aluminium er det varme som er tingen. Varm skikkelig på det som ikke skal gjenbrukes- ståldelene , og bank litt så kommer de sikkert. Mekkenoob, Otis og KMT reagerte på dette 2 1
HakonLimseth Skrevet Mai 25, 2024 Skrevet Mai 25, 2024 Varme er nok løsningen her 👍 Kjøp deg en slik en, du kommer til å takke deg selv mange ganger i fremtiden for å ha den liggende. Koster 600kr, men fy fader så mye mer effektiv den er kontra creme brulee-brennerne på biltema. https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/lodding/gassdrevet-loddeverktoy/miksgassbrenner-025908/#product-reviews Eystein Ose, Otis, Mekkenoob og 2 andre reagerte på dette 4 1
Otis Skrevet Mai 25, 2024 Skrevet Mai 25, 2024 Ja, da hadde jeg ikke forstått hva du mente. Men det forstod jeg nå. Det kom meget gode forslag her, og som sagt. Varme er tingen. Mekkenoob reagerte på dette 1
Mekkenoob Skrevet Mai 25, 2024 Forfatter Skrevet Mai 25, 2024 Tusen hjertelig takk for de gode tipsene, og ikke minst for viljen til å hjelpe en dumrian i nød! 😊 Jeg har en dremel med noen titalls kappeskiver, men usikker på om de er sterke nok til å kutte i stålet. Det finner vi fort ut. Har også den minibrenneren fra Biltema (som Håkon kaller creme brulee-brenner 😂), så får prøve meg litt med den. Rakk dessverre ikke Jula før det stengte i dag, og det er jo bare nå i morgen jeg har finvær. Men hvis jeg absolutt ikke får den løs med verken boring, kutting, skruing eller cremebruleebrenning i morgen, så får jeg gå på Jula og kjøpe den orn'tlie brenneren, og så får jeg heller stå i pissregnet til uka og fortsette Har som sagt time til kontroll om halvannen uke, så krysser alle lem jeg har for at jeg får fikset det før den tid. KMT og HakonLimseth reagerte på dette 2
E.C. Skrevet Mai 25, 2024 Skrevet Mai 25, 2024 Du kan også låne/leie en induksjonsvarmer, de største spiralene bør vel kunne gå over festet og vil varme boltrestene selektivt (og ikke traversen), når stålet krymper igjen bør korrosjonen ha løsnet og det skal være mulig å få de ut. Tenkte en sånn der spiral kan justeres til å ha nok gap til å være på hver sin side av traversen: KMT reagerte på dette 1
iittala Skrevet Mai 26, 2024 Skrevet Mai 26, 2024 Regner med du skal bytte armen? Hvis ja ville jeg kappet foringen med tigersag. Har gjort det på begge sider på min, enkelt å komme til og liten fare for å ødelegge traversen (som er en risiko med hammer). Slik:
E.C. Skrevet Mai 26, 2024 Skrevet Mai 26, 2024 Han har allerede kappet av slik og skal nå ha ut det som er igjen av bolten som sitter fast i boltgjennomføringen i travers.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå