Gå til innhold

Skoda Kodiaq men hjertet sier X5 M50D


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

Dere må beklage den lange teksten og får gjerne bare hoppe over til siste tl;dr hvis dere har dårlig tid og vil svare på tekniske spørsmål om X5 M50D. 

For at dere skal forstå motivasjonen bak valget så må jeg ta dere med tilbake til barndommen. Vi sparer oss detaljer, men jeg kan kortfattet si at det var en barndom preget av flukt fra krig, sosiale utfordringer og en dårlig økonomi. Men det var også en barndom fylt med glede og en av disse gledene var mine små lekebiler. Den beskjedne kolleksjonen bestod av et par "hot wheels", to litt større italienere, og en mengde helt hverdagslige biler. Av alle disse bilene så var en av de største favorittene en svart BMW X5, type 2002/2003 modell. Høres kanskje rart ut at en X5 2002 modell var favoritten, men den var unik for meg.

Vi reiste i blant lange turer i en gammel toyota, og når jeg mellom slaga først fikk tid til å drømme meg bort på lekerommet så befant jeg og familien oss alltid i en BMW X5. Den var stor, og den hadde et bagasjerom med masse plass i. Barnefantasien satte meg i baksetet på X5en da jeg lekte med den, og det ga meg følelsen av at ingenting utenfra kunne skade meg eller gjøre meg vondt. Når vi var ute å gikk på tur så pekte eller kommenterte hver gang jeg så en X5, og det var en bil som også min mor omtalte som en drømmebil. "En dag skal jeg ha en sånn", tenkte jeg.

Nå over 20 år senere er jeg blitt voksen, og disse bilene vekker fortsatt følelser i meg. Jeg bor i Oslo, har ordnet meg greit til og har en fantastisk samboer. Vi skal bli foreldre og må ha bil. Vi er begge glade i SUV og har bestemt oss for fossil grunnet behovet for å kjøre langt. Valget falt på en Skoda Kodiaq, og vi var nære på å kjøpe en men her om dagen da vi gikk forbi en parkert BMW X5 M50D og det brast ut av meg "hadde ikke dette vært noe?", og samboeren min sa "haha det der er jo drømmebil, men den er alt for dyr".  

De siste dagene har jeg tatt et par telefoner, regnet i XCEL, flyttet på penger og gjort en del research og kan med sikkerhet si at dette er et dumt kjøp, men ikke dumt.

Legger vi til følelsene i konklusjonen min: Dette er det smarteste jeg gjør. Det er nå eller aldri. Vi skal ha en BMW X5 M50D!

Jeg har sett på 2016 og 2017-modeller. De ligger ute til alt fra 550K og opp mot 780K, og de varierer mye i pris. For min del handler det om å kjøpe en bil som er stabil, god, og ikke taper seg så alt for mye i verdi. Oslo er dritt, norsk politikk hater fossilt og sånn er det bare. Vi skal ikke bruke den til å kjøre midt i Oslo, og den skal bli brukt til å kjøre langt. Men av de tingene vi får gjort noe med så kan det være greit å sjekke alt.

Utover iDrive service og det mest åpenbare: hvilken tips og råd har dere i forbindelse med et slikt kjøp? 

TL;DR: Samboer og jeg bor i Oslo, venter vårt første barn og trenger bil som takler lengre turer uten stress. Tanken var en Skoda Kodiaq først, men følelsene og tilfeldighetene har styrt meg inn på en X5 M50D fordi jeg elsker X5, og en M50D er noe unikt. Det er litt nå eller aldri på en slik bil, og jeg ber dere om tips og råd. 


Med vennlig hilsen,

Bassefar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Bassefar skrev:

Hei,

Takk for svar. Nei det har jeg ikke. Hva tenker du er fordelene med en 45e kontra 50d utover at den er nyere? 

Har ingen førstehåndserfaring, men det er flere med X5 45e på forumet. Du får som du sier en nyere bil, en del av dem i toppen av budsjettet ditt har også gjenværende nybilgaranti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, sluquet said:

Har ingen førstehåndserfaring, men det er flere med X5 45e på forumet. Du får som du sier en nyere bil, en del av dem i toppen av budsjettet ditt har også gjenværende nybilgaranti. 

Sant nok. Er bare noe med M50D som jeg syntes er mer attraktivt sammenlignet med 45e. Blir spennende å se om noen har erfaring med F15-motoren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville med din bakgrunn og drømmer, forsøkt å realisert dette.
Kjøp deg den X5’en om det ikke går ut over «for mye».

Det har du og din ferske familie fortjent!

Men jeg ville kanskje vurdert å gått ned på motorisering, å sett på en 16-17’ X5 30d f.eks.

Evt 19-20’ G05 X5 45e.

Tror førstnevnte kan være den bilen som holder seg best i verdi og som kan være det mest «fornuftige».

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott historie og det er nettopp sånne fortellinger som dette som handler om at man oppfyller enn drøm…en drøm man har lystet og strevet etter i mange år. Her er det bare en ting å gjøre og det er å følge drømmen 👍

X5 M50d er helt klart en av de bedre veiene å gå inn i X5 eierskap på, ett fyrverkeri av en motor som gir denne store bilen kraftreserver i overflod. Men det er to røde flagg her du må passe på, og det er følgende:

* Dette er komplekse motorer og det hender at ting ryker på disse. Ville det fått meg fra å kjøpe en M50d? Nei absolutt ikke! Men service historikk er sykt viktig, kjøp en dyrere bil hvis den har bedre historikk og lavere kilometerstand 

* Vær obs på eierhistorikk, på slike biler så er dette nesten like viktig som servicehistorikk. På bruktmarkedet så har disse bilene tiltrukket seg en del mindre ressurssterke eiere som ikke klarer å ta vare på bilen skikkelig. 

Videre så vil jeg nevne at du kan få en brukbar X5 45e, altså generasjonen nyere enn den du ser på. Jeg har selv en X5 45e og det er en _FANTASTISK_ bil på alle mulige måter. Den går 75 km elektrisk og klarer seg på ca 0,9 l per mil med pen Autobahn kjøring (reiser mye nedover i Europa). Du får dessverre ikke noen økonomisk fordel i Oslo annet enn at den kan kjøres som en elbil i det daglige. Dessverre så har myndigheter bestemt seg for elbil er den eneste løsningen, i motsetning til andre land hvor også ladbare hybrider får fordeler f eks i sentrum. Det er synd for en ladbar hybrid med god rekkevidde er per definisjon en elbil alle dager i uka hvis den brukes riktig.

Lykke til med bilvalg uansett, du går ikke feil med X5 uansett hva du ender opp med 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Ron Jeremy said:

Ville med din bakgrunn og drømmer, forsøkt å realisert dette.
Kjøp deg den X5’en om det ikke går ut over «for mye».

Det har du og din ferske familie fortjent!

Men jeg ville kanskje vurdert å gått ned på motorisering, å sett på en 16-17’ X5 30d f.eks.

Evt 19-20’ G05 X5 45e.

Tror førstnevnte kan være den bilen som holder seg best i verdi og som kan være det mest «fornuftige».

Lykke til!

 

Tusen takk for hyggelig kommentar og verdifullt innspill :)

Jeg skal se nærmere på disse modellene også før jeg tar en endelig avgjørelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fredrik 90 said:

Flott historie og det er nettopp sånne fortellinger som dette som handler om at man oppfyller enn drøm…en drøm man har lystet og strevet etter i mange år. Her er det bare en ting å gjøre og det er å følge drømmen 👍

X5 M50d er helt klart en av de bedre veiene å gå inn i X5 eierskap på, ett fyrverkeri av en motor som gir denne store bilen kraftreserver i overflod. Men det er to røde flagg her du må passe på, og det er følgende:

* Dette er komplekse motorer og det hender at ting ryker på disse. Ville det fått meg fra å kjøpe en M50d? Nei absolutt ikke! Men service historikk er sykt viktig, kjøp en dyrere bil hvis den har bedre historikk og lavere kilometerstand 

* Vær obs på eierhistorikk, på slike biler så er dette nesten like viktig som servicehistorikk. På bruktmarkedet så har disse bilene tiltrukket seg en del mindre ressurssterke eiere som ikke klarer å ta vare på bilen skikkelig. 

Videre så vil jeg nevne at du kan få en brukbar X5 45e, altså generasjonen nyere enn den du ser på. Jeg har selv en X5 45e og det er en _FANTASTISK_ bil på alle mulige måter. Den går 75 km elektrisk og klarer seg på ca 0,9 l per mil med pen Autobahn kjøring (reiser mye nedover i Europa). Du får dessverre ikke noen økonomisk fordel i Oslo annet enn at den kan kjøres som en elbil i det daglige. Dessverre så har myndigheter bestemt seg for elbil er den eneste løsningen, i motsetning til andre land hvor også ladbare hybrider får fordeler f eks i sentrum. Det er synd for en ladbar hybrid med god rekkevidde er per definisjon en elbil alle dager i uka hvis den brukes riktig.

Lykke til med bilvalg uansett, du går ikke feil med X5 uansett hva du ender opp med 👍

Heisann! Tusen takk for hyggelig svar :)

Jeg har notert de røde flaggene og skal være obs på dette. Skal gjøre hva jeg kan for å ta et så fornuftig valg som mulig hvis det først blir en M50D. Jeg ser at flere av dere er inne på at det mest fornuftige er å gå for en annen motor. 

Har sett på X45e og syntes den er dritfin. Er som du sier vanvittig synd at hybrid-biler ikke får de samme fordelene, om ikke noe nærmere rene elbiler, for da hadde jeg uten tvil gått for denne. 

Til syvende og sist så vet jeg jo at dette blir dyrt, uansett :P vet ikke hvem det var som sa at penger ikke kan kjøpe lykke, men de har tydeligvis aldri hatt skikkelig lyst på en X5. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Bassefar skrev:

Til syvende og sist så vet jeg jo at dette blir dyrt, uansett :P vet ikke hvem det var som sa at penger ikke kan kjøpe lykke, men de har tydeligvis aldri hatt skikkelig lyst på en X5. 

Penger kjøper ikke lykke, men de kjøper livskvalitet. Livskvalitet kan være å spise god mat, ha ett godt og lunt hjem, ha fine opplevelser, gå i gode klær og ikke minst ha en flott bil man føler seg vel i. Jeg vil mene at å kjøre en nyere påkostet BMW gir livskvalitet hvis man er opptatt av bil 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet er vel på en måte for kort til å kjøre kjedelige biler, om det er drømmebilen og du har mulighet til å kjøpe den sier jeg så absolutt at du skal gå for det.

Jeg har nettopp vært på biljakt selv, jeg valgte bort hybrid fordi jeg syns det er skummelt når garantitiden går ut, da har du plutselig to drivlinjer og spesielt en batteripakke som kan bli veldig kostbar å skifte ut. Det skal sies at et havari på en såpass avansert maskin som 50D heller ikke er billig, men da har du i det minste kun en drivlinje. Om du ikke er helt låst på X5 kan jeg nevne G01 X3M40I eller D som to utrolig flotte familielokomotiv og, med masse krefter og kvalitetsfølelse ikke langt fra X5en, jeg endte opp med en slik og er veldig fornøyd så langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Olaandref said:

Livet er vel på en måte for kort til å kjøre kjedelige biler, om det er drømmebilen og du har mulighet til å kjøpe den sier jeg så absolutt at du skal gå for det.

Jeg har nettopp vært på biljakt selv, jeg valgte bort hybrid fordi jeg syns det er skummelt når garantitiden går ut, da har du plutselig to drivlinjer og spesielt en batteripakke som kan bli veldig kostbar å skifte ut. Det skal sies at et havari på en såpass avansert maskin som 50D heller ikke er billig, men da har du i det minste kun en drivlinje. Om du ikke er helt låst på X5 kan jeg nevne G01 X3M40I eller D som to utrolig flotte familielokomotiv og, med masse krefter og kvalitetsfølelse ikke langt fra X5en, jeg endte opp med en slik og er veldig fornøyd så langt. 

Helt enig.

Godt poeng med to drivlinjer. Tenker det blir dritdyrt uansett hva som måtte skje med noen av disse bilene, så er som Fredrik over nevnte: servicehistorikk og eierhistorikk.

Takk for tips. Har sett på disse også men er 100% bestemt på X5 :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bassefar skrev:

Helt enig.

Godt poeng med to drivlinjer. Tenker det blir dritdyrt uansett hva som måtte skje med noen av disse bilene, så er som Fredrik over nevnte: servicehistorikk og eierhistorikk.

Takk for tips. Har sett på disse også men er 100% bestemt på X5 :D 

Akkurat de to drivlinje er jeg ikke så bekymret for på min X5 45e. Ladbare hybrider har fått ett dårlig rykte fordi teknologien til nå ha vært ganske fersk og uprøvet. Dagens ladbare hybrider er langt bedre og ofte utviklet fra bunn som en ladbar hybrid. Hvis man tar 45e som eksempel så har denne den nå utprøvende og svært driftsikkre B58 rekkesekseren. Effekten er i tillegg satt ned til 290 hester kontra 374 hk som den leverer i en M40i variant.

Videre har man 8 års garanti på batteri og elmotor, dette i tillegg til at de fleste av oss med nyere bruktbil kjører med Motor/gir dekning på forsikringen gjør at dette ikke er så skummelt som alle skal ha det til 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Akkurat de to drivlinje er jeg ikke så bekymret for på min X5 45e. Ladbare hybrider har fått ett dårlig rykte fordi teknologien til nå ha vært ganske fersk og uprøvet. Dagens ladbare hybrider er langt bedre og ofte utviklet fra bunn som en ladbar hybrid. Hvis man tar 45e som eksempel så har denne den nå utprøvende og svært driftsikkre B58 rekkesekseren. Effekten er i tillegg satt ned til 290 hester kontra 374 hk som den leverer i en M40i variant.

Videre har man 8 års garanti på batteri og elmotor, dette i tillegg til at de fleste av oss med nyere bruktbil kjører med Motor/gir dekning på forsikringen gjør at dette ikke er så skummelt som alle skal ha det til 😀

Poenget mitt er ikke nødvendigvis at det er skummelt, men så lenge det finnes to drivlinjer er potensialet der for at det kan bli dyrere å eie, det er tross alt litt mer som kan gå i stykker. 8 år er flott for den som kan kjøpe bilen når den er greit innafor garantitiden, men kjøper du bilen med 1 eller 2 år igjen kan man forvente et større prisfall når den skal selges, og antallet kjøpere vil nok reduseres noe i forhold til at mange er ute etter en bil med garanti. Skal ikke si det er fasiten, men slik tenker jeg det 🙂 Og jeg syns som deg at 45E er en fantastisk bil @Fredrik 90 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Olaandref skrev:

Poenget mitt er ikke nødvendigvis at det er skummelt, men så lenge det finnes to drivlinjer er potensialet der for at det kan bli dyrere å eie, det er tross alt litt mer som kan gå i stykker. 8 år er flott for den som kan kjøpe bilen når den er greit innafor garantitiden, men kjøper du bilen med 1 eller 2 år igjen kan man forvente et større prisfall når den skal selges, og antallet kjøpere vil nok reduseres noe i forhold til at mange er ute etter en bil med garanti. Skal ikke si det er fasiten, men slik tenker jeg det 🙂 Og jeg syns som deg at 45E er en fantastisk bil @Fredrik 90 🙂

Det er klart at der det er to drivlinjer er det dobbel risiko, men jeg vil argumentere for at den doble risikoen er av langt mindre på dagens ladbare hybrider enn for de eldre modellene. 

Kjøper man en 20 modell så har man tre år igjen av garanti på el drivlinjen, etter det så overtar forsikringen som en god trygghet. 

Andrehåndsverdi og prisfall er vanskelig å si noe om, men jeg har en hypotese ang dette også. Andrehåndsverdien for ladbare hybrider har til nå vært dårlig, dette fordi utviklingen har skjedd fort for disse bilene som for elbilene. Men særlig  de ladbare hybridene ble fort utdaterte med rekkevidder på 20-30 km og forbruk over literen. Dagens ladbare hybrider er langt bedre, rekkevidden er lenger og forbruket lavere. Jeg tror at disse vil bli langt mer attraktive på bruktmarkedet i årene som kommer enn det vi tidligere har sett for ladbare hybrider. Det vil alltid være en stor prosentandel av de som kjøper bruktbil som vil ha en noe annet enn elbil og da vil disse ladbare hybridene være ett godt alternativ så lenge nyere bensin og dieselbiler (nyere enn 2020) blir stadig færre av på bruktmarkedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...