Gå til innhold

Hjelp til valg av ny bil (G11 750d eller 740le). Ny bil kjøpt!!


Anbefalte innlegg

15 minutter siden, Ove67 skrev:

For meg blir det fulg neste gang (ren el - sannsynligvis i7) - fisk nytter jo ikke. Diesel og bensin er på vei ut har myndighetene bestemt. 

Dette er litt på siden, men det du skriver her er noe jeg hører ofte og synes er litt merkelig. Spiller det noen rolle hva myndighetene har "bestemt"? Er du ikke i stand til å ta egne valg for deg og dine?  Med mindre du skal kjøpe helt ny bil så er det ingen ting som stopper deg fra å fortsette å kjøre fossilt. Det er bred politisk enighet i Norge at de fossilbilene som allerede er på veien skal få være i fred for bruksbegrensinger, store avgifts økninger eller annet som vil gjøre bruken uforholdsmessig dyr. Og sett fra ett verdiperspektiv så vil en G70 740d holde verdien langt bedre enn i7, som kanskje må være en av de mest ukurante bilene på bruktmarkedet. En ting er at det er en 7-serie, en modell som ikke akkurat er kjent for god andrehåndsverdi. Noe annet er at det er en elbil, en biltype som heller ikke akkurat er synonymt med god andrehåndsverdi. Kombiner så disse to faktorene i en og samme bil…grøss og gru 😅

9 minutter siden, BimmerFan! skrev:

Så 750d g11 er Euro 6? det visste jeg ikke. Det vil vel si at disse må ha adblue?

750d er en Euro 6 bil som har adblue. Igjen så kjørte jeg fem år problemfritt med Adblue, fylte vel på en til to ganger i året med 20 000 km i årlig kjørelengde. 

@RNJ har en G11 750d. Kanskje han kan dele noen erfaringer som kan få deg til å velge det eneste riktige alternativet her. 

W222 lider under samme syndrom som alle andre S-klasser når modell generasjonen bikker 10 år. Jeg synes de får ett dårlig image, det er liksom alltid noe litt harry over de bilene. Da synes jeg 7-serie holder stilen bedre. S-klasse blir plutselig en populær bil for uføretrygdede i joggebukse og pensjonister i Crocs og caps med Mercedes stjerne. Det er høy Ole Ivars faktor over en sort S350 med matt lakk, hengerfeste og krom skiltholdere fra Biltema 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bagasjeplassen er begrenset og det har alltid irritert meg at jeg ikke kan slå ned baksetene (komfortseter). Men det kan monteres takboks og det har jeg - det kan visstnok ikke hverken i5 eller i7 så vidt jeg vet :-( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Fredrik 90 said:

Dette er litt på siden, men det du skriver her er noe jeg hører ofte og synes er litt merkelig. Spiller det noen rolle hva myndighetene har "bestemt"? Er du ikke i stand til å ta egne valg for deg og dine?  Med mindre du skal kjøpe helt ny bil så er det ingen ting som stopper deg fra å fortsette å kjøre fossilt. Det er bred politisk enighet i Norge at de fossilbilene som allerede er på veien skal få være i fred for bruksbegrensinger, store avgifts økninger eller annet som vil gjøre bruken uforholdsmessig dyr.

Ha ha! "Stor enighet". Det er nok mye verdt når regjeringen nok en gang skal gjøre opp budsjett med SV (og i fremtiden kanskje MDG).

Men nå har det seg også sånn at jeg liker den smoothe og stille elektriske kjøringen. Gidder ikke kjøpe bil utfra hensyn til hvordan den er å selge igjen om mange år. Misforstå meg rett - må tenke noe på det, men hovedmotivet må være hvordan bilen er for MEG de 5-6-7 årene jeg skal ha bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Dette er litt på siden, men det du skriver her er noe jeg hører ofte og synes er litt merkelig. Spiller det noen rolle hva myndighetene har "bestemt"? Er du ikke i stand til å ta egne valg for deg og dine?  Med mindre du skal kjøpe helt ny bil så er det ingen ting som stopper deg fra å fortsette å kjøre fossilt. Det er bred politisk enighet i Norge at de fossilbilene som allerede er på veien skal få være i fred for bruksbegrensinger, store avgifts økninger eller annet som vil gjøre bruken uforholdsmessig dyr. Og sett fra ett verdiperspektiv så vil en G70 740d holde verdien langt bedre enn i7, som kanskje må være en av de mest ukurante bilene på bruktmarkedet. En ting er at det er en 7-serie, en modell som ikke akkurat er kjent for god andrehåndsverdi. Noe annet er at det er en elbil, en biltype som heller ikke akkurat er synonymt med god andrehåndsverdi. Kombiner så disse to faktorene i en og samme bil…grøss og gru 😅

750d er en Euro 6 bil som har adblue. Igjen så kjørte jeg fem år problemfritt med Adblue, fylte vel på en til to ganger i året med 20 000 km i årlig kjørelengde. 

@RNJ har en G11 750d. Kanskje han kan dele noen erfaringer som kan få deg til å velge det eneste riktige alternativet her. 

W222 lider under samme syndrom som alle andre S-klasser når modell generasjonen bikker 10 år. Jeg synes de får ett dårlig image, det er liksom alltid noe litt harry over de bilene. Da synes jeg 7-serie holder stilen bedre. S-klasse blir plutselig en populær bil for uføretrygdede i joggebukse og pensjonister i Crocs og caps med Mercedes stjerne. Det er høy Ole Ivars faktor over en sort S350 med matt lakk, hengerfeste og krom skiltholdere fra Biltema 😂

Takk for svar! Ser ikke på adblue på som noe problem egentlig. Vi har det på en Caddy, og det har vær problemfritt. 

Jeg har allerede pratet med @RNJ på PM og fått utfyllende svar på det jeg har lurt på angående 750d :) 

Hahahahah!🤣 Jeg har alltid hatt en sans for "gamle" luksusbiler og W222 i riktig specc er en av de. :P 

Foreløpig så heller det mot diesel G11. Det er trygt, godt og man kjenner seg hjemme. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ove67 skrev:

Men nå har det seg også sånn at jeg liker den smoothe og stille elektriske kjøringen. Gidder ikke kjøpe bil utfra hensyn til hvordan den er å selge igjen om mange år. Misforstå meg rett - må tenke noe på det, men hovedmotivet må være hvordan bilen er for MEG de 5-6-7 årene jeg skal ha bilen.

Det er greit nok at du synes det, helt fair det. Men da kan du ikke "skylde" på hva politikerene ønsker når du begrunner ditt valg av bil 😉 Sorry for at jeg henger meg opp i dette, jeg får bare gysninger når folk ikke kan stå for det dem mener og ønsker her i samfunnet 😂 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Fredrik 90 said:

Det er greit nok at du synes det, helt fair det. Men da kan du ikke "skylde" på hva politikerene ønsker når du begrunner ditt valg av bil 😉 Sorry for at jeg henger meg opp i dette, jeg får bare gysninger når folk ikke kan stå for det dem mener og ønsker her i samfunnet 😂 

Ja, det der skrev jeg litt fort for jeg gadd ikke utdype. Men selv om jeg utfra politisk ståsted synes elbilpolitikken er helt idiotisk, så må jeg som forbruker likevel forholde meg til politikken. Da jeg skulle ha meg ny bil for fire år siden, fant jeg jo ut at pga. denne politikken var avgiftene på hybridbil så lave at jeg kunne ta meg råd til en 7'er. Jeg har alltid pleid å bruktimportere ca. to år gamle BMW'er fra Tyskland. Når man importerer selv, blir man bevisst på de vanvittige bilavgiftene her i Norge. Betalte vel ca. 170 000 i engangsavgift i 2013 for en 2011-modell F10 (525d), mens jeg i 2020 for en 2018-modell 740e betalte i underkant av 20 000 i avgift. Slikt betyr noe for meg som bilkjøper!

Ser du på de to g11'ene TS spurte om, skal jeg innrømme av dieselen fremstår mer fristende hvis prisen hadde vært den samme. Men det er den jo ikke. 750d'en kostet over 600 000 (med mindre utstyr), mens 740e kostet 500 000. Førstnevnte kan du sikkert bare glemme å prute noe på, mens sistnevnte har helt sikkert solid prutningsmonn. Så har du i tillegg det at 740'en er billigere i drift i hverdagen fordi du kan kjøre på strøm. Med dagens stømstøtteordning støtter jo faktisk staten drivstoffet! 

Så derfor har det betydning hva myndigheten har bestemt - lik det eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G11 750d må vell være det ultimate :bmw::wub:

Eneste foran må evt være Alpina

Kjører G31 540d Idag, å synes den og er helt fantastisk. Fin på trøndersk landevei og på autobahn ☺️ men G11 med den ekstra luxus det medfører hadde et godt steg opp :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Fredrik 90 said:

W222 lider under samme syndrom som alle andre S-klasser når modell generasjonen bikker 10 år. Jeg synes de får ett dårlig image, det er liksom alltid noe litt harry over de bilene. Da synes jeg 7-serie holder stilen bedre. 

Om du har sett de 10 år gamle 7-erne der jeg bor så kommer du garantert til å ta tilbake det du sier om at 7-serie holder stilen bedre. Det er blant annet en F01 i området med kameleonfolie på hele bilen. Problemet er altså ikke bilene, men eierne som plutselig får råd til disse direktørbilene til 1/10 av opprinnelig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Fredrik 90 said:

Dette er litt på siden, men det du skriver her er noe jeg hører ofte og synes er litt merkelig. Spiller det noen rolle hva myndighetene har "bestemt"? Er du ikke i stand til å ta egne valg for deg og dine?  Med mindre du skal kjøpe helt ny bil så er det ingen ting som stopper deg fra å fortsette å kjøre fossilt. Det er bred politisk enighet i Norge at de fossilbilene som allerede er på veien skal få være i fred for bruksbegrensinger, store avgifts økninger eller annet som vil gjøre bruken uforholdsmessig dyr. Og sett fra ett verdiperspektiv så vil en G70 740d holde verdien langt bedre enn i7, som kanskje må være en av de mest ukurante bilene på bruktmarkedet.

OK. Utfordring tatt. Gikk inn på finn.no - fant 0 stk. G70 740d, mens det ligger 15 stk. i7.

Så gikk jeg på bmw.de. Der fant jeg at nettoprisen i Tyskland på G70 740d ligger på omtrent samme nivå som i7M60 (billigste begge ca. 75 000 Euro). Men dieselutgaven får noen heftige avgifter i Norge, så er det langt mindre på den elektriske (kun moms på det som overstiger 500 000 NOK +  en mindre vektavgift). Så du kan ikke sammenligne de to - siden den elektriske er langt billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Ove67 skrev:

OK. Utfordring tatt. Gikk inn på finn.no - fant 0 stk. G70 740d, mens det ligger 15 stk. i7.

Så gikk jeg på bmw.de. Der fant jeg at nettoprisen i Tyskland på G70 740d ligger på omtrent samme nivå som i7M60 (billigste begge ca. 75 000 Euro). Men dieselutgaven får noen heftige avgifter i Norge, så er det langt mindre på den elektriske (kun moms på det som overstiger 500 000 NOK +  en mindre vektavgift). Så du kan ikke sammenligne de to - siden den elektriske er langt billigere.

i7 xDrive60 ligger da vel over det? Eller har du trukket fra 19% moms på oppgitte priser? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, fupsaker said:

i7 xDrive60 ligger da vel over det? Eller har du trukket fra 19% moms på oppgitte priser? :)

Jepp - nettopris - uten tysk moms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Ove67 said:

Jepp - nettopris - uten tysk moms.

Faktisk står nettoprisen oppgitt på sidene til bmw.de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ove67 skrev:

Ser du på de to g11'ene TS spurte om, skal jeg innrømme av dieselen fremstår mer fristende hvis prisen hadde vært den samme. Men det er den jo ikke. 750d'en kostet over 600 000 (med mindre utstyr), mens 740e kostet 500 000. Førstnevnte kan du sikkert bare glemme å prute noe på, mens sistnevnte har helt sikkert solid prutningsmonn. Så har du i tillegg det at 740'en er billigere i drift i hverdagen fordi du kan kjøre på strøm. Med dagens stømstøtteordning støtter jo faktisk staten drivstoffet! 

Så derfor har det betydning hva myndigheten har bestemt - lik det eller ei.


du kan ikke likestille 40e og 50d drivlinje på noen måte, det ene er råskap og det andre er et stort kompromiss med litt økonomisk gevinst. 

Da må man nesten forvente en prisforskjell
 

du kjøper ikke japp vist du vil ha Snickers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Ingvaldsen said:


du kan ikke likestille 40e og 50d drivlinje på noen måte, det ene er råskap og det andre er et stort kompromiss med litt økonomisk gevinst. 

Da må man nesten forvente en prisforskjell

Vel, alle kjøp er jo et kompromiss mellom det man vil ha og det man ser seg råd til. Jeg mener ihvertfall å huske at 740d var utenfor mitt prisområde da jeg skulle skifte bil sist. Så er det også noen av oss som av prinsipp prøver å begrense hvor mye skatt vi gidder å betale.

Husker da jeg skulle ha en to år gammel 525d i 2013. Ville egentlig ha 530d med 34 hester mer. Men da skulle staten ha 41 000 mer i engangsavgift for de 34 hestene (CO2-utslippet var helt likt). Det gadd jeg rett og slett ikke!

(Ja, jeg kunne chippe 525'en, men girkassen på den var ikke spekket for særlig høyere moment, så den sjansen tok jeg ikke)

Endret av Ove67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ove67 skrev:

Vel, alle kjøp er jo et kompromiss mellom det man vil ha og det man ser seg råd til. Jeg mener ihvertfall å huske at 740d var utenfor mitt prisområde da jeg skulle skifte bil sist. Så er det også noen av oss som av prinsipp prøver å begrense hvor mye skatt vi gidder å betale.

Husker da jeg skulle ha en to år gammel 525d i 2013. Ville egentlig ha 530d med 34 hester mer. Men da skulle staten ha 41 000 mer i engangsavgift for de 34 hestene (CO2-utslippet var helt likt). Det gadd jeg rett og slett ikke!

(Ja, jeg kunne chippe 525'en, men girkassen på den var ikke spekket for særlig høyere moment, så den sjansen tok jeg ikke)

det du skriver er helt irrelevant, 40e og 50d kan på ingen måte sammenlignes. det blir som å sammenligne en moped og R sykkel. når trådstarter allerede spekulerer på 50d så regner jeg med pengebiten er iorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • BimmerFan! changed the title to Hjelp til valg av ny bil (G11 750d eller 740le). Ny bil kjøpt!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...