Gå til innhold

Ford ecoboost

Z800
 Share

Anbefalte innlegg

Vet ikke hvor jeg skulle skrive dette, men satser på off topic.

Lurer på å bytte ut bil nr 2 til en kassebil. Har kikket litt på finn og det ser ut som Ford transit courier med 1.0 ecoboost er veldig mye bil for penga. Men ser ut som den 1.0 bensinmotoren kanskje ikke er av beste kvalitet? Noen som har erfaringer med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe kort svar da jeg er på reise. Min anbefaling er IKKE kjøp, har solgt noen hundre varebiler nå og den bilen der er den eneste jeg ikke tar inn. Om bilen nettopp har byttet registerreim så kanskje du er trygg men reima går konstant i oljen og er relativt kjent for å kapitulere med påfølgende motor ras. Kjøp diesel men der og er det viktig at reima er byttet, nok av havari der og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil moderere snagg litt, for det største problemet med reima virker å være neglisjering av oljeskift. Da dreper du reima med avfallsstoff fra motoren. Om man skifter olje, mer enn det fabrikken sier så virker reima å holde ganske bra. Men noe særlig over 100kkm vil jeg følt meg litt utrygg, om reima ikke har vært skiftet.

Det er mulig å måle bredde på reima, for å sjekke slitasje, før man skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn en med dieselmotor, de 1,0 Ecoboost motorene kan være litt trøblete hvis ikke noen har vært veldig påpasselige med vedlikeholdet. Noe man sjeldent er med en slik liten og billig varebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da utgikk den. Kan jo godt ha diesel men er møkkalei av egr og partikkelfilter problemer så har mest lyst på bensin. Er bare småkjøring i bygda. MB Citan ser jo også grei ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Otis skrev:

Skift reima når du kjøper da?

Denne jobben tar 13-14 timer så billigbilen blir fort mye dyrere. Å måle bredden på reima er en ting, men reima går i oppløsning over det hele og de bitete tetter oljesil osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Otis skrev:

Jeg forstår ikke helt hatet mot ecoboost. Skift reima når du kjøper da? Da er bilen sannsynligvis mer problem fri enn diesel.

Det er ikke snakk om noe hat mot Ecoboost, det er flotte motorer som yter helt fantastisk når man tar størrelsen i betrakting. Og bytter man reima og er nøye med oljeskift så er dette driftsikre motorer som fint klarer 250-300 000 km. Utfordringen med motoren er at den er konstruert for at regreim ikke skal byttes, da den går i Olje. Så fant Ford ut at dette ikke var så lurt likevel, så da innførte de en 10 års intervall på denne reima. Og siden reima opprinnelig ikke skulle byttes så er denne jobben langt mer omfattende f eks på en 1,5 TDCi eller 2,0 TDCi. Så på en Ecoboost så må man regne ett sted rundt 30 000,- for å bytte reg reim, de verkstedene som sier de kan gjøre dette for 15 lapper vet ikke hva de snakker om. Og når en del Fiesta og Focus når 10 år så nærmer prisen av ett regreim bytte seg verdien på bilen, og da gir mange faen i å bytte reima. Også havarerer motor og Ecoboost er noe dritt…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent av meg kjøpte en brukt Ford Fiesta 1.0 Ecoboost, og fikk raskt motorproblemer. Tapte 30 000kr på den. 

Jeg eide en Transit Connect 1.5 TDC 100hk noen måneder før i år som jeg kjørte 7000km med.  Kjekk og grei bil, men undermotorisert.  Gikk meget godt med software-oppdatering.

Selv ville jeg nok ikke kjøpt en slik hvis du stort sett bare skal surre rundt i bygda med småkjøring, da ville jeg heller kjøpt en Yaris Verso 1.3-84hk.  Mindre varerom og ikke skyvedører, men gode biler.  Andre alternativ er personbiler som er varebil-regget, f.eks Chevrolet Tahoe, Astro, Toyota Previa, Ford Galaxy, Opel Zafira, Mitsubishi Outlander, Peugeot 5008, Jeep Cherokee eller Chrysler Voyager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...