Werther Skrevet Onsdag kl. 22:35 Share Skrevet Onsdag kl. 22:35 40 minutes ago, LP760 said: Bilen havnet i Sverige i 19 tror jeg, og ble importert i 13. Antar og tror det er like enkelt i dag, om ikke enklere å få tak i ett godt eksemplar av det du leter etter. For det er et helt annet nivå av både vedlikehold og pleie på litt eksklusive biler der nede(ikke at 330 er helt der). Husk at biler blir ofte satt vekk eller skrotet etter 5 år, for da blir reglene for PKK ekstremt strengt. De har dessverre en veldig bruk og kast samfunn på akkurat dette. Vet ikke helt med denne. Har sett nok av Japan-biler med tvilsom historikk, mugg og lange service-intervaller. Skjønner at folk flest her mener at Japan-import er gull, men min personlige mening er at det er mye drit som blir fraktet over. Bruk huet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LP760 Skrevet Onsdag kl. 22:45 Share Skrevet Onsdag kl. 22:45 8 minutes ago, Werther said: Vet ikke helt med denne. Har sett nok av Japan-biler med tvilsom historikk, mugg og lange service-intervaller. Skjønner at folk flest her mener at Japan-import er gull, men min personlige mening er at det er mye drit som blir fraktet over. Bruk huet. Slik er det med alt. Japan er ikke gull, men man har større sannsynlighet for å finne noe som er av et godt eksemplar, for en rimeligere sum. Ron Jeremy, fupsaker og Peak reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chris050 Skrevet Torsdag kl. 08:17 Forfatter Share Skrevet Torsdag kl. 08:17 9 hours ago, Werther said: Vet ikke helt med denne. Har sett nok av Japan-biler med tvilsom historikk, mugg og lange service-intervaller. Skjønner at folk flest her mener at Japan-import er gull, men min personlige mening er at det er mye drit som blir fraktet over. Bruk huet. Slik som @LP760 sier, drit finner man i alle land. Men av det jeg har funnet så langt virker det ikke som om de kjører bilene sine i Japan, de holder dem bare rene og pene i garasjen, med godt dokumentert gjennomsnitts-kjøring på 1000-3000km i året 🙂 Ikke nødvendigvis en gullgruve, men virker absolutt et godt alternativ for personer som meg som rett og slett ikke klarer å finne bilen jeg er på jakt etter i det norske markedet. Antatt at bilene er registrerbare i Norge, uten vas, selvsagt. LP760 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ampera Skrevet Torsdag kl. 08:21 Share Skrevet Torsdag kl. 08:21 3 minutter siden, Chris050 skrev: Antatt at bilene er registrerbare i Norge, uten vas, selvsagt. De fleste biler som er solgt i Japan har EU spesifikasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chris050 Skrevet Torsdag kl. 11:10 Forfatter Share Skrevet Torsdag kl. 11:10 13 hours ago, LP760 said: Jeg har importert en e46 330i fra Japan en gang. Tol kontakt med en ressurs som kunne live streame fra auksjonen og forklare dok og hva alt var på engelsk, tror det kostet meg 5k for å bruke en sånn ressurs, men angret ikke. Ordnet alt av frakt osv fra Japan. Eneste jeg fikk merknad på i Drammen hos vegvesenet var at lysene pekte fell. Fikk rettet det og vipps så var den på skilt. Og det stemmer som andre skriver ang. Navi og radio osv. Fungerer ikke her. Ang. Servicehefte på japansk, det løses enkelt med Google lens f.eks. Bilen havnet i Sverige i 19 tror jeg, og ble importert i 13. Antar og tror det er like enkelt i dag, om ikke enklere å få tak i ett godt eksemplar av det du leter etter. For det er et helt annet nivå av både vedlikehold og pleie på litt eksklusive biler der nede(ikke at 330 er helt der). Husk at biler blir ofte satt vekk eller skrotet etter 5 år, for da blir reglene for PKK ekstremt strengt. De har dessverre en veldig bruk og kast samfunn på akkurat dette. Maersk ble brukt som transportør, kunne velge mellom RoRo eller container. Tok RoRo, men vil ikke anbefale det på en M bil, eller andre eksklusive biler. De tilbydde også fortolling osv, vet ikke om de gjør slikt lenger. Måtte du da stille med COC / papirer som sier noe om at bilen er godkjent på forhånd? Etter min samtale med vegvesenet, ser det ut til at det er det største hinderet å komme over. Nemlig papirer fra produsent (BMW) eller "tredjeparts labaratorium" som sier at bilen er i henhold til sikkerhetskrav i EU. Noe som selvsagt ikke finnes på en japansk BMW, selv om den gjerne er slik. Lurer da fælt på om "labaratorium" kan være bilverksted eller inspeksjon gjennom statens vegvesen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LP760 Skrevet Torsdag kl. 11:32 Share Skrevet Torsdag kl. 11:32 15 minutes ago, Chris050 said: Måtte du da stille med COC / papirer som sier noe om at bilen er godkjent på forhånd? Etter min samtale med vegvesenet, ser det ut til at det er det største hinderet å komme over. Nemlig papirer fra produsent (BMW) eller "tredjeparts labaratorium" som sier at bilen er i henhold til sikkerhetskrav i EU. Noe som selvsagt ikke finnes på en japansk BMW, selv om den gjerne er slik. Lurer da fælt på om "labaratorium" kan være bilverksted eller inspeksjon gjennom statens vegvesen... Jeg hadde med Eksportpapirer, kjøpskontrakt(momsutregning), registreringsbevis fra tidligere eier, og registreringsdokumenter fra Japan. Den havnet i EURO 3 tror jeg det var. Har også hørt noen tilfleller der slikt har vært nødvendig, men da snakker vi japsebiler, typ sånn 200sx, Supra osv. Tror også at Alle BMW'er er laget etter EU spec(utenom USA kanskje?), men Japanutgavene har annet standarduststyr og andre valg når de bestiller. Chris050 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GtiGtr Skrevet Torsdag kl. 11:34 Share Skrevet Torsdag kl. 11:34 Ikkje heilt BMW-relatert, men då eg såg etter 996 så var det mange som var importert frå Japan pga 20års regelen. Alle dei eg såg på hadde Tysk spec men levert nye i Japan. Kan det tenkast at bilane som blir levert til Japan med venstreratt har større sjans for å ha EU-spesefikasjoner? Er jo status med venstreratta bil i Japan, så kanskje enklare å sende over en EU bil med små endringer? Bilen eg kjøpt er en 996 98modell som har gått 100k, strøken under uten rust på noko som helst, så å sei at alt som kjem frå Japan er dårlig blir kanskje litt enkelt. Når det koster såpass å ha en gammal bil i Japan, så er det jo grunn til å tru at dei blir tatt godt vare på også? Chris050 og fupsaker reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Torsdag kl. 12:23 Share Skrevet Torsdag kl. 12:23 Amcar jobber med Veidirektoratet og Statens vegvesen med å få på plass samme løsning som finnes for biler fra EU og USA når det kommer til dokumentasjon ved registrering av biler fra Japan. Fra EU trenger man kun del en og to av utenlandsk vognkort mens fra USA får man ett teknisk dokument fra Amcar som trafikkstasjonen godkjenner. AMCAR i møte med Statens vegvesen - SFOOR og Fagseksjon - Amcar "AMCAR har tidligere fått aksept for FMVSS-krav og CMVSS-krav, som muliggjør import og registrering av bruktimporterte kjøretøy fra USA og Canada. AMCAR anser det som svært viktig at man også får på plass den samme muligheten for kjøretøy som tilfredsstiller JSRRV- og ADR-krav. Japan og Australia har et stort utvalg spennende bilmodeller som vi ikke får gleden av her hjemme. Vi utreder derfor mulighetene for å kunne få en aksept for kjøretøyklassene M1 og N1, som tilfredsstiller JSRRV- og ADR-krav, inkludert i Bilforskriften § 5-3. Dette er krevende arbeid som blant annet krever at vi gjør en fullstendig sammenligning av europeisk og japansk regelverk. AMCAR er godt i gang med denne prosessen, og vårt mål er at vi på bakgrunn av vår utredning får saken igjennom slik at den kommer ut som en offentlig høring. AMCAR får så langt positive tilbakemeldinger fra Statens vegvesen" Chris050 og Ampera reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cbrooen Skrevet Torsdag kl. 18:56 Share Skrevet Torsdag kl. 18:56 Send meg en PM hvis man ønsker import bistand. Kan hjelpe til med å skaffe Bmw, Porsche, Alpina eller hva du måtte ønske. Bilene er fine da det heller er status eie bil enn å bruke den som vi er kjent med her hjemme, derfor ofte lav km og pene eksemplarer man kommer over. fupsaker og Orjan reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Torsdag kl. 21:47 Share Skrevet Torsdag kl. 21:47 2 timer siden, Cbrooen skrev: Send meg en PM hvis man ønsker import bistand. Kan hjelpe til med å skaffe Bmw, Porsche, Alpina eller hva du måtte ønske. Bilene er fine da det heller er status eie bil enn å bruke den som vi er kjent med her hjemme, derfor ofte lav km og pene eksemplarer man kommer over. Hvordan er prisene iforhold til Sverige og Tyskland? Sikler på en velholdt spesiell e38 740/750 evt. E39 540 ( eller Alpina ) GtiGtr reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cbrooen Skrevet Torsdag kl. 22:07 Share Skrevet Torsdag kl. 22:07 7 minutter siden, Skulebollen skrev: Hvordan er prisene iforhold til Sverige og Tyskland? Sikler på en velholdt spesiell e38 740/750 evt. E39 540 ( eller Alpina ) Problemet er at det er sjeldent mellom hver gang de dukker opp lenger med rattet på rett side angående 540 e39 740 e38. Nå vet jeg ikke hva prisene ligger på de modellene i EU, men både e39 og e38 har skutt i været siden bare noen år tilbake. Tror mye skylder USA og at det har åpnet for import av biler eldre enn 20år. (Regelendring). Prisene i Norge på mye spesielle biler er faktisk ofte ganske rimelige enn f.eks Tyskland/Japa/Sverige. Tenker da spesielt på Porsche. Sverige kan man jo gjøre noen fine rimeligere kjøp innimellom på de type bilene du nevner Skulebollen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå