3vil Skrevet Januar 7 Skrevet Januar 7 Jeg driver og funderer på hvilken BMW modell jeg skal kjøpe, og holder på å lande på E90 med bensinmotor fordi de ikke har turbo og dermed mindre ting som kan bokstavelig talt skjære seg. Er dette riktig tankespor eller burde jeg spare til en nyere modell selv om de har turbo? Jeg vil bare ha en bil som er relativt kraftig motorisert og som ikke trenger inn på verksted absolutt hver måned. Tenker seks sylindre. Jeg hører også folk på youtube sier at plastdeler i BMWer smelter og går i stykker, er det en ide å bytte disse preventivt eller koster det noe jævlig?
Daniel. Skrevet Januar 7 Skrevet Januar 7 Hvorfor er du så redd for turboer? Hvilke plastdeler er det snakk om? Får litt inntrykk av at du har sett for mye på "10 REASONS WHY YOU SHOULD AVOID THIS BMW!!" videoer lagd av amerikanere. Angående E90 bensin uten turbo, styr unna de med fire sylindre i hvertfall. N52 motoren er generelt sett bra, men f.eks bytte av vannpumpe kan være noe kostbart da den er elektrisk og sitter noe trangt til om jeg husker rett. Har uansett sett at disse kan nå ganske høye kilometerstander uten noen store problemer. N53 er forsåvidt bra de også, men disse har direkte innsprøytning og sliter noe med injektorer og coiler.
3vil Skrevet Januar 7 Forfatter Skrevet Januar 7 1 minutt siden, Daniel. skrev: Hvorfor er du så redd for turboer? Hvilke plastdeler er det snakk om? Får litt inntrykk av at du har sett for mye på "10 REASONS WHY YOU SHOULD AVOID THIS BMW!!" videoer lagd av amerikanere. Angående E90 bensin uten turbo, styr unna de med fire sylindre i hvertfall. N52 motoren er generelt sett bra, men f.eks bytte av vannpumpe kan være noe kostbart da den er elektrisk og sitter noe trangt til om jeg husker rett. Har uansett sett at disse kan nå ganske høye kilometerstander uten noen store problemer. N53 er forsåvidt bra de også, men disse har direkte innsprøytning og sliter noe med injektorer og coiler. Hei Ja, det virker som alle BMW-videoer på youtube er laget for å fraråde folk å kjøpe BMW... litt sånn "Top Gear" vibber. Jeg har aldri hatt bil med turbo, men har hørt at de ødelegger oljen og kan plutselig gå i stykker og da kan man ikke halte bilen til nærmeste tettsted og sånne ting. Plastdelene jeg tenker på er radiator og sånt tilkoblet denne, folk sier også at alt av slanger har festebraketter som knekker eller smelter etter noe tid. hvorfor styre unna firesylindret e90 bensin uten turbo? Jeg er jo mest ute etter sekssylindret uansett men interessant å vite. ok, takk for info om vannpumpe, men ser jo knapt en e90 uten 200 000 kilometer på finn.no.
BMWE39turbo Skrevet Januar 7 Skrevet Januar 7 (endret) E90 med firer betyr n43, noe du virkelig ikke vil ha, ta et google søk på N43 problems, og sett av en kveld for litt dyster underholdning. N motorer fremstår som en generelt veldig svak periode i BMWs historie når man sammenligner med motorkoden M og B. Kjede, høytrykkspumpe ++, både på bensin og diesel. N52, N53, N54(selve motoren , alt rundt ryker) N55 er vel N-motorene eg kommer på som er ganske solide med godt vedlikehold, men ikke feilfrie, langt ifra. Noen vil kanskje si N57, men også her ryker det endel kjeder, men ikke like ille som N47. Mye av dette skyldes nok også at man går god for oljeskift på 30k over tid osv. En på jobb har 08 520d med N47, han har fjernet dpf og egr fra tidlig av og bytter alltid olje innen 10k km og kjeden der er gått 230k. Uansett så er det fleste av disse motorene begynt nærme seg eller har allerede gått over 200k, så du må nesten rekne med utlegg uansett, med mindre tidligere eier har byttet det meste preventivt. Om du skrur selv så er mye gjort på gammel bil, men deler kan bli dyrt om det er mye som ryker. Har byttet det meste utenpå min n52 som kun er kjørt 85k. Bare vannpumpa var 5k, har byttet radiator, coiler, tennplugger, alle filter, kjølevæskebeholder, kjøleslanger, oljefilterhus med pakning, oljekjøler, termostat ++, sikkert svidd av godt over 30k bare på motor utvendig, dog med noe oppgraderte og dyrere deler. Og har enda ikke bestilt disa ventilene som koster 8k++ for begge. Så det ryker fort tusenlapper om du er uheldig. Du får forøvrig M47 fremtil 07, men det er dieselfirer. Usikker på hvor lenge man fikk M57 i e9x. Endret Januar 7 av BMWE39turbo
*MrB* Skrevet Januar 7 Skrevet Januar 7 Bensin med N52, 53 og 54 er greie. Samme med diesel med M47 og 57. sveigis reagerte på dette 1
Daniel. Skrevet Januar 7 Skrevet Januar 7 1 time siden, 3vil skrev: Hei Ja, det virker som alle BMW-videoer på youtube er laget for å fraråde folk å kjøpe BMW... litt sånn "Top Gear" vibber. Jeg har aldri hatt bil med turbo, men har hørt at de ødelegger oljen og kan plutselig gå i stykker og da kan man ikke halte bilen til nærmeste tettsted og sånne ting. Plastdelene jeg tenker på er radiator og sånt tilkoblet denne, folk sier også at alt av slanger har festebraketter som knekker eller smelter etter noe tid. hvorfor styre unna firesylindret e90 bensin uten turbo? Jeg er jo mest ute etter sekssylindret uansett men interessant å vite. ok, takk for info om vannpumpe, men ser jo knapt en e90 uten 200 000 kilometer på finn.no. Okei, infoen i mange av disse videoene ville jeg tatt med en klype salt, spesielt om den kommer fra amerikanere. Får stadig inntrykk av at de ikke evner å ta vare på europeeiske biler, og har langt mer problemer med de enn det vi har. Ødelegger oljen har jeg ikke hørt om før, og "plutselig går i stykker" høres litt mer sånn worst case scenario en noe som faktisk skjer. Er forøvrig andre ting på en bilmotor som kan "plutselig gå i stykker" som du ikke kan kjøre/halte videre med. Men hvis du skal unngå alt dette så kan du vel nesten bare se etter elbil med en gang 🤷♂️ Ja, er litt brukt en del plast i kjølesystemer og dette er noe som over tid kan svekkes og til slutt sprekke osv. Har igjen inntrykk av at dette er noe de klager langt mer over der borte enn her. Mulig på grunn av annet klima. Men før eller siden så må man absolutt bytte ut komponenter i kjølesystemet, og alt etter hvor gammel bilen er/hvor langt den har kjørt så kan det være lurt å bare bytte ut alt når du først er i gang. En kjent synder på blant annet N52 biler er en såkalt "Mickey Mouse Flange", og denne ser det ut til å finnes som uoriginal del i aluminium i stedenfor plast. Hvorfor styre unna firesylindret bensinmotor i E90? For samtlige av de er full i problemer som f.eks registerkjede problemer, ventiltetninger og andre dyre og potensielt "fatale" feil. I tillegg så syns jeg de er lat og utrolig lite inspirerende å kjøre, men dette er en personlig mening. Begynner å bli vanskeligere å finne E90 med under 200.000km nå ja. Er tross alt gamle biler 1 time siden, BMWE39turbo skrev: Usikker på hvor lenge man fikk M57 i e9x. 335d helt fram til produksjonslutt av E9x, og 325d fram til Februar 2010 (produksjonsdato). 49 minutter siden, *MrB* skrev: Bensin med N52, 53 og 54 er greie. Samme med diesel med M47 og 57. N54 er twin turbo, de sliter forøvrig noe med de samt en del andre ting Hadde heller sett på N55, men ingen av de blir nok et billig eierskap. Er også vanskeligere og vanskeligere å finne ryddige eksemplarer av disse da de er så populære blant folk som verdsetter kinafelger, pops and bangs, alcantara/karbon party innvendig framfor vedlikehold osv. sveigis reagerte på dette 1
3vil Skrevet Januar 7 Forfatter Skrevet Januar 7 Takker for svar alle sammen. Ser ut som jeg bør gjøre det mer fornuftige i stedet og kjøpe en e-golf. passer akkurat bruksmønsteret mitt også.
*MrB* Skrevet Januar 7 Skrevet Januar 7 22 minutes ago, Daniel. said: N54 er twin turbo N54 (og 55 for såvidt) er nok for spesielt interesserte. Er de urørt er de bra, men de fleste er jo tuklet med… N53 basis motor da, så jeg tok den med i oppsummeringen.
Fredrik 90 Skrevet Januar 7 Skrevet Januar 7 17 minutter siden, 3vil skrev: Takker for svar alle sammen. Ser ut som jeg bør gjøre det mer fornuftige i stedet og kjøpe en e-golf. passer akkurat bruksmønsteret mitt også. Ja for e-Golf er virkelig kjent for å være en bra bil 😅 Med en E90 så kan du i det det minste fikse bilen i stede for å hive hele bilen 😂 Du gjør ikke noe risikabelt eller farlig ved å kjøpe en E90 med enten N52, N53 eller dieselsekseren M57. Slutt å hør på alle andre som ikke har greie på det, de har driti seg ut og kjøpt den billigste bilen de kan få tak og klager når den selvsagt faller i fra hverandre. Det er noen enkle kjøreregler ved kjøp av gammel BMW som har funka for meg i 15 år nå. Hukk av disse punktene og du får med stor sannsynlighet en bil som vil gi deg driftsikkerhet og kjøreglede. De er som følger: * Rekkesekser, ALLTID rekkesekser! Bensin eller diesel spiller ikke noen rolle. * Service historikk! Alltid komplett servicehistorikk * Kjøp bil av voksene folk! Styr unna biler eid av fattige ungdommer. Ja en voksenkjørt bil kan se sikkert kjip ut, dette kan du endre. Bedre med en kjipt utseende bil som virker enn en tøff bil som står havarert * Ikke kjøp den billigste du kommer over. Billige BMWer er nesten unntak alltid søppel. Det finnes en gylden middelvei her. * Prioriter historikk fremfor km stand. Heller en bil med 230 000 km og strøken historikk enn en med 140 000 km og hullete historikk. Lykke til! mr.pingu reagerte på dette 1
Ingvaldsen Skrevet Januar 7 Skrevet Januar 7 1 time siden, Fredrik 90 skrev: Ja for e-Golf er virkelig kjent for å være en bra bil finst vell ikke bedre bil i den kategorien vist man ikke tåler hvor stygg en i3 faktisk er selv om det sikkert er en bra bil, noen har fortsatt nybilsgaranti og du kan fortsatt forsikre de. tut å kjør å nesten ikke noen driftutgifter. ut i fra trådstarter kompetanse så kan nok en e-golf være like greit, e90 idag er å betrakte som en gammel bil å da må du skru litt selv. mr.pingu, sveigis, BMWE39turbo og 1 annen reagerte på dette 4
sveigis Skrevet Januar 8 Skrevet Januar 8 12 timer siden, 3vil skrev: Jeg vil bare ha en bil som er relativt kraftig motorisert og som ikke trenger inn på verksted absolutt hver måned. Tenker seks sylindre. Vel da må det jo bli fra 325 og oppover da . Men du skriver at du helst ikke vil ha bil som vil inn på verksted hver måned her . Regner med du har dette i bakhodet ,men husk at disse og er eldre og selv med disse sekserene kan alt skje når ting er eldre noe de aller fleste her er enige om tenker jeg. Nå vet jeg ikke hvor mye skru kunnskap du har ,men har du litt ferdigheter så hadde jeg ikke vært redd for å kjøpe en e90 og lignende . Derimot om du vet lite om skruing og er redd for utgifter på bil som verksted besøk osv ,hadde jeg elegant hoppet over halvgamle Bmwer og kjøpt et annet merke av nyere slag . Selvsagt kjedelig som å se maling tørke ,men man kan ikke stikke ting under stol her og si at ikke er feilfrie uansett motor osv når de blir eldre . @Fredrik 90 har skrevet endel elementære ting her ser jeg. Hvis ikke hadde jeg gjort som @Ingvaldsen og droppet hele e90 drømmen . Uansett lykke til 😊 ///M-ini95 og Fredrik 90 reagerte på dette 2
kalinkamaen Skrevet Januar 8 Skrevet Januar 8 Har en E91 330D som er gått 480 K km nå still going strong. Har til og med steg 2+ fra TRF. Alle biler trenger kjærlighet, men vil si at M57 motoren er noe av det sykeste jeg har hatt angående holdbarhet. Jeg har 2 biler med M57, en av dem har jeg hatt i over 10 år selv. Ingvaldsen og sveigis reagerte på dette 2
Ingvaldsen Skrevet Januar 8 Skrevet Januar 8 1 minutt siden, kalinkamaen skrev: Har en E91 330D som er gått 480 K km nå still going strong. Har til og med steg 2+ fra TRF. Alle biler trenger kjærlighet, men vil si at M57 motoren er noe av det sykeste jeg har hatt angående holdbarhet. Jeg har 2 biler med M57, en av dem har jeg hatt i over 10 år selv. urørt register ?
kalinkamaen Skrevet Januar 8 Skrevet Januar 8 330D har jeg skiftet register på da TRF anbefalte dette før tuning. Det var helt unødvendig. sveigis reagerte på dette 1
Ingvaldsen Skrevet Januar 8 Skrevet Januar 8 17 minutter siden, kalinkamaen skrev: 330D har jeg skiftet register på da TRF anbefalte dette før tuning. Det var helt unødvendig. tror nok det var lurt for m57tu2 får som regel ras rundt 300-400k km. byttet motor på min brors 530d nå i jula, den rasa på 350. kjede røk tvert av uten forvarsel, sleider å alt var strøkent ved tidligere inspeksjon. sveigis reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå