Gå til innhold

Er E90 bensindrevet beste valg for pålitelighet?

3vil
 Share

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, kalinkamaen skrev:

M57 motoren er noe av det sykeste jeg har hatt angående holdbarhet

Det tror jeg og på faktisk .

Når man ser hvor mye juling disse får av enkelte ,kombinert med dårlig service og mange eiere på bil ,så vil jeg si det er utrolig .

Så ja enig .

Er på min tredje M57 og håper på mange flere biler med denne motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E90 med M57 er jo en barsk kombo, men jeg veit ikke hvor lett det er å finne et brukbart eksemplar i Norge. Ble jo dyrt for en liten bil når de var nye. Virker som om bilene var ferdige før motorene.

Min M47 er i allefall bedre enn bilen forøvrig, selv om den også er "bra"😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ingvaldsen skrev:

tror nok det var lurt for m57tu2 får som regel ras rundt 300-400k km. byttet motor på min brors 530d nå i jula, den rasa på 350. kjede røk tvert av uten forvarsel, sleider å alt var strøkent ved tidligere inspeksjon.

Anbefales av flere å bytte etter rundt 250k egentlig.

Har jo sett flere innlegg i E70 gruppen nå i det siste om folk som har hatt kjedehavari på sin M57 3.0d/3.0sd, med unntak av en som var kjørt 327k når det røk så var faktisk alle de andre kjørt mellom 250-300k.

Har litt inntrykk av at X5 generelt og 35d utgaven er de som er mest utsatt, men at det kan skje på 25d og 30d også.

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Daniel. skrev:

Har litt inntrykk av at X5 generelt og 35d utgaven

Min gamle 30sd x5 tror jeg hadde 340k km på tellerverket når jeg solgte den for snart 2 år siden, den tror jeg går i beste vellgående enda. Men det er vell på tide med kjede sørvis.

planlegger register å cp4 bytte på min mors 30d n57 når den runder 300k km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fredrik 90 skrev:

Men hva med alle de som ikke opplever kjedehavari? Når man leser sånt som dette så får man jo inntrykket av at dette er noe som skjer med alle motorer.

det skjer nok med alle til slutt, men alle har ikke gått 400k km i norge, sjeldent at en bil blir tatt vare på så lenge at resten av bilen er skrot før motor.

Det er så liten kostnad å ta preventivt at det blir for domt å kjøre til det raser, spesielt på m57 er det en ganske enkel jobb. Men på m57 er det ikke så dyrt med ny brukt motor når den raser

Lettvint å ta ned travers med motor å gir på en pall på xdrive bil.

0908DFCB-D676-43FC-8BF1-A50129FBF026.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

Min gamle 30sd x5 tror jeg hadde 340k km på tellerverket når jeg solgte den for snart 2 år siden, den tror jeg går i beste vellgående enda. Men det er vell på tide med kjede sørvis.

planlegger register å cp4 bytte på min mors 30d n57 når den runder 300k km

Vil nok alltid være biler som går langt forbi der ting "pleier å skje" uten at det skjer noe.

Så en på Youtube som har lagd en del videoer rundt dette med registerkjede på M57N2, der hadde han tre kundebiler som var havarert (en 635d med 170k, 530d med 26*k og x5 35d med 26*k), også hadde han en video av en kunde sin 530xd med rett over 400k (om jeg husker rett) som hadde originalt kjede og alt, men var visst noe ulyd så den skulle byttes kjede på.

Jeg er forhåpentligvis fortsatt et stykke unna å måtte tenke på registerkjede på min N57 🤪

Lar du oljepumpen være eller skal du ta den også?

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Daniel. skrev:

Lar du oljepumpen være eller skal du ta den også?

Kommer til å kontrolere trykk på nytt, målte på 230k å da så det bra ut. Skulle montert en Y å pressa en slange med manometer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

365k på 530xd M57N2 på delebilen her, tror den er original.

Når det gjelder E90 så er det en bil som fort er 20 år gammel, så det blir fort uansett noe å skru på og fikse. I USA klager de på mye rart, men her på berget er det ofte egne problemstillinger som rust i bremserør og hull i travers. Skulle jeg ha kjøpt noe sånt så ville det ha vært en R6 og det har jeg i 325ix-en, for jeg tenkte faktisk ganske likt. Greit med en bil som ikke trenger glødeplugger, turbo eller høytrykks-ditt og høytrykks-datt. N52 funker i grunn fint, men du må belage deg på at bilen bruker suppe, selv om du kun skal følge trafikken. I 70-80-soner langkjøring greier du å presse den ned under 0,8L/mil på en god dag, men på blanda nå på vinteren er du fort oppi 1,3-1,4L/mil. Så om du skal pendle eller generelt kjøre mye så kan det fort lønne seg med diesel, til tross for flere komplekse komponenter. Når jeg tenker meg om så har jo N52 et par sånne sære ting også, vanos, valvetronic, el-vannpumpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja disse bilene er ikke perfekte i på noen måte, jeg har skrudd endel på mine for å holde dem oppe å nikke. Men gutten spurte om diesel mot bensin. Personlig ville jeg valgt diesel for langkjøring og bensin for korte disstanser. Elbil er sikkert ok om du bor i en by og absolutt ikke vil skru. Men E golf kan ikke sammenlignes med bilene du nevner først her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...