Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gratulerer med finfin F31 med herlig drivlinje! 
Nå har jeg ikke erfaring med E-serie og H/K, men jeg opplevde at H/K i F36 spilte merkbart bedre enn H/K i F11. Kan det ha med kombikupé vs touring? Syntes det låt klarere og mer punchy i F36.

Ang. Innsig, det såg jo helt forferdelig ut. Merket du mye forskjell etter jobben? 

Skrevet

Grattis med tøff bil :)

Når man endrer til lavere service intervall, vet du hvordan det blir oppfattet av en eventuell BSI avtale?

Skrevet
På 13.1.2025 den 22.45, Øyvind L. skrev:

oppgraderte i-Level til siste versjon.

Har du fulllisens ista eller er dette mulig med hobbyversjonen ?

Skrevet
24 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

Har du fulllisens ista eller er dette mulig med hobbyversjonen ?

Jeg har fullversjonen til Sedoy. Den er over 1TB stor mener jeg å huske. 🤔

Skrevet
6 timer siden, Makky123 skrev:

Når man endrer til lavere service intervall, vet du hvordan det blir oppfattet av en eventuell BSI avtale?

Det er jeg usikker på siden jeg alltid tar servicer selv. 🙂

Skrevet
15 timer siden, papertiger skrev:

Gratulerer med finfin F31 med herlig drivlinje! 
Nå har jeg ikke erfaring med E-serie og H/K, men jeg opplevde at H/K i F36 spilte merkbart bedre enn H/K i F11. Kan det ha med kombikupé vs touring? Syntes det låt klarere og mer punchy i F36.

Ang. Innsig, det såg jo helt forferdelig ut. Merket du mye forskjell etter jobben? 

Høyttalere bak i F31 henger i taket, men det burde ikke ha noe å si i forhold til klarhet og detaljer mener jeg, men er jo større kupe og det kan nok ha noe å si. En sedan og coupe virker mye mer kompakt inni enn stasjonsvogn gjør. 

Skrevet

Jeg har lastet ned 4.32.10 ISTA mener jeg, og den har også mulighet for å oppdatere software.

Dog så er versjonen som Øyvind bruker en vesentlig nyere versjon. Men om man har litt eldre biler, så betyr nok ikke ISTA versjon så mye, mtp at det sikkert ikke skjer så mye utvikling på eldre E chassis biler. Kanskje heller ikke på F chassis.

Skrevet (endret)
7 hours ago, Makky123 said:

Jeg prøvde å teste det men den kom akkurat for sent. 

1 hour ago, Otis said:

Jeg har lastet ned 4.32.10 ISTA mener jeg, og den har også mulighet for å oppdatere software.

Dog så er versjonen som Øyvind bruker en vesentlig nyere versjon. Men om man har litt eldre biler, så betyr nok ikke ISTA versjon så mye, mtp at det sikkert ikke skjer så mye utvikling på eldre E chassis biler. Kanskje heller ikke på F chassis.

4.32.10 er siste "standalone sedoy"-utgave
4.39.10 er siste "gamle standalone" men den er ikke fra sedoy etter det har sedoy skiftet fokus til iLean. 
Fra 4.46.xx mener jeg bruker ISTA ediabas 7.6 så den er ikke kompatibelt med INPA lenger men mindre du bytter /ediabas/bin mappa
PSDZ full + SQL-databaser språk bruker sånn sirka  650GB men om man slår på Windows komprimering på SQL og PSDZ mappa får du det på en 512GB disk. 
Fra 4.51.xx blir det forpliktet å bruke ISTA Launcher. Har ikke testet det selv
Annet mulighet er bare bruke ISTA 4.39.10 med nyere PSDZ men da må du nok endre windows-register så versjoner matcher der. 

Finnes nå en verktøy hvor man kan patcher ISTA selv: GitHub - tautcony/ISTA-Patcher: An IL patcher dette har jeg brukt for å kjøre 4.49 (i-step 2024-07)
Personlig liker jeg bedre å oppdatere med E-sys, mye raskere og mindre sær med retrofits + uorginal DME software enn ISTA. Også kan man utelukke å ikke oppdatere DME om man vil beholde tuningen. Med ISTA opplever man sammen problemer med programmering som forhandler har. 

Endret av mr.pingu
Skrevet (endret)
1 hour ago, Øyvind L. said:

Høyttalere bak i F31 henger i taket, men det burde ikke ha noe å si i forhold til klarhet og detaljer mener jeg, men er jo større kupe og det kan nok ha noe å si. En sedan og coupe virker mye mer kompakt inni enn stasjonsvogn gjør. 

Og stasjonsvogn har også mindre 'tett' bakluke så hjulstøy fra bakhjulet også blandes inn litt. Også er ofte taket lengre som betyr at taket er litt mindre stiv som kan skape ekstra støy / resonans. Alt i alt har stasjonsvogn helt annet akustikk enn coupe ;) Stasjonsvogn skal altså har litt mer ekko enn en coupe.

Endret av mr.pingu
Skrevet
33 minutter siden, mr.pingu skrev:

Jeg prøvde å teste det men den kom akkurat for sent. 

4.32.10 er siste sedoy utgave
4.39.10 er siste "standalone" men den er ikke fra sedoy etter det har sedoy skiftet fokus til iLean. 
Fra 4.46.xx mener jeg bruker ISTA ediabas 7.6 så den er ikke kompatibelt med INPA lenger men mindre du bytter /ediabas/bin mappa
PSDZ full + SQL-databaser språk bruker sånn sirka  650GB men om man slår på Windows komprimering på SQL og PSDZ mappa får du det på en 512GB disk. 
Fra 4.51.xx blir det forpliktet å bruke ISTA Launcher. Har ikke testet det selv
Annet mulighet er bare bruke ISTA 4.39.10 med nyere PSDZ men da må du nok endre windows-register så versjoner matcher der. 

Finnes nå en verktøy hvor man kan patcher ISTA selv: GitHub - tautcony/ISTA-Patcher: An IL patcher dette har jeg brukt for å kjøre 4.49 (i-step 2024-07)
Personlig liker jeg bedre å oppdatere med E-sys, mye raskere og mindre sær med retrofits + uorginal DME software enn ISTA. Også kan man utelukke å ikke oppdatere DME om man vil beholde tuningen. Med ISTA opplever man sammen problemer med programmering som forhandler har. 

Rettelse. Jeg har Sedoy sin iLean så jeg bruker ISTA Launcher. Blir lei av å lete etter dårlige versjoner som ikke virket. iLean virker 100% hele tiden. Og kan for oppdateringer hver gang det kommer.

Skrevet
1 minute ago, Øyvind L. said:

Rettelse. Jeg har Sedoy sin iLean så jeg bruker ISTA Launcher. Blir lei av å lete etter dårlige versjoner som ikke virket. iLean virker 100% hele tiden. Og kan for oppdateringer hver gang det kommer.

Hva koster det og hvor kjøper man det egentlig?

Skrevet
22 hours ago, mr.pingu said:

Han sier at ikke EGR er grunnen til sot men at fra PCV'en (veivhusventilasjon) er underliggende grunn.

Vil påstå at soten kommer via EGR.. 😅Men når den i tilleg får oljedamp fra veivhusventilasjonen så hjelper dette på at det bare bygger seg oppover og oppover. På de lastebilene jeg skrur på til daglig så går ikke veivhusventilasjon tilbake inn i innsug. Da er det kun ett tynt lag med sot fra EGR i innsugsmanifolden, selv på biler som nærmer seg syv sifret km stand. 😃

Skrevet
Just now, Larssoyl said:

Vil påstå at soten kommer via EGR.. 😅Men når den i tilleg får oljedamp fra veivhusventilasjonen så hjelper dette på at det bare bygger seg oppover og oppover. På de lastebilene jeg skrur på til daglig så går ikke veivhusventilasjon tilbake inn i innsug. Da er det kun ett tynt lag med sot fra EGR i innsugsmanifolden, selv på biler som nærmer seg syv sifret km stand. 😃

Det har du nok rett i. ;) 

Skrevet
3 timer siden, mr.pingu skrev:

Hva koster det og hvor kjøper man det egentlig?

Du kan kjøpe det her: https://www.installation-support.co.uk/product-page/ilean-ista-offline

12mnd med alle oppdateringer koster 260€ i året. Ikke akkurat billig, men da virker det vertfall.

Man får også support med da, men Sedoy er ikke just en hyggelig fyr. Han er sykt frekk og sur i kommentarene når han skal hjelpe, men man får hjelp. Man må ikke ta det personlig. Han er bare generelt sur.. Man må lese manualen nøøøøye og helst flere ganger før man spør om hjelp. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   2 medlemmer

• Opprett ny...