Faulken Skrevet Februar 11 Skrevet Februar 11 Hei! Kan dere hjelpe meg med å finne en ny bil? Litt info så dere skjønner ståa: Jeg har kun hatt en BMW, men det har vært den beste både følelsesmessige og økonomiske bilen jeg har hatt. Både før og etter den BMWen, har jeg gjentatte ganger vært litt mer uheldig enn mange andre når det kommer til uforutsette utgifter på bil. Det er akkurat som at jeg gang på gang plukker ut bilene folk gjerne skulle bli kvitt. Jeg vil derfor tilbake til BMW etter at bla. en Ford transit connect ble spiker og en Nissan Navara som på ett år har kostet det jeg kjøpte den for i verksted opphold og deler.. Sitter å sikler på 5-serie til rundt 350 tusen. Og ja; jeg elsker diesel så det må være diesel 3.0liter. Jeg hadde kostander på BMWen også, og husker at det koster så jeg er nå livredd for å kjøpe BMW, men hjertet sier; kjøp BMW. Sett på noen 530d, 535D og 550D på finn, spesielt en 535D ACS som frister noe voldsomt. Vil for en gangs skyld forsøke å ikke kjøpe en bil er midt i sin levealder for utskiftning av de dyreste slitasje delene. Noen som har noen formeninger, erfaringer, generelle tips eller konkrete biler jeg burde ta til etterretning? -Hilsen Martin
E.C. Skrevet Februar 11 Skrevet Februar 11 https://www.finn.no/mobility/item/392905756 Postet i finn-tråden nylig. Er vel så bra utgangspunkt som man får for en slik type bil, om noe over budsjett. papertiger, fupsaker, laffe og 2 andre reagerte på dette 5
papertiger Skrevet Februar 11 Skrevet Februar 11 Kan ikke annet enn å støtte @E.C. i dette tipset, spesielt som eier av en «lik» bil selv. Vår ble kjøpt på 96000km for 2,5 år siden, og den bikket akkurat 150000km. Noe har det vært, men dette er egentlig for slitedeler å regne; - skiftet begge luftbelger bak på ca 110000km (byttet til bedre merke som skal være bedre holdbarhet på). - skiftet begge casterstagforinger (har ikke holdt mer enn 100000km på noen av BMWene jeg har hatt) på 110000km. - byttet batteri på 130000km. - byttet begge NOx sensorer (oppstrøms/nedstrøms katalysator) 130000km (de har en viss levetid som egentlig var gått). - byttet begge drivakslinger framme på ca 140000km. Disse er også for forbruksvare å regne (mansjettene går), men kom fra det til en fornuftig pris med bruk av alternativt verksted og deleinnkjøp selv. Alle andre utgifter har vært uhell (brudd på nivåsensor etter kjøring på vei med snø og isklumper) og jåleri som senk, og nye dekk og felg. laffe, fupsaker, sveigis og 1 annen reagerte på dette 4
viggo E34 Skrevet Februar 12 Skrevet Februar 12 Ser absolutt ønsket mtp 3L diesel, men uten å ha kjørt f.eks f10/11 så har jeg forelska meg enormt i g31, kjøpte min for strax 2år siden riktignokk 540d. Usikker på om jeg kunne tatt til takke med 520d g31 kontra f11 530d f.eks, men det er vel litt med at jeg personlig ikke liker fronten på f10/11 og foretrekker og har behov for touring. Men man må vel prøvekjøre for å få god sammenligning, ungene har e61 520d begge to, og det funker jo helt greit det og, jeg foretrekker hennes kjedelige uten m-sport selv om den er nedjustert til 163hk med automat og hans m-sport med 177hk og manuell er tunet til ca 220hk. Dette mest grunnet hennes er no edition bil og hans m-sport manuell er dårligere isolert og utstyrt, hennes har en av di største stereopakkene og comfort pakke som jeg setter stor pris på, dette er vel kanskje noe som er kommet snikende med alderen 😅 Mye babbel her nå, men viser bare at jeg helt fint kan byttelåne med dattra, å gå fra 320hk til 163hk. Kanskje ikke om man skulle på runde nedover kontinentet, men i det daglige null stress. Men comfort seter har blitt ett must, og selvfølgelig synes jeg g31 er bedre å kjøre og ser bedre ut totalt sett.
*MrB* Skrevet Februar 12 Skrevet Februar 12 Jøss. Ser ut som prisnivået er stabilt til stigende på disse…. Nyere 520d er sterk nok til at det går uanstrengt i hverdagen, og B47 gir nok hakket bedre nattesøvn, men 530d har en helt annen lyd og karakteristikk. Pluss at den er et par hakk sterkere. Jeg hadde nok siktet mot sekser, med mindre du vil ha nyest mulig bil. Ligger masse info ute om N57-motoren. Den har et par ting som er greit å være obs på. Stoppet ikke meg fra å kjøpe en da.
Faulken Skrevet Februar 12 Forfatter Skrevet Februar 12 18 timer siden, E.C. skrev: https://www.finn.no/mobility/item/392905756 Postet i finn-tråden nylig. Er vel så bra utgangspunkt som man får for en slik type bil, om noe over budsjett. Ja den så jeg faktisk der også! Helt klart at den skiller seg ut som et utrolig godt bruktbilkjøp. Problemet blir prislappen..
Faulken Skrevet Februar 12 Forfatter Skrevet Februar 12 16 timer siden, papertiger skrev: Kan ikke annet enn å støtte @E.C. i dette tipset, spesielt som eier av en «lik» bil selv. Vår ble kjøpt på 96000km for 2,5 år siden, og den bikket akkurat 150000km. Noe har det vært, men dette er egentlig for slitedeler å regne; - skiftet begge luftbelger bak på ca 110000km (byttet til bedre merke som skal være bedre holdbarhet på). - skiftet begge casterstagforinger (har ikke holdt mer enn 100000km på noen av BMWene jeg har hatt) på 110000km. - byttet batteri på 130000km. - byttet begge NOx sensorer (oppstrøms/nedstrøms katalysator) 130000km (de har en viss levetid som egentlig var gått). - byttet begge drivakslinger framme på ca 140000km. Disse er også for forbruksvare å regne (mansjettene går), men kom fra det til en fornuftig pris med bruk av alternativt verksted og deleinnkjøp selv. Alle andre utgifter har vært uhell (brudd på nivåsensor etter kjøring på vei med snø og isklumper) og jåleri som senk, og nye dekk og felg. Okei, dette er jo veldig god informasjon. Har også sett gjennom mange annonser hvor de tingene du beskriver her har blitt byttet. Godt å høre det ikke har kosta skjorta heller! Bil er og vil aldri bli kostnadsfritt, så noe blir det jo uansett. Hjelper jo også at pengene går til en bil man gleder seg til å kjøre.
Faulken Skrevet Februar 12 Forfatter Skrevet Februar 12 3 timer siden, viggo E34 skrev: Ser absolutt ønsket mtp 3L diesel, men uten å ha kjørt f.eks f10/11 så har jeg forelska meg enormt i g31, kjøpte min for strax 2år siden riktignokk 540d. Usikker på om jeg kunne tatt til takke med 520d g31 kontra f11 530d f.eks, men det er vel litt med at jeg personlig ikke liker fronten på f10/11 og foretrekker og har behov for touring. Men man må vel prøvekjøre for å få god sammenligning, ungene har e61 520d begge to, og det funker jo helt greit det og, jeg foretrekker hennes kjedelige uten m-sport selv om den er nedjustert til 163hk med automat og hans m-sport med 177hk og manuell er tunet til ca 220hk. Dette mest grunnet hennes er no edition bil og hans m-sport manuell er dårligere isolert og utstyrt, hennes har en av di største stereopakkene og comfort pakke som jeg setter stor pris på, dette er vel kanskje noe som er kommet snikende med alderen 😅 Mye babbel her nå, men viser bare at jeg helt fint kan byttelåne med dattra, å gå fra 320hk til 163hk. Kanskje ikke om man skulle på runde nedover kontinentet, men i det daglige null stress. Men comfort seter har blitt ett must, og selvfølgelig synes jeg g31 er bedre å kjøre og ser bedre ut totalt sett. Hadde sykepleier lønna vært høyere hadde jeg nok gått for nyere modell, men jeg personlig liker f10/11 så det er ikke så viktig i mitt tilfelle. Motor er mer must for meg, trives mye bedre i en bil med god kraft. 2.0 liter er jo godt nok for folk flest, men da kommer ikke det lille smilet og gleden hos meg. Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men jeg er også opptatt av at bilen skal være komfortabel å bruke. Hadde en e92 330da som liksom var helt komplett for meg på den tiden. Men nå er det mer behov for plass og comfort. Er vi ikke her for å få bable litt a? Hele innlegget mitt er babbel, så det setter jeg bare pris på. laffe og fupsaker reagerte på dette 2
Faulken Skrevet Februar 12 Forfatter Skrevet Februar 12 3 timer siden, *MrB* skrev: Jøss. Ser ut som prisnivået er stabilt til stigende på disse…. Nyere 520d er sterk nok til at det går uanstrengt i hverdagen, og B47 gir nok hakket bedre nattesøvn, men 530d har en helt annen lyd og karakteristikk. Pluss at den er et par hakk sterkere. Jeg hadde nok siktet mot sekser, med mindre du vil ha nyest mulig bil. Ligger masse info ute om N57-motoren. Den har et par ting som er greit å være obs på. Stoppet ikke meg fra å kjøpe en da. Det er jo positivt at prisen er stabil er det ikke? Da slipper man den store skuffelsen når det en gang forhåpentligvis skal selges igjen. Viktigere med motor enn nyest mulig bil for meg ja. Hadde n57 på den BMW-en jeg hadde, og det var fantastisk. Det er vel swirlflaps hvert fall på de motorene som er viktig å få vekk.
Faulken Skrevet Februar 12 Forfatter Skrevet Februar 12 Er jo for øvrig dette som vekker min oppmerksomhet innenfor budsjett. https://www.finn.no/390922048 og https://www.finn.no/390959695 og https://www.finn.no/383263630 helst være stasjonsvogn, men… fin i sedan og
teerex Skrevet Februar 12 Skrevet Februar 12 15 minutter siden, Faulken skrev: Hadde n57 på den BMW-en jeg hadde, og det var fantastisk. Det er vel swirlflaps hvert fall på de motorene som er viktig å få vekk. Er vel egentlig viktigere å få dem vekk på M57 😉
Faulken Skrevet Februar 12 Forfatter Skrevet Februar 12 12 minutter siden, teerex skrev: Er vel egentlig viktigere å få dem vekk på M57 😉 Det var fjernet på den e92 330d jeg hadde, trodde det var viktig på n57 også
E.C. Skrevet Februar 12 Skrevet Februar 12 1 hour ago, Faulken said: Ja den så jeg faktisk der også! Helt klart at den skiller seg ut som et utrolig godt bruktbilkjøp. Problemet blir prislappen.. Du bør kanskje regne på litt mer enn innkjøp her og nå. Hvis du vurderer en m550d som er 50k billigere og har gått 70k km lengre kan det hende det flater ut eller havner på samme sum rimelig fort. Spesielt mtp. forsikring og evt. maskinskadeforsikring, som fort vil være en del dyrere på en bil med 3 turboer og høyere effekt.
Faulken Skrevet Februar 12 Forfatter Skrevet Februar 12 17 minutter siden, E.C. skrev: Du bør kanskje regne på litt mer enn innkjøp her og nå. Hvis du vurderer en m550d som er 50k billigere og har gått 70k km lengre kan det hende det flater ut eller havner på samme sum rimelig fort. Spesielt mtp. forsikring og evt. maskinskadeforsikring, som fort vil være en del dyrere på en bil med 3 turboer og høyere effekt. Bra du påpeker akkurat det, er vel akkurat den fella der jeg pleier å gå i.. Ja, tanken har streifet meg med de tre turboene på 550d
*MrB* Skrevet Februar 12 Skrevet Februar 12 Ville også vært litt varsom mtp M550D. Den er vel ca like drifssikker som sine mer turbofattige småbrødre, men det ER jo mer som kan bli dyrt der. 3 Turboer og EDC er vel det jeg kom på i farten. Synes det virker som 50D'ene oftere har mer broket historikk også. Mange eiere. Gått uten stjernemerkede dekk etc. Men det er bare et inntrykk jeg har. Historikk er uansett noe du må sjekke nøye. Faulken reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå