Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har eid alt for mange BMWer oppigjennom åra, men har siden 2017 kjørt elektrisk, og da var ikke helt BMW veien å gå for meg. Dessverre(?) traff midtlivskrisa, og jeg innså at selv om jeg har kjørt endel på bane så har jeg aldri drevet med skikkelig racing! Jeg starta derfor med B-Zero (20 minutters sprinter) og Funsport (6-8-10-12 timers langløp) som var de to billigste seriene i norge. i B-Zero er det en-klasse bil (Pug 107, Toyota Aygo, Citroen C1, som alle er identiske minus lys og logo), og i funsport endte jeg og noen kompiser opp med å kjøre en Honda Accord.

Det var jo gøy det, men så kom jo kløen etter å kjøre noe bakhjulstrekkere igjen. Etter litt søking på blocket fant vi en som så lovende ut. Blocket krever svensk bankid for å sende meldinger til folk der men siden jeg er en certified internet stalker(TM) klarte jeg etter mye googling å grave frem han som solgte bilen på facebook.
Noen uker med forhandling senere stod jeg og en kompis plutselig midt på bondelandet i sverige med en 328Ci E46 på henger! Selvsagt i mørket, som alltid når man skal kjøpe bil. 

image.thumb.png.e7fbd42e155bf7dafb46ac2a53315d4b.png
 

Den så kanskje litt mer lurven ut i lyset på bensinstasjonen.
image.thumb.png.bfdef018c9c6c2fd3c127c2f0b264b04.png
 

Som dere ser av banneren har den gått i STEC (Swedish Touring Endurance Championship) i sverige, og det tenker vi også at vi skal kjøre.
Serien har nå byttet navn til Scandinavian Touring Endurance Championship (fremdeles STEC!), og vil nå ha endel løp i norge også.

Bilen ble solgt som "race ready" men vi vet jo alle hva det betyr...

Her er gliset kommet inn under tak ved siden av honda accorden:
image.thumb.png.d5077cdd8a21c99322a6212d55bb9c9a.png


Da var det bare å sette i gang å prøve å fikse den opp. Det var nå desember, og vi tenker vi har goood tid. Her står isbilen i bukken for å ta ut motoren. 
Der røyk oljekjedet på 6500 RPM på isen, så den blei litt knas. (M54B30).
image.thumb.png.8191857658c3cd788d3e75e00bd65b61.png

Vi begynte å gå over alt på bilen, og fant en foring som manglet en stoppe-plate eller lignende, og var på vei ut.

image.thumb.png.c0c0eee98858f53d0a382b4de59b1890.png

Gikk over bremsene, smurte opp og fikk på nye skiver og klosser. Bytta oljefilter og olje til noe mens vi bare kjører den frem og tilbake mellom verksted og garasjen (skal ha på noe tykkere for langløpene). 

Siden vi ikke har skilter på den så var savnet etter litt setetid så stort at da det dukket opp en 328 sedan på auksjon så kjøpte jeg den usett og hoppa på flyet til stavanger for å hente den i rom(h)jula.
 

image.png.d49c28a9d908d316d232d6831443d831.png

Tanken var jo egentlig å bruke sedanen litt på isen, men viste seg å egentlig være i god stand, og senka (godkjent!), så det satt litt inne å knuse den på isen.
Starteren var gåen så fruen måtte dytte i gang bilen hver gang vi stoppa på vei hjem. Heldigvis hadde den gamle isbilen med rasa M54B30-motor en starter som kunne stjeles, så da var det fiksa.

Skrevet

Servoen på Coupen var gåen, så vi bytta servopumpe og tok på ny ATF-olje. Flusha bra igjennom flere ganger, siden det er en sjans for at det var CHF11 på racket fra før.
Oljeblandingen ser -ikke- bra ut, så antar vi må bytte servorack og pumpe igjen snart.

Vi begynte å ta av den gamle folien og så at bilen har vært lakka i diverse mørke farger som ikke matcher. Vi fant derfor ut at vi skulle foliere hele bilen selv. Siden det er en banebil trenger det ikke bli perfekt.
image.thumb.png.e9b6063fe2d6af4d7b84db10d6217b4e.png

Flagget på taket er for at vi tenker å kjøre på landskampen, hvor det er Norge vs Sverige, og alle bilene skal ha landets flagg på taket.

etter endel arbeid så var plutselig bilen blå!
image.thumb.png.c16a43f07bc7f8f084513dd4c8ce337f.png

 

Skrevet

Forrige eiere hadde skrudd en plexiplate med noe glitterwrap på for å feste bryterpanel for tenning / usb-strøm med noen self tapping skruer. Jeg er ikke en stor fan, og dessuten ville jeg ha inn et lite display for greiene jeg lager.

image.png.8f9f968e2685231629e134232887ac64.png

 

Jeg målte derfor opp nøye og slang sammen noe eget i CAD.

image.thumb.png.9c2ae3f9e4e75fdacd42249e22722947.png

Slang det på printeren:
image.png.5688c52741a152ff455a7f55b73222aa.png

Printen kom ut bra, og utenom at jeg hadde litt dårlig patent for knappene til displayet mitt, som gjorde at jeg knakk av ene knappen så funka det bra. Jeg får pønske ut en bedre løsning på det.

Første langløpet er om litt over en uke, så da var det bare å få på prøveskilter og se om ting ser ut til å fungere. Vil heller at noe ryker nå, når det fremdeles er en sjans for å fikse det.

image.thumb.png.ee695807f9383bf5bdaa9ea76c8ac3cd.png

 

Sånn ser altså førermiljøet ut nå.

 

Er det noen som vet hvordan letteste måten å bli kvitt rakettmotorene og bakluke-åpen-lampen er? Og kanskje også hvordan få slukket spylervæskelampa. Vil helst ha så få lamper som mulig, så man faktisk ser hvis noe galt skjer.

Baklysene er litt kaos, da forrige eier har fjernet lysene i selve bakluka for å spare vekt, og de normale baklysene er byttet ut med noen LED-utgaver, men med 3x feite motstander.

image.png

Skrevet

Kul info tråd.

Ang rocket boosters, så tror jeg man kan kode det bort, men ikke helt sikker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...