Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker å kjøpe en eldre, manuell BMW som går på diesel eller bensin, men jeg har lite peiling på biler.

Akkurat nå kjører jeg en i4 M50, men jeg savner lyden av en bil med ordentlig motor. Jeg er ingen ekspert på eldre BMW-er, så jeg håper å få noen tips.

Jeg ser etter en bil som går på diesel eller bensin, har god lyd og en sterk motor, og som er rask. Helst en BMW produsert etter 2010. Jeg er vant til bodykitet på i4, så jeg ønsker en med et pent karosseri. Det må være en sedan med et M-Sport-lignende eksteriør.

Jeg fant en 3-serie 316d Sportline sedan (2013) diesel med et fint karosseri til 100 000kr Men den har gått 180 000 km og har bare 116 hk. Er usikker om denne er sterk og rask nok for meg når jeg er vant med 540hk. Samt den har gått betydelig langt.

Skrevet

Hva er budsjettet ditt? Er alt som går på bensin eller diesel en ordentlig motor for deg? I det jeg leste "ordentlig motor" tenkte jeg med en gang 6 sylindre, men i det du begynte å nevne innstegsmodellen til 3-serie med 2L diesel og 116 gamp ble jeg litt mer usikker. Hvis det er snakk om bil nr. 2  eller sommerbil så hadde jeg sett på 2000-2010-årsmodeller også. Kan kommer over fine utgaver av både E46, E90 og E39 med manuell og 6 sylindre, men da snakker man gjerne km-stand nærme eller over 200 000 km.

Etter 2010 er vel fort kombinasjon sedan, M-sport, manuell og "ordentlig motor" med 6 sylindre ekstremt sjeldent og kommer til å koste relativt mye.

Skrevet

Hei!

Budsjettet ligger på 110 tusen kroner. Og det er ikke snakk om en sommerbil :)

Med ordentlig motor mener jeg en motor som er kraftig og lager lyd i motsetning til en elektrisk motor. Vil helst den skal ha over 166k hk.

Skrevet

Kan du skru bil selv, eller er du avhengig av andre/verksted?
Med en "gammel" bil så vil du også ha større behov for driftsutgifter, greit å ha i bakhodet.

Skrevet

Men bare for å få det helt klart, hva mener du med "ordentlig motor"?

Er alle motorer ordentlige så lenge de har nok krefter (over 160 hk i følge dine preferanser)?

Grunnen til at jeg spør er at når alle andre her inne hører "ordentlig motor" så tenker alle på minimum seks sylindre.

Mitt tips til deg er en 2005-2008 modell E90 325i, litt eldre enn 2010 men i det store og det hele så er det ganske ubetydelig. Da får du 218 hester fra en en herlig rekkesekser bensin i ditt budsjett. Ett annet alternativ kan være en E87/E82 123d, men spesielt spennende å kjøre er den ikke. Jeg kan vanskelig forstå at noen som kjører en i4 M50 ønsker seg tilbake til en firer diesel…

Skrevet
4 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Men bare for å få det helt klart, hva mener du med "ordentlig motor"?

Er alle motorer ordentlige så lenge de har nok krefter (over 160 hk i følge dine preferanser)?

Grunnen til at jeg spør er at når alle andre her inne hører "ordentlig motor" så tenker alle på minimum seks sylindre.

Mitt tips til deg er en 2005-2008 modell E90 325i, litt eldre enn 2010 men i det store og det hele så er det ganske ubetydelig. Da får du 218 hester fra en en herlig rekkesekser bensin i ditt budsjett. Ett annet alternativ kan være en E87/E82 123d, men spesielt spennende å kjøre er den ikke. Jeg kan vanskelig forstå at noen som kjører en i4 M50 ønsker seg tilbake til en firer diesel…

Med ordentlig motor mener jeg en som lager lyd i motsetning til en elektriskmotor. Ja, som gjerne har over 166hk.

Jeg vil ikke nødvendigvis ha en firer diesel, men lurer på om en 316d i fra 2013 kan være en god ekstra bil. Er også åpne for å ha andre modeller som ekstra bil :)

Skrevet
2 timer siden, Motc skrev:

Med ordentlig motor mener jeg en som lager lyd i motsetning til en elektriskmotor. Ja, som gjerne har over 166hk.

Jeg vil ikke nødvendigvis ha en firer diesel, men lurer på om en 316d i fra 2013 kan være en god ekstra bil. Er også åpne for å ha andre modeller som ekstra bil :)

Okei, da forstår jeg litt bedre. Du er egentlig kun ute etter en nr 2 bil som er fossil og som kun skal løse ett transportbehov. Jeg tenkte du var ute etter noe litt mer "entusiastisk" som ett supplement til elbilen. Derav mitt forslag.

Med disse kriteriene her så ville jeg nok ikke vurdert BMW i det hele tatt. Hverken bensin eller diesel, enten på du på noe som er mye eldre eller så må du øke budsjettet ditt og kjøpe noe nyere og bedre. Det som er greia er at i tidsrommet ca 2007-2015 så var stort sett det meste av firesylindra BMW motorer ganske dårlige greier. Og med ditt budsjett så havner du midt i dette. Jeg vil i allfall ikke anbefale noen å kjøpe firesylindra BMW i dette segmentet. Enten må du opp på en rekkesekser eller så må du se deg om etter noe annet. 

Skrevet
1 hour ago, Lars89 said:

Dette er stasjonsvogn uten M-sport, men et vel omtrent så nærme man kan komme innenfor budsjett.

https://www.finn.no/406855665

Denne må da være verdt å redde, 3-liters sugebensin E91 manuelt gir med quaife. Prikk lik vår gamle å se til. Jeg hadde lett vurdert den om jeg var på jakt etter billigere BMW. Også 1-eiers bil! 

Skrevet

Det det kan faktisk være ett godt kjøp, åpenbart eid av en nøye og ressurssterk person som har hatt bilen siden den var ny. Det er sånne bilen som er gøy å komme over, kult at det er manuell også. 

Skrevet
On 5/8/2025 at 7:26 PM, Fredrik 90 said:

Det det kan faktisk være ett godt kjøp, åpenbart eid av en nøye og ressurssterk person som har hatt bilen siden den var ny. Det er sånne bilen som er gøy å komme over, kult at det er manuell også. 

Postnummeret bekrefter at bilen står i et relativt dyrt område i Oslo. Bildene er også fra dette området.

Skrevet
18 minutes ago, fupsaker said:

Kan noen kjøpe Teslaen min så jeg kan plukke den opp? 

Haha, prøvde å selge den inn til samboeren som 3. bil jeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...