Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært aktiv leser her på forumet en stund og tenkte det var på tide å bidra med en tråd.

Må snart bytte ut den gamle traveren, en 2009 3-serie touring. All fornuft sier jo at elbil er veien å gå, men klarer ikke gi helt slipp på guttedrømmen om en grom bensinbil før det er for sent. Tenker som så at forbrenningsmotoren (og tradisjonell bildesign) har nådd sin "peak", mens elbil og batteriteknologi fortsatt vil se stor utvikling i årene som kommer så ingen hast med å konvertere enda.

Så til spørsmålet mitt: er det noen som har førstehåndserfaring med M3 Touring som "daily driver" / familiebil? Tenker da spesielt ifht. komfort på lengre turer og vanlig motorveicruising. Vil den oppleves mye stivere og mer støyende enn en E91 med M-sport understell? Synes den allerede er vel kantete over fartsdumper, etc. Det er jo mye fancy teknologi på disse bilene med adaptivt understell og ulike kjøremoduser som kanskje utlikner forskjellen? Har også sett på M340i Touring og tenkt at det var et mer fornuftig valg, men det finnes ikke så mange av disse til salgs og synes prisdifferansen opp til storebror M3 begynner å bli interessant. Har prøvekjørt M340i. Er det veldig stor forskjell på denne i Sport-modus vs M3 Touring i Comfort?

Har familie så håpet er at kone og barn finner komfortnivået tilfredsstillende, samtidig som far kan ha det gøy alene i bilen :)

Skrevet

Min første tanke er, gjør det!

Som du selv sier, spranget er for lite til å vurdere 340i😉

M3 touring vil nok holde seg godt i pris fremover også. 
Komforten kommer nok litt ann på preferanser og lokal vei/forhold, samt dekk og størrelse. Men alt kan ikke være plusser, ville gått for M touringen.

IMG_1076.jpeg

Skrevet
52 minutes ago, fupsaker said:

Jeg ville gått for Alpina B3, de begynner å komme på et fornuftig nivå med M3 sin motor, men med komforten du ønsker. ;) 

+1, som det heter. Jeg ville også hatt M340i foran M3, men det er mest fordi jeg ikke liker utseendet på M3, og M340 er mer enn rask nok. Beste investeringen er nok likevel M3.

Skrevet (endret)

Alpina B3 er kult og virker som et perfekt kompromiss, men hvor lett er det å oppdrive en slik her til lands? Ser ingen brukte på Finn som ikke er veldig gamle. Er det i hele tatt norsk forhandler/importør av Alpina?

M340i er nok mer fornuftig enn M3, men synes priser på over 1 mill for en brukt 2023 modell er vel drøyt for en "vanlig" 3-serie.

Endret av SindreM
Skrevet (endret)

Det er ingen som er importør/forhandler for Alpina i Norge dessverre, så den må du kjøpe i utlandet. Service på Alpina får man tatt på et hvilket som helst BMW-servicepunkt, så den biten burde være grei. KOED er importør av Alpina-deler.

Er greit utvalg i Tyskland på nyere brukte Alpina, men svak-kronekurs gjør at du fort havner på M3-pris. Denne https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=408567728 har avdragbar moms, og er den rimeligste G21 LCI på mobile.de - registrert i mars 2023, 16475 km. 

6a50592c-5791-423a-b050-77994018373e?rul

Den blir ca 1,4 mill på norske skilt - uten pruting...

image.png.ee0b8b95ce57f98d8e1dcdfefb1cf097.png

Endret av Orjan
Skrevet

Støtter også opp om B3 touring av G21 generasjonen. MEN om videresalg etter få år er et tema, tror jeg investeringsmessig en M3 touring er et smartere valg. Er målet derimot å ha den lenge, B3 all day long. 
Jeg kommer ikke forbi denne B3’en som står i Sverige. For en vanvittig lekker bil. @Orjan hva blir prisen på f.eks. denne ferdig inn i landet? 

https://www.blocket.se/annons/skane/alpina_b3_touring_allrad_nr_268_sv_sald_4200mil_ppf/1002632232

image.thumb.png.c9f8a668996b537c9031b8f9788749fa.png

image.thumb.png.2b2ba4a71ae383e36065cda4b146b2ad.png

Skrevet

Jeg har hatt både M340i touring og M3 G80 altså sedan, og er ikke i tvil, M3 er noe helt annet å se på, kjøre og eie. Ytelsene er også noe helt annet. Som jeg skrev i annonsen da jeg solgte M3en: «Bilen har fin komfort og kan fint brukes som familiebil, sommer som vinter, men er bare ett tastetrykk unna til å forvandles til en fullverdig racerbil» og dette mener jeg. Kan jo stille nesten alt på M3en, stivhet understell, motorlyd, styring, 4wd-rwd, girkasse, bremsene. I comfort modus er G80/81 mer komfortabel enn vanlig M-sport understell på tidligere modeller. Har du mulighet ville jeg gått for G81 og tror de vil holde seg godt i pris framover også. Spennende å høre hva du lander på, men forsøk å få prøvekjørt en G80/81, så tror jeg du blir overbevist.

Skrevet

Herlig fargekombo på den B3n @papertiger! Den blir bra akkurat 1,4 på norske skilt. Garage-11 vet å ta seg betalt.. 

Selv om Alpina har helt fantastiske biler, så er det ikke til å komme fra at en M3 er lettere å både kjøpe og selge her til lands. Og som Lars S sier, så er nok G8x en bil som passer til hverdag og "fest".

Men om hverdagen inkluderer kjøring med tilhenger eller campingvogn, så er det vel sånn at man ikke får hengerfeste på G8x - og det er vel kanskje det eneste minuset :-D

757-vyfuky_akrapovic_armaspeed_podvozky_kw_kola_edelweiss_ravenol_f7.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...