Skulebollen Skrevet Juli 23 Skrevet Juli 23 Har du vurdert siste generasjon s klasse i fossil utgave? Må vere peneste bil som er produsert siste 10 åra.. Men hinsides pris er det på dem BrokeBoi reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet Juli 24 Skrevet Juli 24 EQS har bra rekkevidde, men det er også det eneste som kan sies positivt. De bilene der, inkl i7 er tilnærmet radioaktive på bruktmarkedet, ingen vil ta i dem. Det her er biler som kommer til å koste 489 000 innen noen få år, så hvis vi trodde vanlig 7-serie historisk har hatt stort verdifall så skal vi i åra fremover få se noe ekstremt på disse luksus elbilene. Mens verdifallet på en nyere fossil 7-serie kommer til å flate ut, særlig hvis man tar inn en G70 740d eller ladbar hybrid. Noe annet jeg ikke helt klarer å få hode mitt rundt er at man som ett oppegående menneske, fordi det regner jeg med @Ove67 er, velger å kjøpe ett så dårlig produkt til så mye penger. Er det denne saueflokk mentaliteten "Alle andre kjøper elbil så da må jeg også bare gjøre det"? La meg utdype hva jeg mener. I alle tilfeller hvor en bilprodusent produserer en modellserie med rene elbiler og en modellserie med ICE (og med ICE så inkl jeg også hybrider) så fremstår de elektriske modellene som rene B varen i forhold. Ta Mercedes siden det er dette det er snakk om her, du har EQ serien bestående av rene dedikerte elbil modeller og du har de vanlige modellene (C, E og S klassen samt GLx SUV modellene). EQ serien fremstår kvalitetsmessig og design messig som rett ut simplere biler. Derfor går også Mercedes sin elbil satsing så til de grader på ræva. Nordmenn kan lokkes til å kjøpe hva som helst bare det er elbil, men Tyskere, kinesere og amerikanere er ikke så lettlurte. Enda verre blir det hvis vi ser på VW sin ID serie opp mot de gamle og kjente Golf, Passat og Tiguan modellene. Der hvor de tradisjonelle modellene fra VW nesten beveger seg inn på premium området i opplevd kvalitet så tar ID modellene ett steg mer i retning koreansk byggekvalitet fra 90 tallet. Og Nordmenn? De hiver seg helt ukritisk over disse B varene fordi naboen, en kollega eller noen i familien også gjør det… Enn fullkittet ID7 GTX koster 650 000, skal ikke lenger tilbake enn 2020 hvor en fullspekka Passat 4 Motion kosta dette…dog med enda bedre byggekvalitet og brukervennlighet. Så mitt råd til deg @Ove67, hvis du vil ha en fin luksusbil som vil oppleves som ett steg opp fra din G11. Det er å vurdere en S-klasse av W223 generasjonen som kom i 2021. Dette er en tour de force i luksusbil segmentet, Mercedes har på sine ICE modeller gjort en helomvending på kvalitet og teknologi. Det ser man også på siste E klassen som går G60 5-serien en HØY gang på alle punkt. (Jeg har testet begge nøye). Jeg ser utvalget på Finn.no er dårlig på W223, så her må man ha litt tålmodighet og følge litt med. Men både BOS og Sportwagen i Vestby har kontakter i utlandet og kan skaffe nyere brukt W223. Å kjøpe en EQS 580 eller i7 fremstår som økonomisk idioti, både med tanke på hva du får for pengene men også med tanke på andrehåndsverdi. Å legge mer penger på bordet for en fossil eller ladbar hybrid S klasse (merk deg at den ladbare hybriden går 120 km elektrisk) vil være mer fornuftig i det lange løp. ICE biler vil ha en veldig stabil andrehåndsverdi i årene fremover, de vil også trekke med det PHEV variantene på denne positive trenden nå som disse kommer med ordentlige motorer (R6) og bra el rekkevidde. sondre og EasyL reagerte på dette 2
Ove67 Skrevet Juli 24 Forfatter Skrevet Juli 24 31 minutes ago, Fredrik 90 said: EQS har bra rekkevidde, men det er også det eneste som kan sies positivt. De bilene der, inkl i7 er tilnærmet radioaktive på bruktmarkedet, ingen vil ta i dem. Det her er biler som kommer til å koste 489 000 innen noen få år, så hvis vi trodde vanlig 7-serie historisk har hatt stort verdifall så skal vi i åra fremover få se noe ekstremt på disse luksus elbilene. Mens verdifallet på en nyere fossil 7-serie kommer til å flate ut, særlig hvis man tar inn en G70 740d eller ladbar hybrid. Noe annet jeg ikke helt klarer å få hode mitt rundt er at man som ett oppegående menneske, fordi det regner jeg med @Ove67 er, velger å kjøpe ett så dårlig produkt til så mye penger. Er det denne saueflokk mentaliteten "Alle andre kjøper elbil så da må jeg også bare gjøre det"? La meg utdype hva jeg mener. I alle tilfeller hvor en bilprodusent produserer en modellserie med rene elbiler og en modellserie med ICE (og med ICE så inkl jeg også hybrider) så fremstår de elektriske modellene som rene B varen i forhold. Ta Mercedes siden det er dette det er snakk om her, du har EQ serien bestående av rene dedikerte elbil modeller og du har de vanlige modellene (C, E og S klassen samt GLx SUV modellene). EQ serien fremstår kvalitetsmessig og design messig som rett ut simplere biler. Derfor går også Mercedes sin elbil satsing så til de grader på ræva. Nordmenn kan lokkes til å kjøpe hva som helst bare det er elbil, men Tyskere, kinesere og amerikanere er ikke så lettlurte. Enda verre blir det hvis vi ser på VW sin ID serie opp mot de gamle og kjente Golf, Passat og Tiguan modellene. Der hvor de tradisjonelle modellene fra VW nesten beveger seg inn på premium området i opplevd kvalitet så tar ID modellene ett steg mer i retning koreansk byggekvalitet fra 90 tallet. Og Nordmenn? De hiver seg helt ukritisk over disse B varene fordi naboen, en kollega eller noen i familien også gjør det… Enn fullkittet ID7 GTX koster 650 000, skal ikke lenger tilbake enn 2020 hvor en fullspekka Passat 4 Motion kosta dette…dog med enda bedre byggekvalitet og brukervennlighet. Så mitt råd til deg @Ove67, hvis du vil ha en fin luksusbil som vil oppleves som ett steg opp fra din G11. Det er å vurdere en S-klasse av W223 generasjonen som kom i 2021. Dette er en tour de force i luksusbil segmentet, Mercedes har på sine ICE modeller gjort en helomvending på kvalitet og teknologi. Det ser man også på siste E klassen som går G60 5-serien en HØY gang på alle punkt. (Jeg har testet begge nøye). Jeg ser utvalget på Finn.no er dårlig på W223, så her må man ha litt tålmodighet og følge litt med. Men både BOS og Sportwagen i Vestby har kontakter i utlandet og kan skaffe nyere brukt W223. Å kjøpe en EQS 580 eller i7 fremstår som økonomisk idioti, både med tanke på hva du får for pengene men også med tanke på andrehåndsverdi. Å legge mer penger på bordet for en fossil eller ladbar hybrid S klasse (merk deg at den ladbare hybriden går 120 km elektrisk) vil være mer fornuftig i det lange løp. ICE biler vil ha en veldig stabil andrehåndsverdi i årene fremover, de vil også trekke med det PHEV variantene på denne positive trenden nå som disse kommer med ordentlige motorer (R6) og bra el rekkevidde. Det var eine grausamme Salbe! Kan ikke svelge alt dette nå, men mener du generelt at g70 er en kvalitetsmessig mye dårligere bil enn g11/g12? For det kan vel ikke bare gjelde i7? Er de også idioter de som kjøper en nyere 760i eller lignende?
Ove67 Skrevet Juli 24 Forfatter Skrevet Juli 24 12 hours ago, Ron Jeremy said: Hvis du kommer fra forrige generasjon 7’er og har lyst på en oppgradering, er det vanskelig å gå ned til en i5. Men når konverterer du? Det er mye spennende som kommer snart, nye iX5 på Clar plattformen med gen6 (Neue klasse) elektrisk drivlinje bl.a. Har ikke tenkt å skifte før neste år - muligens etter sommeren (september?) Ja, mye spennende som kommer snart, men å kjøpe nytt er helt uaktuelt for meg. Får så uendelig mye mer for en 2-3 år gammel brukt. Pleier å importere selv. Kjøper hos BMW merkeforhandler i Tyskland - da får jeg alle garantier med. Selv med ufyselig høy Euro er det butikk om jeg sammenligner bilene som ligger på Finn.
Fredrik 90 Skrevet Juli 24 Skrevet Juli 24 53 minutter siden, Ove67 skrev: Det var eine grausamme Salbe! Kan ikke svelge alt dette nå, men mener du generelt at g70 er en kvalitetsmessig mye dårligere bil enn g11/g12? For det kan vel ikke bare gjelde i7? Er de også idioter de som kjøper en nyere 760i eller lignende? Ja bruk av ordet "idioti" var kanskje litt vel hardt, men jeg vil iallfall mene det er veldig ufornuftig og på grensen til vanvittig. Jeg mener så absolutt at G70 som modell er kvalitetsmessig en dårligere bil enn G11, uavhengig av drivlinje. 760i (bensin V8) får man sammen med 740i (R6 bensin) ikke kjøpt i Europa, men man får 750e og M760e (R6 PHEV) og 740d (R6 Diesel). Hvis man liker G70 og ønsker seg en slik bil så mener at å velge en av de sistnevnte er ett vesentlig smartere valg enn i7. Rett og slett fordi andrehåndsverdien og at bruktmarkedet har null tro på dyre luksus elbiler. Det er alltid noen som vil ha en fossil 7-serie, ser ser man jo ved at de få facelift G11 740d som har blitt lagt ut til rundt millionen har blitt solgt på rappen. Og at prisgapet mellom G11 745e og i7 blir stadig mindre, en ting en hva en i7 annonseres på Finn.no for...noe annet er hva den faktisk blir solgt for.
Marius2002 Skrevet Juli 24 Skrevet Juli 24 (endret) Som du ser er nye i7 / G70 en omdiskutert bil. Det finnes like mye meninger som der er medlemmer her inne. Ta deg en prøvetur i i7 og kom tilbake på hva du synes. Rent prismessig skjønner jeg EQS 580 melder seg, men BMW i7 M70 / xDrive60 har en helt annen tilstedeværelse på veien. Den er stor og brutal. Noen liker det, andre ikke. Men skal det ikke være litt slik i trafikkbildet? Ellers vil jo i7 xDrive60 med 2000kg hengervekt være mer praktisk enn EQS 580 med kun 750kg. Jeg vet ikke om M70 kan ha hengerfeste, den på finn.no har det ikke. Nyttelasten her ligger på fra ca. 400kg og opp til 500kg(M70 på finn.no har 399kg, xDrive60 så jeg både 411kg og 492kg - altså må sjekke hver bil, kommer an på utstyrsnivå). EQS 580 ser jeg ligger på ca. 435kg, sjekket et par-tre stk. på finn. En 740Le xDrive har 580kg nyttelast til sammenligning. Det ligger noen i7 som har ligget der i en evighet, men de har små felger og et utseende som ikke selger. BMW i7 må ha store felger og gjerne mørk farge, samt M-Sport. Jeg liker godt denne BMW i7 xDrive60 - svart svart Men de er dyr, og i en dyrtid er det kanskje ikke denne typen som fenger folk flest. Men det vil kanskje snu? Jeg skjønner det er 7-serie du vil ha, men har du vurdert å sitte høyt, type iX? Nye iX xDrive 60 / M70 er priset bra og ser bra ut med M-Sport og endelig rundt ratt og bedre seter, og har muligens alt du søker? Eller? Endret Juli 24 av Marius2002 Ron Jeremy reagerte på dette 1
Ove67 Skrevet Juli 24 Forfatter Skrevet Juli 24 7 hours ago, Marius2002 said: Men de er dyr, og i en dyrtid er det kanskje ikke denne typen som fenger folk flest. Men det vil kanskje snu? Jeg skjønner det er 7-serie du vil ha, men har du vurdert å sitte høyt, type iX? Nye iX xDrive 60 / M70 er priset bra og ser bra ut med M-Sport og endelig rundt ratt og bedre seter, og har muligens alt du søker? Eller? Nei, er ikke noen tilhenger av SUV. Jeg har ikke vanskelig tilgjengelig hytte på fjellet som man skulle tro veldig mange har... Innbiller meg vel også at høye biler med høyt tyngdepunkt ikke er et pluss for kjøreopplevelsen. Må bli 7'er, ja. Marius2002 reagerte på dette 1
Ove67 Skrevet Juli 25 Forfatter Skrevet Juli 25 On 7/24/2025 at 10:09 AM, Fredrik 90 said: EQS har bra rekkevidde, men det er også det eneste som kan sies positivt. De bilene der, inkl i7 er tilnærmet radioaktive på bruktmarkedet, ingen vil ta i dem. Det her er biler som kommer til å koste 489 000 innen noen få år, så hvis vi trodde vanlig 7-serie historisk har hatt stort verdifall så skal vi i åra fremover få se noe ekstremt på disse luksus elbilene. Mens verdifallet på en nyere fossil 7-serie kommer til å flate ut, særlig hvis man tar inn en G70 740d eller ladbar hybrid. Noe annet jeg ikke helt klarer å få hode mitt rundt er at man som ett oppegående menneske, fordi det regner jeg med @Ove67 er, velger å kjøpe ett så dårlig produkt til så mye penger. Er det denne saueflokk mentaliteten "Alle andre kjøper elbil så da må jeg også bare gjøre det"? La meg utdype hva jeg mener. I alle tilfeller hvor en bilprodusent produserer en modellserie med rene elbiler og en modellserie med ICE (og med ICE så inkl jeg også hybrider) så fremstår de elektriske modellene som rene B varen i forhold. Ta Mercedes siden det er dette det er snakk om her, du har EQ serien bestående av rene dedikerte elbil modeller og du har de vanlige modellene (C, E og S klassen samt GLx SUV modellene). EQ serien fremstår kvalitetsmessig og design messig som rett ut simplere biler. Derfor går også Mercedes sin elbil satsing så til de grader på ræva. Nordmenn kan lokkes til å kjøpe hva som helst bare det er elbil, men Tyskere, kinesere og amerikanere er ikke så lettlurte. Enda verre blir det hvis vi ser på VW sin ID serie opp mot de gamle og kjente Golf, Passat og Tiguan modellene. Der hvor de tradisjonelle modellene fra VW nesten beveger seg inn på premium området i opplevd kvalitet så tar ID modellene ett steg mer i retning koreansk byggekvalitet fra 90 tallet. Og Nordmenn? De hiver seg helt ukritisk over disse B varene fordi naboen, en kollega eller noen i familien også gjør det… Enn fullkittet ID7 GTX koster 650 000, skal ikke lenger tilbake enn 2020 hvor en fullspekka Passat 4 Motion kosta dette…dog med enda bedre byggekvalitet og brukervennlighet. Så mitt råd til deg @Ove67, hvis du vil ha en fin luksusbil som vil oppleves som ett steg opp fra din G11. Det er å vurdere en S-klasse av W223 generasjonen som kom i 2021. Dette er en tour de force i luksusbil segmentet, Mercedes har på sine ICE modeller gjort en helomvending på kvalitet og teknologi. Det ser man også på siste E klassen som går G60 5-serien en HØY gang på alle punkt. (Jeg har testet begge nøye). Jeg ser utvalget på Finn.no er dårlig på W223, så her må man ha litt tålmodighet og følge litt med. Men både BOS og Sportwagen i Vestby har kontakter i utlandet og kan skaffe nyere brukt W223. Å kjøpe en EQS 580 eller i7 fremstår som økonomisk idioti, både med tanke på hva du får for pengene men også med tanke på andrehåndsverdi. Å legge mer penger på bordet for en fossil eller ladbar hybrid S klasse (merk deg at den ladbare hybriden går 120 km elektrisk) vil være mer fornuftig i det lange løp. ICE biler vil ha en veldig stabil andrehåndsverdi i årene fremover, de vil også trekke med det PHEV variantene på denne positive trenden nå som disse kommer med ordentlige motorer (R6) og bra el rekkevidde. OK. Vil svare litt grundigere på denne grausame Salbe. Du sier altså at luksus-elbiler vil ha en hinsides verdifall fremover. OK. Det stemmer at dieselbiler har holdt seg overraskende godt i pris de siste årene. Dette av hovedsakelig to grunner slik jeg ser det: det finnes en del folk som absolutt ikke vil ha elbil. Det kan være både rasjonelle og irrasjonelle grunner til det (mer om det på slutten). Å kjøpe ny eller bruktimportert dieselbil nå er nærmest et avgiftsmessig «selvmord». Avgiftene på fossilbiler er skrudd kraftig til siste årene. Da vil naturlig nok eksisterende dieselbiler holde seg godt i pris. Jeg regnet forresten på dette en gang. Fordi servicekostnadene, samt utgifter til drivstoff for fossilbiler er høyere enn for elbiler, blir totalkostnaden el-/fossilbil ca. den samme selv når man regner inn lavere verdifall på spesielt dieselbiler. Og en annen ting: hvor lenge kan det lavere verdifallet på dieselbiler vare? Dieselbilene blir eldre og eldre og hvis man ikke ser for seg en total "Cubafisering" av diesel-bilparken, må dagens dieseleiere etterhvert se seg om etter noe nyere. Da blir det gjerne elbil når man bor i Norge. Og som jeg viste til og som faktisk var utgangspunktet for tråden, har ikke i7’en hatt spesielt stort verdifall. Listepris ny i 2023 1,38 MNOK – billigste på Finn nå 1,09 MNOK. Det er i sannhet ikke noe skremmende verdifall (selv om jeg vet nyprisen blir høyere når man inkluderer utstyr). Så påstår du at G70 har dårligere kvalitet enn G11. Det er en påstand jeg må si jeg ikke har sett andre steder. Vet G60 har fått mye juling vs G30, men det gjelder vel ikke kjøreegenskapene så vidt jeg har fått med meg. Det ut som du fullstendig ser bort fra at vi bor i Norge og at landet har en helt unik avgiftsstrategi for bil. Lik det eller ei – jeg synes også Norges elbilpolitikk er helt tullete. Men som forbruker må jeg forholde meg til forutsetningene som er. Du skriver nordmenn er spesielt lettlurte i forhold til f.eks. tyskere. Men tyskere har samme avgifter på fossil som på elbil. Hadde jeg bodd i Tyskland, hadde elbil vært helt uaktuelt. Det er heller ikke særlig fristende å rase avgårde i max to timer på Autobahn for så å lade i en time… De bilene du foreslår for meg er utenfor økonomisk rekkevidde – og ja jeg har sjekket. Så nei, jeg vet faktisk ikke hva som er reell utbyttingskandidat for min G11 i dag bortsett fra i7. Jeg bytter ikke bil annenhvert år fordi jeg må ha det nyeste. Men etter 6-7 år vil jeg gjerne ha noe nyere. Så vil jeg nevne noe rundt denne voldsomme motstanden en del folk har mot elbil. En artig parallell jeg kom til å tenke på. Fossilutgavene av G11 kan parkeres med fjernkontrollen (dessverre ikke min som er hybrid). Jeg så en youtubevideo der dette ble demonstrert på en diesel 7’er. I kommentarfeltet var det mange amerikanere som steilet over diesellyd på en BMW 7’er – det var jo «helt feil». Dette er folk som ikke aner hvor bra dieselbilene nå har blitt. Litt samme sak fra dere som forakter elbil…? hennum og Ron Jeremy reagerte på dette 2
Fredrik 90 Skrevet Juli 25 Skrevet Juli 25 2 timer siden, Ove67 skrev: Du sier altså at luksus-elbiler vil ha en hinsides verdifall fremover. OK. Det stemmer at dieselbiler har holdt seg overraskende godt i pris de siste årene. Dette av hovedsakelig to grunner slik jeg ser det: det finnes en del folk som absolutt ikke vil ha elbil. Det kan være både rasjonelle og irrasjonelle grunner til det (mer om det på slutten). Å kjøpe ny eller bruktimportert dieselbil nå er nærmest et avgiftsmessig «selvmord». Avgiftene på fossilbiler er skrudd kraftig til siste årene. Da vil naturlig nok eksisterende dieselbiler holde seg godt i pris. Jeg regnet forresten på dette en gang. Fordi servicekostnadene, samt utgifter til drivstoff for fossilbiler er høyere enn for elbiler, blir totalkostnaden el-/fossilbil ca. den samme selv når man regner inn lavere verdifall på spesielt dieselbiler. Hvis man ser litt tilbake så er det vel heller snakk om en mer normalisering av avgiftsnivået. Vi har hatt noen år nå, fra ca 2016 til 2020 hvor avgiftsnivået gradvis har gått ned. Mens det fra 2020 og frem til i dag gradvis har blitt satt opp. Alt er relativt, men jeg synes ikke avgiftene for en normal fossilbil er så hakkane ille hvis vi snakker bruktimport. Største problemet her er Euro kursen samt at denne type bil har blitt dyrere i Tyskland også. Men det må nevnes at bruktimporten av nyere fossile biler har i følge tall fra OFV tatt seg opp en del hittil i år. Norske kjeder som Bavaria og Møller importerer nå nyere fossile biler fra utlandet til sine bruktbil lagre. De ligger på Finn.no. Men dette er fortsatt i så beskjedene mengder at det ikke vil mette etterspørselen slik at prisnivået normaliserer seg. Totale driftutgifter finnes det ikke noen fasit for, det avhenger helt av bruk. 2 timer siden, Ove67 skrev: Og som jeg viste til og som faktisk var utgangspunktet for tråden, har ikke i7’en hatt spesielt stort verdifall. Listepris ny i 2023 1,38 MNOK – billigste på Finn nå 1,09 MNOK. Det er i sannhet ikke noe skremmende verdifall (selv om jeg vet nyprisen blir høyere når man inkluderer utstyr). Men dette blir jo ikke riktig måte å se det på, man kan jo ikke regne verdifall ut fra listepris. Man må jo selvsagt ta bilens salgspris, og da blir bildet skremmende. De fleste i7 som ligger ute kostet nok nærmere 1,8 mill når utstyr og vinterdekk er lagt til. Da snakker vi fort en i4 M50 og en pent brukt i3 i verdifall på to år…det er horribelt. MEN de bilene som ligger på Finn, de bare ligger der. Så man må egentlig forvente at de selges langt billigere enn annonsert pris. 2 timer siden, Ove67 skrev: Det ut som du fullstendig ser bort fra at vi bor i Norge og at landet har en helt unik avgiftsstrategi for bil. Lik det eller ei – jeg synes også Norges elbilpolitikk er helt tullete. Men som forbruker må jeg forholde meg til forutsetningene som er. Du skriver nordmenn er spesielt lettlurte i forhold til f.eks. tyskere. Men tyskere har samme avgifter på fossil som på elbil. Hadde jeg bodd i Tyskland, hadde elbil vært helt uaktuelt. Det er heller ikke særlig fristende å rase avgårde i max to timer på Autobahn for så å lade i en time… Vi bor i Norge og man kan kjøpe den bilen man vil. Fordelen er at å kjøre fossil bil ikke har blitt noe særlig dyrere ut over normal prisvekst. Bensinprisen har normalisert seg, årsavgiften har faktisk gått ned, bom, service kostnader og forsikringskostnader har hatt en prisvekst som følger markedet. Det har blitt dyrere å kjøre elbil også, prisgapet er ikke så stort som det var før. Større verditap, dyrere strøm, mer dekkslitasje og dyrere forsikring er med på å fylle igjen prisgapet. I det hele og set store så kommer man nok rimeligere ut med elbil uansett, så lenge man velger rett bil. Å kjøpe en elektrisk 7-serie som når alt kommer til alt ikke har så mye bedre totalregnskap enn en fossil 7-serie fremstår for meg som en pussig sparedusj løsning. Den koster det samme men produktet er dårligere 😀
Ove67 Skrevet Juli 25 Forfatter Skrevet Juli 25 43 minutes ago, Fredrik 90 said: Hvis man ser litt tilbake så er det vel heller snakk om en mer normalisering av avgiftsnivået. Vi har hatt noen år nå, fra ca 2016 til 2020 hvor avgiftsnivået gradvis har gått ned. Mens det fra 2020 og frem til i dag gradvis har blitt satt opp. Alt er relativt, men jeg synes ikke avgiftene for en normal fossilbil er så hakkane ille hvis vi snakker bruktimport. Største problemet her er Euro kursen samt at denne type bil har blitt dyrere i Tyskland også. Men det må nevnes at bruktimporten av nyere fossile biler har i følge tall fra OFV tatt seg opp en del hittil i år. Norske kjeder som Bavaria og Møller importerer nå nyere fossile biler fra utlandet til sine bruktbil lagre. De ligger på Finn.no. Men dette er fortsatt i så beskjedene mengder at det ikke vil mette etterspørselen slik at prisnivået normaliserer seg. Totale driftutgifter finnes det ikke noen fasit for, det avhenger helt av bruk. Men dette blir jo ikke riktig måte å se det på, man kan jo ikke regne verdifall ut fra listepris. Man må jo selvsagt ta bilens salgspris, og da blir bildet skremmende. De fleste i7 som ligger ute kostet nok nærmere 1,8 mill når utstyr og vinterdekk er lagt til. Da snakker vi fort en i4 M50 og en pent brukt i3 i verdifall på to år…det er horribelt. MEN de bilene som ligger på Finn, de bare ligger der. Så man må egentlig forvente at de selges langt billigere enn annonsert pris. Vi bor i Norge og man kan kjøpe den bilen man vil. Fordelen er at å kjøre fossil bil ikke har blitt noe særlig dyrere ut over normal prisvekst. Bensinprisen har normalisert seg, årsavgiften har faktisk gått ned, bom, service kostnader og forsikringskostnader har hatt en prisvekst som følger markedet. Det har blitt dyrere å kjøre elbil også, prisgapet er ikke så stort som det var før. Større verditap, dyrere strøm, mer dekkslitasje og dyrere forsikring er med på å fylle igjen prisgapet. I det hele og set store så kommer man nok rimeligere ut med elbil uansett, så lenge man velger rett bil. Å kjøpe en elektrisk 7-serie som når alt kommer til alt ikke har så mye bedre totalregnskap enn en fossil 7-serie fremstår for meg som en pussig sparedusj løsning. Den koster det samme men produktet er dårligere 😀 Verdifall på dyre luksusbiler de første to årene er uansett horribelt. Det er derfor jeg aldri kjøper ny bil. Min 740e kostet ny 1,3 MNOK i 2018. Jeg endte opp med 650 kNOK to år etter, inkludert vinterdekk. Ja, dieselbiler har hatt mindre verditap de siste årene, men det er spesielle forhold som jeg nevnte. Er ikke avgiftene på fossilbiler høye? Jeg tok et regnestykke her for ca. ett år siden: Hjelp til valg av ny bil (G11 750d eller 740le). Ny bil kjøpt!! - Page 3 - Annet BMW og motorprat - Bimmers.no | BMW Forum En to år gammel G70 740d tatt inn fra Tyskland. 211 kNOK i moms og 435 KNOK i engangsavgift. Det utgjør nesten halvparten av prisen på bilen! Trodde serviceutgiftene på en bil med vesentlig færre bevegelige deler var mindre, ja. At drivstoffutgiftene er lavere hvis man kan lade hjemme, er ikke til diskusjon! Ron Jeremy reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet Juli 25 Skrevet Juli 25 20 minutter siden, Ove67 skrev: Verdifall på dyre luksusbiler de første to årene er uansett horribelt. Det er derfor jeg aldri kjøper ny bil. Min 740e kostet ny 1,3 MNOK i 2018. Jeg endte opp med 650 kNOK to år etter, inkludert vinterdekk. Ja, dieselbiler har hatt mindre verditap de siste årene, men det er spesielle forhold som jeg nevnte. Er ikke avgiftene på fossilbiler høye? Jeg tok et regnestykke her for ca. ett år siden: Hjelp til valg av ny bil (G11 750d eller 740le). Ny bil kjøpt!! - Page 3 - Annet BMW og motorprat - Bimmers.no | BMW Forum En to år gammel G70 740d tatt inn fra Tyskland. 211 kNOK i moms og 435 KNOK i engangsavgift. Det utgjør nesten halvparten av prisen på bilen! Trodde serviceutgiftene på en bil med vesentlig færre bevegelige deler var mindre, ja. At drivstoffutgiftene er lavere hvis man kan lade hjemme, er ikke til diskusjon! Men nå må vi ikke glemme at ting har endret seg siden perioden fra 2015-2020. Den gang ble det solgt nye biler med fossile motorer og bruktmarkedet fikk påfyll hver år. Dette er det slutt på nå, men bruktbil kundene der ute vil fortsatt ha disse bilene. Videre ble det i denne perioden solgt veldig mye ladbare hybrider som var ganske tidlige i sin utvikling. Rekkevidden var kort, små drivstoff tanker, høyt forbruk og firesylindrede motorer. Disse fikk en solid knekk kun etter få år på bruktmarkedet. Det kraftige verdifallet på PHEV flatet mer ut med inntoget av bedre drivlinjer, bedre rekkevidde og allround egenskaper som ligger ganske nært opp til sine full fossile søsken. Dette vil bare stå seg i årene fremover ettersom en ladbar hybrid er enn lettere kamel å svelge enn en elektrisk bil for veldig mange (i mangel av ren diesel/bensin) For 10 år siden så var avgiften på en F01 740d på ca 350 000,-. Juster det for inflasjon også er vi ca på dagens nivå. Jeg sier ikke at avgiftene ikke er høye, men de har normalisert seg. Den store forskjellen her er at i 2015 så fantes det ikke noen i7, ville du ha 7-serie så måtte du bla opp det statens krevde. Men du, kjøp deg en i7! Er det den bilen du vil ha så er det den bilen du skal velge uavhengig av hva alle andre mener 😀 laffe reagerte på dette 1
Ron Jeremy Skrevet Juli 26 Skrevet Juli 26 Det som ikke blir nevnt her er avgiftsnivået på hybrider. Slik at oppsummeringen du bruker her er feil Fredrik90, noe som overrasker meg siden du jo jobber i bransjen. Men det passer kanskje ikke narrativet? 530e var den nye 520d, men avgiftene nå kontra for bare et par år siden har endret seg betydelig. Det er dette som er hovedgrunnen til at brukte hybrider har steget i pris, for nybiler hybrider koster nå betydelig mer. En G05 45e kostet ca 1-1.1 ny, nå må man nesten ut med 2 store, galskap. De triste Mitsuene som florerte for 4-5 år siden koster nå nye 1 mill, hysterisk! Er ikke lenge siden brukt G05 45e var nede i ca 500.000.- og fulgte nøyaktig den samme prisbanen som sin dårligere forgjenger. Men så ble avgiftene justert og de som før lå til 550, ligger nå 100-150k dyrere, bra for bl.a deg. Og la oss ta en annet faktafeil, her er antall deler på e-tron og sin fossile fetter: Audi e-tron samlebånd timer: 11 timer Deler: 2500 Bevegelige deler: 70-90 Energieffektivitet: 94% Audi Q7 samlebånd timer: 33 timer Deler: over 20.000 Bevegelige deler: 2500 Energieffektivitet 18-25% Hvem koster mest å drifte?? Enhver som sier fossilbil er like dyr/billig å drifte som elektrisk drivlinje, mangler kredibilitet evt gangsyn til å uttale seg, eller er det kanskje varmen? Ove67, LP760 og hennum reagerte på dette 3
Fredrik 90 Skrevet Juli 26 Skrevet Juli 26 1 time siden, Ron Jeremy skrev: Det som ikke blir nevnt her er avgiftsnivået på hybrider. Slik at oppsummeringen du bruker her er feil Fredrik90, noe som overrasker meg siden du jo jobber i bransjen. Men det passer kanskje ikke narrativet? 530e var den nye 520d, men avgiftene nå kontra for bare et par år siden har endret seg betydelig. Det er dette som er hovedgrunnen til at brukte hybrider har steget i pris, for nybiler hybrider koster nå betydelig mer. En G05 45e kostet ca 1-1.1 ny, nå må man nesten ut med 2 store, galskap. De triste Mitsuene som florerte for 4-5 år siden koster nå nye 1 mill, hysterisk! Er ikke lenge siden brukt G05 45e var nede i ca 500.000.- og fulgte nøyaktig den samme prisbanen som sin dårligere forgjenger. Men så ble avgiftene justert og de som før lå til 550, ligger nå 100-150k dyrere, bra for bl.a deg. Og la oss ta en annet faktafeil, her er antall deler på e-tron og sin fossile fetter: Audi e-tron samlebånd timer: 11 timer Deler: 2500 Bevegelige deler: 70-90 Energieffektivitet: 94% Audi Q7 samlebånd timer: 33 timer Deler: over 20.000 Bevegelige deler: 2500 Energieffektivitet 18-25% Hvem koster mest å drifte?? Enhver som sier fossilbil er like dyr/billig å drifte som elektrisk drivlinje, mangler kredibilitet evt gangsyn til å uttale seg, eller er det kanskje varmen? Hvis du skal ta på deg rollen som faktasjekker så må du i det minste ha kontroll på tallene. En normalt til godt utstyrt X5 50e koster 1,7, kan sikkert få den til å koste 2 mill om man krysser av for ALT men jeg synes ikke der funker som sammenliknings grunnlag. En ny Outlander koster 800 000,-… Men ja, avgiftsomleggingen har gjort disse bilene vanvittig mye dyrere enn hva de var før. Så får vi se hva som skjer fremover da, vi har ett parti som ligger godt an som har varslet en fullstendig reversering av det nylige innførte avgiftsregimet for ladbare hybrider. Dette har selvsagt vært med på å påvirke prisbildet, men det er ikke hovedgrunnen. Min erfaring med dette er at hovedgrunnen er at disse bilene (PHEV) sammen med rene fossile biler har fått økt popularitet pga folk ser på dem som ett alternativt til elbil. Det er fortsatt veldig mange der ute som ikke vil ha elbil, elbilandelen av nybilsalget stiger i takt med at totalmarkedet synker. Nettopp fordi veldig mange bilkjøpere går fra nybilmarkedet til bruktbilmarkedet. Prisene på brukt X5 45e har jeg ganske god kontroll på, har hatt argusøyne på disse bilene i mange år nå. Du har vært til å synset her før og jeg sier igjen at dette har du ikke greie på…dessverre. De ytterst få bilene på 500 tallet du henviser til har vært biler med nesten 200 000 km på klokka. Synes du dette egner seg som sammenlikningsgrunnlag for biler som i dag stort sett befinner seg mellom 50 000 -100 000 km? Ellers har du rett i at nyprisen på tilsvarende nye biler har en sammenheng med at disse har holder prisen stabilt det siste til halvannet året. Dette er alle de tidligere nybilkundene som nå skal ut på bruktmarkedet å handle bil. Videre hvis jeg har sagt at det koster det samme i driftsutgifter med en fossilbil som en elbil så må det være varmen. Iallfall har jeg formulert meg veldig dårlig. Men om man tar med totale eierkostnader, inkl høyere verditap, større dekkslitasje (ofte det dobbelte av en fossil bil), stadig dyrere veiavgifter og økte forsikringspremier (elbil har blitt dyrt å forsikre) så blir gapet mindre. Igjen så har fossile biler hatt en gjevnere og mer forutsigbar prisutvikling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå