Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette var en flott tråd med fine biler 😊

Gratulerer med fin e61 som virkelig var fint utstyrt .

Her må du poste mye når du holder på .

For meg som er kjempeglad i e6x er dette gull .

Skrevet (endret)

Guud, så herleg å kjøre F01 igjen etter 10dagar utan! Men litt ekstra irriterande at den manglar softclose, når den gamle e61 har😛

Innom svv for nye plater, ferskvare slikt😜

IMG_3004.thumb.JPEG.1ada0cd34061c2fa50e25d11fb351066.JPEG

Litt putl med montering av sideskjørta (var heldigvis ikkje behov for noko lakkering eller rustutbetring der) og baklukedetaljar. 

IMG_3016.thumb.JPEG.7f09af965e702e18efd0473fd035c56e.JPEG

Bilde lyg synes eg, for eg klarde ikkje sjå nyanseforskjell på dør og bakskjerm i sollys!

IMG_3040.thumb.JPEG.a870d19eb0be9b093e90ae55b551ada1.JPEG

Skar til litt ny gnagebeskyttelse.

IMG_3034.thumb.JPEG.f3df3ded555768465c5e332587e03d1f.JPEG

Og så ser eg at lakkverksted har gløymt å legge godstoff på ein byrjande skade også på venstre side. 

Klarte ikkje dy meg frå å rive vekk litt av denne tapen der. Og vipps, er såvidt rustårer som begynnar å ete seg ut mot panelet utside..

IMG_3032.thumb.JPEG.38383b79018aec63af5b9503c7aa217b.JPEG

Veldig kjedelig, og surt å legge ut store summar på slike reparasjonar, spesielt når dei maks varer 3-5 år (det eg ser for meg på bil som er i bruk året rundt).

Meen, blir for dumt å montere fangar igjen. Hadde rusta ikkje gått så langt ut, så kunne eg slipt, lagt epoxy etc sjølv. Men det her blir jobb for proffe.

Og så har eg ein kjøleveskelekkasje her, som må tas også. Litt stilig at blokka ser så ny ut.

IMG_3036.thumb.JPEG.a4a83a5075023093938da184e36ead76.JPEG

Gjorde samme jobb på e60en pga oljelekkasje, men meinar der kun var ein par røyr med o-ringar på i tilleg til den store pakningen.

Nokon som veit kva som trengs? 5, 8, 9 og 10, når ein først har oppe? Eller kan ein evt sleppe unna med å kun løyse nr 7 (som vel er sjølve "varmeveklsaren") 

image.png.55d9758d418cda0fcdf5c7302421b2d1.png 

Endret av Gnukkelars
Skrevet

@E.C. Ja, fekk hakeslepp når eg såg kva norske butikkar skal ha for mr12v. Uaktuelt på ein bil nr2 å betale så masse. Men ei eller anna ordning må til, må jo få nytt den her stereoen litt. 

Sigarettenner der seier du noko, men teit å miste lyd ved stopp av motor ja.

Kva viser du til med cartain @Ingvaldsen? CIC kan absolutt vurderes, for den her har standard issuet med rebooting. Kjørde 2år med e60en også slik. Men fann ut at ved å trykke litt inn på plast rundt 6-talet så fekk eg den igang. Ikkje like lett denne, men det ser ut til å vara feilkilde her også. Ergo, dårleg kontakt til knapperekke må forårsake rebootinga. Hadde den av og kikka på e60, og har lest mykje rundt på nett. Ser at det anbefales å sjekke kondensatorer i strømforsyning. 

Hadde vert gøy å komt til bunns i det her sjølv! Klar over at enkelte driv god butikk med å overhale uniter, men mtp mitt yrke, så er det litt flaut å ikkje reparere sjølv🤣

Takk for det @sveigis!

Fine trådar og mykje kjekt lesestoff du har lagt ut og!

Skal forsøke å halde oppdatert her.

Vart litt mindre glad i e6x, etter å ha prøvd den med m-sport og ikkje heilt optimal motor/gir faktisk.

Men har trua på at denne kan bli litt betre, den er jo bere heilt nydeleg å sjå til.  

@Reef89 Har ikkje bestemt meg heilt enda, første pri blir å få kontroll på tilstand ellers. Bakluke kunne evt vert bytta mot ei med mindre rust, men det er vel ikkje så lett å finne tenker eg.

Å benytte samme verksted som for F01 blir nok i dyreste laget, men skal sjekke med lokalt verksted. Håpar at ein slepp å sette inn nytt stål.

Skrevet
44 minutes ago, Gnukkelars said:

for den her har standard issuet med rebooting. Kjørde 2år med e60en også slik. Men fann ut at ved å trykke litt inn på plast rundt 6-talet så fekk eg den igang. Ikkje like lett denne, men det ser ut til å vara feilkilde her også. Ergo, dårleg kontakt til knapperekke må forårsake rebootinga. Hadde den av og kikka på e60, og har lest mykje rundt på nett. Ser at det anbefales å sjekke kondensatorer i strømforsyning. 

Hadde vert gøy å komt til bunns i det her sjølv! Klar over at enkelte driv god butikk med å overhale uniter, men mtp mitt yrke, så er det litt flaut å ikkje reparere sjølv🤣

Det er vel "aldri" de kondensatorene, noen på Ebay som prøver å tjene penger på å selge kondensatorer som et kit, til overpris. Som regel er det reflow av et par chiper som gjelder. 

CIC kan nå være greit, spesielt når man allerede har facelift.

Skrevet

Cartain cp740 er den eneste som fungerer skikkelig på m-ask i e65, tror det samme gjelder for ccc.

Ikkr gratis den heller, så man er kanskje ikke langt unna cic og combox. Cic ombygging i e60 er nok @Saltkjelen en stødig veileder på.

cartain modul kom vell på rundt 2500-3000kr ferdig inn i norge, den har hinsides bra lydkvalitet sammenlignet med aux avspilling.

IMG_9094.thumb.jpeg.93f4fbc0b56d5f27b9744bd5e4c9d088.jpeg 

Skrevet

Jeg tror sannelig ikke jeg hadde droppet CIC og Combox og heller gått for en NBT/NBT-EVO retrofit om man først skal gjøre noe nå. CIC med Combox (og eventuelt DAB+) blir en kostbar affære og er langt mer sjeldent enn en NBT/NBT-EVO med DAB+. Emulatoren for klimabetjening ser også nå sånn tålelig greit ut, så der føler jeg ikke lenger ankepunktet ligger. :) 

Skrevet
Akkurat nå, Saltkjelen skrev:

Jeg tror sannelig ikke jeg hadde droppet CIC og Combox og heller gått for en NBT/NBT-EVO retrofit om man først skal gjøre noe nå. CIC med Combox (og eventuelt DAB+) blir en kostbar affære og er langt mer sjeldent enn en NBT/NBT-EVO med DAB+. Emulatoren for klimabetjening ser også nå sånn tålelig greit ut, så der føler jeg ikke lenger ankepunktet ligger. :) 

Har ikke noe stor kunnskap per idag om dette men er ikke nbt med tilhørende emulator veldig mye dyrere en cic og combox? Eller har prisene endret seg noe voldsomt siden 2021 når jeg handla cic sist?

Skrevet
1 minutt siden, Ingvaldsen skrev:

Har ikke noe stor kunnskap per idag om dette men er ikke nbt med tilhørende emulator veldig mye dyrere en cic og combox? Eller har prisene endret seg noe voldsomt siden 2021 når jeg handla cic sist?

Hmm, man får jo et uoriginal "mellomledd" her, men det fikk man også i starten med CIC uten at det egentlig var noe problem. Jeg ville i alle fall (og går for det selv om det blir E-serie igjen) gått for NBT EVO om man nå først skal oppgradere fra CCC. Det er også enklere (og billigere - påstand, har ikke sjekket pris for E-serie CIC på år og dager) å finne relevante deler fra en F-serie. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...