BrokeBoi Skrevet i går, 07:01 Skrevet i går, 07:01 Jeg skal snart ha bilen inne for service, og servicetekniker mener det er på tide å skifte demperne på panseret. Jeg har derimot ikke merket noe som helst problemer med demperne i mitt eierskap og de fungerer fortsatt. Hvor ofte er det dere skifter disse, og venter dere til at dere tydelig merker at de har blitt dårligere eller skifter dere disse preventivt slik servicetekniker mener at jeg bør gjøre?
papertiger Skrevet i går, 08:02 Skrevet i går, 08:02 (endret) Hva er poenget med å skifte disse preventivt? De fungerer helt til de ikke fungerer lengre, så bytter en de? Går jo ikke ut over noe annet enn evnen til å holde panseret oppe. Har ikke måttet bytte noen gang på noen av mine BMW, selv om de er og har vært opp til 10 år gamle. Har heller ikke merket noen forringelse av funksjon. Endret i går, 08:02 av papertiger BMWE39turbo, BrokeBoi, teerex og 1 annen reagerte på dette 4
E.C. Skrevet i går, 08:21 Skrevet i går, 08:21 Bytt gjerne etter 10 år. Koster sikkert 500 spenn for et par ikke originale og er gjort på under 5 minutter. Når de blir nærmere 15 år så holder disse dårlig, spesielt i kulda. Har hatt panser smekke seg selv, heldigvis ikke skade på noe og heller ingen fastklemte fingre/hender, men jeg passer litt mer på det nå. Gidder ikke få panser i huet når man jobber under der fordi man skulle spare småpenger. BrokeBoi reagerte på dette 1
Makky123 Skrevet i går, 09:31 Skrevet i går, 09:31 (endret) Er vel noe forskjell om det er fotgjengerbeskyttelse på utstyrslista? Endret i går, 09:31 av Makky123
BrokeBoi Skrevet i går, 10:06 Forfatter Skrevet i går, 10:06 @Makky123 Er vel egentlig det som får meg til å lure, for jeg er egentlig enig med resten her om at dette ikke trenger å byttes ut før man merker noe degradering. Har aldri måttet byttet panser dempere på noen av bilene jeg hadde tidligere, men det var også eldre bilder uten fotgjenger beskyttelse. Raskt søk på Google tilsier at dette er noe som må byttes hvert 5. år. Bilen er nå 7 år gammel, så tenker vel at det er like greit å gjøre det? Jeg har ikke akkurat noen planer om å kjøre på noen, men det kan være greit å vite at dersom uhellet er ute, så har jeg i det minste gjort mitt for å minimere det potensielle skadeomfanget.
Otis Skrevet i går, 11:19 Skrevet i går, 11:19 Det er forskjellige dempere for de bilene med S8TFA - Active pedestrian protection, men de demperene sørger IKKE for beskyttelsen slik jeg ser det. For det er en helt egen del som løfter panser om, om uhellet skal være ute. Som det finnes 2 av, en på hver hengsel. Så jeg synes det virker litt rart, i likhet med andre, at å skifte dempere på panser preventivt. Men forskjellige meninger og smak.
E.C. Skrevet i går, 11:30 Skrevet i går, 11:30 Altså, jeg hadde ikke tenkt tanken selv før panseret smalt igjen da jeg snudde meg, men har nå endret mening. Går også an å kjøpe klemmer som gjør at det ikke kan smelle igjen ved et uhell.
mr.pingu Skrevet i går, 11:47 Skrevet i går, 11:47 24 minutes ago, Otis said: Det er forskjellige dempere for de bilene med S8TFA - Active pedestrian protection, men de demperene sørger IKKE for beskyttelsen slik jeg ser det. For det er en helt egen del som løfter panser om, om uhellet skal være ute. Som det finnes 2 av, en på hver hengsel. Så jeg synes det virker litt rart, i likhet med andre, at å skifte dempere på panser preventivt. Men forskjellige meninger og smak. Nå har jeg ikke satt meg inn i det men kanskje selve demperen er brukt for å løfte panseret når uhellet er ute. Ladningen er bare for å løsne festepunktet, demperene gjør selve «arbeidet». Hvorfor har BMW ellers valgt andre dempere, de liker ikke å lage forskjellige delenummere fordi de kan. — Har også hørt at en airbag er egentlig ferdig etter 10 år og bør skiftes men det er vel ingen som gjør det heller. teerex reagerte på dette 1
Otis Skrevet i går, 12:08 Skrevet i går, 12:08 I følge dokumentasjon, så er det selve aktuatoren som er myk ETTER den er utløst og absorberer støt fra hodet på en evt påkjørsel av et menneske. mr.pingu reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet i går, 14:27 Skrevet i går, 14:27 (endret) 2 hours ago, Otis said: I følge dokumentasjon, så er det selve aktuatoren som er myk ETTER den er utløst og absorberer støt fra hodet på en evt påkjørsel av et menneske. Ja jeg ser det, så da går den teorien i dass 😋 og på F48 er det ikke separat demper engang uansett om man har 8TF eller ikke. 🤷♂️ Etter utløsning trenger bare ladning å byttes, med mindre selve hengsel er også skadet men i en ideelt tilfelle skal man bare presse tilbake fjæra og bytte sprengladning. Muligens er det forskjellig systemer? Dokumentasjon snakker om generasjon K2 hvertfall. Notes for Service department Resetting the engine compartment lid hinge of generation K2 After the system has been triggered by a sensor signal, the engine compartment lid can be reset. Exerting excess pressure on the opened engine compartment lid (towards open) mechanically locks the rear actuators in the engine compartment lid hinge of generation K2. The actuators in the front engine compartment lid catches are automatically reset after opening and subsequently closing the engine compartment lid. General notes After the pedestrian protection system has triggered, it is obligatory to replace the actuators for renewed activation of the system. The triggering has used up the ignition squib and propellant charge in the pyrotechnic components. Procedure with activation of active pedestrian protection: Engine compartment lid hinges Replace actuators. Check both bonnet hinges . Replace damaged hinges. Endret i går, 14:29 av mr.pingu
Lars89 Skrevet i går, 15:01 Skrevet i går, 15:01 Mulig det er en ny greie de har begynt med. Fikk opp varsel om bytte av bremsevæske og panserdempere på min i iDrive .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå