Gå til innhold

Plutselige falske alarmer fra X5 og i4

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt mange BMW de siste 25 årene og har aldri opplevd at bilalarmen går av ved en feil før nå. De siste 3 ukene har alarmen på på vår X5 45e og i4 gått av to ganger hver på nattestid. Alarmen går ikke samtidig på de to bilene men på tilsynelatende helt tilfeldige tidspunkter. Jeg har god dekning med overvåkningskameraer rundt bilene og ser intet unormalt annet enn alarmen plutselig går.

Rett ved bilene står også en 750D og i3s men her utløses ingen alarm. Vi har hatt X5’en i 3 år og i4’en i snart 2 år og det har aldri vært alarm før nå.

Hadde alarmen gått på bare den ene av bilene så hadde jeg trodd at det var bilen som var feil på. Når det er to biler så må det være noe annet. Jeg er ikke kjent med noen programvareoppdatering på bilene men for alt jeg vet så kan BMW gjøre oppdateringer i det skjulte. Kan det være de kraftige solstormer som har vært i det siste som gir elektromagnetiske forstyrrelser? Er det mulig å lese ut årsaken til at alarmen har gått i bilene?

Noen som har innspill?

Skrevet
6 minutter siden, RNJ skrev:

Jeg har hatt mange BMW de siste 25 årene og har aldri opplevd at bilalarmen går av ved en feil før nå. De siste 3 ukene har alarmen på på vår X5 45e og i4 gått av to ganger hver på nattestid. Alarmen går ikke samtidig på de to bilene men på tilsynelatende helt tilfeldige tidspunkter. Jeg har god dekning med overvåkningskameraer rundt bilene og ser intet unormalt annet enn alarmen plutselig går.

Rett ved bilene står også en 750D og i3s men her utløses ingen alarm. Vi har hatt X5’en i 3 år og i4’en i snart 2 år og det har aldri vært alarm før nå.

Hadde alarmen gått på bare den ene av bilene så hadde jeg trodd at det var bilen som var feil på. Når det er to biler så må det være noe annet. Jeg er ikke kjent med noen programvareoppdatering på bilene men for alt jeg vet så kan BMW gjøre oppdateringer i det skjulte. Kan det være de kraftige solstormer som har vært i det siste som gir elektromagnetiske forstyrrelser? Er det mulig å lese ut årsaken til at alarmen har gått i bilene?

Noen som har innspill?

Du har ikke to biler som tilfeldigvis har begynt å få svak batteri samtidig da? 

Skrevet

Dette høres veldig merkelig ut, særlig at det gjelder de to nyeste bilene. Det hele kan handle om tilfeldigheter, jeg heller litt mot dette hvis ikke det gjentar seg. Jeg har aldri opplevd at alarmen har gått når den ikke skal på min X5. Dog skal det sies at alarmen på min E39 Alpina har gått to kvelder på rad nå nylig, ikke på samme tidspunkt men de siste kveldene har bilen stått parkert ute...noe den svært sjeldent gjør. Jeg har skrevet dette på kontoen for gammel bil.

Finnes det ikke noen måte å lese ut hva som utløste alarmen? Det kan jo finnes flere naturlige forklaringer, det er som du er inne på mye kraftige solstormer på gang for tiden. Det gir mye vakkert nordlys i vår sydlige landsdel, faktisk så langt syd som i Tyskland har de sett nordlys. Dette er svært uvanlig og vi vet at elektromagnetiske forstyrrelser kan påvirke elektronikk. Vet du om det drives noe byggearbeid eller sprengning i nærheten av der du bor, rystelser i bakken kan fanges opp av bilen og utløse alarmen. 

Skrevet
2 minutes ago, Fredrik 90 said:

Finnes det ikke noen måte å lese ut hva som utløste alarmen

Jo ISTA kan det :) 

Skrevet

En kollega opplever det samme med en i3, han tilskriver det til å være kupé sensoren og dermed at alarmen går pga bevegelse innvendig, mao mus inne i bilen…

Hittil har ingen 🐭 gått i fella dog.

Skrevet (endret)

Min gikk pga. flue i bilen, som forøvrig jeg ser flere har opplevd. Så det kan være så mangt. Svakt batteri kan også være synder. Her er det en med X5 40i som trodde det var sensor til panser, men viste seg å være svakt batteri på en røykvarsler i garasjen som blinket rødt.

https://g05.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=2122186

Endret av Marius2002

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   2 medlemmer

• Opprett ny...