thansen Skrevet Onsdag kl. 22:36 Skrevet Onsdag kl. 22:36 Sliter med treg temp på min m47tud20. Har EGR delete og original termostat. Bilen når driftstemperatur, men det tar veldig langt tid og krever ofte nesten 20min med landeveiskjøring før den blir ok varm. Termostaten fungerer. Men den har feks aldri sjanse å nå driftstemp ved tomgang, usikker om dette er normalt. Synes etter årene at bilen har begynt å ta enda lengere tid å bli "varm". Før var det ikke noe problem. Kan det være dårlige dieselinjectorer som sprøyter for mye diesel? Envt at det lekker fra injectorer? Får ingen feilmeldinger. Har byttet mye deler på bilen. Blant annet mange glødereleer og glødeplugger. Flushet kjølevannet. Har en annen x3 med n47 motor. Kupeen blir skikelig varm, og trenger ikke hard landeveiskjøring for å bli varm. Er dette et "problem" med m47?
laffe Skrevet Onsdag kl. 22:42 Skrevet Onsdag kl. 22:42 Har du sjekket at den elektriske tilleggs varmeren virker? Tror de fleste E83 X3 med diesel har denne, både M47 og N47.
thansen Skrevet Onsdag kl. 22:47 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 22:47 (endret) 11 minutes ago, laffe said: Har du sjekket at den elektriske tilleggs varmeren virker? Tror de fleste E83 X3 med diesel har denne, både M47 og N47. Den virker nok ikke. Ganske hit-or-miss å kjøpe brukt. Og ny koster nærmere 7000kr synes jeg å huske. Ser at koed selger brukte for ca 1500kr. Hvordan er normen der? Er det garantert at de fungerer, er det reklamasjonstid osv? Endret Onsdag kl. 22:55 av thansen
Otis Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Få fikset den elektriske varmeren, slik at motoren kan få varmet seg selv. Derfor det finnes elektrisk varmer på disse motorene/bilene. Når jeg trengte ny varmer på min bil, så tenkte jeg at siden min gikk i stykker og det fantes nye delenummer, så antok jeg at det var en forbedret del, og dermed kjøpte jeg ikke brukt. Men igjen, på E70, så må jo dashbordet ut, så den jobben vil jeg ikke gjøre 2 ganger for å spare 5k. På E83 så er jo varmeren montert i motorrommet, rimelig greit tilgjengelig. Men dette er en personlig vurderingssak, som ingen kan si til deg at er rett eller feil. sveigis, E.C. og thansen reagerte på dette 3
thansen Skrevet 15 timer siden Forfatter Skrevet 15 timer siden (endret) 3 hours ago, Otis said: Få fikset den elektriske varmeren, slik at motoren kan få varmet seg selv. Derfor det finnes elektrisk varmer på disse motorene/bilene. Når jeg trengte ny varmer på min bil, så tenkte jeg at siden min gikk i stykker og det fantes nye delenummer, så antok jeg at det var en forbedret del, og dermed kjøpte jeg ikke brukt. Men igjen, på E70, så må jo dashbordet ut, så den jobben vil jeg ikke gjøre 2 ganger for å spare 5k. På E83 så er jo varmeren montert i motorrommet, rimelig greit tilgjengelig. Men dette er en personlig vurderingssak, som ingen kan si til deg at er rett eller feil. Ja ser den, ganske enkel sak å bytte på E83. Hvordan var din e70 mtp tomgang? Klarte den å nå driftstemp ved tomgang? På min så synker driftstemp kort tid etter at man stopper å kjøre. Tar ikke så lengere tid enn 1minutt så begynner tempen allrede å synke. Endret 15 timer siden av thansen
Otis Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Går fort ned i temperatur, men selvsagt avhengig av utetemperatur og innstilling på klima. Men om jeg har driftsvarm motor/olje og bruker 22 grader på auto, så går tempen ned umiddelbart. For motoren har ikke nok overskuddsvarme til noe særlig under 0 grader vil jeg mene. Om vi forutsetter auto 22 grader. Om jeg bruker dieselvarmer, som da isolerer motor og kupè varme i 2 kretser, så blir motor veldig fort varm og holder varmen fint. Med engang når man trekker ekstra varme av kjølevannet/motor, så synker den passelig fort. Men det er bare sånn det er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå