-
Innholdsteller
18948 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
258
Saltkjelen vant dagen sist August 2
Saltkjelen hadde mest likt innhold!
Om Saltkjelen

Profile Information
-
Kjønn:
Mann
-
Bosted:
Oslo
-
Interesser:
Bil, båt og eiendom!
-
Kjøretøy
M550d, i4 M50, i3S & 321
Nylige profilbesøk
29939 profilvisninger
Saltkjelen's Achievements
Grand Master (14/14)
-
Rare
-
Rare
-
Rare
-
Rare
-
Rare
Recent Badges
16.6k
Nettsamfunnsomdømme
4
Community Answers
-
mr.pingu reagerte på et innlegg i et emne: Min BMW E90 2010 325d - 10+ år med eierskap. Nye mods og retrofit
-
CHNilsen reagerte på et innlegg i et emne: Min BMW E90 2010 325d - 10+ år med eierskap. Nye mods og retrofit
-
Ja, det er riktig. Om ikke etter de første produksjonsårene, blir det i alle fall max-moduler etter en viss periode. Stort sett en fordel, men enkelte ganger er det faktisk litt irriterende. Som for eksempel knapperekke til E6x pre-LCI og F0x/F1x som kommer fullutstyrt og med blendelokk til utstyret som ikke er i bruk.
-
Ja, det er riktig. Om ikke etter de første produksjonsårene, blir det i alle fall max-moduler etter en viss periode. Stort sett en fordel, men enkelte ganger er det faktisk litt irriterende. Som for eksempel knapperekke til E6x pre-LCI og F0x/F1x som kommer fullutstyrt og med blendelokk til utstyret som ikke er i bruk.
-
sveigis reagerte på et innlegg i et emne: Min BMW E90 2010 325d - 10+ år med eierskap. Nye mods og retrofit
-
CHNilsen reagerte på et innlegg i et emne: Min BMW E90 2010 325d - 10+ år med eierskap. Nye mods og retrofit
-
Jo, du får jo "så mye lys som mulig uten å blende" ved å ha lysbryter i "auto" og fjernlysassistenten aktivert. Bilen vil gi deg maksimal belysning utifra forholdene, med enkelte unntak (som for eksempel ved ekstremt lave hastigheter hvor systemet (fjernlyset) ikke er aktivt).
-
Saltkjelen reagerte på et innlegg i et emne: E34 M5 Touring Daytonaviolet - Nye hjul s.2
-
Saltkjelen reagerte på et innlegg i et emne: Min BMW E90 2010 325d - 10+ år med eierskap. Nye mods og retrofit
-
@myrion Det er ikke så mye å bli uklok på. Adaptive lys og fjernlysassistent "henger sammen" for maksimal utnyttelse av lyktenes funksjoner. Adaptive lys følger, som @*MrB* sier, veibanen i forhold til rattutslag, samt forskjellige ting som "bylys", variasjon av lyskurver etc. Med kun adaptive lys, må du selv aktivere fjernlyset - som da er et "on/off" fjernlys. Aktiverer du fjernlysassistenten, vil alt av fjernlys være automatisert og bilen maskerer ut lysbildet i forhold til motgående trafikk. Bilen trenger naturlig nok ikke maskere ut nærlysene, så dette er en funksjon som hører til fjernlysdelen. Når du vil bruke automatiske funksjoner (la bilen gjør hele jobben selv), må nødvendigvis både lys stå på auto og fjernlysassistenten være aktiv.
-
uglefossen reagerte på et innlegg i et emne: i4 tråden
-
Marius2002 reagerte på et innlegg i et emne: i4 tråden
-
Om du kjører med fjernlys i manuellmodus, vil du blende alt og alle. Du er nødt til å kjøre med fjernlysassistenten aktivt slik at bilen håndterer nær- og fjernlys helt på egenhånd, om du vil at den skal maskere ut annen trafikk etc.
-
Saltkjelen reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
Saltkjelen reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
Saltkjelen reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
Saltkjelen reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
CHNilsen reagerte på et innlegg i et emne: Min OEM+ biltråd - F11 M550d Individual, G26 i4 M50 Individual, i3S 120Ah samt E61 545i og 321 oldtimer prosjekt!
-
Saltkjelen reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
Saltkjelen reagerte på et innlegg i et emne: E46 m3 sedan?
-
Saltkjelen reagerte på et innlegg i et emne: Mslellos gårdsplass BMW i4 M50 |
-
Saltkjelen reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
I stort sett alle tilfeller ville jeg gått for en original bil, men i denne sammenhengen her er jeg svak for sedanen. Det faktum at E46 M3 aldri har blitt levert som sedan, gjør at denne trolig vil holde verdien sin godt (se bare på den sorte E39 M5 touringen). Coupeen du henviser til har gått for langt til at dette vil være en bil som stiger i verdi. Fascinerende å se at man beholdt sveivevinduer bak på sedanen, men der har du jo en ypperlig anledning til å ta en liten oppstrekk av det litt halvferdige interiøret. Obs: komfortstoler fra E83 X3 passer, så her kunne du jo bygd deg noen skikkelige konturseter eventuelt.
-
Jeg tror ikke man skal se så svart-hvitt på det at "elektrisk M3 må jo bli dritbra siden de skal selge en bensin M3 også". Her handler det vel om det velkjente "power of choice" hvor forbruker skal kunne velge den drivlinjen som passer seg best. Det er i alle fall noe jeg verdsetter. Ellers føler jeg hele greia med heart of joy fremstår som uinteressant. Jeg skjønner greia med at det skal være en "sinnsykt bra modul", men det har like spennende nyhetsverdi som om BMW hadde gått fra 0,35mm kabler til 0,5mm kabler i sin nye bil. Plasseringen og frontingen av modulen i prototypen drar meg også rett i retning av spillkassettene til Ninendo 64 (som i og for seg er morsomt, men.. i en bil? vet ikke..).
-
Veganskinnet i Tesla har jo virkelig vist seg å være solide greier, så det er klart vi trenger mer "kunstig drit" enn å rent faktisk bruke hele dyret vi likevel slakter. Skinnfritt ratt? Stemmer det, Renault Kangooen min til 10 000kr fra tidlig 2000-tallet har skinnfritt ratt. Hvilken idiot fant ut at skinn var en synd? Takk gud for at bedrifter som Cools eksisterer!
-
Men i helt feil farge i forhold til resten av interiøret og setebreddejustering (og helt sikkert setevarme også) ute av drift.
-
Den største "don't" her var vel uansett at de på et eller annet tidspunkt fjernet M-setene til fordel for uoriginale Recaro seter.
-
Ja, det er en veldig behagelig kjøreavstand fra Norge til Amsterdam (eller Nederland generelt). Og Nederland er bare vakkert! Jeg tror det blir mitt escape-land om det går helt bananas her hjemme (som vi er på god vei til). Elbiler har absolutt sine bakdeler, men for turer som dette fungerer det helt ypperlig. Skulle turen derimot vært utelukkende distansekjøring og mye "hit og dit" uten destinasjonslading, er det utvilsomt mer riktig med en diesel- eller bensinbil, selv om jeg er helt sikker på at det ville fungert fint med i4en også. Det er gøy å gjøre litt forskjellig - neste tur blir nok med M550en.
-
Ja, det er helt tragisk at disse ble fjernet. Det er jo hele sjarmen med å dra seg ombord på en slik ferge. 😅 Det anbefales på det sterkeste - med eller uten i4. Det viktigste å huske på med utenlandsreise med elbil, er å ha BMW Charging-kortet aktivt. Jeg møtte en svenske i en iX3 som strevde noe voldsomt (siden kortterminalen ikke fungerte). Han hadde nettopp deaktivert sitt ladekort og bannet et par-tre ganger der han ikke fikk ladet uten å styre med app-dritten. Absolutt, selv om vi dro fra tropesommer i Norge til vanlig norsk sommer i Nederland, Tyskland, Sveits, Liechtenstein og Italia. Her parkeres det så ladekabelen ikke subber i lakken, selvsagt. Må ikke skryte blæra for mye opp i skyene, for jeg har samme blæreintervall i M550en også. Og der kommer jeg til kort mot den indre harde dieselkjernen som kjører 2000km i ett strekk med 3,5 tonn hengende bak på kroken hver eneste dag. --------------------------- Etter Cools bar det til togstasjonen i Eindhoven for å karre seg over til Tyskland og til en ventende bobil. Det er fascinerende å se hvor lekende lett det er å ta tog, trikk og t-bane i Nederland, mens det er et mareritt av et helvete å gjøre det samme i Tyskland. En griseharry G05 X5 30d med spoilere i alle kriker og kroker. Litt emblemtrimming hører med. Tyskland byr ellers å mange flotte bygg- og småsteder. Og naturligvis en tur innom BMW Welt og BMW museumet. Rakk dessverre ikke fabrikktur eller innom BMW Classic, men da har man desto større grunn til å ta en ny tur. Det var mye fokus på Neue Klasse på museumet, så det er tydelig at BMW har veldig tro på dette. Jeg må riktignok være tilbøyelig med å si at bilen var "overraskende kul" i virkeligheten. To sprekinger til venstre og den tjukkeste gutten i klassen til høyre. Jeg har et håp om å eie Z8 en gang. Herregud for et mesterverk! Det er en skam at verken denne eller Concept CS ble satt i produksjon! For ikke snakke om at denne aldri nådde produksjonslinja. En slik en var å se gjennom en av portene, men jeg rakk dessverre ikke ta bilde; Og en Skytop på tyske skilt. Lekker sak (ser ikke så lekker ut på bildet) - BMW kan hvis de vil. ..og vipps var man en tur i Italia. Imponerende byggverk. Full size "mini size" lastebil. En kan mene mye om bomringene i Norge, men vi har i alle fall sluttet med å lage køkaos på veiene med dette som for lengst hører til på museum. Italia ble hardt rammet av Covid. Disse byggene ble forlatt etter Covid og bærer preg av å ha stått urørt i fire-fem år. Gi de noen år til, så hadde det vært artig å foreta "urban exploring".