Gå til innhold

Yngvejos

Medlem
  • Innholdsteller

    4359
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Yngvejos

  • Bursdag 11/17/1988

Contact Methods

  • MSN
    yngve@futuredt.com

Nylige profilbesøk

1626 profilvisninger
  1. Jeg mente ikke at alle må ta fornuftige økonomiske valg, men at man må kjøre den bilen man selv liker uten å tenke på hva andre synes. Jeg kan godt finne på å bygge om en gammel bil til ufornuftige summer (som jeg gjorde med min tidligere 4-døra E30 som er en bil ingen andre verdsatte på den tiden). Den blir verdt mye for meg, men for andre ser den gjerne ut som en gammel billig bil. Så lenge man selv blir imponert over bilen, er det bra. Men det skal sies at E6x fremdeles ser fresh ut.
  2. Det begynner å bli lenge siden jeg har sett en stasjonsvogn med grønne skilter. Jeg hadde nesten glemt dette fenomenet. Jeg hadde tidligere en e39 530d som var registrert som varebil. Denne hadde litt problemer med strømtrekk når den sto parkert over tid, så jeg hadde ett ekstra batteri og startkabler baki for å være sikker på å få start på flyplassen etter jobbreiser. Gitteret gjorde det vanskelig å komme seg bak til batteriet, men "heldigvis" var wiren til ene sidevinduet bak defekt slik at jeg kunne skyve ned vinduet fra utsiden og krype inn i varerommet for å koble til startkabler. Etter hvert ble jeg lei av å utføre denne akrobatikken og erstattet bilen med en E91 325i.
  3. Hvis folk er så overfladiske at de dømmer utifra hvilken bil som står i innkjørselen, er det folk jeg ikke vil ha noe med å gjøre. Innkjørselen til den gjennomsnittlige nordmann forteller mer om gjeldsgrad enn økonomiske muskler. Jeg parkerer min 2005 E87 i innkjørselen og kunne ikke brydd meg mindre om hva andre måtte tenke om min økonomi. Jeg har valgt bil etter mine egne behov og hva jeg liker å kjøre. Mine kriterier for kul bil er lav vekt (leken i lovlige hastigheter), hydraulisk servo og mulighet for å ta med hund.
  4. Disse batteriene brukes ikke tilfeldigvis i utstyr med 868MHz sendere? Har hatt en del utfordringer i egen jobb med batterier som tappes raskt og kommunikasjonsproblemer. Etter RF måling på de værste lokasjonene og samtale med Nkom, viser det seg at LTE800 nettverket (blir ofte oppgradert ifbm 5G utbygging) drukner de svake signalene fra batteridrevne 868MHz sendere. Dette fører til at de må sende flere ganger for at signalet skal nå frem med tilhørende strømforbruk. På det værste stedet, slet kundene med å låse opp bilene sine på parkeringsplassen fordi signalet fra nøkkelen ikke nådde frem. Nkom la frem et case study fra ett borettslag hvor fjernkontrollen til garasjeporten kun virket helt inntil porten. De skrudde ned sendestyrken på LTE800 systemet i steg og opplevde drastisk økning i rekkevidde. Mener det var rundt 40 meter når mobilsenderene var slått av.
  5. Lithium batterier er datostemplet. Hvis du kjøpte det for ett par år siden, er det godt mulig at det var gått ut på dato.
  6. Det skal liten økning i motstand til for å trigge disse feilkodene. Prøv å koble fra kabelen til airbag og koble den til ett par ganger for å rense kontaktene. Ofte er det ikke mer som skal til.
  7. Ikke bilde av bilen her heller, bare deler av den. Min 118d var plaget med bak bremser som hang seg opp kontinuerlig uansett hvor mye vedlikehold jeg gjorde på kaliperene. Løsningen ble å montere noen skiver jeg hadde til overs (feilkjøp) fra min tidligere E91 325i. Sammen med kalipere fra en 320d på huggeren. Dette løste ett problem, men laget ett nytt. Plutselig hadde jeg større skiver bak enn forran... Idag har jeg montert 312mm Brembo Xtra skiver og nyovermalte kalipere fra en nyere 320d.
  8. Hadde det ikke vært for at det er BMW selv som står bak, kunne denne fort endt opp i denne tråden. https://bimmers.no/forums/topic/722177-du-gjør-det-helt-feil-tråden/
  9. Klart du kan styre det fra telefonen, men det er ikke særlig smart. Jeg styrer lys etter solnedgang/oppgang og tidspunkt, bevegelse og ved åpning av dører. Varme og varmtvann styres basert på strømpris. Jeg er fornøyd den dagen huset gjør som det skal uten at jeg trenger å dra frem telefonen en eneste gang iløpet av en dag.
  10. Hvorfor ikke pc-basert? Jeg jobber med å få lokal styring av alle enheter nå fordi jeg er drittlei av skytjenester som har nedetid når det passer dårligst. Jeg kjører nå Zigbee og Z-wave via Home Assistant. Telldus tar seg dessverre av 433 enda frem til jeg finner ett brukende alternativ (tror det blir rfxcom eller rflink).
  11. Du har feil profil på dekkene forran. Det er 35 profil forran og 40 bak. Begge dekkene har mindre rulleomkrets enn standard på F30. Standard dimensjon ved forskjellig bredde forran og bak er 18" Double Spoke Style 400M (M Sport wheels) - 18x8" ET34 225/45-18 front / 18x8.5" ET47 255/40-18 rear
  12. Det er utrolig hva en girkassejekk forran og bak kan gjøre med hjul vinklene. (Dette forutsetter at du har en god tone med verkstedet). Spissing kan justeres på ny etter at bilen har blitt senket ned. Jeg tror det er veldig personavhengig om hjulvinkler utenfor referanseverdiene blir godkjent eller ikke. Jeg vil tro at de fleste vil la være å godkjenne verdier utenfor specs for å dekke sin egen rygg.
  13. Det er B48 som står i 320i. Det skal være stabile motorer bortsett fra noen svakheter i kjølesystemet. (Oljefilterhus, plaststuss under innsug og plastrør fra toppdeksel til ekspansjonstank).
  14. Jeg har fulgt en del med på Autodoc. De er stort sett dyrest i helgene (når folk har tid til å skru bil og finner ut at de trenger deler), så blir prisen satt kraftig ned på mandag. Jeg pleier å legge varer til i handlekurven gjennom helgen og så bestiller jeg på mandagen.
  15. Å snu retning på en asynkronmotor er den enkleste sak i verden, det er bare å bytte om 2 faser. Siden denne garantert er forsynt av en frekvensomformer, bør det la seg gjøre å snu faserekkefølgen uten fysisk omkobling.
×
×
  • Opprett ny...