Gå til innhold

Yngvejos

Medlem
  • Innholdsteller

    4345
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Yngvejos

  • Bursdag 11/17/1988

Contact Methods

  • MSN
    yngve@futuredt.com

Nylige profilbesøk

1295 profilvisninger
  1. Å snu retning på en asynkronmotor er den enkleste sak i verden, det er bare å bytte om 2 faser. Siden denne garantert er forsynt av en frekvensomformer, bør det la seg gjøre å snu faserekkefølgen uten fysisk omkobling.
  2. Siden det er en PIA å lage utleggsnota, gikk jeg all in for å lade bilen med forum brikken eller Shell kortet som hører til bilen. Ved tilfeldighet fant jeg en 40kw lader som aksepterte ladebrikke og kunne gi meg nok strøm til å dra en tom henger hjem fra jobb. (E87 118D tok seg av den tunge oppgaven). Jeg kom hjem idag med 60km rekkevidde. Ifølge Fortum appen, var det en lader 2 km fra huset mitt. Denne ville ikke akseptere Fortum brikken. Turen gikk videre til neste stasjon på kartet (den samme som fungerte sist) , her fikk jeg lade i 20 min mens jeg spiste en burger. Jeg kjørte deretter videre og prøvde 2 forskjellige 200kW ladere som var listet i appen. Disse ville ikke akseptere ladebrikken. Her fikk jeg ladet til 80% uten å bli alt for utålmodig. Jeg kjørte videre til neste stasjon og greide etter mye om og men å starte lading. I mellomtiden observerte jeg en taxisjåfør som prøvde å starte lading på bilen sin 5-6 ganger uten hell. Jeg endte opp med å bruke 3 timer på å lade bilen... Min erfaring så langt er at bilen har en akselerasjon av en annen verden, men den gir lite glede per kjøretur. Det er begrenset hvor mange ganger man kan akselerere hardt iløpet av en kjøretur og med over 500hk, kan man nyte øyeblikket i maks 2-3 sekund før en er langt over lappen grensen. Hvis man ser bort ifra akselerasjonen, finnes det ikke ett snev av kjøreglede i denne bilen, jeg får mer tilbakemelding ved å kjøre biler i GT5 med en PS3 kontroller enn denne greier å gi meg i det virkelige liv. Jeg opplever faktisk Caddyen (2300kg) som mer engasjerende på ruten til og fra jobb (men mindre komfortabel). Å hoppe over fra I4 til E87 (Bilstein/eibach prokit og m3 armer i forestillingen) er en sann glede. Det går langt ifra like fort, men det er mulig å gire ett par ganger uten å miste førerkortet. Jeg har begge biler disponible i tunet. i4 skal få lov til å stå parkert frem til mandag når den leveres tilbake.
  3. Jeg lånte bort firmabilen min idag og fant ut at det var en god ide å kjøre en i4 M50 hjem fra jobb. (Dette er første gang jeg har kjørt elbil) Denne hadde 35% batteri og 135km rekkevidde ved avreise, så jeg tenkte å lade den litt slik at den har litt rekkevidde igjen når jeg leverer den tilbake til jobben. Jeg forsøkte å stoppe på Uno-x og scanne Fortum brikken som hang på nøkkelknippet. Da fikk jeg beskjed om at denne var deaktivert. Jeg ble stresset av andre elbiler som stilte seg i kø og andre ladende som tydeligvis visste hva de holdt på med, så jeg slapp tak i rekkeviddeangsten og kjørte hjem. Går det an å bruke en ladestasjon som en bensinpumpe og betale med kort/vipps uten å styre med apper ol? Vil bilen forsyne seg med så mye strøm som er tilgjengelig, eller må jeg stille inn ladestrøm noe sted? Hvor mye vil jeg realistisk greie å lade på feks 15 min? Er det noen spesielle leverandør jeg bør se etter eller unngå?
  4. Hjullager er ikke noe man skal spare penger på. Jeg opplevde store dsc problemer på en E91 etter ett hjullager bytte forran. Ved slakk sving koblet DSC inn uten grunn. Etter litt research fant jeg ut at det nye lageret målte konstant 5% lavere hastighet enn de andre hjulene. Dette førte til at DSC systemet trodde at bakhjulene spant ved ett bestemt rattutslag. Jeg demonterte lageret og oppdaget at det ikke var merket med FAG som det jeg hadde skiftet tidligere på andre siden. Det viste seg at jeg hadde fått tilsendt ett ukjent lager i FAG eske. Antagelig har en annen kunde kjøpt ett FAG lager, byttet det ut med ett jallalager og returnert det. Jeg reklamerte og fikk tilsendt ett ekte lager. Etterpå fungerte bilen som en drøm.
  5. "Norges eneste godkjent ombygde fra 520i til 525i?" Jeg tviler på at det er den eneste, men det er nok ikke mange som gidder å godkjenne ombyggingen siden 520i og 525i motorene ser tilsynelatende like ut. (I denne har det stått M20 motor, så da er det litt mer åpenbart)
  6. Det er vel ingen nålevende VAG/BMW eiere som har gitt indirekte støtte til Hitlers valgkampanje.
  7. Det går veldig bra å handle fra GS så lenge det ikke blir problemer. Jeg kjøpte en AC Schnitzer leppe fra dem og klaget på at limen som fulgte med var gått ut på dato for 7 år siden og ba om å få tilsendt ny lim. Fikk følgende svar: "Beklager at limsettet hadde utgående dato. Det var grunnen til at rabatten var så høy. I utgangspunktet skulle han som pakket denne har plukket ut limsettet men han mente det var ok å sende med. Anbefaler deg å kjøpe en tube med tec-7 eller tilsvarende. Ta kontakt om du trenger mer informasjon om anbefalt limsett." Det sto ingenting om mangler i produkt beskrivelsen som var fraværende som på de fleste produkter GS selger.
  8. 525i skal vel også ha doble endestusser om jeg ikke husker helt feil. For meg ser det ut som dette en gang var en velholdt bil som har vært innom en uerfaren eier.
  9. Måler du 0 på det nye eller uendelig? (vanligvis OL, evt i Mohm enden av skalaen hvis du er borti målepinnene med fingrene) Det er stor forskjell på kortslutning og ingen kontakt.
  10. Jeg jobber litt med en B48 motor om dagen som lekker kjølevæske (fosser ut under bilen uten motor igang). Ut ifra det jeg leser, har B48 og B58 de samme problemene med kjølesystemet. Utett kjølevæske lokk. Plastrør mellom ekspansjonstank og topp som ryker. (Dette var nylig byttet på den jeg jobber med). Forøvrig genialt å benytte ett stivt rør mellom en stasjonær tank og en bevegelig motor... Det er en tilbakekalling på dette røret i USA, men det blir fremdeles erstattet med ett plastrør. Plaststuss under innsuget som sprekker. Oljefilterhus som ryker i området rundt pakningene. Dette viste seg å være synderen i mitt tilfelle. For å slippe å gjøre jobben flere ganger bestilte jeg både nytt oljefilterhus (dessverre i plast som originalt da versjonen i aluminium ikke er tilgjengelig på lager) og ny plaststuss. Ut ifra det jeg leser, ryker oljefilterhusene mellom 100000 og 150000 km, så det kan være lurt å skifte preventivt hvis det er forbruk av kjølevæske. Bilen jeg jobber med har gått 150 000. Naf rapport påpekte lavt kjølevæske nivå, så den har nok svettet litt før det sviktet totalt. Kjølevæsken forsvinner skremmende fort når det først ryker. Jeg var heldigvis bare 4-5 min fra garasjen når advarsel om lavt kjølevæske nivå dukket opp i displayet.
  11. Her forstår jeg ikke helt tankegangen. Da jeg hadde hobbybil, var det helt uaktuelt å kjøre noe annet enn den på ferietur. Både e39 Alpina og E61 med V8 er gullfine biler å reise på ferie med. Hvis jeg hadde 3 hobbybiler, hadde jeg ikke hatt noe problem med å ha en ren el-bil til de korte turene.
  12. Det virker som kvaliteten til Bacho er på vei nedover. Jeg har ett SL25 1/4" skrallesett som er 18 år gammelt. Etter at jeg rygget over det og knuste lokket, bestilte jeg ett nytt. Finishen på det nye settet var betydelig dårligere. Skralle hadd fått retningsvelger i plast. Skriften i skum innlegget var slurvete plassert og pipene så ut til å være i en helt annen legering (og kjipere gravering).
  13. Stemmer nok det.
  14. Jeg ville begynt med å fikse temperaturen. N52 motorene bruker å ligge på rundt 100 grader under rolig kjøring. Har du automatgir? Vet ikke med bensinmodellene, men på e6x med diesel er det en termostat til automatkassen som kan føre til lav driftstemperatur.
  15. Har ikke prøvd på nyere versjoner enn Windows XP, men regner med at man fremdeles kan aktivere "internet connection sharing" for å sette opp PCen som DHCP server.
×
×
  • Opprett ny...