Gå til innhold

Werther

Medlem
  • Innholdsteller

    3855
  • Ble med

  • Dager vunnet

    31

Alt skrevet av Werther

  1. Svarte felger var populært blant tunere på slutten av 80-tallet. Kostet flesk, men så bra ut. Moten returnerte (slik som alt annet) på midten av 2000-tallet, og har vel egentlig aldri forsvunnet? Synes jeg ser biler på finn med svarte felger støtt og stadig selv i 2021. Legger ved et bilde av en en Corolla GT jeg hadde med svarte felger. Synes de kledde bilen bra da, gjennom slaktern Må nevnes at jeg sprayboks-lakkerte felgene hjemme i stua etter to flasker rødvin og en runde med maskeringsteip...Med tanke på at jeg kunne ha dævva av åndenød ble ikke resultatet så halvgærent
  2. Ser dere diskuterer E31 8-serie... Jeg føler meg litt skitten og utenfor når jeg sier dette....Men jeg har aldri likt E31. Personlig har jeg aldri klart å bli vant til den, den er rett og slett for stor og for mye GT for min smak. Klarer ikke helt å sette fingeren på det, men jeg liker den ikke. For par og tjue år siden kjøpte jeg til og med en gjennomført modellbil 1:18 UT Models av en 850CI i Oxfordfrønn, men selv etter å beundret den og befølt den oppunder eksosanlegget klarte jeg ikke å like modellen. Rart med det, men E36 320CI/323CI/325CI vekker mer følelser enn 8-serie og 7-serie. Angående lyden av startmotor - koser meg gløgg i hjel hver eneste dag nå da jeg bruker Z3en som bruksbil. Dog må det nevnes at S50-startern ikke er like deilig/solid som M52en. Men kan jeg få lov til å skryte litt ekstra av Z3en her selv om det er off topic? Z3en er en veldig kjekk bruksbil som fint tåler mange mil daglig. Som med alle andre halvgamle BMWer jeg har hatt er den driftssikker som pokker, starter og går som en Toyota Corolla uansett vær og vind. For noen dager nevnte @Ingvaldsen at det var kjipt at en individual 540iA hadde blitt godt brukt de siste årene, men samtidig må jeg innrømme at jeg har sansen for det - at folk bruker bilene! Jeg har alltid vært fan av å bruke bilene man eier, og kjører samme stil med Z3en. Den skal pokker ta meg brukes, og gjerne piskes. Eldre BMWer ELSKER å bli brukt, og hva er vitsen med å ha slike biler stående parkert ubrukt og forlatt i årevis? Ingen vet hva fremtiden bringer, så man burde bruke bilene og nyte turtallssperra mens man kan!
  3. Jeg sendte Skulebollen flere dickpicks da jeg var fysen på flere bilder av Hyundai H1 og synes de er arkitektoniske mesterverk, men fikk aldri svar.
  4. Nå er ikke jeg noe levende leksikon på arbeidsbiler, men mener at VW Transporter med femsylinder diesel er bra, har sett flere slike med manuell som går 600k km uten problemer. Problemet oppsto med 2.0l dieselen i Transporter T5, spesielt i kombinasjon med DSG-kasse som raser bare du ser stygt på den mens du fyller diesel. Ville aldri tatt i Transportere med firerdiesel selv, men femmerdieselen og manuell hadde ikke jeg hatt noe problem med. De virker til å være bra og på høyde med Hiace. Har selv en bekjent som har hatt problemer med både facelift Hiace 4x4 samt Transporter 2.0TDi DSG, og ville nok valgt preface Hiace eller preface Transporter med femmer/manuell hvis zombie-apocalypsen kom over oss.
  5. Jeg har tatt litt inspirasjon av hvordan du holder i live en gammal sliter med høy km - er det noe jeg digger å se gatelangs er det gamle slitere som mot alle odds fortsatt er registrert og kjørbar. Jeg synes det er så utrolig artig å se bruksveteraner i daglig bruk, da jeg vet utmerket godt at det krever en ekstra innsats. Spesielt når de ser så bra ut som sleden din. Selv må jeg gjennom en ny EU med min Caprice nå, og pga mye bruk (helårsbil) begynner tidens tann å vise seg. Den er der at folk flest ville solgt den som prosjekt/delebil, begynner å bli i overkant mange feil. Men jeg ombestemte meg i siste liten, og tenkte at fuck it! Noen må ta ansvar for å holde disse gamle driterne på veien. Så den blir påkostet, så får man se hvordan det går. Saken er at jeg finner ingen andre bruksbiler til samme pris som gir den samme kjøregleden (eiergleden), så hvorfor kvitte seg med noe man kjenner godt og er glad i? Jeg ser ingen problemer med å påkoste 30-40 000kr på en E23 du er glad i og som blir brukt mye. Bedre enn å kjøpe en bruktbil til 25-50k med 2 år EU som mest sannsynlig har verditap og er mindre verdt om 2 år enn den du påkoster i dag. Dessuten vet du hva du har, ikke hva du eventuelt kjøper.
  6. Faren min hadde en Hiace 2,4d 2wd for 15-20 år siden, det var en fantastisk sladdebrakke på vinterstid. Og den Hiace-startern er som du sier legendarisk her til lands, det er noe mange nordmenn kjenner igjen med en gang! Selv foretrekker jeg preface Hiace, kort 2wd. De er så simple og sjarmerende på sitt vis. Men er ikke lenge siden jeg så en 1-eiers 2007 lang 4wd (Siste generasjon Hiace ble solgt i Norge mellom 1995-2011) på finn som hadde gått 750 000 km og fortsatt var utrolig pen uten kosmetisk rust.
  7. Det er mye man kan kritisere EU-byråkratiet for, men akkurat EU-kontrollene er tross alt til det beste for alle. De første ti årene 1996-2005 var det mye snusk. I hvert fall i Oslo/sentrale Østlandet var det en del korrupsjon, og mange skrotbiler gikk gjennom EU med en Whiskyflaske i baksetet eller en 500-lapp i hånda. Sånn sett visste man aldri helt hva man fikk når man kjøptenylig godkjente bruktbiler da - har selv gått på et par-tre smeller med å kjøpe EU-godkjente biler som viser seg å være pill råtne. Hvis man har opplevd dette selv så får man forståelse for reglene og setter etter hvert pris på at det er noen kontrollfunksjoner rundt dette. Korrupsjon og snarveier ligger dessverre i menneskers natur, og uten et reglement ville bruktbilmarkedet vært rimelig texas.... Jeg har hatt bra mange biler gjennom EU-kontroll, og har merket at reglementet har blitt strammet inn godt, spesielt siste 5 årene. Det mest irriterende var vel en Lincoln Town Car (ramme) jeg kjøpte som hadde fått 2er feil på et rusthull i ene kanalen. Og attpåtil var dette på et amcar-verksted. Hva slags opplæring og erfaring er det slike mekanikere får når de jobber på et amcar-verksted og gir 2er-feil på chassirust på en rammebil?...Bilen ble senere vist hos Statens Vegvesen ifbm innskriving av rammenr og ble der godkjent med samme kanalrust....
  8. Så dere var innpå BMW sine sugeseksere vs VAG 1.8T og MB sine kompressor-firere. Har jo kjørt gode 130 000km med en slik Mercedes C180K-motor på 163hk, samt kjørt ca 40 000 km med E39 523iA (1996 og 2000-modell). På papiret er de ganske like - begge gjør 0-100 på ca 8-8,5sek og toppfart på 235km/t. Forbruksmessig lå fireren til Mercedes på 0,65-0,80, mens E39 som regel lå rundt 0.9, men kunne kjøres ned på 0.75 på langkjøring - i hastigheter mellom 120-220 på Autobahn lå begge motorene på ca 0.8-0.85 (dog satte E39en rekord med kalkulator-målt 0.75 Oslo-Hamburg med meget høy snitthastighet på nattestid...). Mercedes sin kompressormotor hadde et diesel-aktig moment under 3000rpm, men momentkurven var såpass flat opp til 6500rpm, så den opplevdes noe uinspirerende og kjedelig selv om den var mer enn kvikk nok. M52B25 derimot (både singlevanos og dobbelvanos) synes jeg kler E39 som hånd i hanske. De går akkurat godt nok til at du smiler, og i motsetning til Merca med kompressor var det inspirerende å dra de på turtall og jeg ELSKER lyden. En annen undervurdert sak er lyden av startmotoren. Noe av det beste med E39 med sekser er lyden av startern når du vrir om nøkkelen. Du kan regelrett kjenne BMW-DNAet opp gjennom håndleddet, og i mine øyne finnes det ingen bedre måte å starte morran på.
  9. Det der gjenspeiler også eldre fossilbil til en viss grad. Hadde en E34 M5 med S38B38 der kjørecomputer og tankmåler alltid hadde bra med promille for å si det sånn. En sen kveld viste kjørecomputer 60 km igjen (bensinlampe hadde enda ikke begynt å lyse), og plutselig døde den langs E6 midt på natta ca 15km fra nærmeste bensinstasjon. Mtp hvor vanvittig mye bensin en S38 drikker antok jeg at den hadde minimum 10-12 liter igjen når computer sa 60 km rekkevidde... Men hell i uhell! Fra intet kom en kar i en sliten W201 190E og vrengte inn foran meg, rygget tilbake og nærmest løp ut med slepetau klar til å hjelpe Jeg lærte den kvelden at ikke alle superhelter bruker kappe. Veiene våres trenger flere slike folk.
  10. Som andre sier, BMW 7-serie er generelt tungsolgt, og ikke en modell man burde kjøpe som investeringsobjekt. Ser Rune og Fredrik nevner 100k+ for disse. Mulig jeg er i overkant pessimistisk, men det er vel nesten kun i Tyskland/Østerrike/Sveits/Benelux man kan få såpass? Har inntrykk av at det er relativt få folk i Skandinavia som er villig til å punge ut såpass for en E23 uansett hvor bra den er.
  11. Nå framstår du nettopp som en av de lite opplyste han snakket om. Å kalle andre for konspirasjonsteoretikere er en ufin hersketeknikk. Faktisk var det CIA som fant opp dette uttrykket i sin tid for å diskreditere alle kritikere av måten CIA formet samfunnet på og den vedtatte sannheten de skapte. Jeg har vært på ballen og fulgt med på situasjonen helt siden de første meldingene om Corona-spredning i Kina dukket opp i desember 2019. Og det er surrealistisk å se hvordan situasjonen har blitt misbrukt spesielt i vestlige land - alt basert på PCR-test med enorm høy feilprosent. Splitt og hersk! Funket for 300 år siden og funker fortsatt i 2021. Se bare på hvordan EU innfører vaksinepass i disse dager, nå skal de som ikke tar vaksinen bli behandlet som undermennesker som mister frihet - de får ikke lov til å reise utenlands, og det vil etter hvert utvikle seg til at uvaksinerte blir nektet adgang til butikker og arrangementer. Så må uvaksinerte gå med en gul stjerne på armen slik at man lettere skal kunne skille klinten fra hveten. Så blir uvaksinerte/"oppviglere" sendt til "arbeidsleir". Vi har forsøkt dette før, og det kalles kommunisme. Og det ender i splittelse og folkemord.
  12. Er det bare jeg som har tittet på denne et par ganger? Gamle E39en til Gabz? Ser ut som et fint bruks-eksemplar hvis man er glad i E39. BMW 5-serie | FINN.no
  13. Merket du noe forskjell på kjøreegenskaper? Mtp økt sporvidde og mer uavfjæret vekt.
  14. Artig å se hvordan du ga nytt liv til en sliten E39 med to hjul i grava. Den var en eier (og mest sannsynlig 6 mnd) fra å bli høgd, men heldigvis tredde en reddende engel frem og tok ansvar. Godt jobbet!
  15. @liffi Liffi hver gang han er og ser på bruktbil....
  16. Snakker vi om KF54899? Eller husker jeg feil. Knipset et par bilder av den i August 2017. Tiden flyr....
  17. For noen år tilbake var jeg ute på kjøretur alene i Italia, og tok kvelden i en liten by i Toscana. Satt ute ved en bar gatelangs og spiste middag og drakk øl da fire trøndere kommer gående gatelangs og setter seg ned på bordet ved siden av... De holder skravla gående så det oser etter, non stop skravling. Jeg holdt helt kjeft og drakk øl mens jeg så på biltrafikken og hørte på trønder-skitprat i en halvtimes tid før jeg gikk. @Saltkjelen Vedrørende E85 Z4M... Disse har jo aldri vært billige i utgangspunktet, og har nådd bunnen og er nå på vei opp igjen. Personlig tror jeg ikke det er vits i å kjøpe en slik for å tjene penger, da du mest sannsynlig vil gå i null etter løpende driftskostnader. Bedre å kjøpe en Z4M for å nyte den og kose deg bak rattet i en herlig roadster med grom rekkesekser med mange smil pr mil uten å tenke for mye økonomi. Send en PM til @fxslin, han kjøpte en slik roadster i fjor eller forfjor. "Eldre" BMW er nesten garantert å øke i verdi så lenge de er meget bra vedlikeholdt, men det koster å ha de på veien. BMW har heller ikke et like pengesterkt klientell som f.eks. Porsche, der gamle 911er blir solgt for over millionen uten problemer. Apropos Porsche, jeg trodde at du eide en 964? Eller var det ikke din jeg så bilde av for lenge siden?....
  18. Min F22 230i - Bilder og filmer / Show-off - Bimmers.no | BMW Forum
  19. Jeg gruset en Porsche Cayenne GTS tidligere i høst med min 1984 Honda Civic 1.3 med 70 illsinte sjiraffer på amfetamin....Dog må det sies at jeg satset remmer og tøy mens jeg brukte kollektivfeltet ulovlig med sidespeilene felt inn...Men jeg vant!!! Men for å være seriøs, det med kollisjons-sikkerhet (eller mangel på det) er noe du venner deg til. Jeg gikk i samme fellen som noen andre på Bimmers, trodde jeg "måtte" ha speller ny, moderne bil med alt av moderne software og elektronikk. Men saken er at du greier deg faktisk helt greit uten. Det er oftest mye mer glede i å kjøre en eldre bil, i hvert fall i mine øyne. Personality goes a long way
  20. Du burde nok søke alternative muligheter. Mest sannsynlig vil vi måtte leve med lockdown og stengte grenser/"frivillig" vaksine i mange år fremover, så man kan ikke regne med fri flyt over grensene og sommerferie hvor man vil slik som før Corona. Siden du bor i nærheten av motorveier ville jeg heller blåst ut der på nattestid midt i uka istedenfor å vente på noe som kanskje ikke kommer tilbake, Det positive med norske motorveier er at de ofte er ganske tomme på nattestid, og med veldig lite tungtransport. Dog må man være obs på bompengeringene og eventuelt snitthastighet. Norge har dessverre blitt en småkommunistisk overvåkningsstat som logger alt og alle til enhver tid, så planlegg i det minste hvor, når og på hvilke strekker du kjører gris. Friheten krymper inn år for år, så man må tilpasse seg og hva man sier/skriver. Akkurat som i DDR.
  21. For oss som er glad Top Gear og Jeremy Clarkson.
  22. "The Perfect Storm" BMW-sjåfør med V8 Versus Leaf-loffer....."FIGHT!!!" I mitt tilfelle var det bare et hendig uhell, et resultat av å kjøre en liten bil i et marked fylt opp av SUV og CUV. Tahoe-sjåføren følte seg nok ikke høy i hatten når han sto midt i veien, meg halvveis nedi en sidevei mens motgående bilister hadde bråstoppet og så rart på oss...
  23. De av dere som har en liten bil kjenner seg kanskje igjen på at man ofte er lite synlig i trafikkbildet. Stort sett ratter jeg den gamle Chevroleten, og på tross av at det er en relativt lav sedan blir den alltid sett i trafikken, venstrefeltsnisser legger seg inn med en gang, opplever aldri at noen ikke ser meg. Så overgangen til Z3 kan være ubehagelig. På motorveiene havner man stadig vekk bak venstrefelts-komabilister som ikke ser deg fordi man kjører liten bil, men det er greit - det er bare å blåse forbi i høyrefeltet. Men her om dagen kom jeg kjørende i ca 60 km/t da en Chevrolet Tahoe ga gass ut fra en bensinstasjon...Jeg måtte hive meg over i motsatt felt og inn i en innkjørsel for å ikke bli torpedert ordentlig av vedkommende. Var sikker på at det skulle smelle! Hadde det ikke vært for at jeg er forholdsvis våken bak rattet kunne Tahoe-sjåføren tatt dør, "B-stolpe", bakskjerm og mest sannsynlig kondemnert hele bilen...Hadde vært en fin start på sesongen med roadster
  24. Pleier ikke å diskutere politikk på Bimmers. Men det er nå en gang fakta at PCR-testen er fullstendig ubrukelig - dette har mannen som skapte den selv sagt. Den slår ut på forkjølelse og influensa. Diverse matprodukter tester positivt på den. Flere personer har tatt mange tester på samme dag, der halvparten slår ut positivt og halvparten negativt. Det er også et faktum at mennesker med influensa ikke eksisterer lenger. I UK var det vel påvist 35 tilfeller av influensa i hele 2020. Med andre ord har den sedvanlige influensaen skiftet navn til Corona. Det samme angående isolasjon av viruset. Det har vært en dusør på ca 10 mill kroner til de som kunne isolere og påvise viruset, og på tross av dusøren har ingen kommet opp med noe som helst. KSG har et poeng med posten sin. Jeg har fulgt Corona-situasjon tett siden januar i fjor, og det er liten tvil om at Corona blir brukt som en brekkstang for innføring av en totalitær politikk med føringer fra FN. Bare det absurde i at globalistiske norske politikere nå snakker om å innføre portforbud i fredstid, hos en allerede ekstremt lydig og servil befolkning. Det er allerede protester og gatekamper i andre vest europeiske land. Hvis nordmenn ikke klarer å se utviklingen, men velger å latterliggjøre de som prater høyt om det med hersketeknikker og smileys....vel, da fortjener det norske folk det som kommer.
×
×
  • Opprett ny...