-
Innholdsteller
3855 -
Ble med
-
Dager vunnet
31
Innholdstype
Profiler
Artikler
Forum
Galleri
Blogger
Kalender
Alt skrevet av Werther
-
Min teori er at det er en kombinasjon av flere faktorer - det er produsert relativt mange E39, og i Norge er det både solgt og blitt bruktimportert enormt mange i forhold til antall mennesker. E39 er fortsatt et vanlig syn langs veien i Norge, mens i Europa er det langt færre (så 7 stk på min kjøretur til Italia nylig, 5 av dem i Tyskland). En annen ting er at biler i Norge sliter med rust. Ikke i enorme mengder eller typiske alvorlige "gjenganger-rustområder", men heller at det er litt rust OVERALT. Veldig vanskelig å finne eksemplarer med rustfrie paneler. Samt at bilene har et såpass "high-tech"-understell som er over gjennomsnittet krevende å vedlikeholde. Selv på bra eksemplarer vil det bli 2ere på EU, klunking, slitte bærearmer og lignende. Relativt dyre originale understellsdeler og irriterende elfeil på bakluke og abs-sensorer drar heller ikke opp. Det blir derfor såpass mange små bekker for normale folk at bilene til slutt blir solgt billig eller vraket. Jeg har full forståelse for at folk ikke orker å påkoste E39 i all evighet da det kan være tålmodighetskrevende. Men som du sier vil nok verdien gå oppover om en 5 års tid. Dog tror jeg ikke at 520/523/525/528 vil ta del i dette i særlig grad (spesielt ikke i forhold til antall kroner man må investere for å holde bilen gående i samme periode), og at verdiøkningen hovedsakelig vil være på 530i/540i og M5. Dette pga at E39 er produsert i et mye større antall enn E28 og E34.
-
Kristiansan'årns 540i/6 *saken er ferdig!*
emne svarte i Werther sin Kristiansan'årn i Bilder og filmer / Show-off
160k+vrak høres ut som en bra deal. Ulempen med å pusse opp denne bilen igjen er jo at den vil bli verre å selge senere da skadebiler generelt har lavere verdi både i cash og på ryktebørsen. -
Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så hysteriske angående dette temaet. Hvorfor skal folk slutte å kjøre dieselbil bare fordi det har blitt dyrere i Oslo? Folk må lære seg å tenke selv og ikke slavisk følge myndighetenes råd. Hvis Arbeiderpartiet/MDG ber dere om å hoppe utfor et stup, gjør dere det? Det var samme kjøret for 10-12 år siden som favoriserte diesel, nå er det elbil. Diesel er fortsatt det beste valget for de som kjører mye. Dog må det sies at jeg er litt overrasket over hvor sene i avtrekkeren tyskerne har vært i forbindelse med både el og hybrid. Toyota har drevet med dette siden 90-tallet, og at for eksempel Mercedes-Benz ikke har funnet noen tilsvarende løsninger til taximarkedet er pussig. De burde ha vært mer på ballen istedenfor å sitte og se på mens Prius tar markedsandeler. Angående Mission Impossible - Virker som Hollywood har en forkjærlighet for Paris i kombinasjon med BMW da det ikke er første man ser filmer med rævkjøring av BMW i Paris. Har også sansen for Tom Cruise - har ikke sett mange av filmene hans, men han holder seg godt, er en skikkelig tøffing og man kan se at dette er en mann som elsker å lage film.
-
Selv har jeg aldri hatt med grønt kort, og ikke støtt på problemer i forbindelse med kontroll. Har blitt stoppet både langs Autobahn av uniformert Polizei og uniformert Carabinieri i Italia (samt ved diverse grenseoverganger) uten å ha fått trøbbel. Dog hadde jeg med forsikringsbevis på papir sammen med vognkort. Når du kjører vestover fra Gardasjøen er det noen kjedelig mil før man krysser sydover ned til Genova - denne er en 4-felts motorvei, men store deler er en ekstremt svingete fjellvei med snittfart på 50-60 km/t. Utrolig artig og interessant motorvei med god utsikt når man kommer ned mot Middelhavet. Motorveien fra Genova østover mot Firenze er også en ganske fin strekning med mye spennende natur, utsikt, svinger, bakker og tunneler. Natt og dag i forhold til for eksempel tyske motorveier. Ulempen er selvfølgelig at italienske motorveier koster det hvite ut av øyet i tillegg til sinnssvake bensinpriser, men det er nå en gang ferie. En annen anbefaling når du legger opp ruter for kjøring i alper og fjell (personlig planlegger jeg ikke hele ruta på forhånd, kun de groveste linjene) - ikke sett av for lange etapper på små, svingete fjellveier. Du vil bli sliten og lei etter noen timer, så det er viktig at man ikke er for langt borti huttiheita langt unna noen gode landeveier/motorveier. Det kan se spennende ut på kartet, men i virkeligheten kan det bli timevis med intens ratting og arbeid. Alt med måtehold.
-
Gammal Alfa, E34, Chevy pickup og en Compact i en sjelden farge. Har sett denne fargen på en norsk E36 M3 3.2, men husker ikke hva den heter. Anyone?
-
-
Apropos eldre amerikanske biler - tok en liten roadtrip her forleden på ca 5300km - Østlandet-Köln-Innsbruck-Brennerdalen-Genova-Firenze med retur via Øst-Tyskland (Chemnitz-Berlin-Puttgarden). Var litt spent på om den 27 år gamle Capricen ville ta turen på strak arm, men den fungerte over all forventning med lavt forbruk (0,83-0,86), all kjølevæske i behold og et oljeforbruk på moderate 0,5l. Det eneste "problemet" under turen var når jeg sto i saktegående kø i noen bratte bakker i Toscana i 35 grader og sol - da ble motoren såpass varm at jeg måtte kjøre varmeapparatet på full muring i en 20 minutter for å unngå overoppheting. Sånn ellers må det nevnes at det er utrolig mye mer artig å dra på langtur med gammalbil istedenfor nybil. Gammalbil er mye mer sjarmerende, man roer ned, setter mer pris på selve reisen og tar seg generelt bedre tid. Mindre stress og mer kjøreglede. Det er noe jeg har savnet litt de siste årene når jeg har brukt firmabil nedover da nybil blir for klinisk og kjedelig på slike lange bilturer.
-
Utrolig nok er det ikke samme bil! De ble nok bestilt samtidig. Den tidligere omtalte bilen har manuell kasse og Oslo-skilter (DK hvis jeg husker riktig), mens denne sistnevnte er en hittil "ukjent" i finn-tråden - identisk, men med Arendal-skilter og automat. Og muligens noe mindre rust?....Dog er disse sjeldne å se til salgs.
-
Er en Cab-entusiast selv og elsker soltak - det er en spennende idé, dog tror jeg ikke dette vil være mulig å få godkjent. Riktignok fikk man E36 i en Baur-versjon som er ganske like targa i praksis, dog tror jeg dette vil koste mer enn det smaker. Og som du nevner vil du miste mye vridningsstivhet i karosseriet og mest sannsynlig oppleve fleksing ved hard kjøring i svinger. Ville heller kjøpt en original E36 328i Cab med manuell til 40-60 000kr. Da går du i null og slipper all arbeidet og fremtidig kjedebrev med BT. Et annet aspekt er at en original 323ti kan ha fremtidig samlerverdi, så du burde unngå å utføre jallamekk på en slik hvis den er ellers hel og pen.
-
Fredrik 90 sin F10 530d Solgt!! Takk for alt..
emne svarte i Werther sin Fredrik 90 i Bilder og filmer / Show-off
Hadde jeg vært i dine sko (det ser ut som du har meget god råd) ville jeg droppet firmabil. Så vidt jeg har skjønt kjører du neppe særlig mye til og fra jobb eller på fritid (med Mondeo), og da er det ikke spesielt gunstig økonomisk for deg å betale 4-5000kr (?) pr mnd for å ha fri bil når den bare blir stående. Det mest fornuftige både mtp økonomi og ikke minst kjøreglede er å kvitte seg med firmabil, selge Excursion og beholde F10 som en bruksbil. Så kan du eventuelt bruke penger på en litt artigere kosebil/nr3-bil som for eksempel M2, 911 eller noe annet snacks. -
Kristiansan'årns 540i/6 *saken er ferdig!*
emne svarte i Werther sin Kristiansan'årn i Bilder og filmer / Show-off
Tok en runde på Mobile.de og sjekket priser. De nærmeste jeg kan sammenligne med blir disse: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=259974399&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=3500&makeModelVariant1.modelId=24&maxFirstRegistrationDate=1996&minFirstRegistrationDate=1993&pageNumber=2&scopeId=C&usage=USED&searchId=a9274cc7-b76b-e78e-388b-06e6b5a9c6ae https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=262642284&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=3500&makeModelVariant1.modelId=24&maxFirstRegistrationDate=1996&minFirstRegistrationDate=1993&pageNumber=2&scopeId=C&usage=USED&searchId=a9274cc7-b76b-e78e-388b-06e6b5a9c6ae Når jeg brukte kalkulatoren på toll.no fikk jeg opp priser på 170-180000kr på alternativ, og ca 210-220k uten alternativ. Dog har jeg tatt utgangspunkt i optimistisk utropspris på mobile.de før pruting, så tipper reel pris på alternativ import ville havnet på ca 140-160000kr. -
"Denne har kun gått frem og tilbake til butikken siden den var ny og har derfor meget lav km. Stått parkert i en noe fuktig garasje så derfor noe rust under sjåfør dør og litt overflate rust på div steder og en bulk i høyre frem skjerm etter den ble rygget på" For meg fremstår selger som en opportunist som skal tjene penger på noe han kjøpte billig. Denne bilen sto gateparkert i Oslo (et kvartal unna Bogstadveien) stort sett hele året en god stund, og det er nok en av grunnene til at den er såpass sliten i karosseriet på tross av lav km. Alle disse "skjøtenissene" gjorde sikkert god butikk der og da, men når dette skal selges igjen 15-35 år senere blir det et problem for selger. Ingen vil bruke så mye penger på en slik bil med feil dokumentasjon når man kan få en original til samme pris. Disse "skjøte-bilene" er kronisk tungsolgte, og med god grunn.
-
Skal Ford trekke Mondeo og Kuga fra det norske markedet 100%? De står vel for en ganske stor andel av det totale Ford-salget... @Fredrik Noe som har skuffet meg er utviklingen på drivstofforbruket for både diesel og bensin de siste 15 årene. Det har ikke vært noen fremgang og utvikling, men stagnering. Jeg liker å gå tilbake til eldre bilblader for sammenligning, og ser gang på gang at biler fra 15-20 år tilbake har nøyaktig det samme forbruket som dagens nybiler - og de eldre bilene står på ingen måte langt tilbake for de nyere. Det er solide familiebiler med bra kvalitet og forholdsvis bra ytelser, som for eksempel E46 320d, E39 530d, Ford Mondeo mk3 2.0TDCI, Toyota Avensis mk1, Nissan Primera, Peugeot 406, W210/W211, VW Golf 4/Passat med flere. Dette var biler som brukte 0.45-0.6 pr mil. For eksempel hadde jeg for en del år siden en 1985 Corolla GT (1.6i), og denne kunne kjøres på 0.59 uten at jeg gikk inn for det, og brukte sjelden over 0.73 på tross av at det var en sprek jævel. Hadde en annen Corolla 1.6 som jeg grisekjørte det jeg maktet på langtur (60 mil hver vei) og endte på 0,66... Ser man på 20-30 år nyere biler forbruker de pokker ta meg akkurat det samme. Skal man ta den helt ut kan man sammenligne med VW sin 1.6td fra 80-tallet. Der kunne man faktisk kjøre en familiebil som Passat helt ned på rett under 0.5, og det er med teknologi fra 1983. Riktignok når det kommer til akkurat den motoren snakker vi om biler som er merkbart tregere. Har selv hatt noen firmabiler nå i senere tid med moderne dieseler, og ble alt annet enn imponert over forbruket. Har full forståelse for at høy ytelse ikke kommer gratis, men som du er inne på virker det som tyske bilprodusenter i altfor lang tid har ignorert og lurt seg unna EU sine krav (på sett og vis forståelig da de som regel er ganske urealistiske), og det verste er at det kan se ut som de ikke har gjort særlig mye for å få ned forbruk og utslipp nå i nyere tid når man sammenligner direkte med 15-20 år tilbake.
-
Kanskje overlate bilkjøp til husholdningen til den som har peiling på bil? Med andre ord deg. Sist gang noen kalte C126 for "sigøynerbil" må ha vært 20 år siden, og selv da var det bare dårlig skjult misunnelse fra folk som kjørte Golf 2... Bare for å spinne videre på min kritikk av mailbrukere på finn - de siste par dagene har jeg lagt ut en del. Førstemann som tok kontakt på en annonse der jeg solgte noe for 2000kr sendte sms og hentet dagen etter. Helt uproblematisk. Har også fått mail på en annonse der jeg selger noe til en fordelaktig pris på 800kr. Vedkommende bor kun 35 min unna, men sendte mail og spurte om jeg kunne sende i posten eller kjøre hjem til han. En annen sendte meg mail på en "gis bort"-annonse: "Hva skal du ha for artikkel x og y??"
-
Har du noe mer info på dette? Har sjekket noen tyske bilsider (AMS, Sport Auto, Autobild), men finner ikke noe informasjon. Sånn ellers passer det jo godt inn i tiden - Europa ligger med brukket rygg og sliter med reise seg. Flere land har enorm gjeld og enorm arbeidsledighet, og venter vel på enda mer nødhjelp fra Tyskland. Dog sliter Tyskland med sine egne problemer, spesielt med tanke på innvandring og usikker fremtid for bilindustrien (som de selv gjør sitt beste for å stikke kjepper i hjulene for). Skandinavia mister også gradvis den velstanden vi har vært vant til og møter nå vårt naive verdenssyn i døra. Europa er i endring - i 2050 vil vi være 90 millioner færre europeere enn i dag, mens Afrika vil øke med 1.2 milliarder mennesker - og en stor del av de vil flytte til Europa. I tillegg opplever man mindre pressefrihet, mer sensur og stadig flere mennesker som blir fengslet fordi de har "feil" meninger ( spesielt i UK og Frankrike..). Alt dette henger sammen og er starten på Europas merkelige død der vi selv velger å legge oss på rygg og bli mindre konkurransedyktige, både industrielt og kulturelt. Ironisk nok bruker alle media i Europa (som er røde sosialister herfra til månen) heller tiden på å kritisere USA og Donald Trump mens deres egne land råtner på rot akkurat NÅ. Vi lever i en spennende tid - 68erne etterlot seg mye rot som virkelig har lagd bølger for de neste generasjonene.
-
Har brukt Furubakken et par ganger, og synes de var skamdyre. Mitt inntrykk var at de tok seg godt betalt fordi de ligger i Bærum og muligens er vant til mer velstående kunder. Ga meg ingen advarsel utenom de avtalte reparasjonene, og endte opp med en saftig regning. Arne Gulbrandsen i Grenseveien/Ensjø er ok - de tar seg også greit betalt, men kjenner eldre BMW ut og inn - dessuten ringer de og avtaler eventuell ekstra rep og problemer uten å bare fakturere fortløpende. Samt leiebil. Finnes billigere verksteder enn begge de nevnte, men vinningen kan gå opp i spinningen da andre verksted har mindre erfaring med bilene, risikerer å bytte feil deler/bruke uoriginale eller dårligere deler samt mulig lengre ventetid på deler. Har aldri brukt BMW-verksted i Sverige, men du får Google - mener det ligger et på svenskesiden ved Kongsvinger samt et i Strømstad og Uddevalla.
-
Ikke spesielt billig. Har sett et par 2010 LCI med samme km og bra utstyrt selges for i området 325k. Det kryr av E70 på markedet, spesielt med 3.0d. Så sikkert mulig å gjøre et ok kjøp på disse hvis man er en jævel på å prute.
-
Den StOoOrE BMW-nevnt-i-media-samletråden!
emne svarte i Werther sin aloebiz.net i Annet BMW og motorprat
https://www.oblad.no/nyhet/brann/vevelstad/bilbrann-pa-vevelstadveien/s/5-68-424720 -
Jeg gikk i barnehage og grunnskole sammen med en jente, og faren hennes kjørte en slik en i samme farge rundt 1988-1991. For alt jeg vet kan det godt hende at det er samme bilen. Har aldri sett en langs veien siden. For å gjøre det enda mer eksotisk - faren var svart afrikaner - på slutten av 80/tidlig 90-tallet så man jo nesten aldri svarte mennesker i motsetning til dagens Norge, så denne sleden med han bak spakene var noe man la merke til.
-
Kjøpe bruksbil: E60 LCI eller MB E-klasse W212?
emne svarte i Werther sin Evenol i Annet BMW og motorprat
Var nesten det jeg regnet med...Er oftest sånn når tyske bilfabrikanter skal "fikse" dårlige konstruksjoner. Det tar fort noen år... Personlig er jeg ikke begeistret for verken 212 eller E60 LCI, men begge modellene er uansett generelt bra greier i forhold til mye annet på finn. -
Kjøpe bruksbil: E60 LCI eller MB E-klasse W212?
emne svarte i Werther sin Evenol i Annet BMW og motorprat
Mitt inntrykk av W212 er at det er en generelt solid modell med få feil. Dog har jeg registrert at en del taxi-kjørte 220CDI-varianter har byttet motor mellom 300-400 000km pga registerras. Registerkjede på 200/220CDI i W212 ser ut til å ha visse problemer, ikke ulikt N47. Dog var MB kjapt på ballen, og etter det jeg har lest gjelder ikke dette 250CDI-motorene som dukket opp et par år senere. -
Virker som en del moderne hybrider drar i seg ordentlig med bensin pga høy vekt når de ikke går på strøm. Jeg hadde til sammenligning forgjengeren W204 med kompressor-bensinmotor, og den brukte 0.66-0.73 på blandet kjøring. Og som jeg har nevnt tidligere - en kamerat sin XC60 T8 drar jo over literen på mila på normal landeveiskjøring til hytta når den ikke får brukt strøm. Ikke akkurat imponerende mtp at for eksempel en X5 diesel klarer 0.75 på samme kjøring. Det er nok lettere å få lavt forbruk på Vestlandet da dere har såpass lave fartsgrenser og hastigheter. På Østlandet er hastighetene merkbart høyere og ikke like gunstig for hybridbiler sånn sett.
-
Min erfaring etter å ha kjøpt og solgt på finn i 13 år er at 99% av kontakt via mail er svada fra nisser med for mye fritid som renner ut i sanden. Bortkastet tid, og nå ignorerer jeg alt av mail da jeg ikke orker å være støttekontakten til en eller annen bygdetulling...Seriøse folk som faktisk er interessert - de ringer eller sender sms med navn og info.
