-
Innholdsteller
4708 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
16
Omdømmeaktivitet
-
ahj ga poeng til E.C. i E.C.'s garasjetråd - fikser E91, sort of. Del 1
E91 har hengt på sakseløfteren en stund. Under følger del 1 av historien om mannen som skulle ordne bare bittelitt mer verktøy og hvordan ting aldri går etter planen.
-
-
ahj ga poeng til Ampera i Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
Begge tilgjengelige
-
-
ahj ga poeng til mkj i Planlagt vedlikehold 9.7.25
Til info!
Vi gjør et ærlig forsøk på oppgradering av software på bildeserver i morgen 9.7.25 fra klokken 13:00 😅
Beregnet nedetid på forumet er til 16:00.
-
ahj ga poeng til Ingvaldsen i ingvaldsen's forskjellige kjøretøy _ 750d prosjekt
Var tenkt til å lage et stort innlegg men det var ikke mulig, har flere prosjekt gående paralellt så kan jo like gjerne legge de ut seperat.
750d har jo klaget litt, begynte såvidt å bli antydning til romling fra hjullager bak. Dette fulgte heldigvis nytt med bilen, skf istedenfor FAG men det får gå for denne gang
kjøpte inn litt forskjellig utstyr i håp om at det skulle bli enkelt.
men det ble det tvært imot. Det hele startet med at nav satt bom fast på splines, gikk vell ei halvflaske med gass før det sa pang.
bolter satt bom fast og du kommer ikke til med noe annet en 3/8 verktøy, med litt rar vinkel så pipa glipper bare.
så da var det bare å finne vinkelsliper
nyinnkjøpt biltema sett kom godt til nytte når man ikke har presse, og hylsene kommer nok til nytte den dagen pressa står der også.
presse av gammelt lager å på med nytt
kjøpt inn redskap som skulle forenkle litt, så man dra aksling inni i nav med tvang
en annen utfordring var å skru fast det nye lageret, på grunn av stor drivknute må man skru inn skruene bittelitt om gangen slik at du fortsatt har plass til pipa. Aksling må være helt ute.
ellers så ble det nye frambremser, disse hadde liv igjen men klossene la igjen belegg som førte til pulsering i pedal. Prøve å bremse det av men det funket ikke. Skivene hadde mye slitekant så da ble alt nytt
jurid og ate ble kjøpt inn
det satt jurid forran fra før merkelig nok, men helt annet design på kloss. Får håpe det holder.
bak står det jurid bmw så det er nok jurid originalt på denne.
bakbremser bør egentlig bytttes, men det får vente til neste service eller om ny eier står på døra.
flott ble det
siden det var så mye motgang på venstre side ble høyre side utsatt, men fant motet til slutt. Her var det kun bolter som satt, resten kom uten bruk av varme.
da ble det stilt bak
e70’n til min mor har plutselig begynt å slite skeivt bak, så ut som indre bærebru foringer gikk i oppløsning.
så nå er nye lemførder på plass
den fikk også komplett storservice, den har nå gått 266 000, 120k+ i hennes eie på 4 år. Kun vanlig vedlikehold og servicedeler sålangt.
forrige storjobb var ny forstilling, knirkeforing bak, service på hele drivverk, vannpompe og reimhjul på 220k km. Alt var preventivt utenom casterstag
satse på at n57’n holder 100k kilometer til, er jo ingen bil å bytte den ut med uten at det blir dyrere. Tror ikke den har passert 50k i driftutgifter med deler å dekk enda.
denne uken skal den til Sicilia og Balkan på ferietur.
ellers så seirer etterpåklokskapen, når høyre siden sluttet å sige så begynte venstre å sige. Skulle jo kjøpt til begge sider samtidig, men heldigvis hadde selger fortsatt venstre belg/fjørbein fra samme delebil med 70k km
ingen tvil om at det er mindre brukt, nette sum av 3800kr ferdig levert fra tyskland.
det er ikke mye rom for å løsne tårnlager.
da var f01 ferdig teknisk for denne gang! Siger den igjen nå så er vell ventilblokk neste.
da skal den få rulle 12000km til i mitt eie før den får noe mer teknisk påkost. Og da har den jo passert 200k km.
-
ahj ga poeng til Ingvaldsen i ingvaldsen's forskjellige kjøretøy _ 750d prosjekt
da var det sommerferie, startet det hele med en liten miniferie som ble å kjøre omveier hjem
første stopp var jæren å inspisere hva @Evenlode driver med for tiden
og perfekt parkering på hotellet
var så innom kolega i Marnadal, have innom på biltreff i Lindesnes og måtte en snartur innom fyret siden jeg tidligere bare har kjørt forbi!
kjørte alle sideveier hjem, om Åmli-treungen-Høydalsmo - Rjukan - Uvdal - Geilo-Fagernes osv
istedenfor å spare vært krone å øre til garasje så sprakk jeh, kjøpt en haug med ting jeg har grublet på lenge.
kuleforinger fra turner for caster og bærearm
øvre fremre stag bak fra e60 m5, da med kule i begge ender.
febest bærebruforinger, men i etterklokskapen kunne jeg brukt lemførder fra e60 eller oppgradert til e70 foringer som vist på ene bilde.. men de har grovere hull så må evt ha ei hylse på e39 boltene så de blir mulige å justere som før.
så iløpet av sommeren så skal e39 være «ferdig» i understell.
det jeg har grubla lengst på er nok skikkelig lyd i en e39, noe som tidligere har krevd endel skreddersydde løsninger du må tilpasse selv. Og tidligere har jeg jo kun bytte høytalere så derfor hatt en veldig dårlig opplevelse siden jeg ikke ga dem nok power.
men heldigvis har en kar i Polen designet 6,5" til e39 som passer rett inn ! Seriøs kar som selger så dette er anbefalt.
du får de både med og uten port, men ifølge skaperen så ville man miste endel midbass med portet kasse så det ville han ikke anbefale om jeg likevell skal inn med subwoofer.
så ble det å rådføre seg med bassbrothers om høytalervalg ut i fra hva det var plass til og endte på følgende deler
det fine idag er at det er mange løsninger for å kunne beholde original spiller, derfor ble det match forsterker oppsett.
her er alt klart for montering
og alt passer veldig bra!
friserte originale diskantfester så alt sitter som originalt
begge dører ferdig
Gikk for rimeligere coax høytalere bak
byggekvalitet er upåklagelig på alt fra audio fischer, lydkvalitet kan ikke jeg uttale meg for dessverre. Men veldig flott at det meste har kontakter ferdig i delefilter og element
en gjorde dessverre en feil som skal være umulig, men presterte å kjøpe en iso adapter istedenfor quadlock som jeg egentlige visste veldig godt var feil. Så her ble det ikke natt og dag på lydkvaliteten samme dag.
så da er det vare å vente på postgangen til riktig adapter kommer. Imens så ble det jo en oppgradering, man kjenner at det er litt krefter i dørene nå men det blir ganske fort ubehagelig om jeg skrur lyden litt opp. Det er som forventet side jeg spiller de direkte fra bm54 som har veldig lite krefter per kanal.
ellers blir det nok en subløsning, type usynlig. Hadde et håp over hjulet i hjulbrønn men her er det veldig lite å gå på med vanlig gulv, om det lar seg gjøre må fagfolk svare på.
ellers så er plan B å kjøpe kasse som plasseres over batteriet, hadde egentlig avtalt kjøp om ei slik kasse på finn men noen andre kjøpte den tross avtalen før jeg kom hjem fra jobb.
Eneste bekymringen er om ei slik kasseløsning vil framprovosere lyder fra interiøret.
-
ahj ga poeng til papertiger i Off Topic-tråden, versjon 4(?)
Helt krise. At en må betale nesten 30kr i gebyr for små bildeler til en hundrelapp, mens en kan selge en sykkelvogn til 15000kr helt gratis. Hvor i alle dager er logikken? Finn kommer her til å forhindre sirkulærøkonomi og motvirker et positivt miljøtiltak ved at folk heller lar ting ligge i garasjen fremfor å legge det på finn slik at noen andre kan få nytte av det.
-
ahj ga poeng til Saltkjelen i Off Topic-tråden, versjon 4(?)
Jeg oppdaget også dette i går i forbindelse med en liten ryddesjau i garasjen og falt på at delene likegodt kunne ligge videre i garasjen. Her burde AutoDB kjenne sin besøkelsestid og opprette en underkategori for brukte bil-, båt- og MC-deler.
-
ahj ga poeng til Saltkjelen i Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
Bilen blir lav, men ikke ubrukelig lav slik jeg opplever bilen. En må riktignok likevel ta høyde for at man ikke kan komme inn alle plasser (jeg sjanser i alle fall aldri på det). Jeg er dog usikker på hvor mye lavere bilen vil kunne bli med mindre hjulsett.
-
ahj ga poeng til mr.pingu i Pingu’s X1 F48 - X5 komfort seter ferdig montert!
Begynnelsen på soft-close & låseknappen på passasjersiden etter inspirasjon av @Ida Pedersen & @Saltkjelen
Da var planen egentlig å montere første låsekasse med soft-close men det viste seg at jeg hadde feil kontakter for å gjøre det plug&play så ble det bare låseknappen for den gang skyld. Kontakten til låseknappen var allerede på døra så det var nesten plug & play på dørsiden.
Før bilde med stygge deksel
I likhet med de i3ene til Ida og Saltkjelen var den kontakten i døra men manglet ledningen fra dørkontakten til BDC'en
Jeg vet ikke hvordan det er på andre BMW'er men på F48 er det utrolig trangt og dypt for å komme til dørkontakten og må nesten alt bort. Hanskerommet, BDC etc.
Ut med BDC. Leg merke til den kule klipsen på nedsiden (venstre på bilde) du dytter den inn fra siden og så løsner den helt i midten.
Så kan vi ta fram dørkontakten.
Så der har lagt til 2 ledninger, oransje ledning til låseknappen og 1 ny rød ledning for Soft-close motor
Etter
-
ahj ga poeng til Ampera i Min 2020 M5 Competition
Stor motor, lavt forbruk. Det var akseptabelt forbruk av F90.
-
ahj ga poeng til Skulebollen i En av Skulebollens biltråder.. Endelig tilbake med Bmw som bruksbil
Her skjer det ikke mye..
Har fått senkefjærer til 530, men usikker når jeg rekker og få montert disse. Blir nok etter ferietur siden bilen må ha hjulstillingskontroll..
Gikk for HR da jeg var redd Eibach sine ville bli akkurat litt for lite senk med
Har ellers fylt opp garasjen igjen med en liten guttedrøm.. Meningen var og få senket denne også, men det går visst utover garantien ( ferrari approved ) så den forblir nok som den er. Artig og ha prøvd, men fortsatt litt usikker på hvor lenge den blir værende i garasjen.
Mye skinn😏
-
ahj ga poeng til ehaugsnes i Ehaugsnes e65 730d - nightvision fix
I dag har jeg prøvd meg på kamera-oppussing😅 linsa på nightvision kameraet var pepra i steinsprut, noe som er en svakhet på de fleste e65.
etter og ha sett en bra DIY video påy youtube måtte jeg prøve selv.
her er utgangspunktet. Kunne iallefall ikke bli noe værre😅
kamera ferdig demontert. Er vist en avansert og dyr teknologi
linsa demontert og maskert
ferdig slipt
og ferdig polert! Ble jo som et speil
Har desverre ikke bilder av hvordan det var før, men det ble mye bedre! Bilen står nok litt for nært arbeidsbenken i garasjen, er nok bedre på lenger hold. Men ser godt konturene av benken
Er vel en unødvendig og lite brukt funskjon dette kameraet, men lærerikt og gøy og fikse slikt. Kjekt at alt er i orden og mangler bare og få dynamic driven oppe og gå, så skal alt være i orden på denne
-
ahj ga poeng til sdhild99 i Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
Noen andre som følger M539 restorations her?
-
ahj ga poeng til Otis i Off Topic-tråden, versjon 4(?)
@Ingvaldsen
Har ikke sjekket eksos og innsuget temp.
Bruker faktisk bimmerlink! Veldig kurant app.
Bremsene bryr seg ikke om kjøringen. De biter godt. Lite støv med textar klosser. Har ikke hatt så mange harde bremsinger. Og de fleste er bare fra 200 til 100 eller 150 til 100.
Merket at bremsene ble litt hvassere etter litt bremsinger.
-
ahj ga poeng til Saltkjelen i Off Topic-tråden, versjon 4(?)
Helt enig. Dette høres ut som småkjøring, og da ville jeg i alle fall stått over diesel. i3 eller en eller annen 1-serie med bensin fremstår som det åpenbare valget slik jeg ser det.
-
ahj ga poeng til mr.pingu i Pingu’s X1 F48 - X5 komfort seter ferdig montert!
Takk for hyggelige ord alle sammen 🙂
Ble alt for varmt å stå i og skru i går så det ble ikke så mye skruing i går men i dag hadde jeg en god økt.
Og dette ble gjort;
✅Trekke diskant ledning fra dørkontakten
✅Trekke strømledning og jordledning til softclose motor
✅Bytte ut selv låsekassen og montere softclose
✅Bytte shadowline pyntelist på utsiden
Dessverre nå regnværet kom oppdaget jeg at vaier i håndtaket hadde hoppet ut av sporet når jeg knotet med bytte låsekasse. På førersiden må man løse feste til håndtaket siden låsekassen på førerdør er koblet også til fysisk nøkkel lås.
Legger ved liten bilde av både softclose og nye låsekassen
Bilde nedenfor ser du godt at jeg bruker den 2 pins kontakten for flytte de 2 ledninger fra øverste kontakt til nederste kontakt på låsekassen.
Som står igjen på førerdøren:
⚠️Legge til ambientlys til dørlomme i dørtrekket
⚠️Ta av og på håndtaket på førerdør
⚠️ Ny fuktsperre med butylbånd.
-
ahj ga poeng til hanssae i Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
Datteren ut på kveldstur 🙂
Fra D3 til B6 😎
-
-
ahj ga poeng til StigJ i StigJs garasjefyll. E86 Z4 3.0si Coupe & G20 330E. Oppdatering garasje etc.
Ja, og så har jeg og samboer funnet ut at vi har fått oss et fint festlokale 🥳💃🏻🕺🏻🥂🍻
Har kjøpt inn bord og stoler slik at vi kan invitere nesten 40 gjester til bords 😅 Sånn går det når fruen er utdannet kokk og er over gjennomsnittet interessert i mat og vin 😁
-
ahj ga poeng til papertiger i Den store finn.no tråden.
Jeg har bitt meg merke i det samme. De selger ny S5 også. Og som @ahj påpeker - de selger fremdeles bare elbiler nye ut av butikk og tenker at de ikke taper ansikt på dette, dette er jo per def. bruktbil og faller inn under bruktbilregnskapet. Der er det jo masse fossilbiler i omløp. Men Møller, de selger bare elbiler inn i den grønne framtiden. Way to go. Kall nå bare en spade for en spade, og tilby variasjonen folk vil ha.
Når det er sagt, jeg hadde tenkt meg om 2 ganger før jeg brukte en million penger på en A4/3-serie stasjonsvogn med to-liters bensin/diesel.
-
ahj fikk poeng fra Saltkjelen i Den store finn.no tråden.
Har du hatt N53? Jeg hadde lite med min. Det vare bare vanlig vedlikehold. Beste rekkesekseren jeg har kjørt. Noe helt eget med den motoren. Venn av meg hadde samme motor i sin E60, han hadde bare vanlig vedlikehold på sin.
Jeg skulle gjerne hatt en til.
-
ahj ga poeng til CHNilsen i Min BMW E90 2010 325d - 10+ år med eierskap. Service + koed Piknik
Ja det er bare å kjøpe seg en selv 😂
-
ahj fikk poeng fra CHNilsen i Min BMW E90 2010 325d - 10+ år med eierskap. Service + koed Piknik
Fy fader å E90 tar seg veldig bra ut enda.