Gå til innhold

laffe

Medlem
  • Innholdsteller

    1256
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

laffe vant dagen sist Februar 15 2024

laffe hadde mest likt innhold!

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Angående fukt under gulvet: Er vel ofte tette dreneringer under panseret på disse slik at vann blir stående og trekke igjennom torpedovegg gjennomføringene. Var bort i noe sånt på en Touareg engang i hvert fall
  2. I3S med range extender da siden du skriver "noe fossilt"
  3. Flytter du litt på bokstaver og tall får du X5M
  4. Trøst deg med at det er nesten like dyrt å daily drive en 525i som snitter inn på 1,25 per mila. Hadde glatt tatt kostnaden med 0.15 liter mila mer i byttet mot kraftoverskuddet til v8ern😅
  5. Mulig jeg banner i kirka nå, men ser gjerne litt ørken-Porsche her også
  6. Kult med Variant - har en kollega som kjører en slik som daily om sommeren og det frisker opp parkeringsplassen på jobb🙂
  7. @Skulebollen ser det står litt på de svenske siden om at de oppgir faktisk vekt - så vekt er med fører, alt ekstra utstyr, full tank etc. slik jeg forstår det. Avviker vel litt fra den norske modellen? Men hva som legges til grunn ved avgifts kalkulasjon vet jeg ikke. Går kanskje an å spørre både skatteetaten og vegvesenet om dette? Engangsavgiften kalkuleres vel etter visning hos vegvesen så antar det er dataen vegvesenet bruker i kjøretøydataen som legges til grunn for avgiften og ikke de svenske dataene.
  8. Hovedregelen til BMW har vært service med oljebytte hvert andre år/30 000km, men på noen biler justeres servicebehovet litt forhold diverse parameter slik at enkelte ganger kan det kjøres lengre enn 30 000km/2år, men da sjelden noe mer enn 6mnd/4-5000 km ekstra ut i fra det jeg har sett. Om det er tilfellet på en 2014 X1 vet jeg ikke helt, men at olje ikke er byttet fra 2017-2023 er jo uansett altfor lenge. Angående full servicehistorikk: Ser mange skriver det i annonsene sine, men hva betyr det engentlig? Ut i fra ordlyden vil jeg si at det bare sier at det finnes historikk på alle servicer som er gjort, selv om de fleste nok tolker det som at "alle servicer er fulgt i henhold til fabrikantens krav". Er det dog krysset av som dette i annonsen står man nok mye sterkere:
  9. Det der er kanskje det som plager meg mest med elbil, liker egentlig best å kjøre uten cruisecontrol, men på elbil føler jeg at det veldig vanskelig å havne i flyten på farten, enten akselererer man eller så bremser man litt. Der treffer man litt lettere på en vanlig bil der man til en viss grad har mer følelse med turtall og en ikke like flat momentkurve. Kanskje "falske" girskift og momentkurver slik som Ioniq 5N har kan bøte på dette i fremtidens elbiler.
  10. Ser en del er uenig at det var det riktig å gjøre, men jeg tror du gjorde det riktige. Er magefølelsen feil kan det være greit å stå over eller avvente litt, selv om det ikke alltid er like lett om man var innstilt på kjøp👍 Det skrives jo at dette sannsynligvis er enkel fiks, men det vet man jo ikke sikkert før man evt. har byttet skiver og casterstag. Jeg tenker heller at hvis det er enkel fiks, hvorfor har ikke selger allerede fikset det. Jeg hadde forventet at slik ting var fikset opp på en slik type bil til i den prisklassen. Hjelper jo ikke at du har allerede har fått prutet mye, det indikerer vel bare at bilen kanskje er priset litt før høyt.
  11. Ser jo ut som servicer er fulgt på denne ut i fra bildene og det er vel garanti fram til sommeren 2025 om bilen er norsksolgt som ny så det tar jo i så fall bort en del risiko tenker jeg.
  12. Nydelige farger og utstyrsliste. Skjønner godt at du mister hodet for denne. Trenger bare en titt i "snapshot of the day" tråden og se @Saltkjelen sin bil for å se hvor nydelig denne fargen er sammen med senk og BMW-felger. Har jo en kilometerstand som gjør det mulig å tegne maskinskadeforsikring hos IF fortsatt også selv om det sikkert er en ganske dyr bil å ha sånn dekning på. IFs "Bruktbilgaranti" kan jo være et alternativ også for å holde på nattesøvnen de første 6/12mnd. Kanskje et alternativ til videre pruting å få selger til å dekke det - vil tro selger også ser fordelen med en slik forsikring.
  13. Kanskje han kjøper de for å ha og bruke selv? Den aktuelle 7-serien er jo registrert på firmaet siden import i 2022 og ble kjørt 30 000km det første året ser det ut som. Vet ikke helt hvordan det er skattmessig om en bruktbilforhandler benytter biler man har tilsalgs til eget bruk, men skulle tro det i utgangspunktet ville utløse noe krav om firmabilskatt. Men om man ikke registrerer dette regner jeg med det kan være en gunstig måte å få bilkostnaden over på et firma. Regner for eksempel med at når bilen til slutt selges kan han skrive av evt. verditap som en kostnad i firmaet og dermed få skattefradrag på verditapet.
  14. Titter litt på de selv i ny og ne og ofte er de få private til salgs dyrere enn tilsvarende til forhandler. Og spesielt sedanene fra 2019/20 med bakhjulstrekk virker veldig optimistisk priset sammenlignet med nyere touringer med xDrive. La feks merke til at denne ikke har blitt solgt: https://www.finn.no/392128847 synes egentlig ikke det var så ille for en bil med nesten 1.5 år igjen av garanti, bra med utstyr og ok km.stand. Denne som var priset bittelitt billigere og var i Trondheim ble solgt veldig raskt : https://www.finn.no/389829776 Denne hadde vel ca 6 mnd mindre gjenværende garanti enn den over da. Selv synes jeg også dette virker som attraktive biler, men i bruktmarkedet kjemper de kanskje vel mye om oppmerksomheten fra folk som heller kjøper en ny elbil til 5-600 000?
  15. Du får dra på Bilia Skøyen å høre om du får EH83623 til samme pris som EH83621 var annonsert til i forrige uke i stedet https://www.finn.no/mobility/item/393009429?ci=9 Ellers tror jeg 90% av Bimmers er enig i meg at lang reisevei ikke er noen unnskylding og at det egentlig er litt stas å kjøpe biler langt borte - halve morroa er jo kjøreturen hjem....
×
×
  • Opprett ny...