Gå til innhold

papertiger

Medlem
  • Innholdsteller

    6399
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    98

papertiger vant dagen sist November 4 2024

papertiger hadde mest likt innhold!

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Tananger, Rogaland
  • Kjøretøy
    F11, i3S

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

papertiger's Achievements

  1. @Snagg30 Stein i glasshus osv 😂. godt poeng du kommer med der og jeg er enig, all den tid både basehopping og røyking er fullt lovlig, så sammenligningen treffer kanskje ikke helt fra min side selv om jeg anerkjenner det i mitt forrige innlegg. Spørsmålet mener jeg dog er aktuelt fordi det ikke er snakk om å få helse/redningshjelp eller ikke, men hvem som skal bære den økonomiske lasten for det, både ved aksjonen men også de som påføres samfunnet, gjerne i lange tider etterpå. Uten sammenligning for øvrig; du som kjører på bane har kanskje en særskilt forsikring på bilen som også gjelder for banekjøring, for forsikringsselskapet bærer jo normalt ikke den økonomiske lasten for en ulykke på bane om du kun har vanlig kasko mener jeg å lese i forsikringspapirene mine? Jeg er heller ikke uenig i at straffen i seg selv treffer ekstremt skeivt i samfunnet alt etter personlig økonomi, og slikt sett hadde vel kanskje en økonomisk straff lik den vi ser på promillekjøring vært mer treffende. Den går på en multipliserende faktor på månedslønnen din. Samtidig forstår jeg den danske stats problem her, der de ønsker å få slutt på det de virker å karakterisere som et samfunnsproblem som andre virkemidler ikke fungerer på. At det finnes bedre løsninger med bedre forholdsmessighet er det uansett ingen tvil om, men løsningen er jo såre enkel: unngå å kjøre i 100 i 50-sona og i 200 på motorveien. En unngår samtidig å sette seg selv og samtidig andre i fare. Edit: jeg har vært der selv, R-sykkel er ikke vond å be når det kommer til slikt. Men hindsight er det jo helt idiotisk å gjøre slikt på offentlig vei. Glad jeg ikke har slik sykkel lenger
  2. @Fredrik tror du er inne på mye riktig, og spesielt i ditt siste avsnitt vedr samfunnet som et samarbeidsprosjekt der alle må bidra med det de kan. Mange gode argumenter for og mot i denne saken, men det som forundrer meg er at argumentene mot en slik lov som danskene har innført baserer seg mye på at straffen er uforholdsmessig stor vedr å få en bil til flere hundre tusen beslaglagt kontra den lave risikoen det er å kjøre i 200 alene på en vei. For min del er det åpenbart preventive hensyn som ikke belyses her. Hva med de samfunnsøkonomiske kostnadene staten sitter igjen med om du som sjåfør 1) kjører galt i 200 og invalidiserer deg selv, 2) kjører galt i 200 og invalidiserer deg selv og/eller andre? Ingen som tenker at staten ønsker å begrense slike potensielle saker? I mindre skala men kanskje litt samme prinsippet: hvorfor skal staten Norge betale for dyre og til tider risikable redningsaksjoner og institusjonsopphold til en basehopper som har hengt seg fast i en fjellvegg og skadet seg for livet etter et hopp? Nå er basehopp lovlig og det å kjøre i 200 er ikke det (i Norge), men riskoen en tar ved å gjøre noe slikt og de økonomiske laster en kan påføre andre om det går galt går for det samme slik jeg ser det.
  3. Jeg simpelthen elsker E90 M3. Skikkelig bøllete familiebil.
  4. Kan du finne en lambdasonde på høgger? Jeg kjøpte brukt MAF-sensor til 1-serien fra høgger, stått på en i8 som hadde gått mye mindre. Det fungerte veldig fint, til ca 20% av nypris.
  5. Ser Bilia kjører kampanje på iX1, iX2, i4 og i5 som alle er 30-70k lavere enn hva som står på Bavaria sine sider. Så er nok noe å hente om dagen for de som skal ha ny BMW og ikke må spekke opp selv. @*MrB* vurderer du i4 om dagen? Til denne prisen må det jo være ekstremt mye bil for pengene. Hvordan er disse lagerbilene utstyrt da?
  6. Jeg også, bare hintet frampå om en helt lik vår tidligere 3-serie, men med bensinsekser og manuell. Men hun tok ikke agnet 😂
  7. Helt enig, 7er i sølv er generelt utrolig fint. Men er ikke E65 viden kjent for relativt dårlig byggekvalitet (ikke til forveksling med god opplevd kvalitet) og mange problemer med sensorer, elektronikk osv, gitt hvor teknisk avansert den var når den kom? Mulig jeg tar feil men. Motor og drivverk derimot er vel velkjent og således god kvalitet på.
  8. Men når det først er norske skilt er det få skilt som passer bedre enn oljeskilta fra Stavanger 🛢️
  9. Denne må da være verdt å redde, 3-liters sugebensin E91 manuelt gir med quaife. Prikk lik vår gamle å se til. Jeg hadde lett vurdert den om jeg var på jakt etter billigere BMW. Også 1-eiers bil!
  10. For en lekkert satt opp bil! G11 er bare så riktig.
  11. Leiebil i alle fall de neste to ukene også. Denne helga: Bergen. Gikk overraskende greit med elbil på langtur. Det gikk ikke til helvete allikevel!
  12. Jeg lagrer diverse E46 cab selv om dagen, under “sommerbil” mappa på Finn hva med denne, sprenger den også budsjett? Enig med de over på å følge med i utlandet og på 20-års regelen. https://www.finn.no/400792598
  13. Oppdatering: Har nå fått satt på 4 like Goodyear EfficientGrip Performance i 195/55-20 på i3S’en, på dens originale felger foran og bak. Mtp økning på 20mm i dekkbredde som fordeler seg 10mm på hver side av felgen, vil det tilsvare estetisk sett å få dekket 10mm lengre ut i hjulhuset. Senterlinja på felgen er som før, så sporvidde blir selvsagt ikke endret. Men jeg ville ikke satt på spacere med denne dimensjonen foran, da kommer dekket fort utenfor skjermbredder. Ingen antydning til rubbing, heller ikke ved fullt rattutslag. Får en finger mellom innerskjerm og dekk på fullt utslag, samme mellom fjærbein og dekk. Bilen kjører veldig fint, noe mer balansert i oppførsel, men ikke så direkte og lettbeint som før kanskje. Har nok med høyere profil å gjøre. Men til mitt bruk passer det vel så bra slik den er nå. Tar ujevnheter veldig bra og god komfort. Vurderer skvettlapper foran og spacere bak. Er det 12mm folk flest bruker? Tenkte 10mm.
  14. Ja i etterkant har vi reflektert litt over hvor heldige vi er og hvor godt det gikk sammenlignet med hvor galt det kunne gått. For et par dager siden kom taksten fra Bavaria, som også ble godkjent fra forsikringsselskapet; enda opp på sørsiden av 100, faktisk en del lavere enn jeg hadde trodd, så kan ikke ha vært rare skadene. Dette inkluderte blant annet bytte av høyre bakdør (heldigvis), retting av de to små bulkene i taket, lakk av tak og ny dør med utflekk (som sist, bilen var inne til lakkering på reklamasjon en måned før påske der hele fronten ble lakkert opp med utflekk på skjermer, etter at nyansen ikke traff bra). Og selvsagt opprydding i interiøret. Rekner med å ha tilbake bilen i midten-slutten av mai. Det gledes! Blir kjekt å få kjøre denne på norgesferie i år 🤩
  15. @Fredrik 90 og @sveigis sine beholdninger dekker alle dine ønsker, så tipset er å kontakte de
×
×
  • Opprett ny...