Gå til innhold

E.C.

Medlem
  • Innholdsteller

    9373
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    59

Alt skrevet av E.C.

  1. Er det egentlig særlig mange som påstår at elbil er det beste alternativet på lange ferieturer? De fleste prøver nok å få fram det poenget at det nå er praktisk mulig å gjennomføre lengre turer med en moderne elbil, noe det per definisjon var klin umulig da "alle" susa rundt i Leaf, E-golf og Zoe.
  2. Jeg har ferie 1 av 12 måneder i året. Når man i løpet av ett år kjører gjennom bomringen 230 ganger på vei til jobb og 230 ganger på vei hjem, samt setter pris på en nybil med garanti som har lave drivstoffkostnader per mil og er temperert riktig når du setter deg inn, så veier det kanskje opp for de der ekstra pausene man må ha på turen rundt på kontinentet som du kanskje tar én gang hvert 5 år. For jeg sliter med å se at en gjennomsnittlig bileier drar på bilferie over flere tusen km så særlig ofte. Jeg kjenner egentlig ikke en eneste én som ikke er her på bimmers.
  3. Kul Z4, men prisene er ute på bærtur. 530k følte jeg pushet det. 650k er jo helt blåst.
  4. Brukt kamera er jo game over, skjønner ikke at de blir solgt enkeltvis uten moduler. Må vel være mangel på kunnskapen fra selgernes side.
  5. Noen ganger får man en følelse av at man kan lukte en bil selv om man bare ser på bilder.
  6. E.C.

    Død bil

    Hvis det er betydelig lavere spenning foran så er det tilbake til det første jeg nevnte. Kjent problem med dårlige kabler som ruster og irrer vekk og forårsaker spenningsfall.
  7. Den var faktisk nice!
  8. Lurt som @Hpi nevner, det enkleste er nok å koble ut kamsensoren, da skal den ikke starte.
  9. Det har vært spillere som måtte kodes. På E6x så kan man ha samme spiller på både vanlig og hifi-anlegg med analog forsterker, da ville kodingen endre litt på innstillingene ettersom bassen ville primært sendes til sub på hifi, noe det ikke ville på standard stereo. Verdt å dobbeltsjekke.
  10. E.C.

    Død bil

    Tross en del tekst er det fortsatt manglende beskrivelse for å kunne gå noe mer i dybden. Byttet relé. Til hva da? Ble det påvist dårlig relé eller er det delekanon på gang? Strømtrekket det ble pratet om, hva skjer der? Er dette funnet og fikset? Har dere sjekket jording og tilførsel, samt målt spenningsfall fram til starter?
  11. Politiet sporer aldri opp enkeltsaker slik, men det eneste riktige er å anmelde. Blir det mange nok saker så kan det skje noe.
  12. @Lars89 hehe, den der til 25k kan man kjøpe usett tror jeg
  13. Sikkert x-antall folk som skrev "jeg tar den", så da tok han vel de først.
  14. Det er de to store, du ser det står BTS 117 på de. Regner med at det er de som i siste innstans leverer strøm til motoren. Du må se i databladet for hvert enkelt hvordan de opererer, men med riktig signal inn (enten noen volt i pluss eller jord) så skal transistoren skru seg på og gi strøm videre til motoren.
  15. Kan hende at én av de BTS117 er dårlig. Jeg kan ikke detaljer på slikt, men det er samme "type" som sitter i f.eks. LCM i E39 og de pleier jo å kubbe i den alderen. Hvis du finner tilsvarende så kan du kanskje prøve å lodde inn to nye.
  16. Det har også vært en historie her på forumet der pumpen "fungerte" når det ikke var noe motstand, men med en gang man satt på en slange så greide ikke den å pumpe gjennom. Du kan alltid erstatte den med en liten lyspære (med tilsvarende watt) og se om pæra kommer på når du prøver å spyle. Da har du testet hele kretsen fram til pumpa med last.
  17. Mener å huske at det er typ max 6 biler per år du kan kjøpe og selge før det regnes som at du driver næring, så det er nok lurt å ha firma med en gang. Ting som bilsalg er tross alt veldig enkelt å spore opp for myndighetene.
  18. Visuelt er fjerning av visker helt kurant, men jeg tror at det er flere enn meg som blir furtne når man ikke kan se bakover gjennom ruta. På noen biler kan det hjelpe litt med en større spoiler om man har fjernet viskeren for å minimere turbulensen bak, men er vel ikke mange av de til i3 kanskje.
  19. Prøver å kjøpe mest mulig fra folk med god rating på finn om jeg ikke kan hente. De fleste, meg selv inkludert, forventer nok forhåndsbetaling om man skal sende i vei noe. Sånn sett er det bare å be selger om å endre til "fiks ferdig" før kjøp om det allikevel skal sendes.
  20. Alltid greit med en tråd der man får sett litt rustfiks. Kjekt med litt inspirasjon når man trolig skal i gang med slikt selv om ett års tid.
  21. Da er en av de tingene du lister opp dårlig. Evt. batteri eller tenningslås.
  22. Solgt en e46 316i til 15k til en som skulle ha herjebil. Fyren rasa motoren/fikk kjedehopp på veien hjem. Han mente at det var full garanti fordi han ikke pruta på prisen. Han aksepterte penger tilbake eller at jeg fikset motoren på merkeverksted med kvittering 👌
  23. E39en er mer eller mindre klar for vinterlagring. Både vasket og støvsugd. Den har mye sommerspylervæske på tanken og siden jeg ikke er så gira på at noe mer i den allerede ikke fungerende spylermekanismen går i stykker så byttet jeg 1,5L av innholdet på tanken med spylervæskekonsentrat. Da måtte jeg fram med det som seiler opp som favorittverktøyet her i huset: Og inn med godsakene: Batteriet skal ut av bilen, så måtte sjekke at nøkler fungerer i låsene. Man vrir normalt 30-45 grader før elektrisk lås slår inn, men om man ikke har strøm og vrir 60-90 grader så skal låsen gå opp, mekanisk. Man vrir aldri så hardt med elektrisk mekanisme som fungerer, så det kan jo gro litt igjen. Låsen på bakluka fungerte nå greit, men nøkkelen spratt opp da den fikk litt vrimoment på seg: For så vidt greit da batteriet har blitt dårlig av for lite bruk og jeg tenker å lodde inn et nytt (igjen): Innmaten er original, mens selve nøkkelskallet og bladet er nytt (2016) fra Ebay. Bladet var visst veldig hardt i følge låsesmeden som slipte det, så å knekke det har ikke jeg vært så redd for. Innfestningen derimot: Den konka ut i låsen på førerdøra. Har en reservenøkkel som har vært åpnet og som er limt, men turte ikke å ta så mye med den heller. Greide å låse mekanisk, men ikke å åpne. Uansett ikke så farlig at dørene er ulåst ved lagring. Jaja, får prøve å lime den som gikk i stykker, evt. gjenta Ebay-runden igjen til våren. Fikk tanket opp bilen og kjørt til låven der den skulle parkeres. Sommerdekk og gress på nedre del av en bratt låvebru er ikke en god kombo, men det gikk etter et par forsøk. Det som ikke gikk var knekken øverst, der satte kanalene seg fast. Prøvde med litt plank under, men det ble ikke nok klaring da heller og å drive slik tetris med plank oppå plank som kan fly rundt når man gir gass var ikke jeg så gira på, så da måtte bare gi opp der. Ser hvor ille knekken er på bildet: Muligens mest fornøyd med å ikke rive ut noen planker der. Kanalene er det mindre farlig med på akkurat denne bilen, men de så ut til å ha overlevd greit de også. Da var det bare å dra hjem og leite etter alternativer på finn. Kjedelig, men sånn er det bare, satser på å finne noe. Fikk knipset et bra bilde i løpet av turen da
  24. Les tråden jeg nevnte så får du mye bra info. Kort oppsummert så går det på avvik i rulleomkretsen når man kjører ulike dimensjoner foran og bak. Da må man ha stjernemerkede dekk. Hvis dekk/hjul er det eneste du har endret så er det 99,9% sannsynlig å være årsaken til det du nå opplever.
  25. Hvis du ikke kjøpte stjernemerkede dekk så er det der problemet ligger. Søk på forumet/google så finner du en lang tråd om dette. Hjula bør du ta av og ikke kjøre mer med.
×
×
  • Opprett ny...