Gå til innhold

E.C.

Medlem
  • Innholdsteller

    9373
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    59

Alt skrevet av E.C.

  1. Haha, det var jo betryggende for meg som har tenkt å vaske i min E91 😄 Trikset er nok å bruke HT-spyler på avstand. Det blir ikke så mye vann brukt, men det har mer effekt enn hageslangen pga mer trykk. Deretter en lengre kjøretur for å tørke, samt parkere med panser oppe i garasjen over natta.
  2. "ønsker 140k for innskudd og ventetid." Fakturaspesifikasjon: Innskudd 0 kr, ventetid 140 000 kr. Totalt 140 000 kr 😂
  3. Kanskje personen som kjører F20en med det motorrommet over hører mye på Darude - Sandstorm? 🤪
  4. Du har senket for mye i forhold til størrelsen/innpresset på hjulene du har. Hev bil eller bytt felg/dekk/hjul. Mulig du også kan valse hjulbuene bak, du ser vel fort hvor det er slitt merker.
  5. @Marius2002: bra dom egentlig. Kommer en god del historier om kjøpere som enten ikke gidder å undersøke eller sette seg inn i noe som helst og som skal kreve selger for alt mulig i etterkant. Det er klart ekstremt kjipt å få det motorhavariet der, men BMW har faktisk vært greie ved flere anledninger og dekket f.eks. N47 med kjedehavari på goodwill, så hvis hun hadde opplevd det på en utrimma bil så kunne hun sannsynligvis kommet bedre ut av dette.
  6. Feels bad man
  7. Han tok vekk "aeroen" på sidene av frontfangeren da Lurer på hvilke dyser han har oppgradert til når dette er verstingmodellen. Er vel ikke mange "of the shelf" som selges til denne bilen.
  8. Usikker på det, du må nesten bla litt i katalogen. Hvis du velger litt ulike modellår så vil du kanskje se andre kasser. 265/6 er sannsynligvis 6-trinns og den er vel ikke dogleg.
  9. Ser ut som Getrag 265/5 basert på delekatalog. https://www.realoem.com/
  10. Det ble bra med oransje kontraster på blå bil og som alltid herlig å se at du lager egne verktøy! Tok du én og én foring om gangen? Slik at du ikke behøvde å støtte under traversen?
  11. Det er helt sjukt hvor mye feil både vanlig folk og journalister skriver vedr. elbiler, deres kapasitet og ladehastighet. Ah = ampere timer. Hvis man vet spenningen til systemet/batteriet (360 Volt for i3) og mengde Ah kan man kalkulere kWh. 60 Ah * 360 V = 21 600 Wh = 21,6 kWh. 94 Ah * 360 V = 33,84 kWh 120 Ah * 360 V = 43,2 kWh i4 M50 = 81,5 kWh (brutto 83,9 kWh). De fleste batteriene er litt større 3-7% enn den tilgjengelige mengden, dette for å forlenge levetiden ved at de da aldri lades helt ut eller helt opp. Så man finner ofte to tall, brutto og netto. Hva du kan bruke er netto. kWh er et mer anvendelig begrep enn Ah fordi man ikke behøver å forholde seg til batterispenning for å vite kapasiteten. I tillegg kan man bruke ens egne forbrukstall fra bilen i Wh/km til å beregne reel rekkevidde basert på størrelsen på batteriet. Vanlig forbruk liten elbil: ned mot 100 Wh/km. Normalt forbruk mellomstor bil 100-200 Wh/km. SUV: 200-300 Wh/km. Vinter småkjøring: 300-500 Wh/km. Racerbilkjøring: 500 Wh/km+ Batterikapasitet og mengde strøm forbrukt = alltid i kWh. Lading og ladeshatighet = alltid i kW Mengde ladet = strøm forbrukt = kWh Effekt = alltid i kW
  12. Skjønner at det koster, men noen ganger kan det nok være verdt det. Har ikke vært helt heldig med lakkverksted, så hvis jeg skal ha en jobb som jeg ikke gidder å gjøre to ganger så vet jeg hvor jeg skal.
  13. @Saltkjelen: Har du navn på verksted? Kjekt å vite hvor man skal dra om man ønsker å få utført en bra jobb.
  14. Kjedelig. Bør vel være mulig å finne en lekkasje som er såpass stor ved trykktesting av systemet. Kan ikke de som mente lekkasje i EGR peke på hvor den sitter i så fall, mulig de har tenkt på feil del/sagt feil.
  15. Pusse hjulbuer 1-2 ganger i året hørtes litt slitsomt ut. Hva behandler du med? Pusser du ned bare med børste/papir eller sandblåsing/MBX? Har sett litt på overflaten på min egen da jeg bytta dieselfilter, så bør vel kanskje ta en runde selv om ikke så lenge. Hjelper nok godt å ha løftebukk ser jeg
  16. Har du gjort noen endringer nylig da? Fått opp noen feilkoder?
  17. Sjekk om du finner noen løse deksler eller eksos-skjold i motorrom.
  18. Du har en dieselbil og ikke en elbil. De lager durelyder ved pådrag.
  19. Neppe så mye å tape på å bruke f.eks. Tec-7 her nei.
  20. @Skulebollen: du vet jo svaret på dette selv 7-ere er ikke i nærheten av så lett omsettelige som 3-ere og 5-ere, selv om verdi per krone (i innkjøp) sannsynligvis er høyere.
  21. Ikke lenge til disse to har rundet 600k km til sammen.
  22. Nja, vanskelig å si. Du kan egentlig kjøpe det du har budsjett til, men statistisk sett har verditapet begynt å flate ut etter 3 år, så å kjøpe en 3 år gammel bil og selge mens det fortsatt er garanti (når den er 4 år gammel) bør være kurant. Andre alternativer er å kjøpe noe veldig gammelt og billig, men det blir ganske bingo mtp. levetid og pålitelighet, verdifallet er dog som regel helt flatt Det er mange som har vært fornøyde med 330E, men elektrisk rekkevidde er ikke all verden. Ellers er det sikkert lurt å bare prøvekjøre en slik selv og se hva man føler. Noen ønsker også å ratte litt rundt i en rekkesekser før de går over på elektrisk for fullt, så det kan være noe å vurdere.
  23. Er vel liten reell rekkevidde på strøm på de. Har du noen andre krav? Blir i3 for lite med for kort rekkevidde?
  24. Ekornet som slapper av på terassen ligger og stirrer på E39-en, spørs om jeg ikke finner noen nøtter og frø under panseret når jeg skal ta service seinere 😬 :
×
×
  • Opprett ny...